tag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post3254582282151486602..comments2023-06-19T20:48:20.377+02:00Comments on Olja för Blåbär: Växter med egen IP-adress och självförsörjande på mat i stan och på landsbygden?Olja för Blåbärhttp://www.blogger.com/profile/14912111377004608882noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post-32990342706361574512016-03-13T23:30:45.622+01:002016-03-13T23:30:45.622+01:00En helt avgörande fråga är hur snabbt priset sjunk...En helt avgörande fråga är hur snabbt priset sjunker på de riktigt dyra delarna i rörliga robotar. Ett visst intresse har också för Ron hur mycket resurser som går åt. Jag använder det enkla måttet vikt nedan.<br /><br />Den mest omtalade senaste åren är autonoma eller självstyrande bilar. Google har en dyr viktig komponent som är en ljusradar (lidar) som 2007 kostade 75000 dollar och sitter högst upp på Googles autonoma bilar. Den väger 13 kg och mäter avstånd till 1,3 miljoner punkter runt bilen varje sekund och skapar en bild av världen. Felen i mätningen är ca 2 cm på avstånd upp till 120 meter. <br /><br />Men priset faller och det finns lite enklare som inte mäter åt alla håll eller riktigt lika noga. 8000 dollar och 0,83 kg tung finns från hyllan att köpa idag från samma leverantör och de menar sig få fram för 300 dollar om några år. <br /><br />Bästa budet är en annan leverantör som siktar på en lidar liten som ett frimärke jämfört med de 13 kg med priset 100 dollar.<br /><br />Volvo tänker packa de 100 försöksbilarna i Göteborg nästa år med så många olika sensorer de kan och spara alla data för att analysera hur många som verkligen behövs för en säker körning. Radar, IR, stereokameror mm och en fruktansvärt kraftfull centraldator i varje bil. Och Volvo personvagnar är inte det enda företaget som sysslar med sådana här försök. <br /><br />Vänliga hälsningar<br /><br />NanotecNanotechttps://www.blogger.com/profile/08334107277401552754noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post-56525580584916181542016-03-13T19:41:29.948+01:002016-03-13T19:41:29.948+01:00En del technologie har vi ju redan, men en stor de...En del technologie har vi ju redan, men en stor del behöver fortfarande utvecklas. Och även om technoforskarna hinner utveckla alla dessa hitech prylar vi skulle behöva innan resurser tar slut, så finns det inte tillräckligt kvar för att framställa dessa i avgörande massor för att förändra någonting. Bortsätt från alla slavarbeta och miljöförstörelser.<br />För mig har hela detta hitech-halleluja blivit detsamma som veganismen; ett religöst mantra, som ser bort från fakta eller vrider på den tills det passar i deras bild.Ronhttps://www.blogger.com/profile/16946366944260726006noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post-19024673397254472442016-03-13T15:28:52.708+01:002016-03-13T15:28:52.708+01:00Hej! Tror "Anonym" var inne mer avsåg at...Hej! Tror "Anonym" var inne mer avsåg att om resorna styrs elektroniskt/beställs via dator och en bil (el eller fossildriven) -kan leverantören av tjänsten begränsa vilka resmål som är tillåtna. En resa på det som idag är en avstickare/liten grusväg mot ett avlägset picknick mål eller mot ett statligt/företags -kontrollerat området- kan då bli otillåtet resmål. Den risken finns helt klart men införandet kommer säljas in som bekväma resor utan att behöva koncentrera sig på körningen och trafiksäkerheten i princip garanteras. Automation innebär även som vi varit inne på förut, att fordonsflottan kanske kan minska till en hundradel då resande med bil blir en tjänst man abonnerar på och bilarna mer el mindre är i ständig rörelse utan/endast med ett fåtal ägare. <br /><br />Mvh<br />Johan Olja för Blåbärhttps://www.blogger.com/profile/14912111377004608882noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post-5839285742489011512016-03-13T15:20:57.218+01:002016-03-13T15:20:57.218+01:00Hej Ron! Jag är också mkt skeptisk till detta mer ...Hej Ron! Jag är också mkt skeptisk till detta mer än i mycket liten skala. Har du tillgång till solljus året runt, typ Kalifornien och utnyttjar solljuset som för såväl värme och elproduktion är det möjligt men alla prylar som ska installeras osv kräver i större skala fortfarande mkt energi att produceras. Jämförs detta med arbetet att göra det själv, utan high tech har jag svårt att få det att gå hem ekonomiskt och energimässigt. Men det beror också på hur snabbt utvecklingen av AI och robotar går som Nanotec är inne på ovan.<br /><br />Mvh<br />Johan Olja för Blåbärhttps://www.blogger.com/profile/14912111377004608882noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post-19556662343775964492016-03-12T23:51:40.194+01:002016-03-12T23:51:40.194+01:00Jag tror inte på det. Wishful thinking av technonö...Jag tror inte på det. Wishful thinking av technonördar.<br />Finns helt enkelt inga resurser till det.Ronhttps://www.blogger.com/profile/16946366944260726006noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post-85271911687116509742016-03-12T15:06:01.783+01:002016-03-12T15:06:01.783+01:00Ja Anonym så blir det för bakåtsträvare med fossil...Ja Anonym så blir det för bakåtsträvare med fossila bilar. För den som kan tänka sig att färdas bekvämt och snabbt körd av en dator och därmed med stor säkerhet blir tillvaron bekväm. På särskilda vägar får nästan säkert elbilar, nästan utan datorhjälp, med manuella styrorgan som ratt, gaspedal och broms köras av entusiaster. Fossilbilar ställs bara ut som ting att förundras över.<br /><br />Vänliga hälsningar<br /><br />NanotecNanotechttps://www.blogger.com/profile/08334107277401552754noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post-48706971027089282932016-03-12T09:58:34.558+01:002016-03-12T09:58:34.558+01:00Då blir det snart slut på den fria rörligheten. &q...Då blir det snart slut på den fria rörligheten. "Ansökan till resa avslagen, icke godkänt ändamål." eller på modärnare språk "travel denied, non valid purpose"Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post-50159103633152499882016-03-11T19:45:33.035+01:002016-03-11T19:45:33.035+01:00Mängden kwh som går åt för att övervaka växterna b...Mängden kwh som går åt för att övervaka växterna blir liten och en server kan säkert hantera miljontals växter. Det är få meddelanden med relativt långa mellanrum som behöver sändas. <br /><br />Elen för eventuell belysning och värme däremot kan bli betydande. <br /><br />Min gissning är att det med de kommande allt effektivare robotarna mer blir väldigt automatiserade växthus närmare oss konsumenter. Idag är växthus ganska personalintensiva och oljan billig så det är mer hur lång transporttiden är och höjden på arbetslön som avgör var det odlas.<br /><br />Norsk lax flygs till Japan och färska rosor från Afrika till Europa. Hur svenska blåbär transporteras till Asien för att bli medicin skulle vara kul att veta.<br /><br />För övrigt var det trevligt att läsa en debattartikel i gårdagens SvD där en riksdagspolitiker skrev om sin syn på genombrott för autonoma bilar. Rubriken var: Köra bil är snart förbjudet.<br /><br />Vänliga hälsningar<br /><br />NanotecNanotechttps://www.blogger.com/profile/08334107277401552754noreply@blogger.com