Sidor

2016-02-09

Uppdatering -E-highways/Elmotorvägar i Sverige

Sverige kämpar som vi skrivit om tidigare med en eltransportparadox och har tex ännu inte något fullskaligt Podcar-system och har långt att gå när det kommer till infrastrukturen för järnväg och elbilar.

Det finns dock en del positiva tecken. I somras var Johan på plats när Göteborg invigde sin första elbusslinje och med lite tur kommer Sverige snart ha världens första eller åtminstone näst första elmotorväg för lastbilar (kanske hinner Kalifornien före även där).  

I somras intervjuade Johan Scanias projektledare för elmotorvägar, Christer Thorén om tekniken som lastbilstillverkaren och Siemens vill bli världsledande på och som nu ska testas på riktigt utanför Sandviken. Tekniken som i förlängningen handlar om att möjliggöra för lastbilar att gå på el längs landets mest trafikerade motorvägar byggs nu för att testköras i två år.

Först ska E16 -sträckan Gävlehamn och Storvik elektrifieras med trådar längs motorvägen där lastbilar med hjälp av automatiska/manuella strömavtagare låter lastbilen laddas med el längs färden, för att sedan gå på dieselelektrisk drift sista biten.

I Ny Teknik kan vi nu läsa en läsvärd intervju med Per Ranch som är expert på både trådlastbilar och trådbussar och bland annat berättar mer om elmotorvägprojektet utanför Gävle.
Trådbuss i trafik i San Francisco
Bussen fångades på bild när Johan åkte Cable car under sin resa i  Kalifornien i november i fjol.

Elväg Gävle är ett samarbete mellan i första hand och Scania och Siemens som arbetet på tekniken tillsammans ett par år nu. I Projekt Elväg Gävle ingår även Region Gävleborg, SSAB, Sandvik, Ovako, Outokumpu, Boliden, Stora Enso, Midroc Electro Ernsts Express, Gävle Hamn mfl.

Som vi skrivit om tidigare skulle E-highways tekniken kunna användas för att elektrifiera lastbilstrafiken mellan Stockholm, Malmö och Göteborg och vidare norrut mellan Stockholm och Kiruna. Detta skulle på kort tid och med relativt små ekonomiska medel kunna minska landets oljeberoende kraftigt och samtidigt minska utsläppen från lastbilstrafiken.

Naturligtvis ska gods på järnväg prioriteras men just nu är underhållet så dåligt och hotet om höjda banavgifter överhängande vilket tvingar transportbolag att välja lastbil framför järnvägen. Helt enkelt av ekonomiska skäl och med hänsyn till driftsäkerheten. Vi ser därför elmotorvägar som ett sätt att köpa tid under omställningsperiod och som ett komplement till en i framtiden fungerande godstrafik på järnväg tillsammans med tex Podcar-liknande system för godstransport.

Lastbilarna kan enligt Christer Thorén även byggas för att gå helt på el även den första och sista delen av transportsträckan, där eltrådar alltså ej finns på plats. Det är en fråga om vilket pris beställaren av lastbilen vill betala, för enligt Thorén behövs inte mycket batterier/vikt för att lastbilen (utan släp) ska kunna köra 5-10 mil bara på el men så länge bränslepriset är lågt kommer hybriderna dominera.   

För mer om elmotorvägar se gärna intervjun med Christer Thorén från Almedalen i somras.  

2 kommentarer:

  1. Handlade på Lidl i dag och såg att de skulle ha försök med transporter till affärerna med elhybrid. Kollade på nätet och fann att de dels bestämt att bara köpa el från förnybart mer svenskt kött och börja med elhybridtransporter. På nätterna körs varor ut till butikerna. Skickade ett mail till dem och hoppas få svar med lite mer info imorgon.

    Tycker det är trevligt att se en butikskedja som försöker minska sitt oljeberoende.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Små steg framåt helt klart och bra du försöker påverka. Jag köper dock bara ekologiskt och i så hög grad som möjligt närodlat el svenskt och har därför aldrig varit inne i en Lidl-butik. Kanske får jag skäl till det framöver?

      Mvh

      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.