tag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post3509438005902700713..comments2023-06-19T20:48:20.377+02:00Comments on Olja för Blåbär: Batteridrivna färjor snart i drift i SverigeOlja för Blåbärhttp://www.blogger.com/profile/14912111377004608882noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post-28035250154974448702017-03-29T12:08:34.642+02:002017-03-29T12:08:34.642+02:00Varför inte sätta åror på färjan? Då kan ungdomar ...Varför inte sätta åror på färjan? Då kan ungdomar som inte har något att göra eller får försörjningsstöd nått skoj att pyssla med istället för att kasta sten en på polisen och elda bilar. Vägrar dom så blir det inte roligt. Då får dom rensa/gallra rovor hos Berra. <br /><br />Mvh Berra Berrahttps://www.blogger.com/profile/06876487555868226362noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post-36229200673347763372017-03-28T20:08:48.795+02:002017-03-28T20:08:48.795+02:00Många färjor har dieselelektriska lösningar, delvi...Många färjor har dieselelektriska lösningar, delvis dieselmotor som driver en generator som generar ström till frekvens omformare (alternativ dc kontroller) som styr en elmotor.<br />Anledning till att man använder den här typen av lösningar är att det lättare att styra. Så att jämföra dieselmotor verkningsgrad rakt av utan att ta med transmission är lite missvisande. <br />Dock har större fartyg som containerfartyg ofta "direkt" drift då bränsle kostnaden är viktigt del för att få bra ekonomi i det hela, men det gör också att de är lite klumpiga och får (vad jag vet) bogseras in och ut till hamn.<br /><br />Sedan angående batteri så har "moderna" batterier en hög verknings grad typ +95% (NiCd är ganska usel med verkningsgrad på ca 70%), dock lär verkningsgraden sjunka vid hård laddning (delvis snabbladdning)<br /><br />Men det kanske mest intressanta är att man kan driva den på något annat än fossilt bränsle. :)<br /><br />Mvh Mattias<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post-27978942206081887782017-03-28T18:01:05.631+02:002017-03-28T18:01:05.631+02:00Bästa elmotorer 2016 har en verkningsgrad på 95%.
...Bästa elmotorer 2016 har en verkningsgrad på 95%.<br /><br />Vänliga hälsningar<br /><br />NanotecNanotechttps://www.blogger.com/profile/08334107277401552754noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post-58996699326145865252017-03-28T16:57:12.144+02:002017-03-28T16:57:12.144+02:00Prototyp på ren elfärja körs även i Sthlm, bbgreen...Prototyp på ren elfärja körs även i Sthlm, bbgreen.info :-)Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/13417578159698797645noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post-13492372168560465312017-03-28T16:08:21.185+02:002017-03-28T16:08:21.185+02:00Och stora fartygsmotorer har ca 50%.
Raffinering o...Och stora fartygsmotorer har ca 50%.<br />Raffinering och elproduktionsförluster (kol?). Gissar att i slutändan är verkningsgraden ungefär samma.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post-65235866864926626162017-03-28T15:59:20.286+02:002017-03-28T15:59:20.286+02:00Antaget 0,9*0,8*0,8 blir eldriftens verkningsgrade...Antaget 0,9*0,8*0,8 blir eldriftens verkningsgraden ca 0,6 för eldrift. (Motor, laddare, batteri)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post-40583379189724553242017-03-28T13:42:44.512+02:002017-03-28T13:42:44.512+02:00Hej! Politiska påtryckningar/växande opionion mot ...Hej! Politiska påtryckningar/växande opionion mot kväveutsläppen i Helsinborgsområdet kan klart spela roll. I SR reportaget ovan tror jag det nämns att färjetrafiken står för 15 % av dessa utsläpp. Trycket på omställning bort från dieselanvändningen är säkert något HH Ferries är medvetna om. Att skapa en miljöprofil är ju även bra marknadsföring för företaget. <br /><br />Har tyvärr ej några exakta siffror på verkningsgraden för batteridriften. Elmotorn generellt ligger ju över 90 % men om vi leker med tanken att 10-15 % försvinner i komplicerade batterianslutningar och dyl, hamnar verkningsgraden på 75-80%. Oavsett exakt siffra bör den rimligen hamna långt över de bästa dieselmotorerna som ligger på runt 40 % verkningsgrad. <br /><br />Beroende på vilken deal HH Ferries får för laddningen kan vi räkna med en mkt lägre driftskostnad. <br /><br />Underhållskostnaden är svårare att avgöra eftersom litiumbatterier inte mår så bra av att konstant snabbladdas och det blir många laddcykler per dag med en så tät trafik som dessa färjor kör. <br /><br />Kanske måste batterierna bytas ut om 4-5 år men i batterivärlden hinner det hända mkt på den tiden och de går sannolikt ner i pris och ökar i lagringsförmåga. <br /><br />Mvh<br />JohanOlja för Blåbärhttps://www.blogger.com/profile/14912111377004608882noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post-42476333311453351892017-03-28T08:30:03.157+02:002017-03-28T08:30:03.157+02:00Att de konverterar just där beror kanske på att fo...Att de konverterar just där beror kanske på att folk och myndigheter varit på dem om dieselavgaser i staden.<br /><br />Vad är verkningsgraden på ett fordonsbatteri drift?Anonymousnoreply@blogger.com