Sidor

2015-11-11

Johan rapporterar från Kalifornien

Nedan följer en rapportering från Johans resa i Kalifornien.

I skrivande stund befinner jag mig i Santa Barbara söder om Kalifornien. Sex dagar av min resa i denna delstat återstår. De första 11 dagarna har bjudit på en hel del. Primära målet för resan var konferensen Podcar City 9 i Silicon Valley söder om San Francisco. En konferens som jag filmade i sin helhet och som vi därför kommer återkomma till med många videos och intervjuer som ännu inte redigerats. Resan har dock bjudit på en hel del annat.

Nedan följer bland annat lite av mina upplevelser i San Franciso, Silicon Valley och några bilder utanför Tesla Motors fabrik i Fremont som jag fick möjlighet att även se från insidan under en timmes guidad tur.

San Francisco


San Francisco är verkligen en vacker stad. Den omges av vatten och kullar samtidigt som den sprudlar av liv. Vad man slås av direkt är alla sanslöst branta backar. Träna behöver man knappast göra om bor i denna stad och använder apostlahästarna. Folk som går från Fisherman´s Warf med vattnet och turiststråken mot den forna fängelseön Alcatraz Island upp mot Downtown får flåsa rejält för att nå toppen av kullarna. Men de behöver man inte. Vi tog de de fantastiskt trevliga Cable cars.












Cable cars
Cable cars som väntar på att roteras vid Fisherman´s Wharf ändhållplats för turen Downtown. 

Cable cars liknar inte något annat jag åkt. Visst, till utseendet påminner de mycket om spårvagnar men upplevelsen och framdriften är helt annorlunda.

Mellan spåren i gatan finns en öppen slits, där under löper en vajer längs hela sträckan. Det finns tre Cable car linjer i San Francisco. Alla tre linjernas vajer löper samman i en central punkt varifrån alla drivs gemensamt. Elektriska motorer driver vajersystemet. Vajrarna löper med en konstant hastighet.

Föraren reglerar vagnarnas hastighet med stora spakar med vars hjälp denne klämmer åt mer eller mindre runt vajern. Färden går upp och ner och stannar till vid rätt många Cable car -stationer där folk kan kliva på i mån av plats. Eftersom det är så extremt backigt ligger hållplatserna på en plan yta oftast vid en korsning för att underlätta av/påstigning och för att vagnen ska stå säkert.

Här sitter jag i fronten av en Cable car och fångar en mötande vagn på bild. Glada turister och San Franciscobor åker gärna dessa transporter som funnits i staden i över 142 år!

Mer om Cable cars kommer i ett senare inlägg då jag även filmat en hel tur som ännu inte redigeras.

Är man runt i San Francisco är chansen stor att man stöter på en av stadens runt 300 eltrådbussar eller Trolleybuses som de heter här.
Trolleybuses/eltrådbussar

Även om eltransporter som Cable cars, Trolleybuses och spårvagnar dominerar kollektivtrafiken i staden är det precis som de flesta av USA:s städer likväl bilen som tar mest plats och många som skulle behöva röra på sig mer och (och äta mindre skräpmat) tar bilen nästan överallt. San Francisco erbjuder åtminstone en till synes fungerande kollektivtrafik med eltransporter som andra amerikanska städer saknar. Det bör dock tilläggas att så fort man kommer till förorterna av staden är det bilen som gäller...

Om jag nu ska tipsa om något att se i San Francisco är det ett absolut måste att ta sig till Fort Baker vid foten av Golden Gate bron innan kommer över till San Francisco. Härifrån får man en mycket bra vy av Golden Gate bron som slår turistparkeringen uppe vid bron med råge och inte alls har lika mycket turister. Vid Fort Baker finns fina promenadstråk och det nedlagda militärområdet med pampiga officersbyggnaderna är klart sevärda. Det finns även restauranger som murraycircle, museer och flera byggnader som drar till sig många företagsevent. Jag tog en delikat lunch vid murraycircle med bland annat sötpotatis och honung. (boka bord är nog att rekommendera, gjorde ett spontanbesök men hade nog tur att få ett bord på den trevliga verandan).

Det man snabbt konstaterar vid restaurangbesök är hur sparsam man är med vatten i Kalifornien. På skyltar och i menyerna står det att man får vatten serverat när man vill ha mer, för att torkan kräver det och sparsamhet nu är ett måste...

Vatten en bristvara i Kalifornien
Nu beställde dock en i sällskapet kolsyrat vatten och det kom från...just det Norge!

Det är förstås ohållbart att vara beroende av vattenimporter så långt bortifrån, kanske bör man samarbeta mer med Kanada istället som har ofantliga sötvattenreserver som vi skrivit om tidigare.

Till mångas glädje har det dock regnat ovanligt mycket här de senaste dagarna. Under mina dagar i Santa Cruz regnade det ordentligt i 2-3 dagar vilket det enligt lokalbefolkningen inte gjort på över fyra år. Men som en herre noterade "Det regnar för kraftigt och hinner inte rinna ner i jorden utan rinner bort". Grundvattennivåerna är fortfarande rekordlåga.


Ett annat tips är att ta sig till i San Francisco är hamnområdet Fisherman´s Wharf. Gå till Pier 39, i slutet av denna minst sagt turistiga pir, en trappa upp, kommer man till Bubba Gump Shrimp Company. Gillar  man god mat och vill återuppleva atmosfären från filmen Forrest Gump med Tom Hanks är det här ett måste! Utsikten mot Alcatraz och vattnet är fantastisk men räkna med minst 20 min kö och en hög ljudnivå.
Forrest Gump

Allt med räkor finns att beställa, plus en hel del annat...
 
När du ska ta din beställning får du ändra på skylten vid bordet från "Run Forrest Run till "Stop Forrest Stop", rätt finurligt faktiskt. 



Silicon Valley

Under och efter mina konferensdagar fick jag möjlighet att se mig omkring lite i Silicon Valley. Stället alla stora IT-företag "måste" ha kontor och nätverka för att vara med i spetsen av utvecklingen.

Som av en händelse stannade den här bilen framför oss när vi skulle åka och handla.

En av Googles självkörande bilar (dock med förare i)

Google, företaget som har cirka 60 000 anställda och ett eget Campus i Silicon Valley. Detta Campus/område är enormt och består av otaliga byggnader utspridda över ett område som inte går att överblicka med blotta ögat. Mer om automatisering finner ni i tidigare inlägg.

Här pustar jag ut för en stund i en av av Googles färgglada stolar

En av många Google-skyltar...

När vi ändå är inne på Google. Under en konferensdagarna hölls ett tal av Jeral Poskey, Program Manager för Transportation Planning vid Google. Jeral Poskey var på plats för att berätta hur Google arbetar med transportplanering för sina anställda. Poskey ansvarar för att runt 14 000 av Googles anställda blir upphämtade med bussar till och från jobbet i Silicon Valley, för att personalen ska undvika stressen med bilen och vara utvilade på arbetet.

Poskey nämnde den avgörande betydelsen för företag att vara representerade i Silicon Valley men att utvecklingen för priset av bostäder håller på att nå bristningsgränsen. Som jag skrev om för drygt en vecka sedan råder en bostadsbubbla i San Francisco...men Silicon Valley är i en klass för sig. Nedanstående är en bild Poskey tog med sig och delade ut under sitt tal som exempel.  

Sugen på ett hus i Silicon Valley?
Inga problem! Du får en 120 m2, 3-rummare med två badrum för 15,2 miljoner SEK...(1,75 miljoner dollar)

Om folk inte har råd att bo i Silicon Valley eller kan ta sig till arbetet på grund av tiden de måste spendera i trafiken försvinner anledningen att bo där/poängen för företagen att vara där. Det är den unika kreativa miljön i Silicon Valley som gör att så många företag och välbärgade människor vill vara där.  

Raskt vidare till Apple. Som vi skrivit om tidigare bygger Apple just nu Campus 2, en gigantisk byggnad där 12 000 av företagets idag cirka 115 000 anställda ska hålla till. Men redan idag finns Campus 1 eller Infinite Loop som det även kallas i Silicon Valley.

Namnet "den ändliga loopen" hör ihop med att man kan ta sig runt, runt och runt byggnaden som man i en cirkel med ingångar för anställda som Infinite Loop 1, 2, 3 osv från utsidan.



Infinite Loop 1 

Eftersom jag var i Silicon Valley och har läst den mycket läsvärda biografin om en av Apples huvudgrundare, Steve Jobs, kunde jag inte låta bli att åka titta förbi Steve Jobs föräldrahem på Crist Drive 2066 i Los Altos (tidigare 11161 Drive). Här satte Steve Jobs och Steve Wozniak ihop de första 50 äppelmaskinerna.
Steve Jobs föräldrahem 
Väl på plats var det först bara jag men det tog inte många minuter innan ett par ungdomar dök upp och skulle plåta de med...tydliga skyltar om att det inte var tillåtet att sätta foten på tomten stod på flera ställen. Filmkamera mot gatan skulle även finnas...

Besök till Teslafabriken i Fremont

För några dagar sedan fick jag möjlighet att följa med på en guidad tur i Teslas fabrik. Fabriken ligger i Fremont utanför San Francisco. Tyvärr får jag inte delge någonting om vad jag såg i fabriken då jag tecknat ett avtal om tystnadsplikt. Bilder och filmer var därmed uteslutna. Men jag kan säga att fabriksområdet sett från utsidan är overkligt stort.

Utanför besökscentret/leveranscentret vid Teslas fabrik i Fremont. Notera de 12 laddstolparna där Teslaägare kan ladda sina Model S, i Sverige finns max 8 laddstolpar vid varje laddstation.  

Här står jag framför besökscentret

För den som är nyfiken på Teslas fabrik kan man med fördel se på National Geographics sevärda video som visar fabriken från insidan om än för två år sedan...


Hujeda, det blev ett rekordlångt inlägg men det var ett undantag!

Varma hälsningar från Kalifornien!

1 kommentar:

  1. Tack Johan för att du skriver om PCC9. Då kan jag v.b. din blogg till intresserade kollegor på jobbet.
    Jag fick inte möjlighet att ta mig in i Teslafabriken eftersom jag ännu inte äger något elfordon från den fabriken. Hade jag fått komma in hade jag ställt två frågor:
    Är det smart att blanda järnplåt och aluminium när risken för galvaniska vagabonderande strömmar kan erodera karossdelar? Hur stora är kraftfrekventa magnetiska fält i baksätet vid fullt effektuttag?

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.