2017-10-23

Varför Teslas drag att bygga elbilar i Shanghai är en Game Changer

Kina är världens enskilt största bilmarknad. 2016 stod den kinesiska bilmarknaden ensamt för över 33 % av världens samlade produktion av personbilar vilket tex kan jämföras med tvån Tyskland som numera bara utgör cirka 8 % av världsmarknaden för bilar.

Detta enligt International Organization of Motor Vehicle Manufacturers (OICA) som för statistik över produktionen av bilar och kommersiella fordon i olika länder.

Att bilmarknaden fullkomligt exploderar i Kina kan lätt konstateras genom att jämföra med 2015 års siffror. Produktionen av bilar i Kina ökade 15,5 % mellan 2015 och 2016! För att sätta detta i ett sammanhang: Ökningen motsvarar nästan antalet personbilar som producerades i hela USA 2016 (3,9 miljoner i USA, Kina ökade med 3,2 miljoner personbilar).

USA som alltså på bara några år trillat ner från första till tredje plats med endast 5,4 % av bilmarknaden (räknat i produktion) och snart får se sig omåkt av även Indien som redan nu utgör 5 % av bilmarknaden och under 2016 ökade sin produktion med nästan 7,9 % mot föregående år.

Kinas regim har varit tydliga med att de "inom en snar framtid" för att citera Xin Guobin, vice-minister för industri och informationsteknologi i Kina, kommer införa ett förbud mot försäljning av diesel och bensindrivna bilar. Men redan nu införs starka "incitament" för biltillverkare med fabriker i Kina för att göra det mycket kostsamt att inte snabbt öka produktionen av helt eldrivna elbilar.

Biltillverkare i Kina (än så länge bara kinesiska tillverkare) och tillverkare som importerar bilar till Kina måste redan 2019 öka sin andel av producerade/sålda elbilar till minst 10 %. Annars måste utsläppskrediter eller böter betalas till kinesiska staten. 2020 måste andelen elbilar som produceras i Kina eller som importeras till Kina ha nått minst 12 % av totalen. 

Detta innebär att räknat på 2016 års produktion i Kina, måste minst 2,4 miljoner rena elbilar produceras i Kina om mindre än 1,5 år, dvs 2019. Till detta tillkommer alltså importerade bilar.

I Kina finns det förvisso massor med elbilstillverkare som tillsammans redan nu utgör större delen av världens 100 % batteridrivna personbilsflotta med de två största BYD och Bejing Electric Vehicle (en del av statsägda BAIC Motor) som fram till september producerat över 46 000 respektive 36 000 elbilar.

Kina som marknad leder vägen men som enskild tillverkare ligger Tesla även långt framme. Så sent som den 2:a oktober i år meddelade bolaget i ett pressmeddelande att elbilstillverkaren räknade med att nå över 100 000 tillverkade Model S och Model X för 2017. Model 3 tillkommer men flaskhalsar i produktion tyder på att det kommer sluta på några tusen fram till nyår.

Med egen fabrik i Kina får Tesla enorma fördelar mot sina internationella konkurrenter
Vem som helst förstår att ska en biltillverkare överleva långsiktigt måste etablering ske på framförallt den kinesiska marknaden som inte bara växer så det knakar utan har en växande medelklass och miljontals nyrika invånare som jagar efter prylar och upplevelser som får dem att sticka ut bland alla andra. Det innebär att den kinesiska inhemska tillverkningen av elbilar och andra bilar inte på långa vägar räcker för att möta statusbehovet hos många kineser.

I går kväll kom så nyheten som säkert får många av de stora biltillverkarna att börja bita sig på naglarna. Tesla ska som första icke-kinesiska biltillverkare i världen ha slutit ett avtal om att få tillverka elbilar inom staden Shanghais så kallade handelsfria zon. Nyheten som kan läses om i en läsvärd artikel av Wall Street Journal (tyvärr bakom betalvägg) förstärker bilden av fördelen med att gå före med elektrifieringen som Tesla gör.

För detta innebär att Tesla inte bara kan etablera sig på världens största bilmarknad, ja de kommer fortfarande lägga på 25 % på försäljningspriset för att betala importavgiften till Kina, de kommer kunna sänka produktionskostnaden avsevärt och i praktiken eliminera fraktkostnaderna helt och fortfarande behålla sin kanske största konkurrensfördel, de enskilt lägsta produktionskostnaderna per batterienhet för en enskild biltillverkare. Detta tack vare Teslas gigabatteifabrik i USA.

Vi kan tänka oss att batterierna till en början likt till Europa skeppas separat men att chassi och drivlina med mera så småningom kommer börja tillverkas i Kina. En gigabatterifabrik är säkerligen att vänta även i Kina med tiden men det tar flera år, tid då Kinas bilmarknad fortsätter att växa och där varje förlorad marknadsandel handlar om miljardbelopp.

Vad som är värt att notera är att Tesla genom att tillverka elbilar inom den handelsfriazonen kommer kunna göra detta utan det annars obligatoriska samarbetsavtal som krävs i Kina för internationella biltillverkare som vill sätta ihop bilar i landet. Tesla behöver alltså inte dela på vinster, företagshemligheter och annat som alltså skulle bli nödvändigt vid ett samarbete med en kinesisk partner. Detta pekar Wall Street Journal på i sin artikel och menar att det talar för att Tesla kommer få betala de 25 % import/tullavgifterna även med egen fabrik i Kina, svårt att inte hålla med.   

Det lustiga är att det faktum att Tesla är en ren elbilstillverkare gör att de även kliver in som första självständiga biltillverkare på den kinesiska marknaden utan de restriktioner och krav som tvingat övriga jättar att samarbeta med kinesiska tillverkare. Att Teslas teknologi redan kopierats i Kina och kommer fortsätta att göras så av kinesiska biltillverkare spelar mindre roll. Efterfrågan på unika bilar och Teslas rykte gör att det finns gott om utrymme för Teslas och andra internationella elbilstillverkare på den kinesiska marknaden.

Den vanligaste okunskapen om utvecklingen av elbilsmarknaden de närmaste 5-10 åren är att ökad försäljning av en elbilsmodell kannibaliserar på en annan. Att tex kinesiska tillverkare eller Nissans framgång med elbilar skulle stå i vägen för nya, mindre biltillverkare som Tesla. Det är som den prominenta Josipa Petrunic uttryckt det, ju fler som intresserar sig för elbilar och elfordon, desto fler grupper som inte ens kan tänka sig att köpa en elbil idag frigörs och övertygas om att det är enda vägen framåt.

Med andra ord, köpgruppen och intresset för elfordon sprider sig som ringar på vattnet men vattnet krymper inte det släpper bara fram nya och gamla intressenter på bekostnad av stora dinosaurier som antingen hastigt lär sig simma eller sjunker som en sten till botten. 

Vi avslutar med att uppmärksamma att Tesla i dagarna färdigställda den 25:e supercharger-stationen (ja nästan, 8/10 stolpar online) som nu finns strax norr om Uppsala vid Fullerö backe. Tillgänglig från E4:an i såväl norrgående som södergående riktning. Johan tog en sväng dit igår (söndag) och testladdade med en Tesla Model S, fungerade utmärkt. Nedan följer lite bilder från söndagsutflykten.

Fullerö backe, norr om Uppsala: 10 Supercharger-stolpar (två ej med i bild pga vinkeln)

Teslas numera vanligt förekommande elskåp 5 på plats, 5 väntar
Notera bamsekablarna som är märkta vart de ska till de ej färdigställda skåpen, minst 130 kW med 400 Volt så inget att pilla med!

Inte jättelätt att hitta Teslas nya superladdstation dock men på baksidan av Kocken och Kallskänkan Restaurang finner ni den, följ den nylagda asfalten... 

Bra med stora ventilationshål för att kyla elskåpen...

På minussidan för denna station: väldigt smalt mellan laddstolparna men använd sidobackspeglarna och rikta ner mot marken så går det bra

Med lite plats på motsatt sida om laddluckan går det bra

Totalt ger Johan stort tummen upp för Teslas fortsatta satsning och nya superladdningsstation

Avslutningsvis noterar vi att troligen minst två till av Teslas supersnabbladdarstationer blir klara innan årets slut och att fler är på gång.

I början av 2014 fanns inga superchargers i Sverige alls och under 100 Tesla-elbilar på vägarna. Men enligt senaste statistiken från elbilsstatistik.se finns det nu över 4200 Tesla Model S och Tesla Model X på de svenska vägarna. Detta innebär att Tesla Model S nu är Sveriges vanligaste elbil, till och med före populära Nissan Leaf vilket är anmärkningsvärt då Tesla Model S är en premium-lyxbil.

Det talar inte bara för att Teslas ungefär hälften så dyra elbil Tesla Model 3 kommer bidra till en kraftig ökning av elbilar i Sverige. Det visar otvetydigt att de biltillverkare som vill överleva måste börja tillverka seriösa elfordon inom alla segment, områden och nischer.

Vi äger inte aktier i Tesla Inc.

2 kommentarer:

  1. Lärorikt som vanligt. Kina blir ledande på område efter område och Tesla har påverkat mycket. Förmodligen får vi snart mer nyheter.

    Tar upp en närliggande händelse. Stanford University har fått fram ett alternativ till Litium som ska ge ungefär samma kapacitet. Om man får det att fungera i industriell skala så blir batterikostnaden 80 % lägre än dagens kostnad.

    Natrium är ämnet och det finns i vanligt salt (NaCl) som finns väldigt mycket av i haven.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nanotec! Kul du uppskattar inlägget och tack för tipset om den nya batteriutvecklingen av "saltbatterier" som jag känner till. Har funderat på ett inlägg om det, bra du påminde om det. Jobbar på ett annat just nu efter att för en stund sedan intervjuat två entreprenörer bakom ett populärt och spännande litet fik i Falun. Mer om det i morgondagens inlägg!
      Mvh
      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.