PODCARS!

Podcars/Personal Rapid Transit (PRT) eller spårtaxi/kabinbanor på svenska är på stark framfart på många håll i världen. Det är ett hållbart transportmedel som har många fördelar jämfört med konventionella system som bil, buss och lastbilstrafik, spårvagnar, järnväg och de flesta typer av snabbtåg.

Johan har skrivit ett antal artikar som sammanfattar tekniken och fördelarna med Podcars. Bland annat en debattartikel i Svt Opinion och flera artiklar i Destination för Nätverket Kompass.

Vi har bevakat två internationella Podcar-konferenser på plats. Den senaste gemensamt: Podcar City and Advanced Transit som höll i Antwerpen, 19-21 September 2016 där vi fick uppdraget att filma hela konferensen. Resan till konferensen gjorde vi med elbilen Tesla Model S.

Under Podcar City konferensen i Antwerpen filmade vi förutom samtliga presentationer även vårt studiebesök till Europas första självkörande Podcar-system i Rotterdam. Samtliga presentationer och videos finner ni på vår youtube-kanal. Många svenskar fanns på plats och deltog bland annat i en paneldebatt om hur vi kan få Podcar-system att spridas till fler länder, däribland Sverige.

Podcar City 2016: Vårt studiebesök till Europas första självkörande Podcar system i Rotterdam


Ett antal av presentationerna under Podcar City 2016 i Antwerpen har vi även analyserat närmare och kommentaret i separata inlägg, ni finner dessa nedan:

Podcar City 9 (2015) -Silicon Valley

Under en resa till Kalifornien i början av november 2015 deltog Johan i en konferens om  Podcars, i Silicon Valley. Johan filmade konferensen och gjorde även ett antal intervjuer, bland annat med huvudpersonerna bakom Podcar City-konferenserna. 29 videos med presentationer, intervjuer och reportage finns att se på vår Youtube-kanal Olja för Blåbär.

Nedan finner ni länkar till de inlägg där vi beskrivit respektive presentation/talare från Podcar City 9 och de olika Podcar-teknikerna.

Det finns en uppsjö av varianter och olika tekniker för Podcars/PRT-systemen, de har dock generellt gemensamt att de är:
  • Autonoma/förarlösa
  • Färdas på speciella banor/spår 10-15 meter ovan mark
  • Inte behöver stanna för övrig trafik utan tar resenären från start till mål utan störningar, 
  • Drivs av el (tanken är att de ska framöver ska drivas helt på förnyelsebart från främst sol och vind)
  • Har högre driftsäkerhet än något annat transportsystem som finns idag.  
  • Är säkrare för passageraren än något annat transportsystem. 
  • Kan byggas och drivas till en lägre ekonomisk kostnad än de flesta andra transportsystem.
Johan har även skrivit en kort sammanfattning om konferensen för nätverket Kompass som ni finner här. Men innan börjar kika på inlägg och presentationer mm rekommenderar vi att man kikar nedanstående videos och läser om världens första Podcar-system i Morgantown, USA för att få en överblick.

Intervju med Ron Swenson, en av grundarna av Podcar City-konferenserna och tillika en inspirerande svenskättad entreprenör som bor i Silicon Valley.


Intervju med Christer Lindström, en av grundarna av Podcar City-konferenserna.  

Reportage från Spartan Superway i San José

2 kommentarer:

  1. Det jag inte riktigt förstår är hur podcars/spårtaxi ska kunna konkurrera med autonoma fordon. Dessa behöver ju ingen speciell infrastruktur förutom den som sedan finns och bilar med eldrift är ju redan industrialiserade.

    SvaraRadera
  2. Hej! Det skulle man kunna tro men faktum är att den infrastruktur som finns o som måste byggas ut o underhållas för bilar är oerhört energikrävande o kostsam. Att bygga banor för podcars ovan mark som inte tar upp bostads, odlingsytor mm har enorma fördelar. Det ökar tidsvinsten per resa, säkerheten o sänker underhållskostnaderna. Även om alla körde med google cars med intelligenta tidsbokningar skulle flaskhalsar i trafiken uppstå för att fler o fler människor ska dela på samma vägyta.

    Det finns exempel på kombinerade system för podcars o google-cars-autonoma system som man undersöker mellan San Francisco o Las Vegas. Då ska biltillverkare kunna bygga sina individuella bilar o lastbilar för att åka på gemensamma upphöjda banor likt podcars. Tror dock det blir kanabalism o ineffektivt i jämfört med en bana helt för podcars.

    Man ska även komma ihåg att podcars system kan göras så att poden/fordonet kan lämna banan för att kunna åka sista sträckan på väg för att nå platser som inte har podcarstationer i närheten.

    Autonoma fordon kommer göra nytta på många platser där podcars ännu inte finns el där de inte kommer fram men på motorvägar/sträckor mellan städer o inom städer har podcars stora fördelar.

    Mvh
    Johan

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.