Sidor

2018-04-19

Einride i nytt samarbete om världens första förarlösa eldrivna lastbil på allmän väg

Svenska start-upen Einride som utvecklar en förarlös, självkörande och helt eldriven lastbil, den så kallade T-poden, inleder nu ett samarbete med DB Schenker AB. Redan i höst kan den första T-poden för allmän väg börja köra varor för DB Schenker i Jönköping mellan två av dess anläggningar på orten. Om Transportstyrelsen godkänner sträckan blir det den första i världen där en helt förarlös eldriven lastbil kör på allmän väg. 

I DB Schenkers pressmeddelande som kan läsas här står det bland annat:
– Elektriska och autonoma lastbilar är två viktiga teknologier som kommer att revolutionera den globala transport- och logistikmarknaden. Vi är glada att vi får möjlighet att testa en kombination av dessa två framtida teknologier i samarbete med Einride på ett så tidigt stadium. Detta partnerskap är en del av vår övergripande strategi att driva innovativa lösningar för att även i framtiden kunna leverera bästa kvalitet och service till våra kunder, säger Ewald Kaiser, styrelseledamot i DB Schenker. 
– Samarbetet ger oss möjlighet att skapa ett hållbart transportsystem och att utveckla såväl DB Schenker som Einride för framtiden. Den snabba utvecklingen inom batteriteknik och AI möjliggör kraftigt minskade utsläpp, ökad kostnadseffektivitet och ökad trafiksäkerhet – en framtid som vi gärna är en del av, säger Mats Grundius.
Avtalet avser en pilotinstallation med option på installationer för DB Schenker globalt.
Mats Grundius, VD DB Schenker AB och Einrides VD Robert Falck framför T-Poden

Samarbetet med DB Schenker är en viktig milstolpe för Einride och följer det sedan tidigare redan etablerade samarbetet med Lidl som även det går in i en ny fas under kvartal tre i år när pilotverksamhet ska inledas vid en av Lidls anläggningar i Halmstad. Lidl har även för avsikt att trafikera E6 mellan Helsingborg och Göteborg med T-podar för distribution mellan företagets distributionslager. Längs sträckan kommer det byggas helautomatiserade snabbladdare vilket gör att körsträckan på 20 mil per laddning inte är ett problem.

T-podarna har fördelen att de även kan köra på natten och har minimala driftskostnader när de kör och laddar/stannar längs vägen. Detta av den enkla anledningen att de inte har någon chaufför som kostar pengar när lastbilen kör och när den står stilla för att chauffören behöver vila eller äta.

T-poden kan lasta 15 standardpallar och uppges av Einride totalt väga 20 ton med full last vilket innebär att om den lastas med ett ton per pall vilket är normalt, kan lastbilen kan ta upp till 15 ton och det ger sin tur att själva lastbilen väger cirka fem ton inklusive det 200 kWh batteriet. T-poden har en räckvidd på cirka 20 mil och kommer att laddas på helt automatiserade snabbladdningsstationer där T-poden själv laddar och sedan åker vidare.

T-podarna kommer kunna fjärrstyras och bevakas på distans av en mänsklig förare som kan ta över från ett kontrollrum när hinder uppstår eller på sträckor där regelverket kanske kräver fjärrstyrning till en början.

För ett par veckor sedan inleddes ett minst lika stort samarbete när Nvidia blev officiell partner med Einride och T-poden visades upp på plats under en av världens största GPU-konferenser i San José i Kaliforninen. Einride kommer använda Nvidias Drive AI platform som är världens i särklass mest kraftfulla grafikprocessor- och datorenhet för självkörande teknik i fordon. Läs gärna mer om Nvidias imponerande utveckling av superdatorer i vårt första april inlägg som även innehöll ett inbäddat skämt om en supermåndatorbas... men vem vet kanske kommer vi få se en sådan förr snarare än senare...

Bakom Einride står ett mycket kompetent team med en kärna av ingenjörer från Chalmers med VD:n och huvudgrundaren Robert Falck i spetsen. För de som tvivlar på att Einride kommer lyckas och att självkörande, förarlösa och helt eldrivna lastbilar ligger långt in i framtiden bör påminna sig om ett annat litet gäng ingenjörer i Kalifornien som för snart 15 år sedan startade det som skulle bli Tesla Inc och världens ledande elbilstillverkare (Nissan bygger fler elbilar men tillverkar även fossildrivna bilar). 

Vi avslutar med en översättning av några ord som Robert Falck uttryckte på instagram nyligen när T-poden var på turné i bland annat Kalifornien:

Robert Falck framför T-poden 
"I år har det gått år sedan vi startade Einride. Vi tog ett stort steg i hopp om att ska skapa förändring. När vi drog igång trodde ingen att vi bara ett år senare skulle på förfrågan skulle få visa upp T-poden i San Francisco. Det har varit ett fantastiskt år men även ett år fullt med utmaningar och långa arbetsdagar.
Einride har vuxit på ett år, så tacksam för att så många fantastiska människor har blivit en del av oss. Einride är inte klar än, vi kommer fortsätta att utmana status quo och skapa en intelligent rörelse. De finns de som säger att det inte kan göras, tja att du inte kan göra det betyder inte att andra inte kan det.  
Vår största utmaning ligger ännu framför oss, vi står ödmjuka inför vägen framför oss men idag firar vi att en dröm gått i uppfyllelse- Min dröm, att få T-poden till San Francisco. Så här står vi, vad väntar, vad är det mer som inte kan göras!?"  

Vi äger aktier i Einride AB.

Nedan en kort video vi gjorde nyligen om Einride och T-poden på vår EVolution-kanal.

1 kommentar:

  1. " De finns de som säger att det inte kan göras, tja att du inte kan göra det betyder inte att andra inte kan det."
    Gillar citatet ovan. Gillar att Schenker testar i Jönköping, för dit reser jag ofta. Gillar automatladdningen för Lidl och hoppas att kunna se det snart.

    Ja positivt och jag kommer försöka teckna aktier när det blir dags för listning, avstod vid tidigare tillfälle för jag ville se att de kommit längre först.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.