Sidor

2021-10-19

Lång intervju med VD:n för Heart Aerospace, kan de bli elflygets Tesla?

I ny exklusiv lång intervju i Evolution Show pratar jag med Anders Forslund, VD och grundare av världsledande elflygsutvecklaren Heart Aerospace. Vi samtalar bland annat kring hur hur det 19-sitsiga elflygplan bolaget nu utvecklar vid Säve flygplats utanför Göteborg, kan skapa nya förbindelser inom Sverige, Norden och inom regionalflyget i USA och på Nya Zealand.

Det helt batteridrivna flygplanet Heart ES19 kommer ha en räckvidd på 400km (plus ca 100 km i reserv) och ska vara certifierat och klart för kommersiell användning redan 2026.

Nedan är tredje gången Anders Forslund gästar Evolution senast det begav sig var för drygt ett år sedan.

Den som tvivlar på att Heart Aerospace ska lyckas få fram ett elflygplan med kapacitet för 19 passagerare och en räckvidd som täcker runt en tredjedel av Sveriges inrikesflyg, stora delar av inrikesflyget i Norge, på Nya Zealand och även stora delar av det sedan 1994 mer eller mindre nedlagda regionalflyget i USA, med dagens batteriteknik får nog förbereda sig på att bli överraskade!

Ett av världens största flygbolag United Airlines har nämligen precis beställt 100 plan och världens största flygbolag inom regionalflyg, Mesa Airlines i USA likaså. Ingen letter of intent utan riktiga order där United Airlines dessutom gått in som en av de största ägarna i Heart Aerospace.

Betänker en även att det finns ett riktigt business case för tex tex regionalflyget i USA redan idag förstår man varför Mesa och United är så övertygade av ett plan med endast 40 mils räckvidd. Så sent som 1994 trafikerade nämligen Mesa Airlines hundratals sträckor inom USA där mindre flygplan med cirka 19 passagerare knöt samman hundratals mindre samhällen med små regionala flygplatser. Men med ett högre bränslepris/olejpris, extremt höga underhållskostnader för turboprop-planen med tillhörande infrastruktur för bränsleförsörjning vid flygplatserna gick affären till slut inte ihop. Men med eldrivna flygplan för samma sträckor blir ekvationen en helt annan.

Nedan karta över sträckor Mesa Airlines flög inom regionalflyget så sent som 1994.

Valet att utveckla ett elflygplan med fyra mindre men mycket effektivare elmotorer är ett smart drag av Heart Aerospace. Turbopropp-plan utrustas med två större flygbränsledrivna motorer som måste dimensioneras större för att klara ett motorhaveri av ena motorn men med fyra extremt energieffektiva elmotorer sparar man in massor i underhållskostnader av motorerna som blir i princip obefintliga mot dagens fossildrivna och skakiga motorer. Lägg därtill bränslebesparingen... Ljudet från elmotorer är dessutom mycket lägre, kanske hälften mot dagens bränsledrivna motorer.

Heart Aerospace VD vet vilka tekniska utmaningar som väntar men är själv doktorerad flyg och rymdingenjör och har rekryterat en legend inom flygindustrin, Nigel Pippard bland annat med förflutet som chefsingenjör för SAAB Aerospace. Många talangfulla ingenjörer från 16 nationer har redan anställts av Heart Aerospace och fler lär det bli framöver. Själv är jag helt övertygad om att Heart Aeropace kommer att lyckas så de som tvivlar får vara beredda att äta sin hatt med senap på!

Vår granne i väst är mycket intresserade av Heart Aerospace 19-sitsiga flygplan. Idag hålls inrikesflyget i Norge igång med små flygplan bara tack vare subventioner av staten. Men Norge har som mål att bara ha elflyg för inrikesflyget redan 2030 och kommer sannolikt beställa många av Heart Aerospace flygplan...

I samtalet med Anders Forslund avhandlar vi många spännande aspekter av elflygets möjligheter och så klart dess utmaningar. I del två nästa vecka är Anders tillbaka för att berätta mer kring tekniken bakom Heart Aerospace elflygplan så missa inte det!

Uppskattas avsnittet får ni gärna stödja Evolution Show genom att klicka på tummen upp under videon och överväg att bli prenumerant för att inte missa kommande avsnitt! Kommentera gärna även under videon, med tankar och funderingar så försöker jag svara bäst jag kan och spara de frågor jag inte vet till kommande samtal med Anders!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.