2015-09-10

En oväntat snabb elektrisk rysk rockad och Tesla möter holländsk fars

Vi är nu äntligen klara med förberedelserna inför bokmässan i Göteborg den 24-27 september, därav den lägre aktiviteten på bloggen de senaste veckorna. På bokmässan som är Sveriges största, kommer vi ha egen monter där vi signerar vår bok Olja för blåbär -Energi, Makt och Hållbarhet och bjuder på lite överraskningar. Klockan 17.20 under torsdagen (24/9), kommer vi att intervjuas av Staffan Dopping i ett seminarie om vår bok på Internationella torgets stora scen. Det kommer filmas av både oss och mässarrangören så den som missar det kommer kunna se det i efterhand.

Nu till dagens inlägg!

Money talks and bullshit walks som man säger i USA. Detta gäller sannerligen den envetna smutskastning mot Tesla Motors -elbilar generellt- eller för den delen något form av transportmedel som hotar rådande dinosaurier.

I fredags fick Johan en artikel med titeln Sverige behöver inte ha en eltransportparadox publicerad i Dagens Samhälle och den har nu bäring för ett annat aktuellt fall- Holland. Men ha lite tålamod för det kommer vi till strax. Först lite minirepetition för den som inte följt elbilen och Tesla Motors resa fram till nu.  

Elbilen och eltransporter generellt har allt sedan konkurrensen inom transportsektorn effektivt sattes ur spel med start i USA under 1920-talet, framförts som sämre alternativ utan en chans att matcha oljedrivna fordon. Som vi skriver om i vår bok och som vi tog upp nyligen i ett annat inlägg på detta tema, var det inte diesel och bensinmotorns egenskaper som slog ut elbilen och eltransporterna i USA.

Ändå är det ständigt fokus på att elbilen inte ens bör byggas för att världens elproduktion i huvudsak kommer från kolkraftverk, att de ändå aldrig kan ersätta dagens runt två miljarder bensin- och dieselbilar för att de kräver fossil energi för att produceras. Men vad är det kortsiktiga alternativet för en konsument IDAG som ändå tänker köpa en ny bil, inte kan ta cykeln till arbetet och när buss och tågkommunikationerna inte fungerar?

Allt är inte svart eller vitt. "Antingen kör alla elbil" eller "så kör vi alla bensin- och dieselbil" tills det inte går längre för att tillgången till billigt fossilt bränsle börjar minska. Elbilen kan vara ett komplement, en brygga till något bättre men är inte en universal lösning för ett problem som i grunden handlar om hur vi transporterar oss och konsumerar och producerar prylar på ett ohållbart sätt.

Allt sedan entreprenören och ingenjören Elon Musk och sitt team slog världen med häpnad med supersportbilen Tesla Roadster 2008 som kunde köra 26 mil på en laddning och med steglös acceleration kunde göra 0-100 på 3,7 sekunder, har det odlats frön av tvivel här och var. Det var ju en bil för de superrika, en opraktisk cab för Kaliforniens varma klimat...

Teslas och Elons svar var att detta bara var första steget av tre. Ett litet nystartat bilföretag hade ju inte dykt upp på årtionden utan att gå under i USA. Att dessutom inrikta sig på elbilar som ingen annan biltillverkare fokuserade på var dödsdömt och att "be om det", enligt många bilanalytiker. Steg ett var därför bara att visa att även det mest prestigefyllda segmentet kunde matchas av elbilar om de byggdes från grunden som just elbilar. Det var även, enligt Elon Musk nödvändigt att börja i mycket små volymer för att kunna bygga upp företaget, för få kapital och kompetens för större volymer i senare steg.

Steg 2 var därför att bygga en säker, mångsidig och praktisk elbil som kunde slå sig in på en annan nisch, premiumlyx-nisch -segmentet. Fortfarande för dyr för de allra flesta men i mycket större volymer än tidigare.

Men återigen kom ett muller av "kritik". En sådan bil skulle ju inte kunna byggas, den skulle aldrig slå, ja ni hajar. Men ännu en gång överraskade det lilla bilföretaget. Tesla Model S som bilmodellen nummer två döptes till fick bland annat betyget krocksäkraste bilen som testats i Nordamerika och oberoende Consumer Reports högst betygsatta bil någonsin, se videon nedan.

Vem hade trott för 7 år sedan att Porsche och BMW:s respektive högsta chefer skulle säga att ett litet företag vid namn Tesla Motors satt ribban för hela bilindustrin för hur elbilar ska byggas? Att det skulle säljas fler Tesla Model S under ett år i Sverige än alla Porsche-modeller tillsammans?

2017 kommer Tesla att börja leverera en ny mindre bilmodell, Tesla Model III som de flesta bilanalytiker idag inte tror kommer kunna matcha övriga biltillverkares motsvarigheter som "händelsevis" släpps samma år. Den är fortfarande för dyr för majoriteten av bilköpare med ett pris runt 400.000 SEK men den som tänker några schackdrag till inser att priset inte egentligen är 400.000. För om Tesla, vilket vi tror de kommer göra, gör det möjligt att ladda Model III på Teslas redan byggda snabbladdstationer i Sverige (och resten av Västeuropa), kommer en köpare av en Model III för 400.000 lätt tjäna in 150.000 i bränslekostnader om bilen körs i 8-10 år på samma batteri. Dagens Model S kommer med 8 år batterigaranti och det är därför rimligt att det går att köra minst två år till utan att räckvidden minskat särskilt mycket.

Om man kompletterar laddningen på snabbladdstationer genom att ladda hemma blir bränslekostnaden fortfarande endast 3-4 kr "litern". Om man dessutom har möjlighet att ladda på egenproducerad el kan det bli ännu billigare.

Samtidigt är Elon Musk inte så korkad att han tror att Tesla Motors plötsligt kan skölja över världsmarknaden med miljontals bilar likt GM och Toyota.

Vad det handlar om är att visa världen att det finns alternativ och skapa en efterfrågan som sprider sig till andra biltillverkare som tvingas erbjuda även seriösa elbilar. Att sedan Tesla kommer försöka bygga fler gigantiska batterifabriker för att få ner priset på bilarnas batterier ytterligare och tillverka elbilar som kanske går för 250 000- 300 000 kronor är ju självklart. Model III bör därför ses som steg 3 av fler steg mot billigare elbilar.

Men kanske blir fokus för Tesla Motors så småningom istället hushållsbatterier och batterier för olika fastigheter vilket potentiellt är en mycket större marknad där konkurrensen än så länge är mycket mindre än på bilmarknaden.  

Nu till Holland som tycks bli en ny eltransportparadox, åtminstone sänder regeringen sådana signaler. Via learnbonds nås vi av nyheten att den redan mycket låga skatten på elbilar på 4 procent ska behållas med undantag för elbilar som kostar över 50 000 euro. Eftersom en Tesla Model S kostar betydligt mer än detta och är enda rena elbilen som ligger i prisklassen över 50 000 euro (superelsportbilar räknar vi inte) är undantaget helt klart riktat bara mot Tesla Motors.
Vilka ligger bakom förslaget? Enligt den holländska ekonomen Mathijs Bouman ligger den holländska återförsäljarkedjan Bovag och biltillverkaren och importören Rai bakom lagen.

Bouman skräder inte med orden:
"Detta är traditionella biltillverkare och återförsäljare som använder sitt politiska inflytande för att sätta hinder för en ny och potentiellt farlig konkurrent. Som resultat får konsumenterna ta smällen och den teknologiska utvecklingen för elbilar saboteras."
Varför är detta en paradox? Jo i Holland återfinns nämligen den anläggning/fabrik som sätter ihop Teslas europeiska bilar och landet har gjort sig kända för att välkomna Teslas elbil Model S. Redan i slutet av förra året rullade 167 Tesla Model S på Amsterdams flygplats efter att två taxibolag gemensamt beställt dessa. Förhoppningsvis är detta bara ett desperat försök av holländska bilåterförsäljare och andra biltillverkare som blivit nervösa över Teslas framfart i landet och övertygat holländska politiker "att något måste göras". Det är inget annat än fulspel på högsta nivå,

En oväntat snabb elektrisk rysk rockad
Vi avrundar detta långa inlägg med lite spännande nyheter från Ryssland. Landet som står för cirka 40 % av Sveriges olja och är världens näst största oljeproducent, har nämligen i ett dekret undertecknat av premiärminister Dimitry Medvedev nu gjort klart att SAMTLIGA BENSINSTATIONER i Ryssland ska ha laddmöjligheter för elbilar senast i november 2016! Du läste rätt! Vi tackar Tesla Club Sweden för att ha fångat nyheten och mycket annat i ett läsvärt inlägg.

Kanske beror detta på att oljepriset mer än halverats sedan juli förra året vilket gör att ryska staten nu måste förmå ryssarna att använda mindre av den ryska oljan och de subventionerade bränslepriserna i landet. Eller så planerar man nu för vad det ryska finansministeriet meddelade redan 2014: landet har nått eller når Peak Oil- maximal oljeproduktion inom ett par år och sätter på detta sätt effektivt in åtgärder för att successivt minska oljeberoendet inom persontrafiken. Det är förstås även politiskt godis för massorna och något Putin och Medvedev kan peka på när de är ute och reser, kanske när de träffar sina kinesiska kompisar som leder eltransportutvecklingen med råge.

Än så länge får vi fortsätta att skämmas för svenska politiker som sänder allt annat än tydliga signaler och spelregler till konsumenter och företag i Sverige som vill ställa om transportsektorn och minska oljeberoendet. Det börjar bli bråttom för Sverige nu. Så länge får vi hoppas att Göteborg med sin nya elbussar skapar lite ringar på vattnet i andra städer och att de allt fler elbilsägarna i Sverige sätter press på politikerna.

Elbilar kan vara inte bara de bästa utan även de billigaste bilarna, om de bara får chansen och om vi har lite tålamod.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.