Sidor

2019-08-22

Gigamyten: Nej, Tesla kommer inte bli uppköpt av VW!

Det har nu börjat spridas rykten om att Tesla skulle kunna bli uppköpt av Volkswagen-gruppen. Det hela är baserat på uttalanden av Volkswagens VD Herbert Diess som sägs vara intresserad av att köpa aktier i Tesla och att han gärna ser Teslas mjukvaru-utvecklare arbeta för VW...

Från dessa helt missvissande antagande går Reuters vidare med att svårigheten i ett uppköp hänger på Porsche-familjen som alltså ingår i VW-gruppen. Tillägg: Nu förnekar VW att de ville köpa upp, eller delvis köpa Tesla

För det första ett uppköp kräver över 50 % av bolagets aktier. Elon Musk själv äger cirka 21 % utöver denna andel ägs en stor del av Tesla av chefsingenjören och medgrundaren JB Straubel följt av den fram till nyligen heltidsanställda företagsrevisorn även om dessa sålt av en hel del de senaste månaderna.

Instiutionella investerare äger förvisso över 50 % tillsammans men de kommer knappast sälja sina Tesla aktier till VW. Några ja men då till ett långt högre pris än 220 dollar/aktien som den står i nu. Kom ihåg att Elon Musks numera berömda "Funding secured" tweet handlade om att göra företaget privat för 420 dollar per aktie... Och Volkswagens VD tycker börsvärdet på över 30 miljarder dollar redan nu är högt (VW VD:n sa fel, Teslas börsvärde är strax under 40 miljarder dollar idag. Ska de rent teoretiskt komma över 50 % bolagets aktier och vi säger att de får köpa dem för 420 dollar per aktie, krävs alltså nästan lika mycket som dagens börsvärde. Även om det köps stegvis till lägre värde ser jag det som extremt osannolikt, inte ens om Tesla är i behov av pengar. 

Jag ser helt enkelt att det finns för många större investerare och instiutioner varav en hel del med nära relationer till Elon Musk som hellre går i graven än säljer sina aktier till VW. Jag ser utspelet om att vilja köpa aktier i Tesla som en ren desperation från VW som nyligen drabbades av Dieselskandalen 3.0 som Tesla Club Sweden beskrivit ingående häromdagen.

Jag är inte så säker på att VW, GM eller flera av de andra elefanterna finns kvar om 10 år. Vartifrån ska de få batterierna, varför har de inte byggt ut snabbladdare och ens kommit ut med en modell som matchar en Tesla Model S från 2012? Om allt är frid och fröjd, varför fortsätter VW med sina utsläppsfusk?

Tro inte på narrativet att de stora bjässarna ska plötsligt vakna och leverera en massa bra elfordon, det om något är en myt! Det är nog lika sannolikt att Tesla blir uppköpt som att Mr. T får köpa Grönland... Kanske större sannolikhet att Tesla får köpa gamla VW fabriker som de måste göra av sig med när de inte kan fortsätta sälja sina bilar enligt gammal modell. Se bara hur det går för Ford just nu. 

Jag är nyss hemkommen från en semester på Gotland med min Tesla Model S jag kört sedan 2014, inga problem ens på en ö utan Teslas snabbladdare, laddade helt enkelt i stugan över natten (men det finns många vanliga snabbladdare på ön) och hade på så vis ca 30 mil i batteriet för att ta mig runt på mina äventyr, bland annat till Klintehamn för besök till Stora Karlsö (med färjan).


På Gotland med den trogna elhästen

Kika gärna på mitt samtal om elbilsmyter på Evolution Show nedan med Tesla Club Sweden eller om varför Tesla ligger så långt före med Roberth Hansson för att kunna avfärda kommande myter kopplade till elbilar, inte bara Tesla-uppköp.

I nästa avsnitt på Evolution Show besöker vi äntligen biodlarinspiratören Christoph Franck på hans vackra gård i Dalarna, det och många fler inspirerande samtal på Evolution Show under hösten och vintern. 




5 kommentarer:

  1. Volkswagen släpper väl ett elfordon snart ID3 tror jag den ska heta.
    Priset var väl ungefär samma som en ny golfdiesel.
    Ett års gratis snabbladdning ska också ingå?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anders! Yes, ID3 fick VW:s beställningssida av elbilen att krascha efter bara några dygn och kort efter kom beksedet att en av batterileverantörerna inte kunde leverera tillräckligt med batterier för VW ska kunna möta efterfråga... Föga förvånande då Tesla ensam sitter på cirka 50 % av världens litiumbatteriprodukton. Men visst är det positivt att VW nu satsar men de kommer behöva bygga batterifabriker också och det fort om de ska inte få stora problem med leveranser av bilar som många kunder förvåntar sig inom 1-2 år och inte om 3-5 år som det annars kan bli.

      VW Golf electric är mkt efterfrågad i Norge och har träffat flera nöjda ägare av dessa elbilar men de säger samma sak: Inte ens i Norge där det ofta finns 4-6 snabbladdare vid varje bensinmack räcker det för att kunna snabbladda när de några ofta är trasiga eller behöver dela på samma laddstolpe vilket minst dubblar laddtiden. Det krävs en enrom utbyggnad av framförallt snabbladdare längs motorvägarna (i synnerhet i Sverige) och som i Norge även laddstolpar längs gatorna så folk i lägenheter och vid kontor/arbete kan långsam-ladda dagtid/nattid. Det går och är till skillnad mot vad de flesta tror en möjlighet att minska belasningen på elnätet tack vare smarta elnät där även elbilsbatterier skickar in el i nätet efter behov (typ 10-20 % per batt) när de ej används, dvs vehicle to grid lösningar. Synd inte Tesla erbjuder det ännu men Nissan har kommit långt.

      Gratis snabbladdning är trevligt för långresor men mest sparar du om du kan ladda hemma för de mesta och ännu mer om du kan ladda när du genererar som mest sol i din egen solanläggning, om du har det.

      Mvh
      Johan


      Radera
  2. Belastningen på elnätet i Sverige är stor bara några timmar under vintern. Om man tar mycket högt pris just då vid laddstationerna blir problemet förmodligen obetydligt. Det är Svenska Kraftnät och de regionala nätägarna i vissa fall som misslyckats med att bygga ut nätet vilket kan drabba oss i 08 bland andra. Även Sydostlänken har försenats beroende på inkompetens vilket drabbar södra delarna av Sverige och en del export av el.

    Vi fortsätter att vara nettoexportör av el under några år till.

    För övrigt kan många tillverkare av elbilar inte leverera i rimlig tid. Köparna är frustrerade. Fossiler finns däremot för omedelbar leverans.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elnätet har byggts ut rejält det senaste decenniet.
      Tänk på att man måste dra högspänningsledningar till vindkraftsparkerna

      Radera
    2. Anders SVK skriver så här: "Sverige har ett av världens äldsta stamnät. Många av våra ledningar och stationer börjar närma sig slutet av sin livslängd och måste förnyas innan de blir för gamla."

      Det hjälper en del men för lite att vindkraftsparker ansluts till lokal- regional- eller stamnätet. Stamnätet måste byggas ut och nu senast har entreprenören misslyckats med Sydvästlänken. Från SVK 21 augusti: "Under provdriften av länk 1 i SydVästlänken inträffade flera skarvfel, vilket innebär att alla 570 skarvar kommer att bytas ut. Drifttagningen av SydVästlänken flyttas därför fram till oktober 2020."

      Vi i 08 får vänta en bra bit in på 20-talet innan försörjningen av el är utbyggd.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.