tag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post2968378480132612722..comments2023-06-19T20:48:20.377+02:00Comments on Olja för Blåbär: Oljebarometern -23 SeptemberOlja för Blåbärhttp://www.blogger.com/profile/14912111377004608882noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post-25902812977869043922014-09-26T21:54:11.672+02:002014-09-26T21:54:11.672+02:00Hej Martin!
Så här tänker vi:
Med automatiseri...Hej Martin! <br /><br />Så här tänker vi: <br /><br />Med automatiseringen av bilar och alla tänkbara fordon och apparater innebär det följande möjligheter: <br /><br />1 bil idag med 1 ägare blir lika användbar som 100 bilar. Hur då? Jo, om en bil delas av cirka 100 personer (nej de behöver inte äga den gemensamt, kan bruka den som en gemensam tjänst eller samäga en park av några bilar i ett samhälle tex) och nästan hela tiden är i rörelse för att upp och avhämtning finns inget behov av 100 enskilda bilar. Bilen anländer självkörande (tekniken är nästan redo för detta, om några år är den en realitet och enligt min bedömning -med säkerhet om 5-10 år när det kommer behövas som mest (exportlandmodellen, finanskriser-ja du vet vad jag menar)- till den person som behöver bli upphämtad för vidare transport till en destination inte längre än på sin höjd några mil bort (i regel 2-10km räcker för de flesta om bilen ska bara ska ta folk för vidare transport eller på mindre orter). De vanligaste transporterna blir effektivast med hängkabiner (Folkbanan se nedan) då fordonstransport med bilfordon (ja eldrivna i de fall de brukas) inte äe lika effektivt per kwh/person som att transportera människor med elbuss, spårvagn, trådlastbil -kombinerad med batteridrift och järnväg förstås. <br /><br />Som jag ser det räcker därmed koboltanvändningen till hälften av dagens "bilhov" (el annorlunda uttryckt till hälften av världens bilpark idag) av den enkla anledningen att 1 bil räcker till 100 gånger så många personer när de inte körs och ägs av enskilda individer. Men det är räknat på dagens bilpark som jag samtidigt menar inte ska ersättas av elbilar i första hand men som i högsta grad kan vara ett viktigt komplement till helheten. <br /><br />Föreställ dig vidare om Volvo o några till kunde inse att automatiserade eltransporter är framtiden så skulle Teslas visioner och bidrag inte alls se så små ut. <br /><br />Teknikoptimism nej då är man blind för tekniken och har inte fattat energigaloppen, det hoppas jag inte du tror jag är.<br /><br />Jag försöker bara tänka nytt med de resurser vi har till förfogande. <br />Tänk tex på hur lite olja som krävs för att framställa 1/100 av dagens bilpark...<br /><br />Jag är medveten om att batteritillverkningen är beroende av smutsig litiumbrytning och även beroende av sällsynta jordartsmetaller men jag tror att de kommer räcka tills dess organiska batterier även blir möjliga för fordon. De är ju redan enligt forskare på Harvard redo att om 3 år användas i hushåll för att lagra energi i flera dagar o därmed hantera solcellernas och vindsnurrornas akilleshäl.<br /><br /><br /><br /><br /><br />länk till inlägg om Folkbanan: <br /><br />http://www.peak-oil.se/2013/10/folkbanan-hyperloopen-sitter-i-samma.html<br /><br />Länk till Harvards organiska batterier: <br />http://www.peak-oil.se/2014/01/morkt-om-natten-eller-organiskt-batteri.html<br /><br />Mvh<br />Johan <br /><br /><br />Olja för Blåbärhttps://www.blogger.com/profile/14912111377004608882noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post-75426190049102313472014-09-26T16:33:41.984+02:002014-09-26T16:33:41.984+02:00Är lite nyfiken på hur ni tänker när Stellan Tengr...Är lite nyfiken på hur ni tänker när Stellan Tengroth fullständigt sågar elbilen med fokus på batterier på sin blogg tillväxt & reflektera? Här ett utdrag som jag skrivit:<br /><br />Stellan Tengroth på bloggen Tillväxt-reflektera tillika ingenjör har tittat närmare på uppgifterna från Tesla om denna massproduktion och skriver.<br /><br />"Den (elbilen) ska enligt artikeln bli enorm med en kapacitet på 35 GWh/år, vilket är mer än världens samlade produktion av litiumjonbatterier idag. Visst låter det imponerande, och det framgår att råvarutillgångarna borde räcka. Den mest kritiska resursen är kobolt, där Kongo-Kinshasa – kritiserade för barnarbete – står för 55 procent av utvinningen. Batterier står idag för 40 % av den globala efterfrågan på metallen, så: Ja, det kan nog finnas utrymme att dubbla världens batteritillverkningen."<br /><br />Stellan Tengroth gör sen en enkel kalkyl över kobolttillgången för 1 miljard elbilar och konstaterar frankt: Min enkla huvudräkning är långt ifrån exakt, men storleksordningen är fångad. Ungefär 50 procent av den globala koboltutvinningen räcker till batterier för 0,5 procent av den globala bilparken.<br /><br />Min enkla slutsats är att det krävs en teknikoptimism av gigantiska mått för att ta talet om elbilar på allvar." Martin Saarhttps://www.blogger.com/profile/05337842681415162880noreply@blogger.com