Sidor

2020-09-12

Sverige i framkant inom kommersiellt elflyg med Heart Aerospace!

Häng med på ett inspirerande samtal om framtidens elflyg på Evolution Show med inspirerande gästen, Anders Forslund VD och grundare av svenska Heart Aerospace

Uppskattas avsnittet, glöm inte att ge det en tumme upp och bli gärna prenumerant det hjälper verkligen kanalen och gör det möjligt att för oss att utveckla det vidare!

Framtidens eldrivna flyg: Mitt samtal med Anders Forslund, VD och grundare av Heart Aerospace 

         

Medan SAS hotas av konkurs finns det mer hållbara hopp inom Sverige som är mer framtidssäkrade, kommersiellt elflyg. 

För nästan precis ett år sedan gästades Evolution Show studion av Anders Forslund, VD och grundare av svenska Heart Aerospace. Denna alltmer omskrivna startup utvecklar ett av världens första elflygplan för kommersiell skala, ett fyrmotorigt elflygplan med plats för 19 passagerare och med en räckvidd på 400 km.

Mycket har hänt sedan jag hade Anders i studion bland annat har bolaget flyttat in i en modern hangar vid Säve flygplats utanför Göteborg där Anders också sitter under samtalet med den nya egenutvecklade propellern i bakgrunden. 

I samtalet pratar vi bland annat om Heart Aerospace nya motor och vad det innebär att världens första eldrivna flygplan byggt på ny plattform certifierats i Europa, det tvåsitsiga Velis Electro från Slovenska Pipistrel och förstås hur eldrivna flygplan från Heart Aerospace kan förändra svenska inrikesflyget. 

Anders Forslund berättar bland att cirka en tredjedel av alla inrikesresor i Sverige görs inom en räckvidd på 400 km vilket innebär att redan idag, med nuvarande teknik skulle ett elflygplan med den räckvidden kunna ersätta dessa sträckor, förstås med fler flygplan idag då passagarantalet för elflygplan till en början lär ligga på runt 20-talet.

Men skälet till att Heart Aerospace satsar på 19 passagarare är inte bara batteridensitet och batterikostnader. Certifieringsprocessen är mycket långdragen inom flygbranschen och hoppet mellan 19 passagare och uppåt är mycket svårare och skulle innebär kanske 10 år att få plats medan Heart Aerospace målsättning med deras nuvarande modell ES19 ska vara certifierad och klar till 2025. Det är inte långt bort och planet ska redan vara flygklart 2024.

Se gärna något av tre tidigare avsnitt när Anders Forslund gästade Evolution Show studion.

I nästa avsnitt av Evolution Show forsätter jag serien om att investera i banbrytande framtidsbolag där jag kikar närmare på en av mina favoritbolag just nu, svenska Neonode som utvecklar touchless-teknik baserad på kommunikation med hologram så missa inte det!  

Trevlig helg! 

2 kommentarer:

  1. Trevligt att det går framåt för Heart Aerospace. Jag utgår från att batterierna utvecklas så mycket att det går att flyga mellan Stockholm och Göteborg 2025. Om detta händer borde vi snabbt få mycket tät trafik på den sträckan. Kan också tänka mig att mellan landningar för tankning innebär att ett nytt plan tar de flesta vidare ganska direkt. Förhoppningsvis kan mer citynära flygplatser också börja nyttjas eftersom ljudet från planet blir mycket lägre. Bromma kan möjligen överleva.


    Hoppas kunna köpa en biljett redan 2024 för resa 2025.


    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nanotec! Ja Stockholm-Göteborg borde gå att lösa på en flygning men de satsar nog först Stockholm-Visby, inte lika tät trafik och kortare sträcka men min gissning är att batteritekniken 2025 kommer kunna möjliggöra Stockholm-Göteborg men däremot verkar Bromma gå mot sitt slut så får nog bli från Arlanda skulle jag tro.

      Jag hoppas dock Norrland och södra Sverige prioriteras, där kan små regionala flygplatser få nytt liv och även bidra till bättre kommunikation på landsbygden!

      Allt gott,
      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.