tag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post2086906026573567685..comments2023-06-19T20:48:20.377+02:00Comments on Olja för Blåbär: I väntan på "evighetsdäcket": Hur vi minskar oljeberoendet & utsläppen av mikroplaster Olja för Blåbärhttp://www.blogger.com/profile/14912111377004608882noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post-28508062122015470572017-07-04T15:33:58.940+02:002017-07-04T15:33:58.940+02:00Hej! Finns undantag som alltid men finns ju inte m...Hej! Finns undantag som alltid men finns ju inte många elbilar som till utseende o prestanda kan jämföras med vanliga bensin/dieselbilar. Prius och Nissan Leaf ser klumpiga ut tex medan Model S är en stor sedan. Luftmoståndet på de flesta normalsizade bilar med förbränningsmotorer kommer inte i närheten av Tesla Model S/Hyundai Ioniq Electric i cw-värden. När batteripacket placeras under bilen och designplattan inte är byggd för att annat än eldrift blir underredet platt som en surfingbräda. Bara där har en elbil stor fördel i fråga om luftmostånd och låg tyngdpunkt. <br /><br />Det finns dessutom många fördelar med att inte ha batteri och motor fram el bak i vagnen när det gäller krocksäkerhet och bagageutrymme. <br /><br />Formuleringen "alla bilar med förbränningsmotorer" var otydlig och lätt missvisande. Vad som avsågs var att incitamentet för att minska luftmotståndet är större med en elbil och lättare att skapa med möjligheten att placera batteri och motor mer centralt i bilen. <br /><br />Mvh<br />JohanOlja för Blåbärhttps://www.blogger.com/profile/14912111377004608882noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post-604071816231344292017-07-04T15:03:37.124+02:002017-07-04T15:03:37.124+02:00T.o.m en gammal MB E-klass från 1986 hade 0,29 i s...T.o.m en gammal MB E-klass från 1986 hade 0,29 i sitt enklaste utförande. Den har mindre frontyta än en Model S så vid normala hastigheter så tror jag den negativa effekten blir ganska liten.<br />Däremot bilar från 70 eller tidigare 80-tal är det värre med. Där kan cw ligga runt 0,40.HMGhttps://www.blogger.com/profile/05184382178238250521noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post-49846292783671335882017-07-04T14:53:14.431+02:002017-07-04T14:53:14.431+02:00Att bilar med förbränningsmotorer inte är optimera...Att bilar med förbränningsmotorer inte är optimerade för lågt luftmotstånd håller jag inte med om. Har länge lagts stora resurser på det.<br /><br />Tesla model S har cw på 0,24.<br />En Mercedes E-klass av enklaste modell (smalast däck osv) har cw på 0,23.HMGhttps://www.blogger.com/profile/05184382178238250521noreply@blogger.com