Sidor

2020-09-12

Sverige i framkant inom kommersiellt elflyg med Heart Aerospace!

Häng med på ett inspirerande samtal om framtidens elflyg på Evolution Show med inspirerande gästen, Anders Forslund VD och grundare av svenska Heart Aerospace

Uppskattas avsnittet, glöm inte att ge det en tumme upp och bli gärna prenumerant det hjälper verkligen kanalen och gör det möjligt att för oss att utveckla det vidare!

Framtidens eldrivna flyg: Mitt samtal med Anders Forslund, VD och grundare av Heart Aerospace 

         

Medan SAS hotas av konkurs finns det mer hållbara hopp inom Sverige som är mer framtidssäkrade, kommersiellt elflyg. 

För nästan precis ett år sedan gästades Evolution Show studion av Anders Forslund, VD och grundare av svenska Heart Aerospace. Denna alltmer omskrivna startup utvecklar ett av världens första elflygplan för kommersiell skala, ett fyrmotorigt elflygplan med plats för 19 passagerare och med en räckvidd på 400 km.

Mycket har hänt sedan jag hade Anders i studion bland annat har bolaget flyttat in i en modern hangar vid Säve flygplats utanför Göteborg där Anders också sitter under samtalet med den nya egenutvecklade propellern i bakgrunden. 

I samtalet pratar vi bland annat om Heart Aerospace nya motor och vad det innebär att världens första eldrivna flygplan byggt på ny plattform certifierats i Europa, det tvåsitsiga Velis Electro från Slovenska Pipistrel och förstås hur eldrivna flygplan från Heart Aerospace kan förändra svenska inrikesflyget. 

Anders Forslund berättar bland att cirka en tredjedel av alla inrikesresor i Sverige görs inom en räckvidd på 400 km vilket innebär att redan idag, med nuvarande teknik skulle ett elflygplan med den räckvidden kunna ersätta dessa sträckor, förstås med fler flygplan idag då passagarantalet för elflygplan till en början lär ligga på runt 20-talet.

Men skälet till att Heart Aerospace satsar på 19 passagarare är inte bara batteridensitet och batterikostnader. Certifieringsprocessen är mycket långdragen inom flygbranschen och hoppet mellan 19 passagare och uppåt är mycket svårare och skulle innebär kanske 10 år att få plats medan Heart Aerospace målsättning med deras nuvarande modell ES19 ska vara certifierad och klar till 2025. Det är inte långt bort och planet ska redan vara flygklart 2024.

Se gärna något av tre tidigare avsnitt när Anders Forslund gästade Evolution Show studion.

I nästa avsnitt av Evolution Show forsätter jag serien om att investera i banbrytande framtidsbolag där jag kikar närmare på en av mina favoritbolag just nu, svenska Neonode som utvecklar touchless-teknik baserad på kommunikation med hologram så missa inte det!  

Trevlig helg! 

2020-09-07

Att investera i banbrytande bolag -Tesla många bolag i ett

2010 gjorde jag min praktik vid Stockholm Environmental Institute (SEI) som en del av mitt Master-program i Freds- och konfliktstudier vid Uppsala Universitet. Mitt uppdrag var att granska framtidens teknologier inom solenergi samt carbon capture and storage (CCS) -lagring av koldioxid. 

Av en slump hamnade jag på en hemsida med en artikel om den elbil bolaget Tesla Motors (idag "Tesla, inc.") då utvecklade, Tesla Model S. Jag blev djupt fascinerad av dess teknik och jag sticker inte under stol med att jag tyckte elbilen såg riktigt bra ut. När jag läste mer om bolaget och en av dess huvudgrundare, Elon Musk övertygades jag om att detta nog var ett framtidsbolag att räkna med. 

Ett år senare la jag allt på ett kort och köpte mina första aktier i Tesla. Tre år senare hade jag förmånen att ta leverans av en Tesla Model S som en av de 100 första i Sverige. Inte för att jag behövde en så stor och lyxig bil men det var den enda elbil vid tidpunkten som hade räckvidden för att fungera för mig och någon mer bensinbil var det inte tal om för mig efter att ända sedan gymnasietiden engagerat mig i den eskalerande klimatkrisen.  

Nedan följer ett nytt avsnitt i en ny serie program på Evolution Show där jag delar med mig lite av mina erfarenheter i hur en kan tänka inför en potentiella investeringar inom disruptiva/banbrytande bolag inom framförallt hållbar teknik och automatisering på gällande noterade och onoterade bolag.

Fokus ligger på Tesla i detta avsnitt men jag tittar även bredare och går in på några av de lärdomar jag dragit genom åren som jag hoppas kan vara användbara både för nyfika nybörjare såväl som mer erfarna investerare och förstås de som vill identifiera framtida trender och hålla sig i framkant av utvecklingen! 

Mina tankar kring Tesla efter 9 år som aktieägare och 6 år som Tesla-ägare och investeringar i banbrytande bolag

.     

För många är Tesla en knepigt bolag att förstå, älskat av många men även ifrågasatt av många särskilt gällande dess värdering och huruvida elbilarna verkligen är miljövänliga och något som kan bli tillgängligt för massorna. Är elbilen ens det vi behöver för framtidens transportsystem frågar sig en del men utan att ange några kortsiktiga alternativ eller vara redo att nyansera bilden. För mig är det självklart att elbilen kan bli en viktig del i ett större ekosystem av eldrivna transporter som kan delas av många, snart även självkörande elfordon. Det senare är det många som tvivlar på men de flesta känner heller inte till hur snabbt utvecklingen går inom detta område just nu. 

För mig har Tesla inte bara blivit en mycket god investering som möjliggjorde många andra senare investeringar, det öppnade framförallt mina ögon och gav mig mod att våga satsa på bolag som gick under radarn hos många andra som fortsatt fokuserade på etablerade bolag och tyvärr alldeles för många företag kopplade till fossilindustrin.  

Det har blivit många investeringar den senaste 9 åren för min del men 99 % av dem har varit bolag inom förnyelsebar energi och hållbaraa transporter och absolut inga inom fossilindustrin (kommer givetvis aldrig ske)! Några av mina investeringar som kan nämnas är Solar City (numera uppköpt av Tesla), Climeon (investerade innan börsnoteringen), Minesto, Nvidia (grafikprocessorer för självkörande teknik och datorspel mm), Neonode och Einride - onoterat svenskt bolag som bland annat utvecklar världens första eldrivna tunga lastbil utan förarhytt samt digitala logistiklösningar för fossilfria transporter. För mer om Einride se gärna någon av mina två avsnitt på Evolution Show med Robert Falck, VD:n och en av grundarna av Einride! Del 1 nedan. 

Samtal i Evolution Show med Robert Falck , VD och medgrundare av Einride

   

Men i dagens avsnitt går jag bland annat in på några av de tekniksprång Tesla gjort den senaste tiden, varför de flesta värderar bolaget enligt förlegade analysverktyg och framförallt varför Tesla bör betraktas som många bolag i ett, långt mer än bara elbilstillverkare och ledare inom utveckling av energilarger. 

Uppskattar ni avsnittet klicka gärna på tummen upp för att Googles algoritmer ska sprida videon vidare och överväg att bli prenumerant för att inte missa nya avsnitt och dela förstås gärna med er av tankar och idéer om avsnittet i kommentatorsfältet under videon, jag läser allt och försöker svara så fort jag kan.

I nästa avsnitt som utkommer denna vecka, pratar jag med Heart Aerospace VD och grundare Anders Forslund som utvecklar ett av världens första elflygplan för kommersiell drift och bjuder på en del spännande nyheter så missa inte det!