Sidor

2018-06-25

Vi provkör nya Nissan Leaf -ny svensk video!

Hoppas bloggens läsare har haft en trevlig Midsommar helg! Vi tog en välbehövlig paus från skrivandet och Johan ägnade istället en hel del tid åt pyssla om sin bigård i Dalarna och att klippa färdigt en svensk version från vår provkörning med nya tredje generationen av elbilen Nissan Leaf.

Sedan tidigare har vi gjort en video där vi provkör nya Nissan Leaf för vår internationellt inriktade EVolution Channel men nu är så äntligen den svenska videon klar för Olja för Blåbär kanalen! (se även i slutet av inlägget). Våra intryck från den två dagar långa provkörningen av nya Nissan Leaf var överlag mycket positiva. Vi tog elbilen på en tur som innebar körning på motorväg och landsvägar kring Uppsala och de vackra småvägarna ut mot Skokloster slott.

Nya Nissan Leaf framför Skokloster slott


Bilen har en rad praktiska finesser och bland annat ett större batteri, nu på 40 kWh vilket ger den en räckvidd på cirka 25 mil under sommarhalvåret och tester gjorda av i Norge visar att den klarar en räckvidd på 20 mil vid -10 grader. Framförallt gillade vi den nya så kallade "e-pedalen" som innebär att du kan köra mer eller mindre helt med en pedal. När du släpper på accelerationspedalen (ej gaspedal i en elbil...) återförs bromsenergin till batteriet och bilen bromsar faktiskt in till helt stillastående läge. Perfekt vid stadskörning, köer eller vid start och stop i backe.

Även den nya adaptiva farthållaren Pro pilot var mycket trevlig och gjorde körningen enkel och smidig.

Nya Nissan Leaf är riktigt kvick vilket innebär säkra och pålitliga omkörningar med 0-100 under 8 sekunder vilket imponerar i den här prisklassen. Den Leaf vi provkörde var en fullt utrustad variant med Tekna-paketet (så när som på Pro Parking, tekniken som gör det möjligt att låta bilen parkera åt dig (men med dig kvar bakom ratten). Med Tekna-paketet går nya Nissan Leaf för cirka 400 000 SEK innan supermiljöbilspremien som från och med den första juli innebär att privatpersoner eller företag kan få 60 000 SEK i bidrag när de köper en ren elbil.

I grundutförande kostar nya Nissan Leaf 374 900 vilket alltså efter supermiljöbilspremien innebär 314 900 SEK. Ett pris som omfattar bland annat e-pedal som standard, baksätesvärmare och uppvärmd ratt mm som säkert kommer locka många att våga köpa en elbil.

Vi får se hur snabbt de 290 miljonerna som avsatts av Transportstyrelsen för i år räcker så sent som den 19:e juni hade över 151 miljoner redan tilldelats men den som inte får sina pengar i år kommer förhoppningsvis få dem 2019.

Några frågetecken gäller varför Nissan till skillnad mot tidigare modeller och övriga elbilstillverkare valt att inte ha smart temperaturstyrning av batteriet. Det nya 40 kWh-batteriet har under tester visat stor känslighet för snabbladdning vid -10 eller vid flera snabbladdningar i följd där batteriet är för varmt eller kallt och inte kan snabbladdas i 50 kW. Konsekvensen under en långresa på säg 70 mil kan leda till att snabbladdningen tar 3-4 gånger längre än vad som är tänkt vid varje snabbladdning. Vi har inte kunnat bekräfta detta då vi inte kört så långt men hoppas Nissan kan lösa det. Men som en pendlarbil är det en utmärkt elbil redan nu då det räcker att ladda hemma efter arbetet för att kunna köra minst 20 mil i sträck nästa dag. 

Vi tackar Hedin Bil Uppsala för att vi fick låna bilen i två dygn och har inte fått någon ersättning för att göra videon eller skriva detta inlägg.

Vi kommer i kommande program berätta om våra intryck av nya Jaguar I Pace som Roberth var och provkörde nyligen på Trosta park vid Arlanda flygplats. Johan har dock även kikat på Jaguars första rena elbil när den visades upp för första gången i Sverige vid Ecar Drive på Djurgården för några veckor sedan.

De närmaste två veckorna kommer vi även skriva om ett nytt spännande elfordon som kommer tillkännages snart och som vi varit med och bidragit lite till... 

Nedan vår provkörning av nya Nissan Leaf, med det större 40 kWh-batteriet och utrustad med Tekna-paketet 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.