Sidor

2015-06-29

Hyperloop uppdatering

I väntan på Johans videoinslag från Almedalsveckan som han börjar bevaka idag blir det en uppdatering om Hyperloopen. Vi har skrivit ett antal inlägg tidigare om detta futuristiska transportmedel som faktiskt redan beskrevs som framtidens transportmedel av Jules Vernes i dennes fantastiska bok "Paris in Twentieth Century".

Hyperloopen påminner mycket om rörpost, ska kunna färdas i överljudsfart (runt 1200 km/h) och beräknas kosta mindre att bygga än snabbtåg likt de som finns i Japan och Kina som ofta anges som alternativ till flyg.

Allt sedan renässansentreprennören Elon Musk i augusti 2013 la fram ritningar och kostnadsberäkningar för Hyperloopen i en pdf för allmän beskådan har det rått en häftig debatt i många forum, bland ingenjörer och i media huruvida det går att genomföra tekniskt. Ja för att inte tala om hur det ska finansieras och om det kan göras med lönsamhet. Musk meddelade snabbt att han "bara" skulle bygga en testbana med sina ingenjörer från SpaceX och Tesla Motors för att demonstrera att tekniken fungerar, om ingen annan gjorde det.

En Jump Start Fund, mycket klurande på olika håll och 1,5 år senare kunde vi i april i år rapportera att några hundra ingenjörer, studenter och innovatörer från bland annat NASA och Airbus bildat bolaget Hyperloop Transportation Technologies Inc. (HTT). Ett bolag vars mål är att realisera Hyperloopen. Bolaget har fått tillstånd att bygga en 8 km lång testbana i Qualley Valley i Kalifornien som ska börja byggas 2016 och stå klar 2018.

I en läsvärd intervju av Engadget med Dirk Ahlborn, VD:n för HTT får vi nu lite mer detaljer om projektet.

Tidsplanen är ännu högst osäker då den bygger på att man bryter mark redan nästan år och dessutom bygger en solcellsanläggning på 600 MW.

Vad det gäller designen av Hyperloop-kapslarna har man dock kommit en bra bit på vägen mycket tack vare att arbetsstyrkan dubblerats och nu är uppe i cirka 400 personer. Kapslarna ska kunna ta 28 till 40 personer beroende på om man åker i ekonomiklass eller affärsklass och kommer erbjuda toaletter för den som måste ränna under den korta färden...

HTT inleder en publik insamlingsrunda i augusti med ett mål att få in 50 miljoner dollar . Om två biodlare i Australien kan få in 12,3 miljoner dollar för en nydesignad bikupa kan Hyperloopen nog dra in 50. HTT planerar en börsnotering på Nasdaq till det andra kvartalet 2016

När det gäller biljettpriserna har det tidigare talats om ett pris på ca 20 dollar (ca 168 SEK) för en resa mellan San Francisco och Los Angeles (64 mil bilvägen). Priset för en biljett i ekonomiklass beräknas nu enligt Ahlborn bli 30 dollar (ca 250 SEK) eller 50 dollar för en biljett tur och retur.

Samma sträcka som med bil tar över 5 timmar skulle med Hyperloopen alltså ta ca 30 min och kosta 168 kr vilket får sägas vara rätt ok. Om testerna går vägen beräknas sträckan San Francisco- LA kunna byggas mellan 2019-2025.

Samtidigt hemma i Sverige...? Ja det får vi en uppdatering om i veckan!  

Nedan några animeringar av Hyperloopen gjorda av några team vid UCLA Architechture and Urban Design School som samarbetar med HTT.

3 kommentarer:

  1. Elon Musk är övervärderad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elon Musk är en drömmare som har lyckats lura 2 smarta personer på denna blogg!

      Radera
  2. Hej Flute o Anonym. Om ni av ovanstående info om Hyperloop tror vi ser Elon Musk som lösningen på våra energiutmaningar när det gäller omställning från fossilberoendet är det olyckligt då vi inte ser det så alls. Men Elon Musk gör mkt bra genom.att konkret göra något åt transporter o energitillgången vilket är mer än vad som kan sägas om många färetag, individer o stater. Elbilar, batterilagring, hyrbara solceller/låg elförbrukning (Solarcity) o rymdskepp räddar inte mänskligheten men i botten vilar en insikt om hos Elon om att det fossila energiberoendet är ohållbart. Han är även en av få som faktiskt är mkt kritisk mot den okontrollerade avutvecklingen artificiell intelligens som många företag o forskare köper med hull o hår som lösningen på våra bekymmer.

    Framtiden får utvisa men vi anser att Elon Musk på många sätt underskattas då han oftast bara betraktas som en framgångsrik entreprenör o inte det han trots allt är, en eftertänksam o påläst person som bidrar med mkt nytänkande.

    Och nej Hyperloopen räddar inte heller världen men det är en intressant teknik som tål att undersökas.

    Mvh
    Johan

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.