Sidor

2016-11-14

Smarta plattformar för smarta trafiklösningar

Vi har nu redigerat klart och laddat upp samtliga presentationer från vår bevakning av konferensen Podcar City and Advanced Transit i Antwerpen som vi deltog i och filmade i september. Totalt kan man nu se återse 39 videos, inklusive studiebesöket till Europas första självkörande Podcar-system i Rotterdam på en spellista på vår youtube-kanal.

Resan till Antwerpen gjorde vi med elbilen Tesla Model S från Sverige och efter konferensen följde ytterligare en vecka på vägarna till bland annat Frankrike, Tyskland och Schweiz -helt på el. Totalt tillryggalades 430 mil på cirka tio dagar med elbilen.

I senaste inlägget om Podcar City konferensen i Antwerpen skrev vi om Shannon McDonalds presentation om ett av USA:s mest hållbara samhällen. I det här inlägget vill vi lyfta två andra mycket sevärda presentationer från konferensen.

Under sessionen "Simulation, Modeling and Optimization" presenterade en av grundarna till Podcar City konferenserna, Christer Lindström sitt arbete vid 4Dialog där han är VD och en av grundarna.

4Dialog har med hjälp av en utvecklad simuleringsplattform skapat en miljö där människor från hela världen kan mötas för att dela och testa idéer och tekniker som byggnadsdesign, transportsystem ja mer eller mindre vad som helst. Allt körs live och upp till 300 personer kan vara inne och mötas och köra sina simuleringar samtidigt.

Kopior av en verklig stad, byggnad eller stadsdel kan tex snabbt skapas i den virtuella miljön för att sedan kunna testa trafikflöden, ny teknik, design av parker och cykelvägar etc. I presentationen visar Christer exempel på hur tekniken använts för en cykelstudie för stadsdelen Östra Sala backe i Uppsala. Men simuleringen kan användas av vilket företag som helst för att testa en affärsidé för en butik eller liknande.

Du kliver in i simuleringen med en avatar och kan välja att följa vad som händer från cykeln, bussen eller gå runt själv och kan tex leda en annan person (avatar) och visa något du vill utveckla/testa live. Du kan även kommunicera med kollegor/andra likt skype eller via text när du är i simuleringen.

Med tekniken kan tex en kommun/stad enkelt testa hur ett podcar-system skulle kunna byggas för att fungera i det specifika  området/staden. Tex hur den samverkar med övrig trafik och hur den kan designas och placeras för att passa in i miljön på ett tilltalande och effektivt sätt.

Mycket spännande och användbart verktyg helt enkelt. Det hela framgår tydligt i Christer Lindströms presentation nedan.

Christer Lindström om 4Dialogs smarta simuleringsverktyg


En annan mycket sevärd presentation stod Jorik Rombouts för, grundaren och tillika VD:n vid Belgiens mest omtalade starups just nu, Rombit. Under sessionen "City of Things"
höll Jorik presentationen den mycket sevärda presentationen"Romcore Smart Cities: the userfriendly city".

Rombout utvecklar IoT platformar (Internet of Things-uppkopplade prylar), maskininlärning och datainsamling för smarta stadslösningar och är bara fyra år gammalt men växer så det knakar. Det lilla teknikföretaget har bland annat utvecklat en applikation som hjälper parkeringsvakter att tala om när bilar står rätt parkerade. I Belgien är det nämligen vanligt att folk stjäl parkeringsstolpar som staden placerat ut för tillfälliga parkeringar och sedan ställer ut utanför sina bostäder eller andra ställen för att få en parkering. Detta har skapat parkeringskaos...

Rombout har även utvecklat smarta digitala registereringsskyltar som gör det möjligt att hyra ut parkeringsplatser och garage när de inte används (för de som önskar).

Efter presentationen fick Jorik Rombout bland annat frågan "om det inte är svårt att konkurera med mjukvarulösningar och smarta applikationer utan patent?" Jorik svarade snabbt och lugnt att "det är ingen idé att söka patent, vem som helst kan sno en idé och det går utvecklingen går för snabbt för att vänta, det gäller bara att vara snabbare och bättre än alla andra"... Lagom kaxigt men Rombits framfart och nytänkande verkar spinna vidare med snabba resultat.

Jorik berättade tex efter presentationen att han skulle till Sverige för att träffa Volvo med en teknik Rombot utvecklat som innebär att nya Volvo-bilar snart kan komma vara medvetna om var de får parkera och inte. Bilarna kommer med tekniken kunna meddela föraren om det pga av städdag på gatan, förbjud mot parkering eller liknande går att parkera på ytan. Om inte, kommer bilen inte tilåta
föraren att parkera där!

Jorik Rombout om Rombits "Romcore"   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.