2016-10-30

Teslas och Solarcitys nya batterier och soltak -revolution för energimarknaden?

I fredags lanserades så Tesla Motors och Solarcitys nya batterier och soltak av VD:n Elon Musk. Detta knappt 1,5 år efter att Tesla släppte sina två olika batterier för lagring av el från just solenergi (och för den som önskar, vindsnurror)- Tesla Powerwall och Tesla Powerpack.

Tesla Powerwall kom i två versioner, både tänkta för hushåll för lagring av el från från egna solceller och/eller vindsnura. Det på 10 kWh var tänkt som back up vid strömavbrott och för överföring av el till hushållet under natten. Medan det på 7 kWh var tänkt för daglig användning. Dessa båda hushållsbatterier kostade 35 000 kronor respektive 30 000 kronor. Det låga priset möjliggörs tack vare Teslas jättebatterifabrik/gigafabrik vi skrivit om tidigare.

För större fastigheter och företag erbjöds vid sidan av dessa hushållsbatterier, betydligt större Tesla Powerpack, där 16 st batteripack på 6,6 kwWh styck är staplade i fack i ett skåp aningen större än ett vanligt kylskåp. Priset på Powerpacks är okänt men de är tänkt att användas av elbolag eller större fastigheter och företag som vill lagra och/eller sälja sin egenproducerade el.

I fredags kom dock nyheten om två helt ny batterier, Powerwall 2 och Powerpack 2. Powerwall 2 lagrar nu 14 kWh och kostar enligt Teslas svenska hemsida, 61 000 kr. Totalpris med installation och utrustning för hamnar på72 200 kr. Men momsatsen är satt på batteriet och ej installtionen vilket gör att priset sannolikt blir minst 76 000 kr med installation. Detta är förstås mycket pengar men det är värt att notera att i batteripriset ingår även inbyggd växelriktare, vilka ofta ligger på 10 000 kr och uppåt och är nödvändiga i en solcellsanläggning.

Powerpacks 2 har även det dubblerat sin lagringsmöjlighet och kan nu lagra 210 kWh. Precis som tidigare finns inga uppgifter på priset för de störa Powerpacks men vi gissar de flesta beställer flera och priset därför är förhandlingsbart...

Med tanke på att Teslas hushållsbatterier är tilltalande estetiskt (olika färger och ser ut som en stor smart-telefon...), praktiskt kan hängas på väggen (vikt runt 100kg) och kan lagra så pass mycket energi på liten yta kommer det nog locka många som producerar sin egen el även här i Sverige.  

Den andra och egentligen största nyheten är att Tesla och Solarcity skapat olika former av glasformade solcellspaneler, ja eller tegelbrickor och plattor beroende på vilken taktyp man vill ha, med inbyggda solceller. Tanken är husägare som ändå ska byta tak ska vända sig till Tesla/Solarcity och installera ett tak med inbygga solceller.

Vid lanseringen vid Universal Studios i Los Angeles visar Tesla upp ett antal olika hus med helt olika takformer och takpannor, där dessa nya solcellstak har lagts på med unika mönster och former. I videon visar Tesla även att glasmaterialen som omger solcellerna är mycket mer tåliga än traditionella takpannor...

Vi kan även tänka oss att Tesla vill möjlggöra för elbilsägare att kunna "ladda sitt hus" under natten med batteripacket i elbilen. Kanske skulle det rent av fungera på tex tidiga Tesla Model S eller rent av sportbilen Tesla Roadster. Det skulle öppna upp för möjligheten att utnyttja delar av det 85 kWh batteripack som sitter i de flesta av Teslas elbilar. Även om bara säg 50 kWh av dessa 85 kWh laddar huset (för att säkra tillräckligt med energi kvar i batteriet) motsvarar det alltså 3,5 Tesla Powerwall 2. Frågan är dock om man vill ladda ur och ladda på batteriet regelbundet i elbilen med risk för att förkorta livslängden men kan det användas som back up vid strömavbrott kan det vara guld värt. Bara en tanke men inte säkert Tesla går den vägen, vill ju sälja Powerwalls...

Om Teslas takpannor och nya batterier fungerar kan det bidra till revolutionen av energimarknaden som redan börjat där allt fler vill ta kontroll över sig egen energiförsörjning och kunna lagra el för senare användning under natten eller för att köpa/sälja elen till bäst pris.

Många kommer säkert även undersöka möjligheten att gå helt off-grid där solel/värme kan kombineras med batterilagring komplementerat med uppvärmning med ved, mindre vindsnurror, bergvärme, värmepump osv. Möjligheten för att nå egen energiförsörjning styrs helt enkelt av lokala energi-förutsättningar, intresse och plånbok men i allt mindre grad av tekniska hinder.

Den 17:e november röstar Teslas och Solarcitys investerare om Tesla ska få köpa Solar City för 2,6 miljarder dollar eller knappt 23,4 miljarder kr i aktier. Med den här lanseringen är det svårt att se att sammanslagningen inte kommer bli av även om det exakta slutpriset och datumet förstås kan flyttas.

Se videon och döm själva. Vi får säkert anledning att återkomma till detta med djupare analyser i fler inlägg framöver.  

Är ni nyfikna på hur det är att resa med en Tesla kan ni läsa om vår nyligen avslutade 430 mil långa Europa-resa med en Tesla Model S.

2016-10-28

Fredagsmys: Smart kombination av självkörande fordon, Podcars och kollektivtrafik

Här kommer lite inspirerande fredagsmys med fem nya presentationer från Podcar City konferensen i Antwerpen vi bevakade på plats 19-21 september. Resan till konferensen gjorde vi som bekant med elbilen Tesla Model S, en resa som vi beskrev i detalj i måndagens inlägg.

Session fyra av konferensen berörde "Podcar projekt under utveckling". Vi ska här fokusera på en av dessa presentationer som hölls av svensken Ingmar Andreasson och berör möjligheten att kombinera självkörande fordon, självkörande Podcar-system och det som kallas Autonomous Transit Networks (ATN:s).

Ingemar Andreasson är sannolikt den i Sverige med längst erfarenhet av Podcar-system och har bland annat varit en av de drivande personerna bakom samtliga tio Podcar-konferenser som nu hållits fyra gånger i Sverige, fyra gånger i USA, en gång i Tyskland och nyligen alltså i Antwerpen i Belgien.

Ingmar har tidigare bland annat arbetat vid Volvo och haft många olika konsultuppdrag för företag och länder som är intresserade av att bygga/eller redan har byggt Podcar-system. Just nu konsultar Ingmar inom självkörande teknik och är även Professor emiritus vid KTH:s center för trafikforskning.    

I denna presentation ger Ingmar först en översiktsbild över teknikläget för självkörande bilar respektive Podcars och Autnomoums Transit Networks och kopplar sedan i hop styrkorna med dessa självkörande transportsystem till en hybrid eller snarare en intressant helhetslösning som bör tilltala många. Ingmar visar bland annat att om inte användandet av självkörande bilar utformas smart kommer denna nya teknik tvärtemot vad många tror, inte minska trafiken på vägarna utan desstuom skapa en rad andra problem.

Se helt enkelt Ingmars presentation nedan så förstår ni själva!

Ingmar Andreasson: Hur självkörande bilar, Podcars och övriga kollektivtrafik kan kombineras på ett hållbart sätt


Sedan tidigare har vi bland annat skrivit om Serkan Arslans presentation vid Podcar City-konferensen. Hur Nvidia arbetar med utvecklingen av kraftfulla grafikprocessorer som nu öppnar dörrarna för en snabb framfart inom det som kallas maskininlärning och Artificiell Intelligens för tex självkörande bilar. Nvidia är förstås intresserade av att använda denna teknik även för Podcars. Dessa självkörande persontransport-system har använts i årtionden likt det i Rotterdam men först nu börjat få den uppmärksamhet systemen förtjänar, tack vare intresset för hållbara autonoma transportsystem.

Podcars kör till skillnad mot självkörande bilar i de flesta fall på egna banor, ofta ovan mark, för att kunna köra säkert och inte påverkas av övrig trafik och kan därför köra nonstop. Podcar
-system även kallade Personal Rapid Transit eller kabinsystem och spårtaxi på svenska, går dessutom alltid på el och kostar relativt lite att underhålla och bygga jämfört med övriga persontrafik. Billigare än tex järnväg, spårvagn, elbuss eller elbilar/övrig biltrafik.

Övriga presentationer under Session 4 bjöd bland annat på den senaste utvecklingen för Podcars i Storbritanninen (David Watkins, vid Arup) och inspirerande exempel om vad som är på gång i USA av Peter Muller, PRT Consulting Inc. och president för ATRA. Peter Muller höll även en sevärd presentation i november när Johan rapporterade från Podcar City 9-konferensen i Silicon Valley.

Det finns nu 15 videos från Podcar City-konferensen uppladdade på vår youtube-kanal som ni finner lättast under spellistan "Podcar City 2016 Antwerpen". Detta inkluderar även första delen av studiebesöket till Europas första självkörande Podcar-system i Rotterdam.

I helgen laddar vi bland annat upp en sevärd paneldebatt där två svenska kommunalpolitiker deltar... Sedan återstår 20 presentationer till som är under bearbetning så det är dukat för mer Podcar-fördjupning!

Trevlig fredag!

2016-10-26

IMF: 70 % av oljeexportörernas statsbudgetar är nu lån

Det är minst sagt slående att när Sveriges statsminister Stefan Löfven var på statsbesök i Saudiarabien i början av veckan kom det nya rapporter om hur illa ställt det är för detta land som sitter på världens i särsklass största oljereserver och tillika är världens största producent av konventionell olja.

I måndags släppte internationella valutfonden IMF nämligen en sevärd video om hur de oljeexporterande länderna däribland Saudiarabien i Mellanöstern, den Kaspiska regionen och Algeriet nu måste finansiera sina växande statsbudgetar med framförallt lån på den internationella marknaden.

För marknadsandelskriget som vi skrivit mycket om tidigare, har i korthet innburit att OPEC med Saudiarabien i spetsen sedan mitten av 2014 upprätthållit och ökat sin produktion trots det överskott som skapats på marknaden på grund av ökad produktion av skifferolja i USA och oljesand i Kanada.

Resultatet har blivit ett mer än halverat oljepris vilket gjort att de flesta amerikanska och kanadensiska oljebolag fått stänga ner sin produktion och ställa in borrandet/sökandet efter ny olja då dagens oljepris inte gör utvinningen lönsam. Konsekvensen har även blivit att 48 amerikanska olje- och gasbolag blev bankrutt bara 2015.

För vår granne Norge har det halverade oljepriset som i skrivande stund ligger på drygt 50 dollar per fat, medfört massindragningar av planerade investeringar och att 10-tusentals arbetare inom olje och gasindustrin få gå (däribland många svenskar). Något som innebär norsk arbetslöshet på export till Sverige, då Norge är Sveriges största handelspartner.

I länder som Saudiarabien och Förenade arabemiraten däremot kan man åtminstone en tid klara ett oljepris på 10-20 dollar eller ibland lägre då det fortfarande kan vara lönsamt att utvinna olja på de nivåerna. Men som det visat sig de senaste två åren är det skillnad på lönsamhet och tillräckligt med oljeintäkter för att hålla statsapparaten rullande utan att behöva ta in ytterligare lån och knapra på tidigare besparingar och utländska investeringar.

För två år sedan innan oljepriset slagit in en fast kil i de oljeexportande ländernas statskassor,
kunde statsfinanserna i de oljeexportande länderna i tex Mellanöstern, bekostas till 80 % med besparingar till största delen skapade med försäljning av olja och gas. Men i IMF:s nya rapport över Mellanöstern i rapporten "Regional Economic Outlook -Middle East and Central Asia" och videon nedan beräknas att oljeexporterande länder likt Saudiarabien, kommer behöva låna 70 % av sitt behov till statsbudgeten bara i år eller 100 miljarder dollar totalt.

Oljeexporterande länder kommer behöva låna och sälja av tillgångar på internationlla marknaden...

IMF beräknar att i år kommer de totala underskotten för statsbudgeten inom Kaspiska regionen, Mellanöstern, Nordafrika och Centralasien (dvs skillnaden mellan statsutgifter och statsintäkterna bland oljeexporterande länder), att hamna på 150 miljarder dollar. Detta är enligt IMF sex gånger mer än för bara två år sedan. Dessa underskott beräknas växa med 140 miljarder dollar bara i år.

I Dagens Nyheter kunde vi i söndags läsa ett intressant uttalande från Ali Shakir, Saudiarabiens handelskommissionär i Sverige:

"De är väldigt nyfikna på de lösningar Sverige har vad gäller exempelvis vatten- och elkonsumtion. Sveriges vattenkonsumtion är fyra gånger lägre per person än där. Jag tror svenska företag har tillfälle att föra fram hållbara lösningar"

Vad som är anmärkningsvärt med Saudiarabien är att landet trots sina enorma möjligheter att utnyttja solenergin för generera värme och el istället eldar med olja för att framställa el och rena vatten. Landet konsumerade 2015 hela 30 % av sin egen produktion eller 3 miljoner av de 10 miljoner fat per dag landet konsumerade.

I slutet på maj skrev vi ett inlägg där vi jämförde Saudiarabien och USA och kom in just på energislöseriet i oljekungadömet:

"För lite perspekiv, saudierna konsumerar ungefär 11 gånger så mycket olja som Sverige men har bara cirka tre gånger så stor befolkning...av de 3 miljoner fat olja landet konsumerar går cirka 1.5 miljoner fat dag åt till elproduktionen i oljekraftverken! Detta är dock inte så konstigt när man betänker att över hälften av allt vatten saudierna konsumerar kommer från avsaltningningsanläggningar som drivs av just oljekraftverk...

Den genomsnittliga invånaren i Saudiarabien gör av med 104,2 kubikmeter vatten per år, av detta vatten kommer cirka 62 % från avsaltningsanläggningar och majoriteten av det övriga vattnet från icke förnyelsebara grundvattenkällor som töms varje år. I Sverige använder vi tex cirka 58,4 kubikmeter vatten per person och år i genomsnitt."

Så ja möjligheten till energibesparingar finns sannerligen i Saudiarabien men det kommer innebära att Saudiarabierna frigör mer olja från sin egen enorma konsumtion som istället kan användas för export. Detta kan i sin användas för att finansiera landets energiomställning och minska behovet av belåning. Eller så sparar landet oljan för framtida bruk när den sannolikt är mer värderfull med ett högre pris/minskad tillgång till olja på världsmarknaden på grund fallande global produktion.

Räkna med andra ord inte med att Sverige ska rida in på en klimathäst och trolla bort Saudiarabiens olja från marknaden, tyvärr finns det många som är beredd att betala mycket för landets olja.

Kika gärna på videon av IMF nedan och fundera själva.

IMF om oljeexportörernas ökade behov av belåning för att finansiera sina statsapparater  

2016-10-24

10 dagar & 430 mils Europaresa med elbilen Tesla Model S

Vi har nu tagit oss tid för att sammanfatta vår 430 mil långa Europa-resa som vi genomförde 16-26:e september förra månaden med elbilen Tesla Model S. Huvudmålet för resan var konferensen om Podcars i Antwerpen i Belgien där vi fått uppdraget att i tre dagar bevaka och filma denna inspirerande konferens om hållbara transporter.
 
Vi har hittills redigerat klart 10 videos från konferensen som ni finner på Olja för Blåbärs youtube-kanal. Bland annat ett studiebesök till Europas första självkörande Podcar-system i Rotterdam men även ett besök till Freiburg och det mycket smarta energihuset "Haus der Bauern". Fler presentationer från Podcar City konferensen följer de närmaste veckorna.

Efter konferensen följde 5 dagars elbilsresande genom bland att nordöstra Frankrike, Luxemburg, södra Tyskland och Schweiz innan det bar hem mot Sverige igen.

Nedan följer så elbils-resan som gick igenom 8 länder och utgick från Stockholm. Vi börjar med en översiktskarta som visar första dagens ressträcka.


Översiktskarta: Dag 1 -Avresa Stockholm-Antwerpen, ca 80 mil

Totalt under resan besökte vi 20-talet olika snabbladdningsstationer eller Superchargers som Tesla Motors kallar dem. Tesla har till skillnad mot övriga biltillverare ett snabbladdningsnätverk som nu täcker Centraleuropa och stora delar av Västeuropa.

I Sverige finns det idag 20 superchargers som gör det möjligt att resa från Skåne i söder till Skellefteå i norr (fler laddstationer norröver planeras till nästa år).  

Första laddstopp blev redan i Tystberga vid Sillekrog strax norr om Nyköping. Anledningen till detta tidiga stopp var helt enkelt för att bilen innan avresa inte var mer än halvladdad men det var lunchdags och passade oss bra. Fulladdad hade vi med denna Tesla Model S och dess 85 kWh batteri utan problem kunnat köra mer än 35 mil och tex nå nästa snabbladdare 26 mil bort.


Inpluggad vid första laddställe! Sillekrog utanför Nyköping
Johan vid laddkabeln

Här finns 6 laddstolpar att välja på varav en var upptagen när vi kom...


Sillekrog Supercharger
  Johan står vid vår Tesla i bakgrunden

Med ny energi i Teslan (eller Vesslan som vi kallar den) och våra magar fyllda åkte vi 19 mil söderut till nästa Supercharger, i Ödeshög halvvägs längs Vättern. Vi hade kunnat köra längre, dvs non-stop 33 mil som det är till nästa Supercharger men behövde ut och röra på oss...


Laddning vid Superchargern i Ödeshög
Johans tur att köra!

Turen gick nu vidare längs EU:an söderut och drygt 15 mil senare... ligger en av Teslas ovanliga laddningsstationer. På en parallell väg längs E4:an söder om Värnamo, ligger Lagan eller närmare bestämt Toftaholm Herrgård. Mitt ute i vad som säkert många Tesla-ägare först tror är fel Tesla-blixt på navigatorn (symbol för Teslas Supercharger), ligger denna Herrgård som aningen dolt har en parkering där det finns 8 stycken superchargers. Men de fungerar utmärkt!

Supercharging vid Toftaholm Herrgård i Lagan 
En gul herrgårdsybyggnad skymtar i bakgrunden  

På Herrgården kan man äta eller ta en kaffe medan bilen laddar på eller som vi gjorde tog en bensträckare och åt vår föreberedda matsäck. För matsäck är både trevligt och ekonomiskt när man kör så här långt.

Efter ca 35 minuter gick färden vidare söderut och mörkret kom nu krypande.

Ungefär mitt emellan Helsingborg och Öresundsbron ligger Teslas Supercharger Löddeköpinge Center Syd. Här blev det bensträckare och matpaus innan vi körde vidare söderut och över Öresundsbron till Danmark. 8/8 laddstolpar var tillgängliga så det var bara att välja!

Supercharging Löddeköpinge Center Syd

Färden över Öresundsbron bjöd inte på så mycket sikt på grund av mörkret men vi skulle ju tillbaka samma väg under dagtid...

17 mil senare hade via kommit över Öresundsbron och åkt längs först E20 söder om Köpenhamn och vidare längs vad som övergick till E47 och dagens sista och enda laddbesök i Danmark.

Laddning i Danmark, Supercharger Norra Alslev 
Beklagar suddig bild, bättre nattladdningsstolpbilder kommer...

Efter nästan 80 mils körning på en dag var vi nu rätt trötta men som tur var låg vårt övernattningsställe knappa halvtimmen bort.   

Otel Våbensted, prisvärt och trevligt B & B i Danmark

Efter en god natts sömn vid B & B ovan och en helt ok frukost, körde vi nu mot Rødby hamn för att ta färjan över till Puttgarten och Tyskland. Nedan först en översiktskarta för andra dagens resa mot Antwerpen i Belgien.

Översiktskarta: Dag 2 -Avresa Rødby-Antwerpen, ca 75 mil

Överfarten mellan Rødby hamn och tyska Puttgarten gick lugnt och passade bra för en förmiddagsfika. 

Sen bar det väg ut på A1 (Autobahn) söderut mot Hamburg. Det tog en stund att komma in i det tyska motorvägstempot men efter ett tag vänjer man sig att byta fil regelbundet för att köra om alla dessa lastbilar och låta fartdårar köra om som vill köra passera i 200 knyck eller mer!

Teslan ligger stabilt på Autobahn 
Johan bakom ratten

13 mil eller runt 1 timme och 20 min senare, var vi framme vid första supercharger-stationen i Tyskland.

Första laddaren i Tyskland, Supercharger Braak, Braaker Mühle

Vid Supercharger Braak låg ett mycket trevligt café/restaurang som hade otaliga olika mackor och sallader samt delikatesser och smoothies-rekommenderas!

Andra stopp längs A1 söderut blev Stuhr utanför Bremen. Den klart svåraste superchargern att hitta, men ge inte upp även om Tesla-navigatorn först tar dig på villovägar. Zooma in på navigatorkartan och använd väderstrecken och kör runt ett par varv sen finns det två vägar att nå denna laddstation! Use the force!  
Supercharger Stuhr, Ochtum Park Bremen

Efter lite mat vid en restaurang i närheten for vi vidare mot sista laddstället innan gränsen över till Holland. 

Supercharger Emsbüren, Tyskland  

Efter detta korsade vi den tysk/holländska gränsen och var vi inne i träskornas hemland! 

Oosterhout Supercharger, norr om Breda i Holland 

Vid denna holländska laddstation möttes vi förutom av två nya Model S (en från Belgien och en från Holland), även en lokalinvånare som hämtade annorlunda energi från laddstolparna...

Flera av stolparna hade nämligen välutbyggda spindelnät...

... Och spinnmäster själv lurade i bakgrunden!

Från Oosterhout till Antwerpen var det knappt en timmes körning.

Framme i Antwerpen!
Vårfrukatedralen, sett från Rådhuset i Antwerpen

Vi hade på två dagar tillryggalagt nästan 160 mil i en elbil utan problem! En resa som på samma korta tid inte varit möjligt för bara två år sedan då antalet Tesla Supercharger bara börjat sprida sig i Europa.    

I parkeringsgaraget vid använde under konferensdagarna hittade vi två 400 volts, 16 A, trefas-laddare som laddar Teslan till 80 % på 6-7 timmar, mer än tillräckligt. Det fanns även en Tesla Supercharger 20 minuter söder om Antwerpen som vi använde en av dagarna men glömde att fånga det på bild.  

Laddning i ett centralgarage mitt i Antwerpen

Efter fyra trevliga och lärorika dagar i Antwerpen vid Podcar City konferensen, åkte Roberth tillbaka till Sverige medan Johan och en vän åkte söderut.

Nedan följer några bilder från laddstoppen längs vägen söderut och hem genom Tyskland.

Laddning vid Supercharger-stationen i utkanten av staden Nancy, Frankrike
23 grader i slutet av september...

Väl framme i Schwarzwald-skogarna i tyska Feldberg kunde Johan under sina två dagar där inte motstå en dagsutflykt till Schweiz. Det blev en resa nerför bergen till den lilla pittereska schweiziska staden Laufenburg.
Lunch i Laufenburg!

Tydligen har de korta vintrar här och inte så mycket snö, enligt servitrisen vid detta trevliga ställe.

Det blev förstås tillfälle att besöka en schweizisk Tesla supercharger också för att inte bara ha energi i batteriet för att ta sig upp till hotellet i de tyska bergen igen utan för att även ha ordentligt med kräm för hemresan dagen efter.

På laddning i Schweiz, vid Supercharger Pratteln utanför Basel 

Vid denna laddstion träffade Johan på en trevlig tysk ingenjör som var på genomresa i arbetet. Precis som den Tesla Model S vi körde, var den tyska av tidig 2014-års version och en av de första att levereras i Europa. Vår Model S var bland de första 75 bilarna som levererades i Sverige. Nu drygt två och ett halvt år senare finns det över 1500 Tesla Model S registrerade i Sverge! 

Appropå de tyska bergen. Eftersom Johan är biodlare kunde han inte låta bli att slänga med den här bilden på den skogs- och tallhonung som han köpte längs vägen av en lokal biodlare i Feldberg (Schwarzwald).
Mörk skogs- och tallhonung (sannolikt bladhonung)
Mycket speciell smak, inte särskilt söt men god på sitt sätt

På vägen hem mot Sverige genom Tyskland blev det antal besök vid Teslas superchargers, nedan tre av dessa. Först en översiktskarta.  

Översiktskarta 3: Anwerpen-Luxemburg-Tyskland-Schweiz-Tyskland

Supercharger Rüden, söder om Hannover  

Privathotel Lindtner Hamburg-Harburg

Denna laddstation låg i anslutning till Hotel Lindtner, mitt ett villaområde vilket också var en ovanlig placering. Men efter en promenad runt Hotellet insåg vi hur stort hotellet var och bra marknadsföring för Tesla, kanske därför placeringen blev just här.

Upptäckte till vår förvåning att det även fanns bra laddare för andra elbilar här. Tydligen har Hotel Lindnter fått inspiration av Teslas elbilsladdning och försett personalen med minst en Volkswagen e-Golf och ett par ladduttag vid hotellet. Faktum är att en laddare hemma och en vid arbetet räcker för de flesta elbilar när de har en räckvidd på minst 20 mil.


Volkswagen e-Golf på laddning bredvid Tesla supercharger

Från Hamburg körde vi sedan via Puttgarten, Danmark, Öresundsbron och E4:an hela vägen till Stockholm på en dag och var framme cirka 00.30 på kvällen.

Slutligen frågan som många kanske ställer sig: Fick vi räckviddsångest under resan? Nej, med fler Tesla Superchargers/ laddstationer längs vägen än vi faktiskt behövde och med Johans erfarenhet från 200 Tesla -mil till norska oljemeckat i somras, gick det som på räls.

Vi frågade oss dock varför detta uppenbart välfungerande snabbladdningsnätverk inte mötts upp av motsvarande laddningsmöjligheter för andra elbilar, av övriga biltillverkare? Eller vill Volvo, BMW, GM mfl att man ska skaffa en elbil för vardagen och en hybrid/bensin/diesel för långresorna... För det blir konsekvensen om inte riktiga snabbladdare som Teslas sprids ut längs motorvägarna.  Teslas snabbladre som fyller på batteriet med tillräckligt energi för 25-30 mil på 45 minuter istället för 2-3 timmar eller mer som övriga tillverkares "snabbladdare" erbjuder.

Samtidigt är det slående att Volvo är med i ledningen i utvecklingen av självkörande bilar men saknar likt de flesta övriga biltillverkare, en satsning på självkörande ELBILAR som kan LADDAS på ett praktiskt sätt, även under långresor...
   
Är man nyfiken på hur Teslas kommande elbil Tesla Model 3 fungerar och vilken räckvidd den klarar kommer det komma videos och inlägg om det här. En vi känner kommer nämligen bli en av Sveriges första Tesla Mode 3 ägare och vi är utlovade att få provköra den direkt efter leverans!

2016-10-21

Vägen mot det kontantlösa samhället: Sverige VS Belgien -skilda världar?

Här kommer lite fredagsmys som nog kommer sätta lite myror i en del svenskars hårbottnar, ja eller snarare plånböcker... Under bevakning av och deltagande vid konferensen Podcar City And Advanced Transit i Antwerpen nyligen, blev vi nämligen varse en ovanlig upplevelse för oss svenskar. I Belgien är det nämligen kontanter som gäller och inte kort!

Konferensen handlade förstås i huvudsak om Podcars/kabinsystem men även om betalningslösningar/biljetthantering för dessa hållbara, självkörande transportsystem. Under tredje sessionen handlade det om digitala betalningar och första presentation gav mycket intressanta perspektiv på den belgiska betalningsmarknaden som ser helt annorlunda ut mot bland annat den svenska.

Under våra fyra dagar i Antwerpen slogs vi verkligen av hur svårt det var att betala med kort. Snabbt insåg vi att kortbetalningar vid de flesta restauranger och caféer bara var att glömma. Inte ens i ett modernt hotell mitt i stan ville de ta emot kortbetalningar i baren. Detsamma gällde när vi skulle betala vid caféet på det sevärda Museum of Modern Art.

Att "cash is king" i Belgien blev tydligt under en presentation Christel Marcelis från KBC Bank, en av Belgiens största banker. Marcelis berättade nämligen i sin presentation som vi nu laddat upp på youtube-kanalen, att i Belgien betalar över 50 % av invånarna kontant! Vid kontantbetalningar där beloppet understiger 20 Euro sker hela 80 % av betalningarna kontant...

Belgarna har inte gillat övergången till kort- och mobilbetalningar och sticker verkligen ut. Bara i Tyskland är det vanligare med kontantbetalningar i Europa. Jämför vi betalningskulturen i Belgien med Sverige och Skandivavien framstår det som skilda världar vilket framgår tydligt i nedanstående graf från Marcelis presentation:

Kontantanvändningen mätt i uttag per captia, 2000-2014
vid konferensen Podcar City And Advanced Transit i Antwerpen, 20 Sep 2016

Direkt slås vi i grafen av att kontantuttagen i Sverige år 2000 låg högst bland de jämförande exemplen, högre än tex dagens kontanttoppar Belgien och Tyskland men att Sverige så sent som 2014 hade näst lägst kontantuttag per capita jämfört med såväl Tyskland och Belgien men även jämfört med Storbritannien, Frankrike, Finland, Holland, Finland och Frankrike. I EU som helhet ökar kontantanvändningen, åtminstone när det gäller kontantuttag.

Naturligtvis ligger en stor del av förklaring till den kontantlösa utvecklingen i Sverige i landets ovanliga bankkoncentration, där de fyra svenska storbankerna Nordea, SEB, Handelsbanken och Swedbank i praktiken har monopol på svenskarnas tillgång till betalningsmedel. Då samtliga av dessa svenska banker i olika steg stängt ner bankkontor, tagit bort uttags- och insättningsautomater samt i många fall tagit bort möjligheten att sätta in pengar vid de få återstående bankkontoren.

Parallellt uppmanar butiker, muséer, apotek, kollektivtrafik osv i Sverige att använda kort eller helt ta bort möjligheten att betala kontant. Motiveringen är oftast att de ökar säkerheten för tex busschaufförer och försvårar rån av butiker. Samtidigt menar tex före detta rikspolischefen Björn Eriksson som ligger bakom kontantupproret, att säkerhetsmotiveringen för minskad kontantanvändning är "trams" då kortbedrägerierna är långt fler än bankrånen och rånriskerna för människor flyttats från bankerna till handeln. Björn Eriksson pekar även på det politiska beslutet från 2005 då ansvaret för betalningssystemen lämnades över från staten till bankerna.

Naturligtivs kom de svenska bankerna efter det politiska beslutet 2005 fram till att de kunde spara enorma pengar om de inte behövde hantera en massa kontanter vilket innebär personalnedskärningar både på bankerna och när det gäller anlitande av säkerhetsbolag för transporterna tex. Samtidigt kunde nya intäkter skapas med kortavgifter. Den ökade kortanvändningen bidrar naturligtvis även till att människor tappar greppet och innebörden av pengar när köp istället för med kontanter görs med en dator, med kort eller telefonen. Något som i sin tur lett till att tanken om att spara innan ett köp görs för många svenskar snart är ett minne blott...

I presentationen av Christel Marcelis berättar hon om hur banken kämpar mot den belgiska kontantviljan genom att nu införa möjligheten att betala med kontaktlösa kort. KBC byter nu succesivt ut betalningskorten som bankens kunder använder, till kontaktlösa kort som endast behöver hållas framför betalningsterminaler. Marcelis säger att med detta hoppas banken att kunderna ska bli mer intresserade av en övergång till nästa steg, nämligen mobila betalningar där inte ens kort används.

Förmår man belgarna att börja använda kontaktlösa kort för att sedan ta bort även dessa kort (ännu mer kostnader för bankerna att spara in...) och sedan övergå till betalningar med mobiltelefonen eller kommer det misslyckas och krävas andra vägar för att locka belgarna?

Kika gärna på Christel Marcels presentation nedan och fundera själva.

Hur bland annat Mastercard ser på utvecklingen mot kontaktlösa kort och betalningar kan ni se under helgen då kommande presentationer från sessionen digitala betalningar som gavs under Podcar City-konferensen i Antwerpen, kommer laddas upp på youtube-kanalen.

Trevlig fredag!

2016-10-19

Upptäck NIBE:s bergvärmepumpar

Detta är redaktionell reklam för NIBE:s bergvärmepumpar och vi får ersättning för detta inlägg.

För småhus står uppvärmningen ofta för hela två tredjedelar eller mer av elkostnaden och är därmed den kostnad det går att spara mest på om man vill påverka elräkningen. Att bygga sitt energisystem med bergvärme och en effektiv bergvärmepump kan därför vara ett alternativ för många småhus eller fastigheter, särskilt om man vill göra en investering som kan betala av sig relativt snabbt.

Vi har själva inte bergvärme i våra respektiva hushåll men Johan gjorde för detta inlägg en intervju med en god vän som installerade en bergvärmepump för 8 år sedan. Personen ifråga bor i en enplansvilla på 146 kvm och har sedan installationen för 8 år sedan mer än halverat sin energikostnad per år.  Hela bergvärmeinvesteringen i exemplet beräknas enligt vännen vara hemräknad om två till fyra år, dvs efter totalt 10-12 år i drift. I den beräkningen ingår köpet av bergvärmepumpen, borrning/installation samt underhållskostnad på cirka 2000 kr varannat år då en driftstekniker kommit och noga gått igenom hela systemet.

Johan frågade hur vännen tyckte det fungerat hittills och fick svaret:

"Den bästa investering jag gjort". 

Med i denna beräkning ska hänsyn tas till att personen bor ensam i huset sedan några år och stänger ner två av rummen i huset under vintertid och sänker temperaturen i dessa rum till cirka 10 grader men i övrigt använder huset normalt.

Tänker man off-grid och beredskap vid elavbrott kan bergvärme vara extra lämpligt i Sverige när det kombineras med solpaneler för elproduktion med batterier och eventuellt en mindre vindsnurra/vindblomma. På detta sätt kan cirkulationspumpen/pumparna till bergvärmesystemet drivas på egen el även när det vanliga elnätet inte fungerar eller om man rent av väljer att gå off-grid helt och hållet.

Ett svenskt företag som är en av marknadens ledande tillverkare och försäljare av bergvärmepumpar är NIBE som har över 60 års erfarenhet inom detta område.  

Med en bergvärmepump från NIBE kan du minska din energikostnad med upp till 80 % och samtidigt utnyttja en förnyelsebar energikälla som beräknas fungera utan större underhåll i flera årtionden. Bergvärme är lagrad solenergi som hämtas djupt ner i berget, sjöbotten eller några meter under gräsmattan.

Förutsättningarna och energibehovet där just du bor kan skilja sig mot andra platser/hushåll men chansen är stor att en investering i en bergvärmepump kan ge en stabil försörjning av värme/kyla och varmvatten under lång tid till låg kostnad.

NIBE erbjuder en rad varianter av bergvärmepumpar med eller utan inbyggd varmvattenberedare och med hjälp av NIBE:s energiräknare kan du räkna ut hur mycket du kan spara i energikostnader på att använda bergvärme.    

Detta är redaktionell reklam och vi får ersättning för detta inlägg.

En typisk bergvärmepump av Nibe
Bild från Nibe

2016-10-18

Föredrag i Rättvik på Torsdag: Fossilfritt? -Inspiration och Utmaningar

På torsdag kommer Johan hålla ett föredrag i Rättviks Kulturhus kl 18-20 mitt i centrala Rättvik. Föredraget arrangeras i samarbete med Naturskyddsföreningen i Rättvik.

Temat är precis som i måndagens föredrag i Stockholm "Fossilfritt?" med inspiration och utmaningar hur vi i Sverige och internationellt kan minska vårt fossilberoende, särskilt oljeberoendet och bygga en lokal ekonomi som klarar framtidens utmaningar. Föredraget innehåller bland annat många exempel från vår bok Olja för Blåbär-Energi, Makt och Hållbarhet som fått många fina kommentarer.

Givetvis kommer Johan tala en hel del om intryck och tankar kring Podcars då vi nyligen besökte den internationella Podcar City -konferensen i Antwerpen som handlade om Podcars och lösningar för hållbara masskommunikationer/transportmedel.

Elbilen och självkörande fordon som ett komplement till andra eldrivna masskommunikationer är även något Johan kommer komma in på med bilder och erfarenheter från den 430 mil långa resa vi gjorde med elbilen Tesla Model S. En resa som utgick från Stockholm med huvudmålet Antwerpen i Belgien där Podcar City-konferensen ägde rum. Efter Podcar City styrde Johan elbilen vidare mot Tyskland via Frankrike, Luxemburg och Schweiz för att sedan köra hela vägen tillbaka till Stockholm igen via Danmark.

Förutom hållbara eltransporter som Podcars kommer föredraget handla om behovet och möjligheterna med hållbart boende, självförsörjning på energi lokalt, krisberedskap och energisäkerhet med svenskt fokus men även internationella inslag.

Som vanligt är vi ute efter att ge ett helhetsperspektiv på energi, ekonomi och hållbarhet men hoppas framförallt på givande samtal efter föredraget.

Johan berättar gärna även lite om sin ekologiska biodling och sin bigård i Dalarna som nu har sex samhällen varav två "bor" i så kallade topplistekupor.

Vår bok Olja för Blåbär kommer finnas att köpa på plats till rabatterat pris. Johan signerar förstås även böcker efter föredraget.

Tid & Datum: Kl. 18-20, Torsdag 20:e oktober
Plats: Rättviks Kulturhus

Anvisningar för hitta dit: Se här

Kanske ses vi på torsdag i Rättvik!

Bokens omslag och illustrationer är skapade tillsammans med Anna Westin, illustratören bakom bland annat illustrationerna till Sveriges Radios julkalender 2014. 

2016-10-15

Föredrag: Fossilfritt? -Måndag, Röda Korsets Folkhögskola i Stockholm

På måndag kommer vi vara i Stockholm för att hålla att hålla ett gemensamt föredrag vid Röda Korsets Folkhögskola i Skärholmen. Temat är "Fossilfritt" med inspiration och utmaningar hur vi i Sverige och internationellt kan minska vårt fossilberoende, särskilt oljeberoendet.

Givetvis kommer vi tala en hel del om vår intryck och tankar kring Podcars då vi nyligen besökte den internationella Podcar City -konferensen som handlade om Podcars och lösningar för hållbara masskommunikationer/transportmedel.

Elbilen och självkörande fordon som ett komplement till andra eldrivna masskommunikationer är även något vi kommer komma in på med bilder och erfarenheter från den 430 mil långa resa vi gjorde med elbilen Tesla Model S. En resa som utgick från Stockholm med huvudmålet Antwerpen i Belgien där Podcar City-konferensen ägde rum. Efter Podcar City styrde Johan elbilen vidare mot Tyskland via Frankrike, Luxemburg och Schweiz för att sedan köra hela vägen tillbaka till Stockholm igen via Danmark.

Förutom hållbara eltransporter som Podcars kommer vi även tala om behovet och möjligheterna med hållbart boende, krisberedskap och energisäkerhet med svenskt fokus men internationella inslag. Som vanligt är vi ute efter att ge ett helhetsperspektiv på energi, ekonomi och hållbarhet men hoppas framförallt på givande samtal efter föredraget.

Vår bok Olja för Blåbär-Energi, Makt och Hållbarhet som fått många fina kommentarer, kommer finnas att köpa på plats till rabatterat pris. Vi signerar förstås även böcker efter föredraget.

Föredraget anordnas i huvudsak för elever som går kursen Ledarskap för en hållbar värld vid Röda Korsets Folkhögskola i Stockholm men föredraget är öppet för allmänheten och den som önskar och har tid är därmed varmt välkommen till föredraget!

Tid & Datum: Kl. 13.15, Måndag 17:e oktober
Plats: Röda Korsets Folkhögskola, Bredholmstorget 14, Skärholmen
Lokal: Teatern

Anvisningar för hitta dit: Läs här!

Är man boende i Dalarna och intresserad av fördraget kan vi tipsa om att Johan kommer ge ett liknande föredrag vid Rättviks Kulturhus på torsdag, läs gärna mer om det under "Events" ovan.

Kanske ses vi på måndag!

Bokens omslag och illustrationer är skapade tillsammans med Anna Westin, illustratören bakom bland annat illustrationerna till Sveriges Radios julkalender 2014. 

2016-10-13

Maskininlärning, AI och Ekosystem för självkörande transporter

Nedan följer tre högaktuella presentationer på temat maskininlärning, artificiell intelleligens (AI) och ekoystem för hållbara transportystem. Presentationerna är från Podcar City-konferensen vi deltog i och filmade 19-21 september i Antwerpen.

En av presentationerna som vi tror kan vara av extra intresse för bloggens läsare var presentationen där Serkan Arslan, Nvidias Europachef för automatisering, bland annat berättar om hur långt bolaget kommit med sin egenutvecklade hårdvara. Teknik som bilindustrin nu använder för maskininlärning och artificiell intelligens till självkörande fordon. Vi tror många, precis som vi blev, kommer bli förvånade över hur långt man utvecklingen kommit med maskininlärning och artificell intelligens för olika typer av fordon.

Serkan visar i presentationen tex en video som visar tydligt att det inte är avgörande eller ens möjligt att programmera en bil att hantera alla olika situationer en människa ställs inför i trafiken. Gränserna och möjligheterna kommer man istället undan och förbi med programvara där bilen får öva och lära sig genom att köra på riktigt. Redan nu är resultaten häpnadsväckande! 

Att det finns hårdvara med sensorer, radar och laser som redan klarar snö och mörker har vi skrivit om tidigare men det här är på en helt annan nivå. Bilens "erfarenhet och intelligens" av tidigare körning i olika trafikmiljöer är avgörande för dess möjlighet att klara nya situationer visar maskininlärningen.

För de flesta är Nvidia mest känt som ledande utvecklare av grafikprocessorer som används flitigt av spelindustrin för att skapa nya dator- och TV-spel. Grafikorten sitter förstås även i de flesta användares datorer för att kunna hantera de allt mer grafikkrävande spelen. Men Nvidias senaste extremt kraftfulla grafikprocessorer och dator sitter redan i tex Volvos 100-talet självkörande testbilar vi skrivit om tidigare och Nvidia grafiksimulering används av samtliga biltillvekare vid krocktester i virtuella testmiljöer.

Anledningen till att Nvidia och Serkan Arslan var på plats vid Podcar City-konferensen var förstås för att de ser att tiden nu är mogen för att Nvidias teknik även ska kunna användas i olika Podcar-system där självkörande fordon redan är en verklighet sedan årtionden (ja du läste rätt, Google var inte först med detta!). När Podcars ska klara nya trafikmiljöer, kanske utanför de avgränsade områden som de idag finns tex 2getthere:s system i Rotterdam eller Ultra Global PRT vid Heathrows flygplats utanför London, krävs hårdvara och mjukvara där maskinlärning och artificiell intelligens kan användas och utvecklas fullt ut.

Kika eller lyssna gärna på Serkan Arslans presentation nedan så förstår ni vad vi menar.

Vi har även laddat upp två andra sevärda presentationer från Podcar City konferensen i Antwerpen, även de från sessionen "Enabling Technologies". Dessa två berör mer hur vi hittar smarta lösingar att bygga ekomsystem för trafiken. Hur vi kombinerar olika transportsystem med navigering och aktuell trafikinformation för att minska trafikkaoset kring staden och behovet av antalet fordon på vägarna.

Ena presenationen står Geert Vanbeveren för, chef för global Business Development for Innovative Technology in the Mobility domain, vid Siemens.

Den andra presentationen står Richard Harris för, chef för Xerox tankesmedja med inriktning på servicelösningar inom mobilitet.

Serkan, Arslan, Nvidia:
Maskininlärning och Artificiell Intelligens med Nvidias teknik för självkörande fordon

2016-10-11

"Deutsche Bank konkursfärdigt" säger Fondbolaget Skagen

I onsdagens inlägg skrev vi vi att Deutsche Banks skulder får Lehman Brothers att blekna i jämförelse med anledning av den sytemkritiska bankens extremt överbelånade balansräkning.

Nu säger det nordiska fondbolaget Skagens nya investeringsdirektör, Alexandra Morris att hon "i flera år tänkt att Deutsche Bank är konkursmässiga". Detta kan vi läsa i en intervju och artikel i Dagens Industri idag (hela artikeln är tyvärr bakom betalvägg).

Deutsche Bank, den tyska banken som bildades 1870 och har överlevt två världskrig, finanskriser och mycket annat är nu snart 146 år gammal och har blivit själva sinnebilden för tysk finans- och styrka inom banksektorn. Men frågan är hur banken ska ta sig ur denna kris.

I intervjun med Alexandra Morris i DI anger hon att skälet till att Deutsche Bank är konkursmässiga "hela Greklandsaffären, Eurokrisen och deras investment banking-division".

Även om bankens egna aktieägare är beredda att öppna sina plånböcker samtidigt som skuldnedskrivningar görs och ECB och Världsbanken kanske kliver in med räddningspaket, riskerar förtroendet för banksystemet att skadas allvarligt. Spridningseffekterna i andra banker och skadan hos stora investerare är svåra att överblicka. Särkilt med en eventuell bankräddning där långivare, investerare och även småsparare får se sina tillgångar utbytas mot löften om tex statsobligationer/"ECB-papper".

Dessa nya finansiella uppfinningar kommer givetvis vara tryggt uppbackade av nya helikopterpengar från himlen eller liknande som ska ge långsiktig avkastning när ekonomin får snurr igen längre fram...

Frågan är om BRICS "världsbank" är beredd att kliva in och rädda Deutsche Bank. Kanske även Kinas alldeles egna världsbank, utvecklingsbanken Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB). I båda fallen är Kina huvudfinansiär och eftersom tex både Bank of China och China Construction Bank är exponerad mot Deutsche Bank kan det finnas ett intresse och behov av en gemensam bankräddning.

Well, blir minst sagt intressant att följa hanteringen av Deutsche Bank, en systemkritisk bank som även bland andra svenska Nordea är exponerad mot.

Deutsche Banks högkvarter i Frankfurt
Bildkälla och rättigheter:  
© Raimond Spekking / CC BY-SA 4.0 (via Wikimedia Commons)"

2016-10-10

Podcar-genombrottet 2016: Revolutionerande transportsystem för gruvindustrin/gods och för persontransporter

I fredagens inlägg visade vi vår första video från Podcar City -konferensen i Antwerpen där vi tillsammans med konferensdeltagarna gjorde ett studiebesök till Europas första självkörande Podcar-system. Ett system som holländska 2getthere ligger bakom och som varit i trafik över tio år i Rivium Business Park i Rotterdam.

Nedan har vi klippt färdigt de fyra första presentationerna som ägde rum den 20:e september under dag två av Podcar City-konferensen vid University of Antwerpen som vi fick uppdraget att bevaka. Presentationerna är bara runt 15 minuter långa och passar därför utmärkt under fika-rasten eller när man vill få lite positiv energi från inspirerande, hållbara transportsystem!

Temat för den första sessionen var "Podcarsystem i drift" där vi får se många spännande varianter på Podcar-system som redan finns och används av många människor idag, däribland 2gettheres i Rotterdam och den uppmärksammade lilla självkörande Olli som vi skrivit om i tidigare inlägg här på bloggen.

Om Local Motors, företaget bakom Olli får ni höra av Matthew Lesh som står för en av presentationerna och är Director of Mobility Systems vid företaget. Matthew Lesh har vi skrivit om tidigare då Johan rapporterade från fjolårets Podcar City konferens i Silicon Valley.

Local Motors är ett ungt företag som på mindre än 10 års tid lyckats tillverka en rad olika elfordon. Olli som är företagets senaste produkt är en självkörande mini-elbuss vars delar till 30 % är tillverkade med 3D skrivare i företagets minifabriker, vilket är rekord inom bilindustrin enligt företaget själva. Men Olli är ingen "vanlig" självkörande elbuss den är bland annat självlärande och kan kommunicera med sina passagerare tack vare det inbyggda självlärande kommunikationssystemet IBM Watson. Detta är alltså  mjukvaran/superdatorn som IBM utvecklat och som fått mycket uppmärksamhet sedan den tidigare i år användes för att ställa rätt diagnos och föreslå behandling på en japansk patient med en ovanlig form av leukemi som läkarna inte kunde klara själva. Watson har även bland annat besegrat USA:s två överlägset bästa mänskliga Jeopardy deltagare...  

Local Motors och "Olli" av Matthew Lesh



Den presentation som kanske stack ut mest på hela konferensen stod Andries Louw för, VD och grundare för Futran System och företagen Milotek och Podcar Africa. Detta transportsystem är på väg att revolutionera gruvindustrin/transporter av tungt gods och kan få minst lika stort genomslag inom persontransportsektorn i Sydafrika. Till mycket låga transportkostnader, 1/3 av vad övriga konkurrenter tex kunde erbjuda för att transportera kol till och från ett gruvbolag, kan Milotek erbjuda enkla och säkra transporter som klarar upp till 20 ton per vagn på stålställningar med stål från svenska SSAB. Stålkonstruktionen för Miloteks Podcar-bana nominerades av SSAB till Swedish steel prize 2015.

Andries Louw tilldelades nyligen även priset Climate Solver 2016 av Världsnaturfonden för sitt transportsystem som minskar behovet av lastbilar och bilar på vägarna och frigör ytor för djur och människor att röra på sig. Detta samtidigt som transportsystemet kan byggas och underhållas billigt i ett land och på en kontinent som i praktiken saknar en infrastruktur för transporter överhuvudtaget.

Vad som är intressant är att gruvbolag och företag med stora transportbehov nu står i kö för att investera i Milotek då de ser vilka enorma besparingar de kan göra på sina verksamhet och hur den kan göras snabbare och effektivare. Bara för några veckor sedan fick Milotek sitt första kontrakt från ett gruvbolag i Sydafrika som vill att Milotek ska bygga ett system som kan transportera 350 ton kol varje månad med hjälp av företagets Fractional Rapid Transit system (FRT) som de kallar det (se presentationen så förstår ni hur det funkar). Systemet ska vara igång den 11 April 2017.

Andries Louw har även precis fått sitt första kontrakt för att bygga ett Podcar-system för persontransporter för Pretorias Universitet i Pretoria utanför Johannesburg. Flera är intresserade av podcar-systemet, även grannlandet Botswana.

Vad som gör Miloteks och Podcar Africas genombrott extra viktigt är att det kan få upp ögonen för de övriga varianter av Podcar-system som finns och som är under utvecklingen på olika håll i världen. För när de stora elefanterna nu ser vad de kan tjäna på dessa system och när planerare och investerare av nya persontransportlösningar kan besöka fungerande och innovativa system och se dess uppenbara fördelar gentemot konventionella system -kan etableringen av Podcar-system gå snabbt!  

Genombrottet i Sydafrika? Andries Louw med Milotek och Podcar Africa


En annan mycket sevärd presentation under denna session stod Gilbert Gaigner för, grundare bakom bland annat EasyMile. Detta företag arbetar med utveckling av smart navigation och trafiklösningar som minskar behovet av vägar i städer och skapar ytor för människor att röra sig till fots, med cykel som kompletteras med ett fåtal självkörande bilar som i huvudsak delas av många personer samtidigt.

Gilbert Gaigner och EasyMile testar just nu sina självkörande minibuss-liknande fordon i olika klimat, bland annat i Sverige där ett av EasyMiles självkörande fordon testkördes vid Kista Mobility week i våras. Men även i en rad andra länder däribland i Dubai för att lära sig hur batteriet och fordonet påverkas av extrem värme och när klimatanläggningen måste gå på högvarv för att hålla temperaturen inne i fordonet. I vinter kommer fordon testköras i Finland för att på motsvarande sätt testa hur fordonet klarar kyla, halka, snö och dimma. Kika nedan!

Gilbert Gaigner, EasyMile


Fler presentationer från Podcar City-konferensen är under bearbetning så håll utkik här på bloggen och youtube-kanalen de närmaste dagarna!

2016-10-07

Fredagsmys: Vårt besök till Europas första självkörande Podcarsystem!

Här kommer del 1 av 2 från vårt studiebesök till Rivium Business Park i Rotterdam vi gjorde den 19:e september. Ett mycket spännande och lärorikt besök om ett hållbart transportmedel för framtiden som vi fick möjlighet att göra som en del av vårt deltagande i konferensen Podcar City and Advanced Transit i Antwerpen.

I Rivium Business Park finns Europas första helt självkörande Podcar-system skapat av holländska företaget 2getthere långt innan Google och övriga började testköra sina självkörande bilar! Vi fick en guidad tur med en av grundarna själva, Robert Lohmann. Lohmann har arbetat med Podcars sedan företaget startade redan 1999 och har med sin kollegor i över ett årtionde framgångsrikt drivit detta spännande transportsystem som snart är inne på sina tredje generation Podcars.

Numera finns ett ännu modernare system i Masdar, Abu Dhabi som är skapat av 2getthere och SMRT i Singapore. Nyligen tecknades även ett avtal med ett kinesiskt företag om utveckling och satsning på liknande system i Kina.

Mer om Podcars kan ni läsa under Podcars fliken ovan där ni finner videos och presentationer från konferensen Johan besökte i Silicon Valley i november däribland en presentation av Lohmann om just 2gettheres system. I del 2 av videon nedan (kommer laddas upp när den är klar), får ni få följa med bloggens Roberth på en rundresa med några av 2getthere:s Podcars/ParkShuttles där iakttagelser och fakta ges av Robert under turen i Rivium Business Park, tal på svenska men undertexter kommer vara på engelska.

Kommande veckorna kommer även 20-talet presentationer från Podcar-konferensen i Antwerpen att läggas upp här på bloggen och på youtube-kanalen med detaljer om de olika Podcar-systemen beskrivna i inlägg här.

Trevlig fredag!

2016-10-06

Nej till Höghastighetsbanan? & Folkomröstning om Fracking i Kalifornien

I detta inlägg är det två stora nyheter som vi känner oss manade att kommentera.

Vi börjar med nyheten som Sveriges Radios eko rapporterade om imorse, nämligen att Moderaterna nu säger nej till den omtalade höghastighetsbanan mellan Stockholm, Göteborg och Malmö som regeringen lagt fram. Detta jätteprojekt som enligt Trafikverkets kostnadskalkyl skulle kosta 230 miljarder +/- 30 miljarder kronor att bygga...

Men som vi skrivit om många gånger här på bloggen och Johan skrivit i flera debattartiklar däribland på Svt Opinion och i nyhetsbrevet Destination för nätverket Kompass finns det andra möjligheter att bygga hållbara transporter för framtiden som ger mycket bättre resultat för fler människor.

Detta tycks nu Moderaterna och sedan tidigare Liberalerna som redan sagt nej till förlaget, inse. Vi bryr oss inte från vilket politiskt håll frågan lyfts, det viktiga är att saklighet och fakta framkommer så att en långsiktigt hållbar infrastruktur för transporter i Sverige kan återbyggas.

Ulf Kristersson, moderaternas ekonomiska-politiska talesperson pekar dock med rätta på två viktiga punkter när det kommer till höghastighetsbanan:
  • Det riskerar bli orimligt dyrt.
  • Det finns mer akuta behov av förbättringar för övriga trafik -särskilt för masskommunikationer och godstrafiken.    
Nu återstår det att se om regeringen kan bortse från att man initierat ett prestigeprojekt som visade sig vara ohållbart och dåligt för Sverige och precis som när det gäller skatten på solel, gör om och gör rätt. Att göra misstag gör vi alla, men hur vi hanterar självinsikten och kostruktiv kritk från andra och hur vi sedan omvandlar den till visdom och handling är vad som känntecknar ansvarsfullt ledarskap i våra ögon. 

Vi får säkert anledning att återkomma till frågan om höghastighetbanan i senare inlägg.

Folkomröstning om fracking i Kalifornien samma dag USA väljer president!

Igårkväll sändes ett sevärt reportage från Kalifornien i slutet av Svt:s Aktuellt-sänding. Reportaget handlade om Monterey County-delstatens oljerikaste region som den 8:e november ska rösta om ett förbud mot fracking. Monterey som Johan besökte under sin resa i Kaliforninen i novemberi fjol, har sedan slutet av 1940-talet utvinnit olja med konventionella metoder. 

Men i takt med att utviningen minskat i takt med uttömningen i fälten har Kaliforninen ökat sitt beroende av importerad olja. Johan skrev i sin masteruppsats vid institutionen för Freds och konfliktstudier vid Uppsala Universitet om USA:s sårbarheter för oljekriser och tittade på hur landets påverkades av oljekrisen 1973-74. Uppsatsen väckte bland annat intresse hos säkerhetsanalytiker på andra sidan Atlanten och en artikel baserad på uppsatsen publicerades 2011 i dåvarande Energy Bulltein och finns numera att läsa på resilience.org

I uppsatsen kunde Johan bland annat konstatera att Kalifornien redan under början av 1970-talet var mycket beroende av oljeimporter och att USA valde att inte förbereda de stora oljereserver som fanns i delstaten då de var avsatta för landets militärmakt i händelse av krig. Detta bidrog till att försvärra oljekrisen där bland annat ransonering av bensin infördes i USA och stora delar av Europa.  

Att Monterey County ska hålla en folkomröstning på samma dag som USA väljer president om en så viktig fråga som ett förbud mot den minst sagt kontroversiella utvinningsmetoden som kallas fracking är anmärkningsvärt. Skulle det mot förmodan bli ett förbud mot fracking i delstaten kan det få långtgående konsekvenser för andra delstater där frågan är uppe under behandling men oavsett utgången kommer nyheten att helt drukna i nyheter kopplade till presidentvalet! 

Listigt val av röstdag måste sägas då de flesta amerikaner i Monterey County säkerligen helt kommer missa att de kan rösta i denna fråga samma dag som Hillary/Trump ska väljas! Något som säkerligen gynnar oljeindustrin som inte behöver övertyga lika många röstande i Monterey om denna minst sagt viktiga fråga.  

Varför är det då så viktigt att rösta för ett förbud av fracking i Kalifornien? Farorna med fracking är många och dessa har vi avhandlat i en rad inlägg som ni finner samlade under rubriken "skifferbublan" under fliken navigera till rätt inlägg ovan

Skiffebublan är även något vi granskar i detalj i ett helt i vår bok Olja för Blåbär-Energi, Makt och Hållbarhet 


Förorenat grundvatten som riskerar människors hälsa och ekonomi (måste köpa vatten på flaska/beställa tankar med vatten om vattnet blir förorenat läckande av metangas från frackingen i marken), är annars den största faran för en delstat som redan lider av stor vattenbrist. 

När Johan var i Kalifornien serverades vatten på flaska från Norge på restauranger som hälldes upp i karaffer och sedan serverades för hand efter behov av personal som ursäktade sig med att de enligt lag inte får slösa på vattnet på grund av torkan

Vi avslutar med ett  talande citat från miljöaktivisten Andy Hsia Coron från Svt:s inslag: 

"Långt mer viktigt för delstaten och Monterey är om vi kan vara vattenberoende eller inte.

 Hela världen kommer sälja olja till oss men ingen kommer sälja vatten till oss".

Visst kommer vatten säljas till Kalifornien även i framtiden men frågan är mer till vilket pris och hur det påverkar landets överlägset viktigaste jordbruksproducent av grönsaker, frukt och nötter? 

San Ardo, Monterey County
Bild av Johan Landgren 

2016-10-05

Deutsche Banks skulder får Lehman Brothers att blekna i jämförelse

Tidigare i sommar rapporterade vi om att tyska Deutsche Bank, en av världens största banker, dras med enorma skulder bland annat kopplade till negativa derivat och långsiktiga skulder för hundratals miljarder Euro. En bank som dessutom svenska Nordea är tydligt exponerad mot.

Vad som gör Deutsche bank speciell är att det är vad man brukar kalla en systemkritisk bank där många andra banker, investerare och statliga aktörer och organisationer har sin pengar eller finansiella tillgångar placerade på ett och samma ställe. Eller så finns det någon form av koppling till banken med lån mellan banker och centralbanker och Deutsche Bank som gör att ett totalhaveri för Deutsche Bank skulle få spinoff-effekter på många andra banker och långivare som redan ligger på marginalen för att sin egen verksamhet ska gå ihop. Med andra ord, små sårbarheter i en bank kan få spridningseffekter som de flesta banker inte har beredskap för.    

Just nu är Deutsche Bank i blåsväder från många håll och aktien nådde förra veckan den lägsta nivån på två årtionden. Inte nog med att amerikanska justidiedepartement kräver banken på 14 miljarder dollar för obetalda säkerheter för lån utgivna under fastighetskrisen 2007/2008.

I måndags rapporterade nämligen Bloomberg i en läsvärd artikel om hur Tim Wiswell, Deutsche Banks tidigare chef för bankens finanskontor i Moskva, nu verkar bli syndabock för ännu en skandal där storbanken står i centrum, för rysk penningtvätt. Ett av Deutsche Banks kontor i Moskva ska ha möjliggjort 10 miljarder Euro i överföringar från personer i Ryssland till utlandet. Pengar som genom valutakonvertering till dollar via diverse finansiella instrument i samma ögonblick tvättats rena för att senare kunna föras ut ur landet och bland annat hamnat i USA och Storbritanninen.

Wiswell skuld återstår att se men att bara en person ska ha känt till det hela är högst osannolikt.

Penningtvättskandalen utreds just nu av ameriksanska justitiedepartementet (U.S. Justice Department) och brittiska U.K. Financial Conduct Authority och enligt Deustche Bank själva kan banken komma att krävas på böter även för detta i slutet av detta år. Hur stor denna summa kan bli vet vi ej men sannolikt rör det sig även här om miljardbelopp.

Vad som är mest anmärkningsvärt är dock när man läser om detaljerna kring Deutsche Banks finanser och skulder och betänker vilka risker det skapar för andra banker och länder. Michael Shedlock har just gjort detta i ännu en eminent artikel. Siffrona och implikationerna är hårresande.

Siffrona är hämtade från en artikel av New York Times från i måndags och nedan följer ett urval.
  • Deutsche Bank ligger i världstoppen över systemriskbanker, tex före två:an franska Paribas BNP, med en systemrisk på 100 miljarder Euro. Vilket innebär att Deutsche Bank behöver 100 miljarder Euro för att överleva ett utdraget fall på marknaderna.    
  • Banken sitter på fiktiva derivat (optioner, terminer, futurer, mm) till ett värde av 42 biljoner Euro (ja, du läste rätt biljoner, INTE billions/miljarder på engelska). Eller som Michael Shedlock skriver, uppskattningsvis motsvarande värdet på hela den Tyska ekonomin!  
  • Marknadsvärdet på derivat är 18 miljarder Euro  
  • Aktiinnehav till ett värde av 67 miljarder Euro
  • Balansräkning för totala finanisella tillgångar hos Deutsche Bank: 1,6 biljoner Euro
New York Times pekade i sin artikel på att kollapsen av Lehman Brothers under finanskrisen "skapade shockvågor som spred sig över resten av världen och att det finns en rädsla för att Deutsche Banks högt belånade balansräkning ska sätta igång en ny finasiell härdsmälta".

Som Shedlock påekar i sin artikel backas Deutsche Banks balansräkning på hela 1,6 biljoner Euro upp av bara 67 miljarder Euro i egna tillgångar såsom aktier. Skillnaden mellan utlåning/skuld och egna tillgångar är allså 25:1 vilket Shedlock jämför med tex JPMorgan som med sina 224 miljarder dollar i eget kapital underbygger en balansräkning på 2,4 biljoner dollar, ett förhållande på 9:1. 

Det kommer även tecken på att Deutsche Bank förbereder för en kris där det kommer behöva hjälp av sina egna aktieägare och sannolikt även tyska staten (ja eller ECB). I söndags anklagade nämligen Tysklands ekonomiminister Sigmar Gabriel Deutsche Bank för att banken göra spekulation till sin affärsmodell när han i en kommentar i ett plan på väg till Iran kommenterade bankens fallande aktiekurs förra veckan:

"Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt att banken som gjort spekukation till sin affärsmodell nu säger att den är utsatt för spekulanter".

Givetvis är Deutsche Bank "too big fail" och kommer in i det sista att räddas av ECB, tyska staten och andra finansiella aktörer men det innebär skuldavskrivningar och mer skapande av pengar vilket drabbar hela banksystemet. Effekterna är oklara och det finna alltid svarta svanar som gör att bankräddningar kan bli svåra att koordinera. Det krävs trots allt mycket samarbete länder emellan för att en eventuell bankräddning av Deutsche Bank ska hanteras utan att det skapar allvarliga spridningseffekter på övriga banker. Samarbete i Europa och med Trump/Hillary under hösten är ju inte helt enkelt.   

Samtidigt som oron för Deutsche Bank och de finansiella marknaderna växer kan vi som av en händelse läsa en mycket läsvärd artikel i Bloomberg om hur det råder en guldrusch för hemliga lager av fysiskt guld i gamla Schweiziska bunkrar. Om det är ett tecken på ökad efterfrågan på fysiskt guld eller mer reflekterar investerares oro för var den skinande ädelmetallen säkrast ska förvaras inför kommande kriser kan man ju fundera på. Men att förvaring av guld är en storindustri i Schweriz som staten ser mellan fingrarna med är intressant...

Vi kommer i senare inlägg bland annat jämföra Belgiens och Sveriges syn på kontanthantering, vilket nog kommer förvåna en hel del här i Sverige. Vi fick inblick i detta efter ett föredrag av belgiska banken KBC Bank som vi såg och filmade under Podcar City konferensen i Antwerpen för två veckor sedan. 

Cash is King, eller? 

2016-10-03

Ett kort besök i Freiburg: solens och de hållbara transporternas stad

Nyligen avslutade vi vår resa i Europa där vi körde över 350 elektriska mil med en Tesla Model S. Bilresan kommer vi återkomma till i ett senare inlägg med detaljer om hur laddningen fungerade med mer mera. Resan utgick från Stocholm och huvudmålet var Antwerpen och tre dagars filmande och bevakning vid Podcar City konferensen om hållbara masskommunikationer, mer om den i många inlägg framöver.

Men det blev även spännande delmål i Holland, Luxemburg, Schweiz (Danmark räknas inte riktigt för oss nordbor-sorry!) och Tyskland. Efter konferensen satte Johan siktet på södra Tyskland och besökte bland annat Freiburg.

Freiburg sticker ut på många sätt i Tyskland och Europa. Här dominerar inte bilen och staden är inte i huvudsak byggd für das Auto! I staden som har ungefär samma invånarantal som Uppsala kommun dvs runt 220 000, tar man sig i bäst fram med cykeln, till fots eller med någon av stadens många spårvagnar.

Staden är nämligen byggd så att man inte behöver gå längre än 500 meter för att nå en spårvagnshållplats och cykeln har företräde framför motoriserade fordon i trafiken!

Cirka 25 % av stadens invånare tar cykeln för att ta sig runt, lika många tar appostlahästarna (fötterna). Runt 20 % tar spårvagnen medan knappt 30 % använder motoriserade fordon.

Men vad som verkligen sticker ut när man besöker Freiburg är alla solpaneler på taken. Det går inte att passera många byggnader innan man ser tak delvis eller helt täckta med solpaneler. Johan hade inte så många timmar att tillbringa i Freiburg denna gång så valet föll på stadsdelen Vauban.

I Vauban byggdes i början av 2000-talet de första husen täckta med solceller på taken som skulle genera tillräckligt med elektricitet för att förse hushållen med el året runt. Området har blivit mycket mycket populärt och idag bor över 5000 personer i området. Över 100 av byggnaderna  är helt självförsörjande på energi och får till och med ett överskott på el som säljs tillbaka till tyska elnätet vilket ger flera tusen Euro i hushållskassan för dessa boende.

Mer om Vauban kan ni bland annat läsa på Sustainable Cities Collective.

Haus der Bauern/Böndernas hus - ett imponerande energihus

Under besöket i Vauban fick Johan syn på en stor träbyggnad täckt i glas; Haus der Bauern eller böndernas hus. Motsvarande Lantbrukarnas Riksförbund men för delstaten Baden-Württemberg.

Bloggens läsare kommer säkert att tänka på tidigare inlägg om en viss familj i Sverige som byggt på liknade sätt.

Väl utanför byggnaden dök påpassligt nog en trevlig tysk cyklist upp som händelsevis var pressansvarige personen för Haus der Bauern eller Badischer Lantwirschaftlicher Hauptverband e.V (BLHV) som det egentligen heter. Vederbörande, Patraig Elsner ställde upp på en intervju och berättar mer om huset i videon som vi gjort nedan.

När Johan berättade att Uppsala Universitet har haft mycket samarbeten med Universtät Freiburg berättade Patraig att han gjort sin praktik på en gård utanför Uppsala "small world",  sa han.      
  • Huset använder regnvatten för att spola toaletterna och för bevattning utanför huset. 
  • Byggnaden värms i huvudsak upp av solen via glaset men kompletteras med en värmepump och golvvärme i huset som håller jämn temperatur under vinter och sommar med hjälp av vatten från en liten bäck precis bredvid byggnaden. 
  • På taket finns en solcellsanläggning på 42 Kw som räcker för att hålla igång värme/kyl-försörjningen av huset samt för ventilationen.