Sidor

2018-05-21

EcarDrive på Djurgården: Modernt och klassiskt möttes i elektronernas tecken

Igår besökte Johan eventet EcarDrive på Djurgården som bjöd på fantastiskt väder och många eltransporter som bör passa många. Mitt på Djurgården närmare bestämt de gröna fälten kring Djurgårdsbrunn var igår smockade med tält där nya och klassiska fordon visades upp. Johan satte sikte på EcarDrive-området där endast elfordon och hybrider visades upp och även kunde provköras. Det kommer en film om Johans besök till EcarDrive inom kort men till dess får nedanstående bildreportage duga. 

Johan var på plats lagom till öppnandet kl 10 vilket var tur då det cirka 1,5 timme senare var smockat med folk och parkeringsplatser sannolikt blev "en utmaning" för många. Väl på plats räknade Johan till tiotalet besökande Tesla Models S och Tesla Model X bara vid parkeringen kring EcarDrive-området men även en rad andra elbilar så som nya Nissan Leaf som vi provkörde nyligen samt den pigga lilla elbilen Renault Zoe som vi också provkört på vår EVolution kanal

Huvudmålet med besöket till EcarDrive var att titta närmare på nya elbilen Jaguar I Pace som visades upp för allmänheten i Sverige för första gången. Men som det skulle visa sig fanns det minst lika coola och i ärlighetens namn, mer hållbara och prisvänliga mindre fordon på plats som nog kan intressera många av bloggens läsare ännu mer.

Vi börjar därför med en mycket ovanlig elcykel designad av Michael Blast, Greaser. En vintage- inspirerad elcykel med upp till 50 km i räckvidd på en laddningar baserat på en hastighet i 25 km/h.


Greaser, en tidlöst modern elcykel
Foto: Johan Landgren

Här visas hur hojen ska tas. Med en sådan här elcykel är du lätt coolast i stan eller på landsbygden! 
Greaser har en bakhjulsdriven motor på 250 watt som klarar branta uppförstbackar och motvind utan problem.
Greaser finns i flera olika färger  
Foto: Johan Landgren 

Litiumbatteriet laddas på fyra timmar med Smartladdare. Priset efter nya elcykelpremien (-25%) är cirka 19 000 kr.

Kombinationen av nytt och klassiskt påminde om de elbilar vi såg under EcarExpo i höstas som vi gjorde en liten film om tidigare (se nedan). Framgången under det eventet bäddade sannolikt mycket för framgången vid EcarExpo tillsammans med det snabbt växande intresset bland svenskar för både elcyklar och elbilar.

EcarExpo i Stockholm i höstas


En svensk tillverkare på plats var Rawbike som stod för nedanstående elcykelmoped.

En lite annorlunda elmoped från svenska Rawbike
Foto: Johan Landgren

Elmopeden har en robust och militär look som heter just Rawbike. Men det finns andra modellvarianter i flera olika färger för elmopeder från Rawbike om man föredrar det. Vi ska försöka hinna med lite elcykeprovkörningar framöver.

Rawbikes modell "Rawbike"
Foto: Johan Landgren

 Det är hög tid vi gör lite elcykel- och elmoped-provkörningar framöver!

Så till Jaguar I Pace...

Jaguar I Pace
Foto: Johan Landgren 

Jaguar I Pace är Jaguars första riktiga elbilssatning. Det märks attt det tagit sju år att ta fram den här modellen som verkligen är genomtänkt och skapad för att vara en riktigt bra elbil. Många som kom förbi kommenterade hur snygg den var och någon sa "äntligen en elbil som ser ut som en vanlig bil" (underförstått inte ser konstig ut bara för att den drivs på el) en annan sa att han hade en Tesla Model S och var glad att någon biltillverkare (förutom Tesla) byggt en elbil som faktiskt håller måtten för vardagen och långa resor samt ser bra ut!

Konturerna av en jättestor jaguarkatt i fronten
Foto: Johan Landgren 

"Grillen" fungerar som luftintag där luftströmmarna passerar ut genom motorhuvuen i bakkant upptill, närmaste vindrutan i bild. Aerodynamiken är bra med ett cd värde på 0,29, vilket förvisso är högre än Tesla Model X som ligger på 0,24 men Jaguar I Pace har även en inbyggd värmepump som kan spara mycket energi för uppvärmning och nedkylning av kupén vilket är bra både för sommar och vinterkörning när det kommer till ökad räckvidd. 

Räckvidden för Jaguar I Pace med sitt 90 kWh batteri är på 480 km och detta enligt den nya mer verklighetstrogna WLTP standarden för räckviddstest i Europa (Worldwide harmonised Light vehicle Test Procedure). Om det så innebär 40 mil i blandad körning är det mer än tillräckligt för de flesta resor. Bilen kan snabbladdas med 270 km till batteriet med en vanlig 50 kW DC laddare på cirka 60 min men Jaguar I Pace är byggd för att kunna snabbladdas även med en 100 kW snabbladdare när dessa blir tillgängliga. Men som vanligt räcker det oftast att du laddar elbilen över natten hemma för att bilen ska ha tillräckligt med energi för långa resor. 

                                                                 Foto: Johan Landgren 

Bagageutrymmet på Jaguar I Pace är rejält
Foto: Johan Landgren

Bagageutrymmet på Jaguar I Pace är tillräckligt för de flesta resor och inköpsäventyr och påminner om det i Tesla Model S men är inte riktigt lika stort. Särskilt utrymmet under för förvaring av laddkabel mm var klart mindre.

Jaguar I Pace börjar levereras till Sverige i oktober och ska gå att provköra för allmänheten i augusti enligt personal från Jaguar Johan talade med på plats. Vi hoppas få provköra den i juni. Priset då? I standardutförande som bland annat kommer med fyrhjulsdrift, 0-100 på 4,8 sekunder och ett 90 kWh batteri ligger på 819.900 SEK.

Det här inte en bil de flesta har råd men precis som Tesla började med premiumlyx-segmentet öppnar detta upp för många fler modeller till mycket lägre pris när volymerna ökar och Jaguar ser hur efterfrågan på deras elbilar ökar...  Jaguar kommer satsa helhjärtat på eldrift med många kommande modeller och har till skillnad mot de flesta övriga biltillvekare redan börjat bygga denna semi-suv modell som håller samma kvalitet som sina bästa modeller men bättre prestanda tack vare elmotor och låg tyngdpunkt med batteriets placering under golvet. Krockzonen i fronten är dessutom längre vilket talar för ökad säkerhet vid frontal krock (vi har dock ej fått se några siffror från krocktester än som kan verifiera detta).


Yes Jaguar har en frunk!
Foto: Johan Landgren

Framutrymmet eller på Tesla-språk, "frunken" var inte stort men där sitter ju även en elmotor bakom. Ändå ett bra ställe att gömma svettiga träningsläger eller en mindre väska eller annat du inte använder så ofta/ej vill visa andra...  


Invändigt i Jaguar I Pace
Foto: Johan Landgren

Invändigt kändes Jaguar I Pace rymlig och i framsätet andas hög kvalitet. Johan som är van att köra en Tesla saknade en större navigationsskärm men tyckte reglagen kändes rejäla och välplacerade. 


Ett kliv in i den elektriska framtiden för Jaguar
Foto: Johan Landgren 

Efter några varma timmar vid EcarDrive var det dags för lunch och vad passade väl bättre än att passa på att ladda Teslan med energi medan Johan med sällskap fyllde på magarna. Valet föll på Villa Källhagen vid Gärdet, strax före Sjöhistoriska museet som bjöd Tesla-laddning med två destinations-laddare utanför och restaurangen stod för fantastisk utsikt över Djurgården och god mat. Rekommenderas starkt att besöka.

Elektronerna studdsar av glädje på sin väg till Teslans batteripack 
 

Sommarfräscht: Grillad spetskål, rostade rödbetor, sparris och palsternackspuré 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.