Sidor

2017-03-09

Elon Musks fossilfria kamp öppnar ögon i Mellanöstern

Nyligen hölls den fjärde upplagan av World Government Summit i Dubai, Förenade Arabemiratens största stad. World Government Summit är en internationell organisation som är kopplad till Förenade Arabemiraten där representanter från hela världen möts för att bland annat diskutera framtidens största globala utmaningar.

Mohamad Abdullah Al Gergawi, minister of Cabinet affairs and the future i Förenade Arabemiraten intervjuade bland annat Elon Musk på plats i en mycket sevärd intervju. Notera hur många människor, särskilt från arabvärlden som är på plats och noga lyssnar på vad Elon Musk säger. Förändringarnas vindar är på gång även i denna del av världen där oljan och naturgasen utgör ekonomins hjärta men vars framtid hänger på en snabb fossilfri omställning för att det ska kunna pumpa vidare.

Vi påminns om orden i den sevärda dokumentären Det våras för solen vi skrivit om rätt nyligen, där en tysk investerare sa att Dubai och andra städer byggda mitt ute i öknen inom loppet av årtionden kommer bli spökstäder där det enda som står kvar är stålskelett. Åtminstone om inte dessa oljeproducerande länder hittar andra inkomstkällor och ställer om till förnyelsebara energikällor de närmaste åren.  

Elon Musk får frågor om Artificiell Intelligens, Mars, självkörande fordon och eltransporternas framtid mm. Notera även hur ödmjuk Musk är och bland annat säger att "ingen skulle vilja vara mig, inte ens jag vill det". Musk är ingen gud utan vill bara göra allt han kan för att vända den fossila dominansen. Varför Musk lyckats bättre än andra med detta är sannolikt en kombination av en skarp hjärna, hårt arbete, envishet på gränsen till galenskap och ett samarbete med andra hårt arbetande och talangfulla människor.    

Ett citat från intervjun:

"Alla bilar som säljs om 10 år kommer vara helt självkörande".

Se intervjun och fundera själva.

Elon Musk intervjuas vid World Government Summit
 

3 kommentarer:

  1. Musk har just lovat att lösa problemen med ständiga strömavbrott i södra Australien på 100 dagar från kontrakt. Lyckas han inte behöver de inte betala. Avsikten är att installera batterier. Får han kontrakt med delstaterna tjänar han mycket för priset är högt. Får han inte kontrakt kommer han säkert att lyckas sälja ganska bra med batteri till privatpersoner och företag istället. En lustig vinkel är att det knappast är så vanligt med strömavbrott om tre månader i Australien.

    Han har med det jag sett, hört och läst om utvecklingen av helt förarlösa bilar rätt i att det knappast tillverkas andra bilar om 10 år. De partiellt förarlösa kommer nu snabbt från flera håll inom ett par år och förbereder för de helt autonoma. Visst kommer det att köras fossildrivna fordon men med allt mer restriktioner även år 2030. Kostnaden för batteri eller kanske superkondensatorer och supersnabbladdning gör att även tyngre transporter kommer snabbt.

    Omställning av alla förare måste förberedas nu.

    Musks tankar om den snabba ökningen av elbehov kräver mycket kapital och alla vägar för mer produktion måste jämnas till. Enklast är att få mer elproduktion är att ändra tariffer så elen blir dyrare vid stor efterfrågan och billig vid liten samt att bygga ut moderna kraftledningar för överföring på längre avstånd.
    En liten del är också fler datacentraler nära stora vattenmagasin i norr och helst med någon bättre användning av värmeöverskottet.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo elvägar kommer nog på en del håll nu men de stora summor som nu satsas på batteriutveckling och superkondensatorer gör att jag bedömer det som en kortare tid med tanke på att batterierna rymmer allt mer kräm och laddning kan ske allt snabbare. Vad bryr sig en autonom lastbil om den behöver laddas ett antal gånger mellan Malmö och Stockholm. Transporttiden kan varieras betydligt med olika hastigheter för olika varor. En eldriven last kan enkelt köras betydligt snabbare till priset av mer elanvändning. Närmast får vi konvojer med en förare i främsta lastbilen och vilande förare i följande bilar som spar energi (idag diesel) genom att oftast ligga mycket nära varandra. Ja de särar lite på sig om en annan bil behöver in emellan.

      Kom på en tanke till med Musks tal om tunnlar på olika nivåer under städer. Stockholm har ett mycket stort sådant system och de tunnlar som går längst ner hade tunga utrymmeskrävande kablar för telekomm från början och är devis så stora att de rymmer en bil. Idag behövs bara tunna fiberkablar och enkelriktad autonom elfordonstransport skulle kunna ske för den omfattande ventilation som krävs i dagens biltunnlar är ganska onödig.

      Nu blir det landet och styrelsemöte om förvaltning av skog resten av dagen. Suck - solen skiner men mötet måste ske.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  2. Anledningen till att Musk brinner för det fossilfria är givetvis att han räknar med att tjäna en hacka. Han ligger rätt i tiden nu när oljan är på sluttampen.. Det är lätt att leka ödmjuk och bli poppulist det gäller klimatet. Skulle han vara lite trovärdig skulle han bygga träbilar. Typ Fred Flinta stil :)

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.