Sidor

2016-09-26

Återanvändning av litiumbatterier som hushållsbatterier

För drygt ett år sedan bjöds vi in till invigningen av Göteborgs första elbusslinje, linje 55 mellan Chalmers/Johanneberg Science Park och Lindholmen Science Park via Avenyn, Brunnsparken och Götaälvsbron.

10 bussar, varav 7 elhybrider och 3 rena elbussar sattes i trafik. Nedan kan ni återse Johans bevakning från elbuss-invigningen i Göteborg.



Vi får nu anledning att återkomma till detta då vi i en artikel i Ny Teknik kan läsa att Riksbyggen i Göteborg med det så kallade Viva-projektet planerar att använda uttjänta litiumbatterier för hushålls -och fastighetslagring av el från solceller. Tanken är att batterier som om ett par år inte längre kan användas av elbussarna på linje 55 då lagringskapaciteten kanske är nere på 70-80 % (kapaciteten minskar snabbare, de körs till skillnad mot privata elbilar varje dag) -fortsätter sitt liv som hushålls- och fastighetsbatterier.

Enligt Claes Sommansson, forsknings- och utvecklingschef på Göteborg Energi kan litiumbatterierna användas som hushållsbatterier eller liknande i ytterligare 10-15 år om de används mer sparsamt. Kan bli betydligt färre laddcykler och långsammare laddning av batterierna när de tjänar som hushållsbatterier istället för att användas kontinuerligt och snabbladdas flera gånger per dygn.

Riksbyggen, Göteborg Energi och Volvo som är en del av projktet räknar med att de första uttjänta batterierna från linje 55 kommer att bli tillgängliga 2018. Tanken är att flera av batterierna tillsammans ska bilda ett lager med en lagringskapacitet på 200 kWh som förutom att lagra el från solel även ska vara kopplade till elnätet och kunna laddas när el priset är lågt.

Det är intressant att Riksbyggen satsar på det här just nu med tanke på osäkerheten regeringen skapat kring skatt på solel och förnyelsebart som Johan skrev en debattartikel om i ETC för några veckor sedan. Låt oss hoppas regeringen inser sitt misstag och gör om och gör rätt, även i handling.

Rimligen fnns det en stor andrahandsmarknad även för batterier från personbilar som Tesla m.fl. Ett batteri på 85 kWh som sitter i de flesta av Teslas elbilar där 70-80 % av lagringskapaciteten är kvar innebär tex 9-10 gånger mer lagringskapaciten än de powerwalls som Tesla nu erbjuder som hushållsbatterier för sina privatkunder. Dessa är nämligen på 6,4 kWh men kan seriekopplas så det blir 9 x 6,4 kWh batterier dvs nästan 60 kWh. Men det lär bli dyrt att göra privat även om man vill gå helt off grid...

Teslas företagsvarianter "powerpacks" är på hela 100 kWh och kan seriekopplas i oändligt antal. Men sannolikt kommer Tesla inom kanske 5 år (eller tidigare) erbjuda att återköpa batterierna eller byta in dem mot nya som sätts in i Tesla-bilarna på en vanlig Tesla Service-verkstad.

Nedan en bild när Johan laddade en Tesla Model S på supercharger-stationen i Pratteln i norra Schweiz. Idag bär det hem mot Sverige igen.


En av Teslas många superchargers i Europa, här en i norra Schweiz


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.