Sidor

2017-12-09

Lördagsmys: Vad har turbo-bin och Ferdinand Porsche gemensamt?

Tyskarna är galna i honung. Det vet vem som helst som varit i södra Tyskland där det åtminstone i södra delarna av landet inte är ovanligt med mobila honungs-kiosker där en salig blandning av olika typer honung säljs så som skogshonung mörk som sirap eller ljus nyslungad lindhonung. I höstas var Johan tex i Schwarzwald under en elbilsresa genom Västuropa och köpte några mycket speciella burkar honung av en äldre dam som sålde honung av alla de slag vid ett litet stånd längs vägen, mitt uppe i Feldberg-bergen.

Mörk skogs- och tallhonung (sannolikt bladhonung) 

En vanlig syn vid ett tyskt hotell eller B & B är olika typer av honung: 
Ingen tysk frukost värd namnet utan flera typer av honung!

Nein, was ist los mit unserem Honig!

Men i takt med alla larmrapporter om hur världens pollinatörer slås ut, däribland våra älskade honungsbin, har precis som i Sverige allt fler tyskar vaknat och insett allvaret- rör inte vår honung! 

Hotet mot bina är förstås långt mer allvarligt än bara risken att förlora tillgången till honung. I våras skrev Johan en debattartikel i SvD tillsammans med flera från Sveriges Biodlares Riksförbörbund, om hur hotet mot våra pollinatörer riskerar slå ut stora delar av vår matförsörjning. Tyskarna känner sig dock extra träffade då forskare i oktober slog larm efter att en omfattande genomgång av landets insekter visade att 75 % av landets ALLA FLYGANDE INSEKTER försvunnnit på 25 år.

Undersökningen är den största som gjorts i sitt slag och genomfördes av tyska biologer i flera av landets nationalparker. Sannolikt ser bilden ut på liknande sätt utanför nationalparkerna och i övriga delar av Centraleuropa. Detta har fått många i Tyskland och internationellt att reagera. Däribland tyska företag... 

Porsche: Från elbil, till världens första hybrid, till sportbilar och nu "turbo-bin"
och tillbaka till elbilar igen 
Bildkälla: Wikimedia commons, publika rättigheter. En av Ferdinand Porsches första bilmodeller elhybriden "Rennwagen" från 1902 

Vad har Porsche och turbobin gemensamt, mer än en kan tro ska det visa sig.

Geniet Ferdinand Porsche kan det skrivas hyllmeter om men vi noterar här att Mr. Porsches första bil faktiskt var en elbil och bland annat utvecklade en av de första om inte den första elhybrid-drivna bilen i världen. Att det var svårt för Porsche att satsa på ren batteridrift så tidigt som år 1900 förstår en när vi betänker hur bilen var byggd.

Den hybridbil som Porsche visade upp vid den stora Paris-utställningen redan år 1900 bestod av inte mindre än fyra elmotorer, 1800 kg blycellsbatterier men kunde även drivas av en förbränningsmotor (därav hybrid och ej ren elbil). Vikten på batterierna och räckvidden var vid detta läge en stor nackdel. Men som vi skriver om i kapitlet om eltransporterans återkomst i vår bok Olja för Blåbär-Energi, Makt och Hållbarhet är skälet till elbilens långsamma utveckling efter 1920-talet fram till idag något helt annat. Det är nämligen en myt att elbilar och andra eltransporter som spårvagnar och trådbussar i första hand föll för konkurrensen mot förbränningsmotorerna. 

Men inlägget handlar inte främst om elbilar eller Ferdinand Porsche. Glädjande nog handlar det dock om att dagens biltillverkare Porsche (numera en del av Volkswagen-koncernen) satsar på turbo-bin! 

Nej, inte robotbin eller artifciellt framställda bin av någon stor kemi-tillverkare...utan helt enkelt riktiga honungsbin som får lite hjälp på traven av biltillverkaren Porsche. Inom billtillverkarens fabriksområde i Leipzig ligger nämligen ett naturskyddat område där Porsche sedan i våras placerat ut ett antal bikupor som verkar trivas mycket väl. Teknikens Värld rapporterar om det hela i en läsvärd artikel.

Honungsproduktionen har i år nått hela 400 kg och planeras att utökas till nästa år (om bina klarar vintern). Honungen säljs med burkar under namnet "Turbienschen- der Honig vin Porsche Leipzig" eller ungefär "Turbobin- Porsche-honung från Leipzig". Vi gissar att de inte är några billiga burkar mätt i kr/gram och för Porsche är det förstås ett sätt stärka sitt varumärke men vi ser ändå positivt på intiativet då Porsche samtidigt går ut med att de gör detta för att uppmärksamma behovet av att hjälpa bin och stärka pollineringen.

Porsches kupor står i ett 13 000 kvm stort naturreservat inom Porsches fabriksområde där det även går bland annat ponnyhästar och oxar.

Nu väntar vi bara på att Porsche på allvar ska satsa på elbilar eller andra elfordon men kanske är skälet att det går så trögt för att storebror Volkswagen är en trögrörlig dinosaurie som fortfarande tjänar sina pengar på dieslar och hybrider...Och inte vill släppa lös Porsches elektriska krafter för snabbt.

Vi avslutar med en bild på Johans vaxklump på nästan exakt 4 kg, även den med tysk koppling då vaxet smältes tillsammans med Johans tyska biodlarvän Christoph för knappt en månad sedan. Tänk på det alla nya biodlare, att alla vaxrester ska tas till vara på, det råder vaxbrist och var tidvis ransonering på vax i Sverige i somras!

4 kg bi-vaxklump från årets biodlarsäsong
Vax efter smätlning och tvättning

Trevlig lördag!



5 kommentarer:

  1. Nya kunskaper igen, tack.

    Bilmarknaden förändras snabbt. Elbilsinfo på oväntade ställen. Var inne på Bilia Nacka Strand och i samma ögonblick jag gick in kom ett mail från Mediamarkt som ville få mig till sig i Nacka Forum för att se och uppleva lite av senaste svenska elbilen Uniti One.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  2. Hej Naontec! Kul du uppskattar inlägget. Ja, Unitis elbil och kampanj via Media Markt har inte förbigått mig. Blir intressant hur den slår i Sverige och hur de lyckas med produktionen, uppskalning och bibehållen kvalitet är inte lätt. Men de är något på spåren med mindre elbilar.

    Mvh
    Johan

    SvaraRadera
  3. Hemma i byn var det en stadig sjunkande trend på flugor och andra flygande insekter sedan ett par decennier tillbaks.
    Nu har antalet återhämtat sig lite sen jag skaffade betesdjur.
    Så hopp finns det ändå.

    Vi kanske skulle undersöka vad vi kan göra för att gynna lite andra insekter än bara bin och humlor.

    SvaraRadera
  4. Hej Anders! Håller verkligen med om att det kan bli för mkt fokus på bara bin, humlor eller pollinerande insekter generellt, alla insekter är av stort värde, tom de ibland så irriterande myggen! För övrigt kan jag tipsa om en läsvärd artikel i DI, där PM Nilsson tagit upp insektsdöden i Sverige o internationellt:

    https://www.di.se/ledare/pm-nilsson-stoppa-insektsdoden/

    Mvh
    Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast om alla världens stickande mygg snabbt utplånades skulle många sjukdomar upphöra, som exempelvis malaria. Ja övriga mygg skulle kanske inte räcka till för alla fåglar men andra myggor skulle finnas kvar och kanske öka när mängden fåglar minskar. Med mer icke stickande mygg bör fågelpopulationen öka igen.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.