Sidor

2017-05-15

Kina leder vägen mot fossilfritt och fler pluggar i kontakten

I fredags skrev Ny Teknik en artikel om den snabba omställningen av transportsektorn i Kina och Indien och beskrev det som ett hot mot oljeindustrin. Detta var en tämligen snabbt dragen slutsats som än så länge är långt ifrån verkligheten. Men visst går det undan i tex Kina, en marknad som i växande grad producerar elbilar och elbussar som komplement till världens i särklass mest utbyggda nätverk för tågtrafik, det senare som redan 2014 såg sin första godstransport lämna den kinesiska staden Yiwu i Zheijang-provinsen söder om Shanghai för att tre veckor senare anlända till Madrid i Spanien.

Det som kommit att kallas den nya Sidenvägen men som i själva verket håller på att göra sina historiska motsvarighet till en liten lillebror. Kina bygger nämligen inte bara långa transportförbindelser rakt igenom Asien till Europa utan erbjuder samtidigt infrastruktur mot råvaror och bygger värdefulla handelsrelationer längs "Nya Sidenvägen" likt enorma floddeltan där varje förgrening leder långt in i andra nationers ekonomier.

Men parallellt med denna utveckling konstaterar vi att Kina är världens största bilmarknad och spottar ut över 2 miljoner fordon per månad. I mars såldes 2,6 miljoner fordon och 2,5 miljoner producerades i Mittens rike, en ökning med 3 respektive 4 procent mot samma månad i fjol enligt statistik från The China Association of Automobile Manufacturers (CAAM).

Om vi nu håller oss till Kina i det här inlägget noterar vi dock att landet genomgår en snabb omställning. Bara i fjol stod Kina för cirka 43 procent av produktionen av alla el- och hybridbilar i världen, från att tre år tidigare stått för 6 procent... Exakta siffrorna för antalet  el- och hybridbilar som producerades Kina i fjol verkar variera något men enligt China Auto Web (som hänvisar till siffror från China Passenger Car Association) såldes 329 000 el- och hybridbilar i Kina 2016. Av dessa var tre av fyra rena elbilar. Hela 240 000 rena elbilar såldes nämligen i Kina i fjol mot cirka 80 000 laddhybrider. Ökningen av antalet sålda el respektive hybridbilar mot föregående år nära på dubblerades på ett år.

Att just rena elbilar går så bra i Kina är som Tesla Club Sweden tog upp i ett inlägg förra veckan en konsekvens av landets hårda regler för nyregistrerade bilar i landets storstäder. Skaffar man en elbil i Kina behöver man nämligen inte lotta om att få tillgång till en registeringsskylt för att få köra i städerna vilket nya diesel/bensinbilar måste...

Det är dock viktigt att påminna sig om att även om det kommer många tecken på att inte bara Kina elektrifierar sin transportsektor och lägger ner eller byter ut sina mest förorenande kolkraftverk och storsatsar på sol och vindkraft, konsumerar världen mer olja än någonsin. Så länge världens befolkning forsätter att växa och vi tex noterar att det går år cirka 27 liter olja bara för att producera ett bildäck, inser en att det krävs mycket mer än en elektrifiering av transportsektorn.

För att som Ny Teknik börja tala om "peak demand" felaktigt gör i sin artikel är önsketänkande och okunskap om förutsättningarna för världens oljeproduktion som vare sig vi vill eller inte sannolikt börjar minska i produktion globalt på grund av Peak Oil runt 2020, kort efter att produktionen av USA:s skifferolja når sin topp (exakt år vet vi först i efterhand). Det spelar mindre roll om vi lägger tonvikten vid behovet av en snabb omställning för att dämpa effekterna av klimatförändringarna och världens ekoystem som Johan Rockström gör en i läsvärd krönika i DI idag eller om vi fokuserar på att förhålla oss till att den lättåtkomliga oljans tid snart är förbi och istället för att öka börjar minska i produktion globalt.

Vi måste helt enkelt bygga en ekonomi i balans med naturen där inte längre exponentiell materiell tillväxt skapad med främst ökad tillgång till fossil energi och andra ändliga naturresurser, längre är möjlig.

Tesla Model S som laddar i ett garage i Uppsala
Foto: Johan Landgren

Samtidigt är det ökade intresset för elbilar i Sverige ett steg i rätt riktning som inte minst märks på det ökade antalet platser det nu går att ladda vid. Nedan ett exempel på en enkel lösning för ett 16 Ampere kombiuttag, för trefas i ett stort garage som ägs av en samfällighet i Uppsala som här utnyttjas av en Tesla Model S.


Laddning av elbil med 16 A/400 volt -uttag med skyddande skåp
Foto: Johan Landgren

Kostnad för installation av elektriker som reste från Stockholm till Uppsala, dragning av cirka 40 meter elkabel i taket, installation och inköp av kombiuttag samt installation och inköp av elmätare vid elcentral, hamnade vid detta exempel på drygt 10 tusen kronor inklusive moms. Med uttaget kan ett 85 kWh batteripack i en Tesla Model S enkelt laddas över natten eller snabbladdas beroende på vad man ställer in Teslan på att hämta ur uttaget. I det här fallet max 16 A (med 400 volt) vilket ger 6,4 kW per timme.  Detta gör att Teslan är fulladdad efter en natts laddning i den händelse att du kört slut på den 40 mila räckvidden i en körning, vilket sällan är fallet till vardags.

Invändigt med adaptern ipluggad
Foto: Johan Landgren

Ägaren till denna Tesla Model S har även med hjälp av en god vän satt dit ett enkelt plåtskåp och en vanlig slanghållare för att laddkabeln ska kunna sitta kvar. Skåpet kan öppnas via ett enkelt lås för att dra ur adaptern ur uttaget vid längre bortaviselse, detta för att motverka den osannolika händelse någon skulle försöka ladda el på ägarens bekostnad eller försöker stjäla den dyra laddkabeln.

Invändigt med kabeln ur
Foto: Johan Landgren

Det bästa vore förstås om alla nya installationer av motorvärmare försågs med möjlighet för laddning eller snarare omvänt, laddstolpar som även kan laddas av fossildrivna bilar. I Spånga installalerades nyligen 62 laddstolpar till ett lägre pris än för motsvarande antal nya motorvärmare!   

Men vill vi verkligen minska vårt oljeberoende och våra utsläpp på transportsidan, måste det byggas flerfiliga cykelleder ovan mark som kompletteras med smarta person- och kollektivtransportlösningar som podcars. Glädjande nog finns det en hel del tecken på att cykelvänliga städer med smarta trafiklösningar sprids och att personbilen kommer få ge plats åt andra mindre och eldrivna fordon framöver. Något vi kommer återkomma till i senare inlägg.  

15 kommentarer:

  1. En fråga. Varför måste cyklarna vara i luften? När privatbilismen minskar borde det bli plats över till cyklarna på marken. Jag tycker det låter dyrt med cykelvägar högt upp i luften. En omställning behöver väl inte krånglas till mer än nödvändigt. Det blir antagligen rätt öde på vägarna om sådär en 20 år. Det måste finna vettigare saker att lägga pengarna vad det gäller en framtida oljebrist.

    Mvh Berra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Berra! Förstår din poäng men tanken med att få upp/separera cykeltrafiken från gång och biltrafiken är att den ska möjliggöra cykling non-stop från start till destination utan hindras eller vara i vägen för övrig trafik.

      Men visst krävs det energi och investeringar för betong etc för att bygga upphöjda cykelleder. Å andra sidan slits de inte alls på samma sätt som broar/vägar som används av motorfordon. De kan ses som en långsiktig investering vi kan göra nu medan det finns tid och energi. Om sedan markytor blir fria från personfordon i stor omfattning (och inte i form av bilvrak som inte tagits bort och bara är i vägen...) är det bara en bonus! :)
      Mvh
      Johan

      Radera
    2. Ok. Då är jag med.

      Bilvrak på vägarna..Misstänker att du sett på the walking dead..:)

      Mvh Berra

      Radera
    3. Hej! Nej, inte
      Walking Dead men leker med tanken som du var inne på att vägarna inte används av bilar vilket skulle kunna innebära att bilar som inte har bränsle står lite varstans då de inte är lönt/kostar för mkt energi att flytta dem. Men det är ett extremt scenario o bara möjligt vid en lång bränslebrist likt oljekrisen 1973-74 i kvadrat. Det är en målande bild men inget jag tar för särskilt sannolikt i Sverige.
      Mvh
      Johan

      Radera
    4. Om en väg har två filer åt var håll i dag och om privatbilismen minskar. Då kan det ev bli en fil ledig åt var håll. Där kan fotgängare, Elmoped och cyklister färdas helt säkert. Ev kan ett räcke sättas upp. Dom ev bilvrak kan barn leka i. Dom gillar sådant.

      Mvh Berra

      Radera
    5. Hästtransport är också ett alternativ på den lediga filen. Alla har väl åkt med remmalaget på Visingsö. Ganska trivsamt faktiskt.

      Mvh Berra

      Radera
    6. Hej igen! Ja vem vet, grannen till en släkting använder nordsvenskar till allt på sin gård och hävdar att inget annat behövs men han får å andra sidan mkt hjälp när det är dags för hässjor och annat då cirka 30 pers samlas för att hugga i. Hästen är underskattad men få vet hur de ska arbetas med och har riktiga arbetshästar, de flesta är ju tävlingshästar numera...

      Mvh
      Johan

      Radera
    7. Med autonoma fordon i mycket olika storlek behövs inte lika mycket vägutrymme och de autonoma kan ta bra hänsyn till primitivare transporter. Mer varor färdas nattetid med lämplig hastighet och ger utrymme dagtid. Autonoma kan med 5G färdas mycket nära varandra och därmed spara både vägutrymme och energi.

      Mitt lantställe ligger på Värmdö och den kommunen har idag fler hästar än för 100 år sedan. Visingsö ligger vackert och jag avser besöka den för första gången, kanske redan i sommar med barnbarnen i Jönköping. Är inga barn med blir det ingen hästtransport.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  2. Jag ser möjligheten att fördubblat antal elbilar var femte år är en kraftig underskattning. Kina fördubblar nästan varje år och stod för 43% av alla producerade elbilar i fjol. När produktionen stiger blir också kostnaden för tillverkning per bil lägre. En stor kostnad är batteri. De senaste 2-3 åren har mer satsats på forskning och utveckling av batterier än de föregående 100 åren. Dagens batteri är billigare, bättre och hållbarare. Med stor sannolikhet kommer snart nya bättre batterier och eller superkondensatorer i serieproduktion. Fler hittills efterblivna biltillverkare snabbar nu upp sin möjlighet till elbilar för att inte bli än mer akterseglade av de kinesiska tillverkarna.

    De självkörande fordonen kommer att finna i mycket olika storlek för att kunna transportera från enstaka kg till oceangående större fartyg.


    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nanotec! Ja, elbilsförsäljning och utvecklingen av elfordon har bara börjat och med exp utveckling går det långsamt långsamt och sedan händer allt på till synes en gång när kritisk massa/synbara volymer uppstår och fortsätter att dubbleras.

      Mvh
      Johan

      Radera
  3. I Nyteknik står nu att elcyklar ökat 100% per år i Norge, sedan fem år. Försäljningen av elcyklar ser nu ut att fördubblas igen i år.

    "I fjol såldes cirka 40 000. I år kan vi få en försäljning på 80 000, säger Trond Evald Hansen, chef på branschorganisationen Norsk Sportsbransjeforening, till Dagsavisen."


    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett Citat till från NYteknik:

      "Ut på de sju haven – utan kapten eller styrman. 2018 kommer världens första autonoma containerskepp att avsegla. Och det elektriska fartyget ska ersätta 40 000 lastbilslaster."

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. Vilken härlig utveckling. Globalisterna måste jubla. Närproducerat och i samklang med naturen - jotjena.

      Mvh Berra

      Radera
    3. Varför skulle inte en båt kunna göra det redan idag? En elbåt lär väl inte vara billigare än en vanlig båt?

      Radera
    4. @Nantec, verkligen kul med fler elcyklar. Var på ett kalas i helgen där födelsdagsdamen fick en fin cykel, dock ej el.

      Mvh
      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.