tag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post2311322143647544151..comments2023-06-19T20:48:20.377+02:00Comments on Olja för Blåbär: Gotland saknar sjukdomsinsikt Olja för Blåbärhttp://www.blogger.com/profile/14912111377004608882noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post-78853391205664480842012-09-20T01:36:31.669+02:002012-09-20T01:36:31.669+02:00Ja för en populistisk politiker med skygglappar är...Ja för en populistisk politiker med skygglappar är det ju ett enkelt kort att spela på då intresset och stödet för ökade subventioner är högt. <br /><br />Sardinien stämde tydligen Italienska staten i ett liknande sammanhang i EU-domstolen där de van och staten fick ge med sig. Men det är ju något som bara fungerar temporärt då omfördelningen av statens intäkter tillåter det. <br /><br />Vägverket ansvarar väll bara för bilfärjor på de ställen det inte finns ekonomi att bygga en bro. Att de är avgiftsfria för de som saknar permanent boende kan ju även det diskuteras. Frågan är delikat ur många aspekter. <br /><br />Nuvarande stödet av passagerartrafiken till Gotland via Rederi AB Gotland kostar staten nästan 400 millar årligen då staten täcker företages underskott på trafiken. Som jag förstår fungerar det som så att det är staten dvs skattebetalarna som står för det största delen då dyrare bränslepriser drabbar Rederi AB Gotland under kontraktstiden. Längre överfartstider för att minska<br />bränsleåtgången. En sänkning av fartygens hastighet från dagens 28 till 25 knop skulle minska bränsleåtgången betydligt men<br />innebära problem för rederiet att med två basfartyg hålla dagens turtäthet. Det finns ingen eller liten vinning att tänka samhällsekonomiskt och miljömässigt från rederiet.<br /><br />För Norrland finns ett särskilt transportstöd,en subvention riktat direkt till transportköparna i tillverkningsindustrin. En modell<br />liknande detta har diskuterats för Gotlandstrafiken men i dagsläget kan en stödform liknade Norrlandsmodellen inte införas på<br />Gotland på grund av att EUs regler gör att regioner med högre befolkningstäthet än 12,5 per kvadratkilometer inte får ha sådana<br />transportbidrag. <br /><br />Rekommenderar en rapport från i år av LRF skriven av Stig Pettersson för fördjupad info färjetrafiken till Gotland <br /><a href="http://www.lrf.se/PageFiles/68807/Gotlandstrafiken_2012_Tryckorginal.pdf" rel="nofollow">http://www.lrf.se/PageFiles/68807/Gotlandstrafiken_2012_Tryckorginal.pdf</a><br /><br />Har klistrat in utdrag ur rapporten hur färjetrafiken till Gotland är reglerad längst ner i inlägget för den som är intresserad men inte orkar läsa rapporten.<br /><br />Mvh /RH Olja för Blåbärhttps://www.blogger.com/profile/14912111377004608882noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post-14588092195422184562012-09-19T09:44:16.250+02:002012-09-19T09:44:16.250+02:00Någon måtta får det vara, men samtidigt tycker jag...Någon måtta får det vara, men samtidigt tycker jag att subventionering av "riksvägen" till Gotland är viktigare än mycket av det staten nu slänger ut pengar på. <br /><br />Hur gör andra länder med öar utan fast landförbindelse? <br /><br />Vägverkets färjor är gratis vilket även det är värt att jämför med. Hur skiljer sig Gotlandstrafiken från dessa?<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.com