Även Cecilia Soler, docent i marknadsföring vid Handelshögskolan i Göteborg intervjuas om svårigheterna med livsstilsförändringar som är kopplade till vår konsumtion.
Läs gärna artiklen i Dagens ETC genom att klicka här eller på skärmdumpen nedan.
Johan intervjuas i ETC om elbilar och fossilfria utmaningar
Johan har tidigare intervjuats i Dagens ETC om utvecklingen av det som kan komma bli världens femte variant av transportmedel, den så kallade Hyperloopen. Johan har i ETC även själv skrivit om behovet av att förändra våra vanor och ett längre utdrag från vårt kapitel om energisäkerhet kring den så kallade Strageiska ellipsen, hämtat ur vår bok Olja för Blåbär-Energi, Makt och Hållbarhet, har tidigare publicerats i Dagens ETC.
Trevlig söndag!
Livsstilsförändringar är nog den största utmaningen. Och det brådskar. Vi kan inte dra ut på det i all evighet. Klimatpiskan viner i luften. I närmsta samhället i min närhet finns en ganska enkel ställplats för husvagnar och husbilar för folk på semestertripp. Jag har noterat att husbilar fullkomligt exploderat i antal. Det står säkert över 100 st där nu i semestertider. Stora bilar med rejäla motorer och nya och fina. Snacka om vansinne.
SvaraRaderaHur många elfordon räknar ni med att det ska hållbart ska finnas i Sverige per capita? Inte kollektivtrafik inräknat..
Mvh Berra
Johan det var bra artiklar men för lite om effekten av självkörande fordon. De självkörande kommer i olika varianter där de flesta bara tänker på fordon som är ungefär lika stora som dagens personbilar. Många bilfärder idag sker för att köpa eller hämta något som väger högst 10 kg och för detta körs en plåtlåda på nära 2 ton som först kör dit och sedan åter. Nära ligger långsamma förarlösa robotar som kör de sista kilometerna till kunden.
SvaraRaderaFör persontransporter med förarlösa taxi beror mängden på hur populärt det blir med egen bil och hur längre färder kommer att ske. Elektriskt drivna hybrider av zeppelinare, helikopter mm kan ge mindre energibehov än vägtransporter mellan olika orter som ett exempel på kommande transportmedel.
Mängden brytbart litium ökar kraftigt när priset stiger och fortfarande utgör kostnaden för litium en mindre del av dagens batteri. Nya typer av batteri är under utveckling.
När det gäller tillförsel av nyttigheter från andra sidan atmosfären är det uppsända satelliter som gäller åtminstone de närmaste 10 åren. Men den nyttan blir snabbt allt större nu med de billiga nanosatelliterna. På längre sikt kan viktigare metaller än guld hämtas hem till jorden från asteroider.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Jag funderade inte på hur populärt eller inte det blir med ett eget elfordon eller förarlösa taxi. Jag funderade på vad klimatet tål i antal elfordon per capita. Det måste gå att få fram på något sätt. Är det ett fordon på fem personer, eller kanske ett fordon på 20 personer. Kanske så få fordon som ett på femtio..
RaderaNu är det säkert ett fordon på fyra personer.
Mvh Berra
Fel. Ca 5 miljoner privatbilar finns det. Två på varje fordon alltså. Mer än jag trodde.
RaderaMvh Berra
@Nanotec. Jag svarade mycket mer ingående i den ca 45 min långa intervjun när det gäller självkörande fordon som i kombination med eldrift är avgörande att förstå för hur snabb utvecklingen mot självköarande fordon kan gå och hur de kan ersätta befintlig fordonsflotta och minska antalet bilar på vägarna. Men tyvärr kom det inte med. Ska gå in på det ingående i nästa video så avvaktar med detaljer kring detta men vi har nog ungefär samma syn där.
Radera@Berra antalet självkörande fordon som kommer krävas på Sveriges vägar är svår att svara på. Det beror på som du är inne hur många självkörande system som upprättas parallellt. Dvs om vi får se podcars-liknande system liknande det i Rotterdam där självkörande minibussar som kan ta tiotalet passagerare börjar ersätta en del av personbilsflottan pga komofort, tidsvinst och framförallt betydligt lägre resekostnader för passagerarna. Tänker vi oss även självkörande bussar och bilar där passagerare kan tänka sig att dela fordon under vissa sträckor kan antalet fordon på vägar, dedikerade podcar-banor etc minska kraftigt. Kanske ner till mindre än 1/100 mot dagens personbilsägda flotta.
Frågan är dock hur transport av prylar i självkörande bilar ska hanteras, om de är ute och far för att hämta och lämna prylar i bilar som i övrigt är tomma på passagerare får vi förstås genast ett nytt problem men en massa självkörande bilar som istället för att stå parkerade är ute och kör. Även bilar som kommunicerar med varandra och annonserar innan vart de ska tar trots allt en viss fysisk plats på vägen som inte kan trollas bort. En annan fråga är hur bilar som körs nästan hela tiden slits snabbare och behöver underhållas oftare även om elbilarna kommer kosta mkt mindre att underhålla generellt.
Får återkomma i frågan ;)
Mvh
Johan
@Nanotec. Missade det där med mindre förarlösa fordon/olika varianter. Det är en viktig poäng som öppnar för möjligheten att just transportera prylar utan att ta så mkt plats på vägarna (ja eller i luften). Utmaningen är den övergångsperiod där "korkade" människor ska köra på vägarna samtidigt som självkörande fordon som generellt kommer köra mkt mer säkert. Det blir lätt osynk men å andra sidan borde olyckorna minska med varje nytt självkörande fordon som kommer ut på vägarna om de ersätter/minskar befintliga antalet människoförare på vägarna. Får se när regelverk gör det möjligt med 100 % självkörande Tesla Model 3 tex.
RaderaMvh
Johan
Johan jag ser för mig hur just beställning av mindre prylar typ bröd och kaffe för frukost som någon kommer på saknas 18:00. Vid beställningen kommer följande: "Det blir 57:- om du vill ha det inom 30 minuter eller 47 om det är framme före 22:00 eller 42 före 06:00 imorgon"
RaderaVid mer tid för leverantören kan mer leveranser till olika kunder transporteras med samma fordon. En ytterligare möjlighet finns där ett större fordon släpper av mindre långsamma för sista sträckan.
Konsekvenser är mycket mindre energibehov när 2 ton ersätts med säg 100 kg och betydligt kortare färd vid gemensamma transporter.
Färre affärsbesök leder till färre butiker och mer arbete utförs på väg till jobbet samt säkert lite mer arbete en och annan dag hemifrån för allt fler genom tex AR (en mer utökad verklighet som är vidareutveckling av VR).
En risk är att alkoholmissbruk ökar när vi inte längre behöver kunna köra själva.
Helt säkert minskar trafikolyckor och färder till sjukvård kommer gå snabbare än dagens ambulanser förmår.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Oj. En på hundra. Det låter som ett riktigt lyft för klimatet Johan. Härligt.
RaderaMed så få fordon för privatbilism är det lite märkligt att bilbyggarna vågar satsa så stort. Eftersom marknaden måste minska så radikalt..
Eller dom räknar kanske inte med att den ska minska? Utan bara fortsätta att öka? Jag hoppas för klimatet att antalet minskar och folk lär sig samarbeta lite mer..
Intressant ämne det här.
Mvh Berra
Nanotec>>För 47 kr går jag nog och handlar eller tar cykeln.. Jag är snål :)
RaderaMvh Berra
49 kostar det bröd jag brukar köpa och kaffe minst 25. En vanlig butik har svårt att konkurrera med en mer automatiserad. Men närmaste tiden verkar det klokt av dig att gå eller cykla om bilisterna inte är för farliga på vägen.
RaderaVänliga hälsningar
Nanotec
@Berrra 10.03. De biltillverkare som är smarta och snabbfotade kommer inrikta sig på att erbjuda olika tjänster under färden i de bilar som rulllar runt. Kommer säkerligen bli en enorm marknad för allt möjligt från filmutbud, mat/kaffe, mötes/kontorsutbud i bilarna, virtual reality upplevelser you name it som i olika prisklass kommer erbjudas i bilarna. Det är därför Tesla har en fördel med sina jämförelsevis mkt större kunskaper om mjukvara. De billtillverkare som inte fattar detta kommer inte överleva eller bli uppköpta som jag ser det. Det är bara en tidsfråga.
RaderaMvh
Johan
Ja, säga vad man vill men det är intressanta tider vi lever i..om sådär en 15 år vet vi vad som händer. Då hoppas jag bloggen finns kvar för avstämning :)
RaderaMvh Berra
Berra 21:01 klimatet tål färre eldrivna fordon av bilstorlek när världens elproduktion mest kommer från fossilt bränsle. Men med självkörande fordon blir kostnaden så låg att förmodligen nästan alla efter en tid mest använder dessa som taxi istället för den rostande egna bilen. Dagens personbilar rullar redan väldigt lite per år och ofta med bara föraren i bilen. Det mesta talar för att med alla jobb och vanor oförändrade kommer en självkörande bil ersätta ca 20 gamla fossila bilar på vägarna. En självkörande bil kör mer energisparande och en del passagerare kommer acceptera fler okända i bilen mot lägre pris. Sedan har vi det där med de små transporterna av varor som inte behöver färdas hela sträckan i ett stort fordon.
SvaraRaderaJobb och vanor ändras snabbt så alla beräkningar och antaganden har stor osäkerhet, men "alla" utgår från den farliga tanken "allt annat oförändrat".
För bönder kommer drönare som kollar fälten att snabbt minska onödigt körande med traktor eller fyrhjulingar. Självkörande traktorer blir mer precisa i sin färd och kan laddas samt köra dygnet runt. Bättre automatiska analyser av vad växter behöver i näring minskar onödig gödsling.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Okända i bilen låter skrämande. Rökare, mördare, rånare, våldtäktsmän, alkolister, pyromaner och självmordsbombare.. Du det här låter inte bra.. Fast det kanske går att lösa med en ögonscanner Det måste vara tryggt för folk att åka från a till b.
RaderaEller hur löser man enklast så man slipper utsättas för brott?
Mvh Berra
Du väger din rädsla för rökare mm mot din snålhet.
RaderaKommer säkert finnas vissa taxi som har ständig övervakning.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Ja, du har rätt Nanotec. Jag är nog för snål och skraj för självkörande taxi. Kommer nog aldrig utnyttja en sådan. Ärligt kan jag påstå att jag inte åkt taxi på minst 15 år. När caddyn lämnar in blir det Elmoped eller häst och vagn. Inte är jag stressad heller utan tar dagarna med ro. Jag har bara 3 km till samhället med affär och åker sällan längre än så. Inte ens nu fast det går, förutom om jag drar på marknad kanske 4 - 5 ggr/år
RaderaLivet som småbrukare kommer nog inte vara så mycket annorlunda om 30 år. Plantera, rensa, skörda och sprida gödsel. Har vart lika alltid. Blir ingen drönare här inte så länge ögona ser iaf.
Mvh Berra
Berra jag är säker på att du kommer få en del transporter hem med självkörande fordon under 20-talet och jag tror du kommer bli en nöjd brukare när du vill resa och besöka barn och barnbarn, men du finns inte bland de tidiga passagerarna. Förmodligen blir det när närstående berättar om hur de upplever detta.
RaderaLivet som småbrukare om 30 år?
Nyttigare utsäde och betydligt fler sorter lämpligare för olika individer. Specialbeställningar från kunder som levereras till ja just självkörande fordon. Nya drönare som med sin infraröda syn ser och bekämpar skadeinsekter samt skrämmer bort tex vildsvin. Optimal skördetid genom algoritmer som tar hänsyn till mognad och väderprognoser samt hur lång tid skörden av just den potatissorten beräknas ta och ny beräkning för att du just den dagen vill göra annat. Fast på 30 år hinner mycket annat hända.
För miljöns skull är säkert elmoped en bra investering. 3 km färd med fossilbil eller elmoped är stor skillnad.
Vänliga hälsningar
Nanotec