Sidor

2017-10-30

Norge slår nya elbils- och-superladdarrekord men Sverige vaknar

Vi följer upp förra veckans inlägg om varför Teslas drag att bygga elbilar i Shanghai är en Game Changer med ett liknande tema. Denna gång om värdet av laddningsinfrastrukur för att sprida intresset för elfordon och elektriska tecken som tyder på att Sverige börjat vakna i eltransportomställningen. 

Låt oss till en början börja med att konstatera att Norge fortsätter att imponera när det kommer till antalet elbilar och infrastruktur för elfordon med nya rekord som får Sverige att framstå som rena blekfisar. Begrunda tex detta: Bara i september månad levererades det över 2000 Tesla Model S och Tesla Model X i Norge, huvudmodellerna för elbilstillverkaren Tesla Inc (tidigare Tesla Motors). Detta var nytt rekord till och med för vår långe granne i väst där det tidigare Tesla-rekordet för leveranser på en månad låg på 1500 bilar, något som bland annat Electrec rapporterat om

Men vad som möjliggjort Norges enorma expansion och intresse för elbilar generellt är satsningen på laddningsinfrastruktur. Även här sticker Tesla förstås ut som har inte mindre är 37 superladdningsstationer i Norge vilket inte bara kan jämföras med Sveriges 25. I Norge är antalet laddplatser per station nämligen dessutom högre. Medan Sverige ännu väntar på sin första Tesla station med över 20 laddstoplar (största än så länge med 16 stolpar i Tanum på E6 mot Norge...), har Norge redan två Tesla-stationer med 20 stolpar vardera. Båda återfinns kring Oslo där trycket på laddningsstationerna är högt med många tusen Tesla-bilar i farten varje dag (finns nu över 19 000 Teslor registrerade i Norge (mot Sveriges knappt 2700).

I somras besökte Johan en av dessa jättestationer och gjorde en film om det hela ni kan se på EVolution- vår internationella youtube-kanal.

Så sent som i september var den mest sålda elbilen i Norge dock Volkswagen e-Golf medan Tesla Model S och Tesla Model X kommer på andra och tredje plats. Anledningen till att Tesla Model S är den vanligaste elbilen i Sverige, före Nissan Leaf har dock en enkel förklaring: Med en Tesla kan du resa överallt inom landet, även vid resor över 35-40 mil per dag (vilket en full laddning med en Tesla Model S/X ger i verklig körning, vinter som sommar), tack vare Teslas utbyggda laddningsnätverk i Sverige.  

I Norge är det inte ovanligt med 3-6 snabbladnings-stolpar vid en vanlig bensinmack vilket gör att det går utmärkt att göra långresor även med elbilar som har en räckvidd på bara 15-20 mil på en laddning. De finns helt enkelt så många och snabba laddningssationer längs vägarna att det bara är att stanna, ta en 20-25 min paus och sen köra vidare och detta till ett pris för ca 4 kr/milen (för snabbladdning). Så ser det inte ut i Sverige, där det är ovanligt med fler än ett par snabbladdare per laddstation och de finns inte inom 5-10 mils räckvidd som de gör nästan överallt i Norge.

Samtidigt noterar vi att det är lättare att det blir kö vid icke Tesla-stationer dels då det är färre laddplatser per ställe och dels då övriga stoplar på plats sällan har någon redundans om en stolpes elkälla ej fungerar. I Teslas fall hämtar varje stolpe el via ett laddskåp där det sitter inte mindre än 12 moduler. Om en modul slutar fungera kan någon av övriga leverera el till stolpen. Med andra ord, den fortsätter att fungera om än med något lägre laddningshastighet och är inte "out of order"!

Vi har otaliga gånger under våra elbilsresor i Sverige och utomlands noterat hur "vanliga" snabbladdingsstationer indikerar "error" eller liknande bara för att de inte har någon som helst redundans via elskåpen. Ett tecken på hur löjligt ogenomtänkt de flesta laddningsstationer är. Det är ju inte rocket science vi pratar om här. Vad som borde vara standard vid varje laddningsstation är det alltså endast vid Teslas Supercharger stationer. Men om hur Teslas laddning fungerar kan läsas om i en utmärkt redogörelse på Tesla Club Sweden.

Snart kommer ännu ett rekord slås i Norge när det gäller laddningsinfrastrukturen för elbilar. Tesla har nämligen nu bekräftat byggandet av Europas största snabbladdningsstation vid Rygge flygplats strax sydost om Oslo. Här kommer inte mindre än 42 Tesla bilar kunna ladda samtidigt, dvs mer än en dubblering mot de övriga hittills största i Norge (20 laddstolpare per station). Den kommer matchas av en nästan lika stor Tesla-station som byggs mitt emellan Los Angeles och San Fransico med plats för 40 Tesla elbilar. 

Tesla har insett signalvärdet av att sätta upp många och stora superladdnings-stationer för att sprida intresset och skapa efterfrågan för elbilar generellt. Det blir nämligen tämligen uppenbart när övriga bilister som går på vägkrogen bredvid en Tesla-station där det står tiotalet Tesla-elbilar och laddar (med plats för lika många till) medan det bara finns ett fåtal laddstolpar för samtliga övriga elbilar av andra modeller att dela på tillsammans. Det blir helt enkelt pinsamt uppenbart hur oseriös satsningen på elbilsinfrastruktur generellt är och många kliar sig vidare i huvudet och undrar varför de fåtal laddar som inte Tesla står för, dessutom verkar vara trasiga så ofta?

Men trots åskbollarnas framfart i Norge med av allt från elbilar och ellastbilar till helt eldrivna färjor samt satsningen mot självkörande eldriva containerfartyg i Norge, händer saker på elfronten även i Sverige om än lite långsammare och på en del andra områden.

Vi har tidigare rapporterat om flera olika elfärje-projekt, tex HH Ferries elfärjor som tas i trafik redan nästa nu i höst. På eltransportsidan pågår flera intressanta projekt, tex trådlastbils-banan utanför Sandviken som rapporterade om under Almedalsveckan 2015 när Johan deltog i ett seminarie om framtiden för eldriven tung trafik och gjorde en intervju om det så kallade e-Highwys projektet.

Om ett par veckor kommer vi göra en film om trådlastbilsbanan utanför Sandviken för att visa hur tekniken fungerar, filma från lastbilen och tala med experter på området om vad som är på gång.

En uppdatering om det senaste på elbilsfronten kommer efter den 17:e november när vi deltar i den nordiska elbilsmässan, eCarExpo 2017 i Stockholm och rapporterar om några av de senaste elbilarna.

Sverige må ligga en bra bit efter Norge på elbilssidan men vi ligger långt framme när det gäller mindre elfordon. Något som är minst lika viktiga då det ger ett mindre fotavtryck i resursuttag och kan nyttjas mer effektivt när det kommer till att maximera antalet passagerare per resa i förhållande till storleken per fordon. Ett sådant är exempel är Bzzt Stockholms poddtaxis. Eldrivna tuk tuks med plats för två passagerare och en förare som nu rullar runt på Östermalm, Norrmalm och i Vasastan i Stockholms innerstad.

Dessa eldrivna trehjulingar har sedan vi deltog i lanseringen i somras (se videon nedan) blivit mycket populära och den svenska tillverkaren Clean Motion som står bakom Zbee-modellen som poddarna heter, expanderar snabbt i Indien och har nyligen bland annat fått en order från Tysklands statliga järnväg, Deutsche Bahn. Så sent som igår intervjuades Per Nyrenius, en av grundarna till taxibolaget Bzzt Stockholm, i Sveriges Radios program Godmorgon världen (lyssna från 1h: 30 min in i programmet). Detta med anledning av hur bland annat de eldrivna Zbee-poddarna fått många Stockholmare att förändra sin syn på taxitjänster och behovet av den dyra och resurskrävande personbilen.

Vi har inte fått ersättning för att skriva detta inlägg men äger aktier i Clean Motion och Bzzt Stockholm.

3 kommentarer:

  1. Rätt Sverige håller på att vakna och det kan bli snabbt. Hoppas många läser ditt skrivande för detv är viktigt att kunskap sprids.

    Di idag har en kul ledare. Den argumenterar för sänkt skatt på el för att främja sol och vind. Många siffror för utvecklingen skrivs. Genom rubriken: "Här är er (m)iljöpolitik" kommer många som ifrågasätter hur nära sol, vind, utvecklingen i världen och genombrottet är för elbilar att läsa ledaren.

    Tack PM Nilsson.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tar ett citat: "Priset på el från solenergianläggningar har fallit med 11 procent per år sedan 1970. Fallet accelererar och förvånar experterna. För två år sedan spådde Deutsche Bank att osubventionerad solel kommer att vara det mest konkurrenskraftiga energislaget inom loppet av fem år. Sommaren 2016 hände just detta på den amerikanska marknaden. Sommaren 2017 hände det på den indiska. På den saudiska marknaden har alla årets solels-kontrakt hittills hamnat under 3 cent/kWh, samma sak har hänt i Chile."

      En till: "Samtidigt har priset för lagring av el, det vill säga priset på batterier, sjunkit ännu snabbare, just nu med minus 20 procent per år. Det förändrar kalkylen för eldistribution."

      Ytterligare en: "Utvecklingen av elbilar följer batteriernas disruptiva resa. Priserna sjunker radikalt. Inom loppet av några år kommer alla nya fordon att gå på el, av rent ekonomiska skäl. Elmotorn är fem gånger mer effektiv än en diesel och kräver en bråkdel i underhållskostnad. Elbilarna kommer att kunna rulla mycket längre, över 40.000 mil innan de slits. Det blir 10 gånger billigare med transport."

      Han konstaterar att det är svårt för en ägare att hinna slita ut bilen och att teknologin för självkörande snabbt faller i pris med exemplet Lidar. Drar slutsatsen att det är rimligt att fler använder samma bil. Han verkar nyväckt.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. Hej! Ja, det händer verkligen mkt på solsidan. Samma sak hände i Qatar redan 2015 där elpriset från världens största solcellsanläggning var lägre än det som kunde erbjudas med de mest effektiva naturgas kraftverken, vilket är minst sagt anmärkningsvärt då naturgasen ofta framställs som ett renare och billigt alternativ till oljan och kolet.

      Det känner du förstås till men slänger till länk till tidigare inlägg ändå:

      http://www.peak-oil.se/2017/06/sol-och-vindenergi-kommer-sakta-men.html

      Mvh

      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.