tag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post3778525450286127186..comments2023-06-19T20:48:20.377+02:00Comments on Olja för Blåbär: Verklighetens föroreningar blåser Volkswagens och Volvo Cars ledning i nackenOlja för Blåbärhttp://www.blogger.com/profile/14912111377004608882noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post-2492980620091700762017-01-20T14:39:31.071+01:002017-01-20T14:39:31.071+01:00Snart byts många chefer ut på de efterblivna bilti...Snart byts många chefer ut på de efterblivna biltillverkarna och kanske något av märkena räddas men som DI Weekend tar upp idag är det nya varumärken som är riktigt intressanta. Wayomo, nuTonomy och Zoox tex. <br /><br />De tre nämnda har viktigare mål än Mitsubishi, FCA eller Ford. Flottor av eldrivna förarlösa fordon (i något fall vill företaget inte kalla sin bil bil längre).<br /><br />Från artikeln: "När Google och andra nya aktörer utvecklar självkörande bilar är pedaler och ratt avskaffade. Men från General Motors hörs högsta chefen Mary Barra förklara att man vill ha kvar såväl pedaler som ratt i bilarna också i framtiden." Tycker detta enda har gjort DI värd årsprenumerationen.<br /><br />Just VW har skapat ett nytt varumärke för en flotta med självkörande bilar som heter Moia. Namnet ska betyda magisk på sanskrit. Givetvis en skräddarsydd elbil. Mål en av de tre största inom tio år.<br /><br />Artikeln är på två sidor och slutar med att ta upp oheliga allianser och den sista är ny för mig: "Apple har gett sig in i den kanske största operatören för bildelning och olika lösningar för persontransporter - kinesiska Didi Chuxing. ... som också har samtliga tre kinesiska internetjättar som investerare: Alibaba, Tencent och Baidu."<br /><br />Vänliga hälsningar<br /><br />NanotecNanotechttps://www.blogger.com/profile/08334107277401552754noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2971756204890601066.post-57701629866527578392017-01-19T20:08:21.804+01:002017-01-19T20:08:21.804+01:00Det är alltid så att det finns lite olika uppfattn...Det är alltid så att det finns lite olika uppfattningar inom stora organisationer eller företag. Utåt finns en bild som ibland är en täckmantel. Visst det är löjligt lågt med en miljon eldrivna bilar från VW.<br /><br />Jag är lite pessimistisk vad gäller Sverige och elbilar. Tydligen ligger det politiska arbetet på att få Brüssel att ändra uppfattning om biodrivmedel. Beroende på hur propositionen i mars lyder får vi se.<br /><br />Fast runt om i världen pågår utveckling av autonoma bilar och för nivå 5 verkar eldrift helt klar. Minst en tillverkare kommer med en premiumbil klar för nivå 3 i år. Bilen som då samlar in data om inte bara omgivning utan också massor om förarens tillstånd (närvarande. förefaller nykter, sover, surfar, uppmärksam). Det den enskilda bilen lär av alla data kommer också alla syskon snabbt få veta. Sedan sker så stora justeringar att vi får bilar som når nivå 4. Fullt autonoma sägs komma 2020-21. dvs nivå 5.<br /><br />Eftersom tyska bilföretag köpt ett kartprogram från Nokia för ca 25 miljarder och tänker samla in data med ständig uppdatering från alla sina bilar med kameror, radar, lidar mm är det klart för mig att de menar allvar. Förmodligen säljer de sedan kartbilder i nära realtid till även andra. "ledig parkering 50 m fram 20 m vänster 20:01:09." Prenumeration eller reklam betalar. <br /><br />De städer som börjar ställa krav kommer att driva utvecklingen framåt. Föreställer mig att om Falun förbjuder framförande av diesel vissa dagar kommer större städer ta efter.<br /><br />Vänliga hälsningar<br /><br />NanotecNanotechttps://www.blogger.com/profile/08334107277401552754noreply@blogger.com