tag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post3321407347254726577..comments2023-06-19T20:48:20.377+02:00Comments on Olja för Blåbär: Första Artificiella drönarsvärmen och drönarfraktlinjen är här Olja för Blåbärhttp://www.blogger.com/profile/14912111377004608882noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post-81089890977509202592017-01-11T15:53:14.827+01:002017-01-11T15:53:14.827+01:00Hej Nanotec! Tack för historieåtergivningen, allti...Hej Nanotec! Tack för historieåtergivningen, alltid lika uppskattat. Jag ser även jag åtminstone i dagsläget drönare som mest kommersiellt gångbara för kortare sträckor inom en stad eller ett stadsområde och innan dess i områden där det precis som i exmplet ovan kan vara smidigt att skicka små paket över ett utspritt område där bil/lastbil är mindre lämpligt/funger dåligt. Blir nog dock mkt vanligt med drönare i hamnområden, jordbruk och vid bevakning av byggnader och dyrbara ting så som fartyg och stillastående tåg och lastbilstransporter. <br /><br />Håller även med om att utvecklingen och användningen av autonoma fordon sannolikt kommer sätta ett större avtryck på kort sikt, åtminstone i människors vardag. Men den dag pizzor och böcker levereras hem till dörren kommer drönare få riktigt stort genombrott och förstås om självkörande drönare för persontransporter blir verklighet...<br /><br />Mvh<br />Johan Olja för Blåbärhttps://www.blogger.com/profile/14912111377004608882noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post-86402280512134100592017-01-11T08:46:22.201+01:002017-01-11T08:46:22.201+01:00Nu kommer jag bara kommentera leveranser av varor ...Nu kommer jag bara kommentera leveranser av varor med drönare. Väljer att göra en historisk blick bakåt.<br /><br />När Europa började utvecklas var det transporter längs kuster eller floder. Romarna byggde en del vägar som i princip fortfarande nyttjas med mest ökad handel men motiverad av snabba truppförflyttningar. Vikingarna ägnade sig mest åt handel men det de minns för är plundring och mord. Landtransporter var nästan bara korta och med tiden mellan stad och omgivande land. Ved, levande djur och sädeskorn inåt och bearbetade produkter i retur. Dyrbara varor som salt och heliga oljor var det som kunde bäras längs stigar över berg. Ofta var strida floder besvärliga att korsa. Ibland uppstod från enstaka "hotell" där alla resande fick plats oberoende av sängplatser små samhällen som växte till städer. Buda var en sådan stad på ena sidan floden och Pest en annan där resande vilade innan färden till andra sidan genomfördes. När broar byggdes blev transporterna genast enklare. Det negativa var att invaderande rövare kunde passera över broarna. Fortfarande finns sprängkammare inbyggda i viktiga broar i 08. När oxar kunde dra vagnar på vägar var det enkelt med transporter. Hästar var mer lyx för persontransport även om stora delar av Hitlers rövarband efter järnväg nyttjade hästar. Järnvägen gav möjlighet för miljonstäder och sista biten för transporter blev muskeldrivna vagnar. Skenande oxar och hästar orsakade många dödsfall. <br /><br />Bilarna sågs som en stor förbättring för miljön också med den snabba minskningen av synlig skit på gator och torg. <br /><br />Budbilar har en tävlan med cykelbud men förmodligen kommer drönare att "snart" ta en del av marknaden med snabbare leveranser eftersom de likt broar tar sig över hinder. Olyckor kommer att ske och lagstiftning om ansvar med försäkringar fattas än. Likt män med röda flaggor framför automobiler krävs idag ögonkontakt med drönare i Sverige. <br /><br />Jag tror drönare för transport kommer att först visa sin nytta vid större olyckor och då initialt videobilder. Vid stora skogsbränder borde drönare kunna ge snabb billig massinformation.<br /><br />Det ekonomiska trycket från autonoma markfordon (ca 2021) är så enormt mycket större, att min bedömning är, att det kommer bana väg för många drönare strax efter. <br /><br /> <br />Vänliga hälsningar<br /><br />Nanotec Nanotechttps://www.blogger.com/profile/08334107277401552754noreply@blogger.com