Sidor

2012-07-17

Tesla Motors aktie fortsätter UPP! Övriga börser går NER!


Den ekonomiska cirkusen i Europa fortsätter, Kinas ekonomi saktar in (delvis medvetet från Kinas sida för att stimulera den egna konsumtionen i kombination med minskad export till ett Europa i gungning-utom Kinas kontroll), ett USA i recession och även ett överhettat Förenta Staterna i fråga om torka och skördar som hotar ekonomin/matpriserna till hösten. Men senaste nytt om detta och mycket annat som är på gång kan ni följa på eminenta bloggar som denna, de ovan och well gammelmedia… 

Så låt oss istället ta en titt på en uppstickare som hållit sig stabilt över de böljande börserna på sistone. Det är lätt att dra alla aktier över en kam och hålla sig till ”cash” (likvida medel) eller stoppa pengarna i investeringsguld som på lång sikt motar inflationen och ja den globala ekonomiska härdsmältan.

Men…nedan kan vi se hur Nasdaq, Dow Jones, GM (General Motors), Volkswagen, BMW och Tesla Motors gått de senaste 6 månaderna.

17 Juni- 16 Juli 

När Nasdaq och och Dow Jones de senaste 6 månaderna endast gått upp med 6,87% respektive 2,46% finns det ett litet Kalifornienbaserat amerikanskt företag som sannerligen går mot strömmen av negative rapporter från marknaden och som under samma period fram till tom med igår, måndag fått sin aktie att stiga med, håll i hatten! 57,78%!!

Världens största biltillverkare (GM) går fortfarande trögt och alltså back med över 20% medan tvåan, Volkswagen alltså gått dryga 6% +, BMW som prismässigt (och kundmässigt?) är det närmaste vi kommer Tesla Motors, backar alltså nästan 5% under samma period.   
 

Vi talar här om den lilla elbilstillverkaren Tesla Motors Inc, ledd av entreprenören Elon Musk. Vi fördjupar oss inte mer i företaget eller mannen bakom som bl.a inspirerat till Robert Downey Jr´s rolltolkning av Tony Stark i den storsäljande filmen Iron Man utan hänvisar till våra tidigare inlägg:


Grafen nedan visar hur Tesla aktien gått de senaste 5 dagarna (alltså inkluderat gårdagens handel) 

10 Juli-16 Juli

Teslaaktien har alltså stigit med hela 14% bara de senaste dagarna medan Nasdaq backat med 1,82% och Dow Jones backat med 0,05%.   

Nu undrar säkert många ”varför denna enorma uppgång hos Teslaaktien, en tillfällighet i hysterin kring leveransen av Model S?". Givetvis har detta spelat en viss roll men samtidigt bör man hålla i minnet att Model S sedan midsommar då de första officiella leveranserna av bilen gjordes (och även lite tidigare), gång efter annan fått mycket goda recensioner efter bland annat testkörningar av tex The Wall Street Journal.  

En stor del av framgången (och den som kommer?) måste förutom Elon Musk även tilldelas George Blankenship som hyrts in i Tesla Motors sedan 2010. För er som inte känner till George Blankenship är det mannen som ligger bakom Apples mycket framgångsrika affärsidé att på ett snyggt och modernt sätt lansera och visa upp Apples produkter på olika köpcenter för att uppmärksamma breda grupper på produkterna och sedan locka kunderna till köp/beställningar. När George Blankenship och Apple började med detta tyckte de flesta återförsäljare mm att detta var ”en löjlig och okonventionell affärsmetod som aldrig skulle fungera”. Men så gick som det gick för Apple...

Nu är det alltså precis vad Tesla med Blankenship vid styrspakarna gör, öppnar show rooms över stora delar av USA och Tesla Motors har full kontroll över försäljningen av Model S från moderbolaget utan att lägga ut försäljningen/uppvisningen av bilarna hos de traditionella återförsäljarna. Kvalitén mot kunderna bevaras på detta sätt menar man.

Världsekonomin kan gå in i mörker de närmaste åren men med alltfler investerare som söker nya ställen att placera pengarna när inget längre tycks funka och när bensinpriserna pga Peak Oil blir en större belastning för den privata ekonomin, kan en bil som kostar som en lyxig BMW idag, löna sig i längden och det är nog även därför delvis investerare ”flyr” till Tesla Motors redan nu. Tesla Motors har en fördel när det gäller tillverkningen av bilarna också, de flesta komponenter tillverkas på plats så ett nytt Fukushima gör inte företaget lika sårbart för ”komponenter som inte kan levereras” för att världen är för globaliserad.

Alla kan naturligtvis inte äga en elbil som vi äger och kör en bil idag men med lite tur överlever Tesla ett par år till och då kan vi se billigare modeller (vilket hela tiden varit Teslas långsiktiga upplägg) och Tesla är inte den enda biltillverkaren som kommer erbjuda attraktiva elbilar framöver. 

Teslaaktien handlas på Nasdaq och går innan dagens handel för 39,96 USD 35,96 USD.

Intressant och se om Tesla aktien fortsätter upp idag, igår slutade den på upp 4,99% samtidigt som Nasdaq och Dow Jones igår alltså gick ner 0,4% resp 0,39%. Vi tror på företaget de närmaste åren men tar inte ansvar för några investeringar som slår slint.
 
 




    

4 kommentarer:

  1. Teslaaktier är säkert en bra investering om man vill spela lite på börsen. Och det är ju knappast fel utan det förväntas vi göra som goda medborgare! Men att elbilen på något sätt skulle förändra bilmarknaden tror jag inte ett dugg på. Det har jag skrivit om tidigare. Tycker mig annars se likheter mellan elbilshysterin (där som vanligt Gröna Bilister tagit täten) och den tidigare översvallande lovorden för etanolbilar. Och jag befarar att elbilens saga blir som för etanolbilen, upp som en sol ned som en pannkaka.Ser inga tecken på annat! Privatbilen har peakat och vad som återstår är lagstifta om en generell hastighetsbegränsning alt begränsad körsträcka per bil eller både och. Vi kommer säkert att se en explosion av olika varianter av bilpooler resp hyrbilsverkamheter etc. Den egna ägda bilen kommer liksom många andra välfärdsinslag som vi tagit för givet att få stryka på foten i en kommande finanskollaps och en efterföljande lång hemsk recession med deflation. Och sen har vi det där med konsekvenserna av peakoil. Det ser mörkt ut inte bara för elbilen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Martin! Som vanligt tror jag att vi talar för förbi varandra när det gäller elbilens roll framöver. Vi är helt eniga om Peak Oil och den kommande finansiella kollapsprocessens enorma konsekvenser för vår ekonomi och livsstil.

      Men att jämföra etanolbilen och elbilen är som att jämföra äpplen och päron när det gäller energikapacitet och när det gäller nettoenergi EROI, om detta är det inget att orda om det är ett fysikaliskt faktum, vare sig man ser till en livscykelanalys av elbilen eller bara tittar på elmotorns verkningsgrad. (se tex här: http://www.kfb.se/pdfer/R-00-42.pdf)

      Etanol är precis som du mycket riktigt understrukit så många gånger tidigare, rena vansinnet ur energisynpunkt-att framställa etanol kostar ju mer energi än det kan generera! (go figure). För att inte tala om att marken för etanolframställningen kunde använts för matproduktion istället…

      Den enda liknelsen som är vettig mellan etanolen/etanolbilen och elbilen är just hysterin som vi ännu inte sett resultat av för elbilen. Men att avfärda elbilen HELT bara för att vi inte kommer åka runt med elbilar i framtiden som vi gör idag (well inte ens i närheten) pga Peak Oil är att ha en bestämd uppfattning om framtiden utan att se elbilen som en möjlig bidragande övergångskraft som gör omställningen lättare.

      Jag vet att du tänker ”ja men om vi fortsätter snacka om elbilen kommer folk tro att vi alla ska räddas av elbilen och inte fatta att vi måste ställa om vår matproduktion etc och därmed inte fatta allvaret med Peak Oil”.

      Det finns givetvis de som kommer tänka så men bilismen kommer inte försvinna över en dag och för att göra den psykologiska övergången hos de flesta människorna mer acceptabel, från nu till post peak oil blir elbilen ett av många verktyg som kan visa att omställningen är möjlig.

      Och nej vi kommer inte åka runt i en massa fantastiska elbilar i framtiden men det betyder inte att den har en roll att spela på kort sikt.

      Bilpooler kommer vi se alltmer av och kommer även gälla elbilar men har tyvärr liten påverkan i det stora hela för vår oljekonsumtion vi måste som dock precis som du säger framförallt avsevärt minska vårt bilkörande.

      Järnvägsutbyggnad hade varit det ideala ur energisynpunkt åtminstone för Sverige men tar tid…som vi sannolikt inte har om vi inte sätter igång i en skala aldrig tidigare skådats, nu!

      Men jag misstänker att du tänker att en finansiell kollaps omöjliggör alla typer av investeringar och dem som fortfarande kan göras kommer inte göras för att driva elbilar...vi får se!

      /Johan

      Radera
  2. Johan, du skriver: "Men jag misstänker att du tänker att en finansiell kollaps omöjliggör alla typer av investeringar och dem som fortfarande kan göras kommer inte göras för att driva elbilar."

    Ungefär så tänker jag och hoppas givetvis att jag har fel!

    De investeringsmuskler som vi fortfarande har kvar behöver användas långsiktigt och förståndigt till att bygga ett samhälle som fungerar med mindre energi främst all mindre olja och kan leverera ett drägligt liv för så många som möjligt. Sk ett resilient samhälle!

    SvaraRadera
  3. Håller givetvis med dig Martin, men vägen dit är guppig och i uppförsbackarna kan vi ha nytta av lite el...även om fokus bör vara på fossiloberoende matproduktion, permakultur o liknande. Resiliens kommer nås på olika sätt på olika platser med olika metoder.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.