2015-06-29

Hyperloop uppdatering

I väntan på Johans videoinslag från Almedalsveckan som han börjar bevaka idag blir det en uppdatering om Hyperloopen. Vi har skrivit ett antal inlägg tidigare om detta futuristiska transportmedel som faktiskt redan beskrevs som framtidens transportmedel av Jules Vernes i dennes fantastiska bok "Paris in Twentieth Century".

Hyperloopen påminner mycket om rörpost, ska kunna färdas i överljudsfart (runt 1200 km/h) och beräknas kosta mindre att bygga än snabbtåg likt de som finns i Japan och Kina som ofta anges som alternativ till flyg.

Allt sedan renässansentreprennören Elon Musk i augusti 2013 la fram ritningar och kostnadsberäkningar för Hyperloopen i en pdf för allmän beskådan har det rått en häftig debatt i många forum, bland ingenjörer och i media huruvida det går att genomföra tekniskt. Ja för att inte tala om hur det ska finansieras och om det kan göras med lönsamhet. Musk meddelade snabbt att han "bara" skulle bygga en testbana med sina ingenjörer från SpaceX och Tesla Motors för att demonstrera att tekniken fungerar, om ingen annan gjorde det.

En Jump Start Fund, mycket klurande på olika håll och 1,5 år senare kunde vi i april i år rapportera att några hundra ingenjörer, studenter och innovatörer från bland annat NASA och Airbus bildat bolaget Hyperloop Transportation Technologies Inc. (HTT). Ett bolag vars mål är att realisera Hyperloopen. Bolaget har fått tillstånd att bygga en 8 km lång testbana i Qualley Valley i Kalifornien som ska börja byggas 2016 och stå klar 2018.

I en läsvärd intervju av Engadget med Dirk Ahlborn, VD:n för HTT får vi nu lite mer detaljer om projektet.

Tidsplanen är ännu högst osäker då den bygger på att man bryter mark redan nästan år och dessutom bygger en solcellsanläggning på 600 MW.

Vad det gäller designen av Hyperloop-kapslarna har man dock kommit en bra bit på vägen mycket tack vare att arbetsstyrkan dubblerats och nu är uppe i cirka 400 personer. Kapslarna ska kunna ta 28 till 40 personer beroende på om man åker i ekonomiklass eller affärsklass och kommer erbjuda toaletter för den som måste ränna under den korta färden...

HTT inleder en publik insamlingsrunda i augusti med ett mål att få in 50 miljoner dollar . Om två biodlare i Australien kan få in 12,3 miljoner dollar för en nydesignad bikupa kan Hyperloopen nog dra in 50. HTT planerar en börsnotering på Nasdaq till det andra kvartalet 2016

När det gäller biljettpriserna har det tidigare talats om ett pris på ca 20 dollar (ca 168 SEK) för en resa mellan San Francisco och Los Angeles (64 mil bilvägen). Priset för en biljett i ekonomiklass beräknas nu enligt Ahlborn bli 30 dollar (ca 250 SEK) eller 50 dollar för en biljett tur och retur.

Samma sträcka som med bil tar över 5 timmar skulle med Hyperloopen alltså ta ca 30 min och kosta 168 kr vilket får sägas vara rätt ok. Om testerna går vägen beräknas sträckan San Francisco- LA kunna byggas mellan 2019-2025.

Samtidigt hemma i Sverige...? Ja det får vi en uppdatering om i veckan!  

Nedan några animeringar av Hyperloopen gjorda av några team vid UCLA Architechture and Urban Design School som samarbetar med HTT.

2015-06-27

Inför vår rapportering från Almedalsveckan

I kommande vecka blir det fullt upp med bevakning från ett antal seminarier vid Almedalsveckan som i år bjuder på ovanligt många evenemang som berör det vi fokuserar på här på bloggen nämligen hur energi, ekonomi och hållbarhet hänger ihop.

Johan kommer vara på plats och bevaka seminarier på temat hållbar energi och hållbara transporter. Ett antal av seminarierna kommer filmas i sin helhet och vi hoppas även kunna bjuda på några intressanta intervjuer.

Några av de seminarier vi kommer bevaka är:

Måndag:

"KAN SJÖFARTEN MINSKA BILKÖERNA?" Arrangör: Ostkusthamnar i Samverkan med bland andra Per Kågeson. Läs mer om evenemanget här.

"Så klarar Sverige målet Fossilbränsleoberoende Fordonsflotta 2030". Arrangör: 2030-sekretariatet, Fores. Med bland andra representanter från Preem, Lantmännen Energi, E.on, ST1, Preem och Gröna Bilister. Läs mer om evenemanget här.

Tisdag

"Så snabbt kan vi göra dagens fordonsflotta hållbar och fossilfri, hänger politiken med?"
Arrangör: Preem och Lantmännen. Medverkande: Maria Wetterstrand, representanter för Energimyndigheten, Lantmännen och Preem. Läs mer om evenemanget här.

"Elvägar – från start till mål". Arrangör: Siemens. Medverkande från Trafikverket, Siemens, Region Gävleborg, Trafikutskottet (Riksdagen) och Handelshögskolan. Läs mer om evenemanget här

Onsdag:

"Hur bidrar etableringen av elbilar till en fossilfri fordonsflotta?". Arrangör: Clever Sverige AB. Medverkande från Öresundskraft, Volkswagen Personbilar Sverige, Chalmers, Trafikverket, Näringsutskottet (Riksdagen). Läs mer om evenemanget här.

"VARFÖR GÅR VI INTE MOT ETT HÅLLBART TRANSPORTSYSTEM?"
Arrangör: Trivector med bland andra representanter från Naturvårdsverket, Movebybike, Region Skåne mfl.  Läs mer om evenemanget här.

Torsdag

"ALLT MAN KAN GÖRA AV OLJA KAN MAN GÖRA AV TRÄ - OM INNOVATIONER FÖR SKOGSNÄRINGENS FRAMTID". Arrangör: Stora Enso. Medverkande från Sveriges Ingenjörer, Stora Enso, Encubator och Utbildningsutskottet. Läs mer om evenemanget här.

"PRISRASET PÅ OLJA - VINNARE OCH FÖRLORARE". Arrangör: Sveriges Natur, Naturskyddsföreningen. Medverkande: Utrikespolitiska institutet, SPBI, Sveriges Natur, Naturskyddsföreningen och Svensk Energi. Läs mer om evenemanget här.

Fredag 

"Den osynliga källan - så minskar geoenergi vårt fossila beroende radikalt".
Arrangör: Dagens Industri, Geotec. Medverkande Dagens Industri och Geotec.
Läs mer om evenemanget här

För mer info om de olika seminarierna som rullar under Almedalsveckan, klicka på bilden nedan.


Kanske ses vi där!

Nu ska Johan montera en så kallad topplistekupa (en typ av bikupa) på en gård på Gotland. Mer om det när videon är klar. Är man intresserad av biodling, kika gärna på fliken under menyn ovan där vi börjat samla ihop lite videos och inlägg i ämnet.

2015-06-25

2014 -en oljeanalys av BP:s årliga rapport

Dags för en ny analys av föregående års oljeproduktion. Världens mest citerade energirapport, BP Statistical Review of World Energy har nämligen kommit ut. Precis som för ett år sedan uppmärksammas vi av detta via en läsvärd analys av Steve Andrews.

Andrews som sedan 2005 varje år granskat BP:s rapport och tittat på vilka länder som nått maximal produktion, vilka som ökar sin produktion och vad detta ger för indikationer om när vi når produktionstoppen för världen som helhet.

För ett år sedan konstaterade vi bland annat att:
  • 10 av de 20 största oljeproducenterna såg ut att ha nått sin högst produktionsnivå
  • 4 länder ökade sin oljeproduktion med mer än 100 000 per fat mot 15 2004
  • Irak minskade sin produktion med 193 000 fat per dag
  • Irak ökade sin oljeproduktion med 0,8 % mot föregående år
Den huvudsakliga trenden håller i sig även för 2014. Nästan all ökad oljeproduktion i världen kommer från två länder, USA och Kanada. Under 2014 stod USA ensamt för drygt 75 % av världens ökade oljeproduktion medan Kanada stod för cirka 15 %, tillsammans stod de två länderna alltså för 90 % av ökningen. Resten av ökningen kom i princip bara från Brasilien. De flesta övriga oljeproducenter i världen har inte ökat sin produktion utan legat kvar på ungefär samma nivå.

Irak har ökat sin oljeproduktion med drygt 100 000 fat per dag vilket innebär att 5 länder under 2014 ökade sin produktion med mer än 100 000 per dag mot 5 i fjol. Iran ökade sin produktion men under 100 000 per dag.

Vi noterar även att Ryssland lyckades öka sin oljeproduktion med 0,6 % mot 2013 vilket är en bedrift med tanke på att landets eget Finansdepartement trodde att 2013 kunde bli toppåret. Samtidigt har det ryska Finansdepartementet som vi tidigare rapporterat om, sagt att produktionstoppen ska nås innan 2016 så vi får se om det blir 2014 eller senare .

Med tanke på det nästan halverade oljepriset sedan för nästan precis ett år sedan, producerar Ryssland givetvis för allt vad de kan för att kompensera för de minskade intäkter som oljeprisfallet innebär. Oljeproduktionen som är Rysslands enskilt viktigaste intäktskälla och tillika står för cirka 40 % av Sveriges oljeimport.  

Eftersom BP numera även räknar med flytande naturgas och okonventionell olja som skifferolja
i sin statistik innebär USA:s ökning under 2014 att landet under året producerade 11,6 miljoner fat per dag i snitt, en ökning med nästan 16 % på ett år. Detta är alltså drygt 300 000 fat över rekordet från 1970 men observera då att 1970 års produktion gällde konventionell, relativt billig oljeproduktion som inte inkluderade något annat än möjligen kondensat. Peak konventionell olja för USA är fortfarande alltså 1970.

Som ni ser i nedanstående graf från USA:s statistiska energimyndighet är det inte tal om att USA ens är nära att bli oberoende sin import av olja och flytande bränslen. Så sent som för en vecka sedan importerade USA strax under 7 miljoner fat per dag i enbart råolja. Inkluderar man import av färdiga bränslen som bensin hamnar man på strax under 9 miljoner fat per dag.

USA:s import av råolja och färdiga bränslen

Graf från EIA

Det råder ett exportförbud av råolja i USA sedan oljekrisen 1973/74 men export av kondensat från råolja, färdiga bränslen och samt flytande naturgasvätskor går på export. Det rör sig dock som ni ser i nedanstående graf om mycket små volymer.

USA:s export av färdiga bränslen och flytande naturgasvätskor
Graf från EIA

Vi får se om amerikanska och internationella oljebolag kommer lyckas driva igenom export av även råolja framöver. Amerikanska oljebolag har nämligen inget intresse av att prioritera amerikanska medborgare eller den nationella energisäkerheten om de kan exportera oljan och få den såld till ett högre pris. Oljebolagen agerar ju på en global marknad där i huvudsak marknadsekonomiska mekanismer om högsta möjliga vinster och marginalavkastning styr.

Amerikanska oljebolag har trots allt tidigare agerat mot nationens energisäkerhetsintressen, något Johan konstaterade i sin masteruppsats som studerade USA:s oljeberoende och hantering av oljekrisen 1967 och oljekrisen 1973/74. Masteruppsatsen kan ni läsa här eller en artikel som utgår från uppsatsen och som publicerades på det internationella energiforumt Energy Bulletin (idag resilience.org)


Mer avgörande att känna till är vad den mest omfattande studie som gjorts om USA:s skifferolje- och skiffergasproduktion visar. Rapporten av David Hughes visar att USA:s ökade oljeproduktionen de senaste åren kommer helt från skifferoljan (samt naturgasvätskor) men att produktion från skifferformationer i USA är i en bubbla. Skifferoljeproduktionen väntas nämligen minska innan 2020.

Detta är händelsevis inom samma period som världens samlade oljeproduktion förväntas börja minska enligt såväl Steve Andrews analys och David Hughes senaste rapport.

Avslutningsvis kan ni kika på Steve Andrews sammanställning nedan som inkluderar de senaste siffrorna från BP Statistical Review 2015. I tabellen framgår det vilka länder som nått högsta produktionsnivå för oljan, är på gränsen och vilka som ännu ökar samt lite annan matnyttig info.

Vi ska i dagarna sammanställa tidigare inlägg som berör oljeprisfallet, oljemarknaden, osv under en egen flik ovan då många frågat efter det.

Tabell av Steve Andrews via ASPO-USA 

I vår bok Olja för blåbär tittar bland annat på hur energi, ekonomi och hållbarhet. Där finner ni bland annat djupare analyser av Sveriges oljeberoende och vad man som individ/familj, samhälle  och företag kan göra för att minska det. Läs gärna ett smakprov här, se bokpresentationen i Stockholm eller läs under recensionsfliken ovan.  

2015-06-22

Gräsliga åtgärder mot torkan i Kalifornien

"If you´re going to San Fransisco, be sure so wear some flower´s in your hair...", ja så sjöng Scott McKenzie i sin ljuva hippiehit från 1967. Men sedan några år får du ta dig långt för att få tag i några vackra blommor i Kalifornien. Torkan de senaste fyra åren har varit rekordhög.

Kanske har Kalifornien bara ett år kvar innan vattenmagasinen är tömda, enligt Jay Famiglietti, forskare vid NASA.

Bloggrannen Flute som rapporterat mycket om torkan i delstaten skrev i april:

"Den gångna vintern (december-februari) har med stor marginal varit den varmaste som nånsin uppmätts i Kalifornien...Den genomsnittliga höjden för fryspunkten i Kaliforniens berg har varit många hundra meter högre än vad den varit historiskt. Detta har lett till att snötäcket i Sierra Nevada, vars gradvisa smältning normalt förser Kalifornien med omkring en tredjedel av sitt vatten, nu är på rekordlåg nivå - 6 procent av genomsnittet..."

Vattennivåerna i är nu så låga att restriktioner införts även för jordbrukarna som tidigare prioriterats och åtminstone kunnat kämpa mot torkan med stora vattenmängder. Den 1 april la Jerry Brown, Kaliforniens guvernör, fram en katastrofplan där delstaten ska försöka minska vattenförbrukningen med 25 % jämfört med 2013.

Som DN noterar är det dock inte så konstigt att jordbrukarna i Kalifornien fått grönt kort att använda de sinande vattentillgångarna trots att övriga Kalifornienbor skrikit högt. Förvisso står jordbruket i Kalifornien för 80 % av vattenanvändningen i delstaten men det försörjer samtidigt en fjärdedel av USA på livsmedel.
 
Det har nu gått så långt att vanliga villaområden i Kalifornien anlitar grässpray-specialister för att få de soltorkade gräsmattorna att framstå som friskt gröna. I ett inslag av DN får man se hur företagaren för Brown Lawn Green sprayar grön färg på ett snustorrt gräs...

Vi frågar oss hur hållbart detta är och vad innehåller egentligen färgen? Företaget anger att det är ofarligt för gräset, människor och djur och "helt naturligt". Så vad är den magiska ingrediensen?

Oavsett, måste delstaten och dess invånare göra mycket mer än skapa estetiskt vackra gräsmattor för att minska vattenanvändningen. Naturliga vattenområden måste återställas och för koncentrerad bevattning måste distribueras om mm. Grödor måste växa och vatten fortfarande drickas av dess dryga 37 miljoner invånare.

Men problemen slutar inte där. I hela USA sprids just nu utvinningen av så kallade skifferolja och skiffergas, något som kräver vatten, MYCKET vatten. För att borra och sedan utvinna olja (fracka) olja och gas ur en brunn krävs cirka 24,6 miljoner liter vatten!

Vattenbrist VS jakten på de sista dyrbara oljedropparna i USA står därför i konflikt med varandra men det slaget kanske torkan och Saudiarabiens/OPEC:s marknadskrig avgör mer än den amerikanska oljeindustrin.

Johan åker till Kalifornien i november för att rapportera från konferensen Podcar city 9 dit han är inbjuden, kanske blir det tillfälle för en rapport om torkan också.

Läs tidigare rapportering om torkan i Kalifornien, kika gärna på DN:s inslag nedan och fundera själva.

Klicka på bilden för att komma till DN:s inslag. 

2015-06-21

Skattning, slungning och upptappning av årets första HONUNG!

Det har varit mycket förberedelser inför midsommarhelgen, utöver de vanliga middagsförberedelserna som ska falla på plats innan vänner och familj kan slå sig ner. Johan har utökat sin bigård från fjolårets första samhälle till två som snart är fyra om allt går vägen. Tanken var ju även att honung skulle hällas över jordgubbarna på midsommarafton...

Men det fick vänta till midsommardagen på grund av regn och kyla! Det blev dock en tämligen liten skörd på 4-5 kilo men det var ju väntat. Bina har inte haft många flygdagar och Johan har även delat på båda sina två samhällen vilket innebär minskad bistyrka. Dessa kilo var dess då mer uppskattade, det hann inte gå mer än 45 min innan första grannen varit förbi och köpt två burkar.

Just nu står två så kallade avläggare och väntar på att ett par dagars 20-gradig värme ska locka ut dess respektive drottningar på sin första och sista parningsfärd. Efter det räcker drottningens ägg för upp till 6 års äggläggning, det rör sig nämligen om fler hundratusen ägg som hon bär med sig resten av livet i kupan.

Normalt brukar drottningen bytas ut av biodlaren eller bina själva. Bina vill dela på samhället (svärma) varje år för att stärka arten och sprida ut sig vilket biodlaren med olika knep försöker förhindra. Efter ca 3 år brukar biodlaren byta ut drottningen för att motverka utvecklingen av aggressiva bin bland annat (inavel). Ofta byter bina ut drottningen själva men inte alltid på ett sätt som passar biodlaren...men det tar vi en annan gång!

Nedan har Johan gjort en video där man ser hur han skattar, slungar och sedan tappar upp honungen, Det blev en lång midsommardag men belöningen gjorde det mödan värd! I slutet av juli när det blir dags för den stora skattningen får vi hoppas på en större skörd!

Med honungen här, är sommaren officellt här, regn eller ej!

 

2015-06-17

Invigningen av elbusslinjen i Göteborg

Nu är Johan tillbaka från sin resa till Göteborg och pressinvigningen av den nya elbusslinjen i staden. Premiären av elbusslinje 55 som den heter bjöd på bussturer med Volvos nya elbussar, presskonferens, intervjuer mm. Vi filmade på plats och har sammanfattat det hela nedan.



Elbusslinjen går nu alltså mellan Chalmers/Johanneberg Science Park och Lindholmen Science Park via Avenyn, Brunnsparken och Götaälvbron. Johan besökte både pantografen/laddstationen och hållplatsen Sven Hultins plats i Johanneberg och inomhushållplatsen vid Teknikgatan. 10 bussar, varav 7 elhybrider (likt de som Volvo redan satt i trafik i Stockholm och Tyskland) och 3 rena elbussar.

Det vore förstås önskvärt om det bara var rena elbussar men Volvo har ju inte kommit lika långt som världens ledande elbusstillverkare, kinesiska BYD som har elbussar som kan rulla 32 mil på en laddning. Hybridbussarna är där som en buffert när laddningen inte fungerar eller de rena elbussarna ej rullar. Busslinjen ses som ett försök, ett levande labb att utveckla bättre bussar och kollektivtrafik som så småningom kan gå helt på el.

Intresset var stort då det förutom press och diverse inbjudna till eventet på Lindholmen dök upp en hel del nyfikna göteborgare, mest vad som såg ut att vara studenter från Chalmers. Många frågor väcktes och en hel del besvarades på plats som ni kommer märka i videon. Överlag är vi dock mycket positiva att Göteborg gör denna satsning. Om just den här tekniken är den som vinner är inte det som är avgörande utan att den nödvändiga omställningen och satsningen på kollektivtrafiken tar fart på allvar i Sverige. Göteborg bör bli intressant att studera för många svenska städer framöver och vi kommer förstås följa utvecklingen av den nya elbusslinjen med stort intresse.

En bild på sträckan finner ni nedan.

Nya elbusslinjen i Göteborg: Linje 55 


Bild: Göteborg Electriccity där ni även finner mer info om den nya busslinjen och projektet.

2015-06-13

Olja för blåbär i Gävle-Dala Natur

Vår bok Olja för blåbär -ENERGI, MAKT och HÅLLBARHET är nu även med som boktips i juninumret av Gävle-Dala Natur ett medlemsblad som går ut till alla medlemmar i Naturskyddsföreningen i Gävle och Dalarnas län. 

För tidigare kommentarer och recensioner av bland andra Johan Kuylenstierna, Lars Wilderäng/Cornucopia, Pär Holmgren, Birger Schlaug, Karolina Palutko Macéus, Aktieinkomster.se, The Trying Woodsman mfl- se fliken recensioner ovan!  


Trevlig lördag från oss på Olja för blåbär- äntligen lite sol, kanske får Johan en honungsskörd till midsommar trots allt!

2015-06-11

Sverige och eltransportparadoxen

Vi har de senaste åren kunnat rapportera om hur forskare vid internationella valutafonden IMF producerat ett antal läsvärda rapporter som i detalj belyser kopplingen mellan ökad fossilanvändning, särskilt oljeanvändningen, och ekonomisk tillväxt.

Rapporterna har tydligt visar hur denna utveckling är ohållbar då världens oljeutvinning blir allt mer energikrävande och kräver högre oljepriser för att vara lönsam, något som hämmar ekonomisk tillväxt och därför ställer nya krav på ekonomin. IMF-rapporter har även starkt ifrågasatt hållbarheten i dagens skuldbaserade penningsystem.

För några veckor sedan kunde vi läsa om hur internationella valutafonden, IMF i en ny rapport
konstaterar det många säkert misstänkte och redan räknat ut, nämligen hur fossilindustrin subventioneras på olika sätt. Men omfattningen kanske förvånar. 5300 miljarder dollar per år går till olika direkta eller indirekta stöd till fossilindustrin som gör att verksamheter som oljeutvinning och försäljning och konsumtion av fossila bränslen inte behöver bära sina egna kostnader.

Förutom underhåll och utbyggnad av infrastruktur, stöd till forskning för fortsatt utveckling av bränslemotorer etc som stater varit med subventionerat i över 100 år, har IMF här även räknat med externa kostnader. Detta innefattar bland att kostnader samhället får bära i form av hälsovård, miljöförstöring och negativa effekter av klimatförändringar som ökad förekomst av stormar -som kan kopplas till användningen av fossila bränslen.

Subvention av förnyelsebar energi då? Javisst, 120 miljarder dollar per år (räknat på 2015) eller cirka 2,3 %. av de 5300 miljarder fossilindustrin lägger beslag på...

IMF-rapporten är läsvärd och kan läsas här.

I en debattartikel i DN nyligen, signerad bland andra Naturskyddsföreningens generalsekreterare Svante Axelsson, kan man läsa hur det fortfarande är så svårt för många svenska politiker att medge att Sverige på många sätt inte är ett föregångslands när det gäller den fossila energikonsumtionen och koldioxidbidraget till atmosfären. Som om detta vore en nyhet importerar Sverige det mesta av våra prylar och över hälften av våra livsmedel från länder där dessa produkter kommit till eller kommit hit med hjälp av fossila bränslen.

Om nu subventionerna av förnyelsebart är försumbar mot fossilindustrin och vi måste ställa om energianvändningen långsiktigt ändå blir följdfrågan: varför går det så trögt för Sverige när det gäller omställningen av tex transporterna inom landet? Varför satsas det inte på elbussar, godstransporter med tåg, stöd för infrastruktur av elbilar (ja det går att tex förlänga supermiljöbilspremien utan att EU säger ifrån). Vi ska snart komma till det.

I Kina rullar tiotusentals elektriska bussar redan varav de flesta kommer från världens ledande elbusstillverkare Build Your Dreams (BYD), en elbuss som i blandad trafik kan köra 32 mil på en laddning. Järnvägsnätet i Kina byggs dessutom ut så det knakar och en ny Sidenväg med tentakler hela vägen till Madrid är redan klar och byggs ut mer. Och argumentet att huvuddelen av elektriciteten som går till eltransporter idag kommer från koleldade kraftverk om man ser till den globala energimixen, håller inte ens vid en livscykelanalys om man tar hänsyn till elmixen i Sverige eller i Europa.

Nedan en tabell från Teslaclubusweden som är framtagen med hjälp av en livscykelanalys från MIT som här anpassats för den svenska elmixen. Koldioxidutsläppen i Sverige per personkilometer är alltså 98 g per kilometer om du kör en elbil (här räknat på den stora elbilen Tesla Model S) jämfört 204 g/pkm om du kör en bensinbil. Att köra en elbil i Sverige bidrar med ungefär lika mycket koldioxidutsläpp som att åka spårvagn och tunnelbana.


Så varför går det så trögt i Sverige? Är det bara som vi skrivit tidigare, för att regeringen väntar på Volvo och Volvo i sin tur ligger för långt efter?

Några intressanta svar får man om läser en nyligen publicerad forskningsrapport av Stockholm Environment Instiute (SEI) med titeln: "The EV paradox – A multilevel study of why
Stockholm is not a leader in electric vehicles" (tyvärr bakom en betalvägg). Studien är gjord av forskarna Björn Nykvist och Måns Nilsson vid SEI i Stockholm.

I rapporten ställer sig forskarna bland annat frågan hur det kommer sig att Stockholm, trots utmärkelser redan 2010 som "European Green Capital" av EU-kommissionen och Sveriges framstående roll inom forskning och utveckling av bland annat motorfordon, inte satsar på elfordon?
Detta är vad de kallar elfordonsparadoxen.

Forskarna ställer upp tre hypoteser som kan hjälpa till förklara denna paradox.

Hypotes 1- Nischhypotesen:

"Den relativt långsamma utvecklingen mot elfordon i Stockholm kan kopplas till bristen av nischer eller avsaknaden av nischer. Det finns få områden för nischutveckling och nischaktörer och få aktiviteter där demonstrationsflottor kan visas upp och nya marknader är få. Detta ger få möjligheter att experimentera och pröva elfordonsteknologi samt att lära av den för att skala upp produktionen".

Forskarna tittar därför med denna hypotes efter vilka nischaktörer det finns och hur de interagerar med andra och hur de kan utvecklas och lära sig.

Hypotes 2 - Lednings/regim-hypotesen.

"Den relativt långsamma utvecklingen mot elfordon i Stockholm hör ihop med bränslefordonens ledande ställning i Sverige. Förankrade i den svenska fordonsindustrin och ihopkopplad med institutionella, kognitiva och normativa strukturer gör att systemet tenderar att motverka en progressiv utveckling av transportsystem till förmån för hybrider och effektiviseringsåtgärder av förbränningsmotorer". Detta istället för omvandlande åtgärder som satsningar på elfordon.

Forskarna undersöker här hur ledande aktörer som biltillverkare och transportplanerare förhåller sig till möjligheter med elfordon. Om de försöker driva elfordonstekniken framåt och hur de reagerar på kognitiva och normativa strukturer.

Hypotes 3 - Landskaps-hypotesen.

"Den relativt långsamma utvecklingen mot elfordon i Stockholm hör ihop med bristen av ekonomiska incitament, policydirektiv och visioner på olika nivåer. Resultatet är att de övergripande signalerna, att omställning till elfordon i Stockholm ligger långt borta/är väldigt osäker, och få incitament leder till dåligt stöd av nischer och nya ledande aktörer som stödjer elfordon".

Här undersöker forskarna de övergripande incitamenten som såväl som marknadsaspekter som teknologikostnader.

Slutsatserna av studien är:

Normer och användarbeteende samt bristen på lokala initiativ och nischutveckling är det mest avgörande förklaringarna man funnit belägg för genom hypoteserna. Allra mest belägg får nischhypotesen. "Mycket få lokala initiativ finns i Stockholm vilket gör att medvetenheten, erfarenheten och kunskaperna om elfordon begränsas. Detta leder till förvirring bland planerare, policy-makers och konsumenter om hur tekniken utvecklats. Forskarna pekar bland annat på att en av de aktörer som stödjer elfordon mest i Stockholm inte är en nischaktör utan Nissan genom sin svenska representant Nissan Nordic och dess lokala återförsäljare.

När det gäller landskapshypotesen eller bristen på ekonomiska incitament hör det bland ihop med att svenska politiker är rädda för att upprepa misstaget med etanolbilen som blev en flopp och staten nu istället vill överlämna åt marknaden att lösa teknik- och energiomställningen.

Betydelsen av Volvos ledande roll i Sverige spelar roll men är inte av lika stor betydelse som nisch och regim/aktörer påverkar normer och användarbeteende menar forskarna.

Finns mycket mer att ta upp från studien men det få vi ta en annan gång!

På måndag ska Johan delta vid den officiella pressinvigningen av Göteborgs nya elbusslinje och kommer då bland annat intervjua utvecklingschefen för Göteborg Energi som står för infrastrukturen av den nya elbusslinjen. Förhoppningsvis får vi då lite fler svar på varför Göteborg kommit igång med en sådan här satsning, om det finns mer att vänta och varför andra städer i Sverige ligger så långt efter.

2015-06-10

Den Strategiska ellipsen- Framtidens energisäkerhet i ett getingbo

"Vi är inkapabla att tänka på konsekvenserna av Peak Oil i våra dagliga liv och kan endast delvis dra historiska jämförelser. Det är därmed svårt att föreställa sig vad en gradvis tillbakagång av
en av de viktigaste energikällorna skulle ha för konsekvens på vår civilisation. Psykologiska barriärer står för tillbakapressandet av otvivelaktiga fakta och leder till ett nästan instinktivt förnekande av fördjupade diskussioner av detta svåra problem. Effekterna av Peak Oil är dock oundvikliga".

Dessa ord är hämtade från den 112 sidor långa rapport som skrevs till tyska försvarsmakten 2010 och som även står i inledningen av vår bok Olja för blåbär- Energi, makt och hållbarhet.

Rapporten går i detalj in på hur Tysklands ekonomi och energisäkerhet de närmaste årtiondet kommer påverkas av att världens viktigaste energikälla och råvara-råoljan, minskar i produktion. Specifikt hur det faktum att världens konventionella oljeproduktion måste ersättas av allt dyrare och mer energikrävande oljeutvinning för att vi plockat de lågt hängande frukterna först kommer påverka Tysklands relation till andra länder. Beroendet av olja från Ryssland och andra oljeexporterande länder riskerar nämligen komma på kollisionskurs med EU och demokratiska samarbeten. En kamp där självbevarelsedriften och behovet av ändliga resurser historiskt sett vunnit över sunt förnuft och långsiktigt tänkande.

Det område där majoriteten av världens återstående konventionella olja och gas återfinns i den så kallade Strategiska ellipsen. Ett område som sträcker sig från Ryssland i norr över den kaspiska
regionen och ner till Mellanöstern i söder. 16 länder inom detta område sitter tillsammans på cirka 60 % av världens enskilt största olje- och gasreserver. Dessa länder är: Saudiarabien, Ryssland, Iran, Irak, Kuwaitit, Förenade Arabemiraten, Qatar, Turkmenistan, Azerbajdzjan, Kazakstan, Uzbekistan, Oman, Syrien, Turkiet, Yemen och Georgien.

Den Strategiska ellipsen

Detta bekräftas särskilt på oljesidan när man på tittar nedanstående karta som visar var världens återstående konventionella oljereserver finns.


Kartan ovan kommer från Art Bermans senaste inlägg och är gjord av US Geological Survey och visar konventionella oljereserver i norra sibirien (Ryssland), norra delen av Kaspiska havet och Mellanöstern. Tittar vi Kaspiska havet har det de senaste dryga 10 åren utvecklats till ett riktigt getingbo. Av tidigare nämnda 16 länder angränsar Azerbajdzjan, Kazakstan, Iran, Ryssland och Turkmenistan till Kaspiska havet.

Vi har kunnat observera en kraftigt ökad militarisering i och runt den Kaspiska havet på grund av dess olje och gastillgångar och strategiska läge. I kapitel 7 i vår bok går vi på djupet av just Den strategiska ellipsen och även vad vi kallar den kinesiska draken. Här följer några rader från detta kapitel:

"USA har många intressen i det Kaspiska havet, vilka sträcker sig från att garantera energisäkerhet och bekämpa terrorism till att hålla tillbaka Irans och Rysslands inflytande över regionen. 
Huvudobjektet för USA har varit att motverka en iransk och rysk dominans i området, vilket man lyckats med genom att bland annat genomdriva territoriella begränsningar för Irans tillgång till havet. Med amerikanska internationella oljebolag i spetsen har USA fått stort inflytande i de flesta projekt som pågår i Kaspiska havet medan Ryssland knappt varit delaktig alls i dessa. USA har bland annat sett till att Azerbajdzjan inte behöver gå via ryska transportleder för att exportera sin olja..." 

"...I dag förstärker alla kustgränsande länder sina flottor i området. Iran, som är en viktig spelare här och en rival till Ryssland, har moderniserat sin kaspiska flotta. I juli 2001 skickade landet ett fartyg eskorterat av ett jaktplan för att jaga bort oljearbetare utsända av BP för Azerbajdzjans räkning, i ett område i Kaspiska havet tillhörande Azerbajdzjan. Denna incident bidrog kraftigt till att militariseringen ökade i denna del av Kaspiska havet och den har sedan dess fortsatt..."

"...Dynamiken mellan huvudsakligen Iran, Ryssland, USA och på senare tid även Kina i Kaspiska havet är minst sagt komplicerad. Iran med stora gas- och oljereserver, välutbyggda gas- och
oljeledningar och långa erfarenheter av exploatering av gas och olja skulle kunnat bidra till mycket samarbete och utveckling i det Kaspiska havet..."

"...Trots att Ryssland ser Iran som en rival i regionen har man försett dem med militär utrustning för att motverka den ännu större rivalen USA från att öka sitt inflytande i Kaspiska havet. Samtidigt
enades Ryssland, Azerbajdzjan och Kazakstan 2012, utan Irans medgivande, om egna gränsdragningar inom Kaspiska havet, vilket ger dem ensamrätt till 64 % av det. För att komplicera det hela ytterligare har Iran sedan 2004 ett 25-årigt kontrakt med Kina om
att leverera 110 miljoner ton av flytande naturgas (LNG)..."

Läs gärna ett längre smakprov av Olja för blåbär eller tidigare recensioner och kommentarer.

2015-06-07

Recension av Olja för blåbär på engelska

Ron/Trying Woodsman har skrivit en gedigen och läsvärd recension av vår bok Olja för blåbär-Energi, makt och hållbarhet. Recensionen är på engelska då Ron troligen är mest bekväm med det språket men han har alltså läst den på svenska då den ännu ej är översatt till något annat språk.  

För tidigare recensioner se fliken "recensioner" ovan.

Ron är boende i Dalarna och vi gissar han är holländare... Ron har prickat mycket av våra viktigaste budskap i boken och vi rekommenderar verkligen att man läser den i sin helhet. Vi lyfter bara några citat nedan. Vi rekommenderar samtidigt att man kikar runt på Rons blogg: The Trying Woodsman som med ärlighet och detaljer skriver hur det går för hans odlingar, bygganden och hans tankar om nuet och framtiden!

Några utdrag ur recensionen:

"The language used in this book is clear, simple, devoid of any high-sounding professional jargon, meaning even I, as a non native swedishspeaker, could easily understand what was being said. That would mean any averagely educated Swede of about 16 and older can too. Which I think is a very great bonus, since that vastly increases the number of potential readers. Especially in those hard to reach, but ever so vital agegroups. The younger ones, since it is they that will bear the brunt of what is coming toward us; an abruptly and significantly... no, totally changing world within the next decade".

"It feels a bit utopian and leaves out the often ugly scenes that might come with collapsing civilisations. But maybe that was intentional to give the reader a feeling that not everything is deep doom and gloom, but that there is hope for our future.
This is a general feeling I had throughout the book anyway. A feeling of hope and possibilities, despite that which we are about to face". 

"All in all a very highly recommendable book if you are swedish or know the language. I went as far as to contact one of the authors and ordered a copy of him directly. I do feel that this book should be in our bookcase for when our kids are old enough to understand or if they are interested in why things possibly are as they are in our world".  

My verdict; If you are in anyway interested in what makes our world tick today and why it might stop ticking in the quite near future; get it!

If you know, see or feel that there is something fishy going on these days and want to make changes or become less dependent on the ever more erratic cycles of our economy; get it!

If you, with or without children of your own, want to know or get an idea of where we are heading and do something about it; get it!

If you are someone, who refuses to stick his head in the sand and run after the next fashionable shiny gadget; get it!"

Vår bok finns att beställa på vårt förlag eller och signerade ex går att beställa genom att maila oss.
Den finns även att beställa hos tex

Det går också utmärkt att låna boken på biblioteket, har ditt bibliotek inte tagit hem den -se till att det gör det!



2015-06-06

Missa inte HåFFA-festivalen idag!

Som vi skrev i tisdags anordnas idag HåFFA-festivalen för andra året i rad i Falun.

Johan kommer finnas på plats mellan ca 11 och 15 för att signera och sälja böcker samt berätta lite om vår nyutgivna bok Olja för blåbär- Energi, makt och hållbarhet. Johan är laddad med en rejäl parasoll och friskt humör för att kunna trotsa eventuellt regn. Håll utkik på gräsplan efter en "blåbärsfärgad" parasoll!

Hållbarhetsfestivalen "Hållbar Framtid För alla" äger rum vid Lilltorpet/Folketspark och kan nås gratis med elhybridbussar från Dalarnas museum.

Schemat finns nu uppe på facebooksidan och ser ut så här:

HåFFA - Hållbar Framtid För Alla
*Programmet med reservation för ändringar. Ca-tider.
11.00 Loppisen börjar
Vill du sälja? Kontakta Carla 072-203 66 22
13.00 Invigning av Kommunfullmäktiges vice ordförande Anna Strindberg
13.10 Gränslöst spelar o ELK, Evalena Karlsson målar musiken.
14.00 Philipp Weiss, Stjärnsund, Permakultur - Ett verktyg för en mer hållbar värld.
15.00 Samtal om de stora frågorna, bland annat utveckling och framtid på landsbygden, Ronny Svensson, Anna Hägglund och Chris Bales.
16.00 Sopakuten, teater med Patrik Johansson i Logen
16.30 Calm Moon, musik med Kooistra o Feldreich, ELK målar deras musik
17.00 Lina Sofia Lundin pratar om hållbara textilier, långsamt mode och naturliga pigment.
17.45 Kjell spelar flöjt, fiol och säckpipa, ELK målar musiken
18.00 Sven Jansson, Diakonia: Det handlar om klimaträttvisa som är vår största rättvisefråga idag!
18.45 Mer musik med Kjell
19.00 Happy elk, flying dog and crazy fish, elk - om att vara konstnär 2015, Evalena Karlsson.
19.45. Prova Lindy Hop med Falu Dansklubb
20.15 Hawkins Hawaii Trio, 50-tals swing, jazz mm från Enviken.

Nedan schema efter plats på festivalen:

Trevlig lördag!

2015-06-04

Valutkriget: Japan tappar sin Yen, Sverige blåser upp sin bubbla lite till

I den globala ekonomin pågår just nu ett nollsummespel i form av ett valutakrig som ingen enskild stat kan vinna helt. Det finns hela tiden trade-offs.

USA sitter förvisso på världens enda reservvaluta vilket ger landet ett unikt privilegium att trycka pengar som utländska långivare måste fortsätta finansiera så länge det inte finns några andra alternativ. När Kina och Japan minskar sina uppköp av amerikanska statspapper, kan amerikanska Federal Reserve fortsätta att trycka egna pengar vars inflation exporteras globalt genom att den amerikanska dollarn förlorar i köpkraft när mer dollar kommer i omlopp.

Men inte ens USA undkommer den ekonomiska tillväxtens eviga dilemma, hur får man ekonomin att växa utan tillgång till ökad tillgång på billig energi?

Den amerikanska investeraren Eric Townsend har påpekat att USA:s reservvaluta även lider av det som kallas Triffins dilmma, av den belgiska/amerikanska ekonomen Robert Triffin 1959:

"Om du väljer ett lands valuta för att det är den säkraste valutan (USA var den starkaste militärmakten i världen efter andra världskriget och den största ekonomin) och ger en valutgivare ett finansiellt incitament att låna och trycka pengar vårdslöst utan bestraffning kommer så småningom den valutan inte vara den starkaste valutan längre...Triffin förutsåg att utgivaren av den internationella valutan, USA skulle ledas till att överkonsumera, leva över sina tillgångar och ägna sig åt militära äventyr..." Något som nog de flesta kan känna igen.

Idag kan vi konstatera att varken Federal Reserve, Bank of Japan, Bank of England eller ECB lyckats få igång tillväxten i världsekonomin genom att tillföra pengar i omfattning som saknar historisk jämförelse. Det har därför dykt upp alla möjliga tidigare otänkbara förslag.

I en rapport från 2013 klargjordes att IMF kunde tänka sig att förlänga förfallodatumet på till exempel statsobligationer som en åtgärd för att tillfälligt skjuta skulderna framåt . Statsobligationer som privata investera och pensionsfonder flitigt köpt, allra helst sedan finanskrisen bröt ut 2007/2008 skulle alltså inte gå att lösa ut när det var tänkt.

Statsobligationer har ofta framställts som det säkraste investeringar man kan göra med logiken ”en stat går ju inte så lätt i konkurs”… Genom att skjuta förfallodatumet på statsobligationer framåt avskriver man i praktiken skulderna, åtminstone för tillfället men det är inget som hindrar att förfallodatumet flyttas framåt hur länge som helst om IMF väljer det. Skulle detta ske innebär det att pensionsfonder och privata investerares obligationer inte kan lösas ut och därmed blir värdelösa!

Samtidigt i Japan...

Casey Reseach skriver i sitt senaste nyhetsbrev följande om Japan

"Den Japanska yenen har nu dykt ner till sin lägstanivå mot amerikanska dollarn på 13 år. Japanska och amerikanska penningpolicyn går i motsatta riktningar. Medan Fed hotar att minska sitt lättande på kvantitativa lättnader (tänk trycka pengar genom egna uppköp av amerikanska statspapper-vår kommentar), försvagar japanska premiärminister Shinzo Abe avsiktligt yenen. Han hoppas att en svagare yen ska döda deflationen och snabbstarta Japans ekonomi....Abe spelar ett farligt spel. Hedgefonder gjorde precis sitt största bet mot yenen på tre år. Det kommer gå illa om Bank of Japan tappar kontrollen över yenen. Hittills har inte yenen hjälpt den reella japanska ekonomin. Arbetstillfällena ökar inte och lönerna stiger inte. Men det har turboladdat Japans aktiemarknad. "

2014 citerade vi finansgurun Jim Rogers syn på den japanska penningpolitiken och vi tar oss friheten att göra det igen:


"Den japanska centralbanken har sagt att de ska trycka obegränsade mängder med pengar. Det är deras ord och de gör det. När människor ser tillbaka 20 år från nu kommer de att säga att det var detta som tog kål på Japan, men tills dess kommer alla ofantliga mängder med pengar ta vägen någonstans och de kommer hamna i japanska aktier".  

Vilket för oss till Kina...

Bloggrannen Flute rapporterar bland annat att Kinas två största aktiebörser har fördubblats sitt värde sedan i somras. Landet har blåst upp vad många bedömer som en fastighetsbubbla av guds nåde och en likartad finansbubbla. Men samtidigt har landet en unik position då kinesiska centralbanken Bank of China knappt har öppnat sin plånbok ännu och till skillnad mot i praktiken alla andra länder har ett enormt överskott i handelsbalansen på grund av landets ledande roll som exportör.

Det är därför ännu för svårt att dra några slutsatser om vilka långsiktiga konsekvenser de kinesiska bubblorna får på Kinas ekonomi. Kortsiktigt finns utrymme för Kinas centralbank att likt FED efter finanskrisens utbrott 2008/2009 gå in med alla sina muskler.

Däremot är frågan hur det skulle påverka omvärlden, flyr investerare tillbaka till USA från Kina till den näst bästa marknaden på en redan dålig gata...?

Kina har dock kvar några ess i rockärmen. Som vi tidigare skrivit har Kina bildat en egen Asiatisk utvecklingsbank och leder satsningen på BRICS-länderna så kallade alternativa världsbank. Dessa banker lär bli allt mer lockande för länder som behöver lån av Kina som i utbyte kan skriva långsiktiga bilaterala avtal för att säkra naturresurser och etablera sig på nya marknader för framtida kinesisk export. Många marknader som numera bland annat kan nås genom utbyggnaden av den nya sidenvägen

Sverige då? 

För att citera ännu en eminent krönika av Andreas Cervenka i SvD:

"Enligt de senaste siffrorna från Statistiska centralbyrån (SCB) har hushållens lån sedan början av 2008 ökat med 1 100 miljarder kronor, eller med 56 procent"...Sverige är ett litet exportberoende, och alltså konjunkturkänsligt land. Dessutom med en mycket stor banksektor i förhållande till ekonomin, runt 400 procent, slaget bara av Schweiz och Holland enligt Riksbankens senaste stabilitetsrapport. Där påpekas också att svenska banker är väldigt beroende av att låna utomlands, är tätt sammanlänkade och har ganska litet eget kapital i förhållande till sin utlåning (bruttosoliditet)...Om några år kan mycket väl svensk ekonomi beskrivas som ett klassiskt fall av en fullt synlig trampmina som bara väntade på en fot". 

Varför görs inget åt Sveriges eskalerande privatlån? Vi lånar återigen Cervenkas här slående formulering för svenska politikers oförmåga att ta sig i kragen, de tycks nämligen använda argumentet:


"läget är så illa att om vi gör något nu riskerar det att gå precis så illa som det annars kommer att gå sen om inget görs".




2015-06-03

Varmvatten med hjälp av slängda petflaskor

Vi har tidigare skrivit om en svensk som med hjälp av ölburkar byggt en luftsolfångare hemma i sitt garage. I det fallet användes alimunumburkarna för att absorbera solvärmen och varmluften värmde huset via en fläkt.

Men om man behöver varmvatten då och redan har för mycket varm luft och inte har har tillgång eller råd med elektricitet?

Offgridquest uppmärksammar oss på en brasiliansk ekodesigner som har kommit på en smart lösning som är både billig och miljövänlig och som nu sprids via Internet. Eftersom just uppvärmningskostnaden är den största kostnaden är billiga och enkla lösningar för just detta något som efterfrågas över hela världen. Detta gäller i högsta grad i Indien där tillgången till varmvatten och elektricitet är en stor bristvara.    

Några studenter vid Indian Institutes of Technology (IIT) visar i videon nedan hur de kopierat tekniken och hur den fungerar.

En tio liters vattendunk placeras i fallhöjd för vattnet att kunna rinna ut i plaströret, vattnet rinner sedan ut i plaströren som omges av ihopkopplad petflaskor. Luften i petflaskorna värms upp och värmer samtidigt de svartmålade rören och vattnet de innehåller. Eftersom kallt vatten har lägre densitet än varmt vatten stiger vattnet upp i röret och kommer sedan ut i kranen i andra änden

Med hjälp av en alimimumplåt reflekteras solljuset/värmen mot flaskorna. Plaströren är även svartmålade för att absorbera mer värme.  

I videon står solvärmevattenanläggningen förstås på taket i ett soligt Indien vilket gör att temperaturen på kallvattenbehållaren uppnår hela 30 grader bara av att stå i solen. Efter 15 minuter har vattnet som passerat genom den svartmålade rören som omges av petflaskorna, stigit till 60 grader Celsius.

Vad som är fiffigt med denna lösning är att människor i framförallt soliga storstäder med enkla och billiga medel kan få tillgång till varmvatten utan tillgång till elektricitet eller dyr gas. Det räcker att man har tillgång till petflaskor, svart målarfärg, pvc-rör, en vattendunk och lite andra prylar som oftast är lätt och billigt att få tag på. Förvisso är pvc-rören av plast som är ett petroleumbaserat material...men använda petflaskor finns slängda överallt, särskilt vid stränder och i havet och kan återanvändas på detta sätt.

Kika på videon nedan och fundera själva. Ljudet är lågt då de troligen inte har någon extern mick men går att höra rätt bra om man drar på volymen...

2015-06-02

På plats vid HåFFA-festivalen i Falun

Nu på lördag den 6 juni mellan kl. 11-21 anordnas för andra året i rad HåFFA-festivalen i Falun. HåFFA eller Hållbar Framtid för Alla, anordnas av bland andra Omställning Falun och omställningseldsjälar i Falutrakten.

Festivalen bjuder på:
  • Musik med bland andra Hawkins Hawaii Trio 
  • Dans med Falu Dansklubb
  • Permakultur med Phillip Weiss
  • Debatt mellan politikern Anna Hägglund och solforskaren Chris Bales. 
  • Loppis ca kl. 11-14
  • Preliminär invigning klockan 13 av kommunfullmäktiges vice ordförande Anna Strindberg 
  • Teater
  • Mer musik från olika artister
  • Föredrag av författare och andra 
  • Hållbart äktenskap- vigsel på plats med säckpipemusik
  • Och mycket mer!
Johan kommer finnas på plats mellan ca 11 och 15 för att signera och sälja böcker samt berätta lite om vår nyutgivna bok Olja för blåbär- Energi, makt och hållbarhet. Blir det dåligt väder kanske Johan ej är på plats men vi håller tummarna för att lördagen bjuder på lite sol/icke regn i Falun!


Är du i Falun på lördag är Lilltorpets folketspark helt enkelt stället att vara på!

För mer info om program och eventuella ändringar i schemat håll utkik på HåFFA:s facebooksida.

2015-06-01

Oljebarometern -1 juni

Peak Oil måste läsas

Baker Hughes: US Oil Drillers Pull 13 Rigs, Biggest Drop in 4 Weeks, Scott Divasino, Reuters via Rigzone, 29 maj 2015
-Antalet aktiva oljeriggar i USA fortsätter att minska som vi skrivit om i flera tidigare inlägg.

Arctic drilling 'will happen,' Alaska's governor says, Daniel J Graeber, UPI, 29 maj 2015
-Shell kampanjar just nu för fler provborrningar i Alaska trots tidigare misslyckade försök och hårt motstånd från miljörörelsen och lokalbefolkningen. Läs tidigare inlägg om Shell och drömmarna om att komma åt de sista dropparna i Arktis.

Students suffer in power-starved Nigeria, Aljazeera, 27 maj 2015
-Trots att Nigeria är Afrikas största oljexpportör och faktiskt det land efter som Ryssland, Norge och Danmark som Sverige importer mest olja ifrån, genomgår landet just nu en energikris. 1300 MW motsvar den elektricitet som en toppmodern kärnkraftreaktor kan generera men ska alltså i detta fall räcka för att ge hela 170 miljoner människor el. Dessutom råder det stor bensin och dieselbrist i landet.

The cost burden of offshore wind, Craig Morris, 28 maj 2015
-Mycket läsvärt om Tysklands energiomställning "Energiewende".

Ekonomicirkusen

Löfven vill ge pensionspengar till järnvägen, Bodil Appelquist & Örjan Magnusson, Svt, 31 maj 2015
-Nedmonteringen av svensk järnväg, innebär som vi skrivit om tidigare, en nationell säkerhetsrisk att använda pensionspengar är otillräckligt i sig men kanske nödvändigt i det låsta politiska läget som inte tycks kunna enas om en långsiktig "satsning" på järnvägen.

Introducing the Zero Labor Factory (90% Free Actually), Michael Shedlock, Financial Sense, 29 maj 2015
-I Kina räcker inte längre bara lågavlönade arbetare till i den globala konkurrensen för att få ner tillverkningskostnaderna. Robotar ersätter nu allt fler arbetare, i vissa fabriker till hela 90 % och detta är bara början.

Mjölkbonde vägrar ge upp
-Arlas prismonopol och svenska bönders konkurrens med importerad mjölk av sämre kvalitet hotar den lokala mjölkproduktionen. Snart bara ett fåtal svenska mjölkbönder kvar. Se även tidigare inlägg om detta.

Det nya Kina

China’s Coal Use May Have Peaked Years Ahead Of Schedule, Joe Romm
Climateprogress, 27 maj 2015
-Elproduktionen från vindkraftverk har nu gått om den från kärnkraften i Kina och kanske har Kinas kolkonsumtion nu nått sin högsta nivå. De första 5 månaderna i år föll kolkonsumtionen med 8 % mot föregående år. Återstår att se om denna trend håller i sig vilket skulle få stora konsekvenser för kolmarknaden där Kina står för ungefär hälften av all konsumtion och produktion i världen.

China warned over 'insane' plans for new nuclear power plants, Luna Lin, 25 maj 2015, The Guardian
-Kina planerar att bygga ut sin kärnkraft med en ytterligare kapacitet på 58 gigawatt till 2020. Detta innebär, räknat på en amerikansk kärnkraftsreaktor på 1,4 gigawatt, att Kina ska bygga ca 42 reaktorer på mindre än 5 år!

Sveriges ointresse av det riktigt viktiga, Jojje Olsson, Inbeijing, 29 maj 2015
-Det kokar i Sydkinesiska havet och det är inte längre i Väst "det händer" men det kan man inte läsa om i svensk media utan måste vända sig till bloggar och utländsk media.

Ny Teknik och övrigt

Secretary of the Navy: Cyber is the Future of Warfare, Allyson Versprille, National Defense Magazine, 20 maj 2015
-"U.S. focus on cyber security is not limited to the military...Electrical grids also have to be protected. That is one reason why the Navy is shifting to alternative fuels and finding ways to cut back on energy dependency... If the grid goes down the military can still do its job."
Citat från Secretary of the Navy i USA, Ray Mabus 

SSM oroat av Ringhals ökade driftsstörningar, Monica Kleja, Ny Teknik, 29 maj 2015
-Det är inte bara Kina med sin snabba utbyggnad av kärnkraft som bör ta säkerheten på högsta allvar. Strålsäkerhetsmyndigheten varnar för att säkerheten vid svenska Ringhals är otillräcklig och pekar på en rad händelser och driftstörningar som skett de senaste åren som verket inte lyckats åtgärda.