2012-06-26

Tesla Model S bryter barriärer och elbilen tar revansch


På midsommarafton skedde så den officiella leveransen av de första Tesla Model S -bilarna i Tesla Motors fabrik i Fremont, i Kalifornien.  

Bakom Tesla Motors framgång ligger framförallt miljardären och entreprenören Elon Musk. Inte nog med att Elon Musk är en av grundarna till Paypal, mr Musk är numera även VD för både Tesla Motors och Space X. Elon Musk har haft snart sagt allt emot sig men med en nästan omänsklig envishet och övertygelse om att en elektrifiering av transportnätet är den enda hållbara vägen framåt, har han nu tillsammans med Tesla Motors nu 2000 anställda skapat och även börjat leverera en enastående elbil. 

Vi har i ett tidigare inlägg hyllat det lilla företaget Tesla Motors som grundades 2003 av ett gäng tuffa ingenjörer i Silicon Valley. Tesla Motors vågade gå emot strömmen av bilföretag som sa att elbilar inte kunde göras användarvänliga, fräcka och konkurrenskraftiga. Tesla Motors har förvisso bara sålt en bildmodell hittills: Tesla Roadstern byggd på ett chassi från Lotus Elise. Sedan 2008 har det nu rullat ut 2300 Roadster -bilar till kunder världen över. Men 10.000 personer har nu reserverat en Model S.

Den nya Model S är en lyxbil i premiumklassen i stil med BMW och Jaguar och är betydligt dyrare än en motsvarande bensinbil, ja MEN Tesla Motors har satt ribban för övriga bilindustrin och det kostar alltid att våga gå först. Tesla Roadstern var väl cool och ett viktigt första steg för elbilen men potentialen för en elbilsrevolution är i högsta grad möjlig med Model S.

Faktum är att Tesla Motors plan (enligt Elon Musk) -se bland annat dokumentären och uppföljaren till "Who killed the Electric Car?" -"Revenge of Electric Car" hela tiden varit att första lansera en lyxbil (Roadstern) för att sedan kunna öka volymen betänkligt med Model S och gå upp i riktig massproduktion med en 3:e mindre elbilsmodell. Detta är givetvis det enda sättet ett litet företag som Tesla Motors kan slå sig in på bilmarknaden och särskilt när ett sådant elbilsmotstånd dominerat så länge.

Vi vill dock här understyrka att även om Tesla Motors slår stort, vilket det sannolikt gör om den lever upp till alla löften om räckvidd (trots hög kyla/värme), acceleration, snabbladdning, säkerhet osv inte innebär att vi kommer rulla runt med 1 miljard elbilar om säg 15 år. Framförallt innebär det INTE att vi löst (eller ens är nära att lösa) vårt beroende av billigt flytande bränsle (tänk råolja) när vi nu sannolikt närmar oss Peak Oil -den maximala råoljeproduktionen i världen. Men vi ser elbilen och en utbyggnad av järnvägen (elektrifiering av transportnätet) som direkt avgörande i omställningen av ett samhälle och en ekonomi baserad på billig olja till en mer lokal och regional ekonomi där det mesta måste produceras och tillhandahållas lokalt. Helt enkelt för att det inte kommer finnas en ökande mängd billig olja utan snarare en minskande mängd, betydligt dyrare och mer otillgänglig olja.

I (än så länge) elbilsfattiga Sverige är det glädjande att OKQ8 nu bygger snabbladdare för elbilar. 
Nu i sommar börjar man längs sträckan Stockholm-Göteborg med snabbladdare var 60km och fortsätter sedan med Göteborg-Malmö och slutligen med sträckan Malmö-Stockholm. Det hela planeras att vara klart 2015. Kanske kan detta locka fler att våga köpa elbilar.   

Kanske håller även äntligen vindarna inom bilindustrin på att vända åt rätt håll. Det är åtminstone talande att numera före detta Vice VD:n för GM (General Motors) Bob Lutz (tidigare VD för Ford, Chrysler mm, mm) under presentationseventet av General Motors hybrid, Chevrolet Volt sa:

"electrification of the automobile is a foregone conclusion" !!

Detta från en man som endast 5 år tidigare inte trodde på elbilen alls. 

 Tesla: Hälften elbilar om 12-15 år

Läs även Cornucopias inlägg

2 kommentarer:

  1. Håller med om att det verkar lovande för att inte säga översvallande positivt. Vill bara lägga in hänvisning till mina kommentarer av det tidigare inlägget om elbilen. Som sagt minst 3000 liter råolja för att tillverka bilen. Byte av batteri var 10.000:e mil som kommer att kosta skjortan,, etc etc. Inte ens Energimyndigheten räknar med mer än 1- 2 % elbilar 2030. Nu är ju inte den myndigheten världen trovärdigaste, men ändå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Martin! Du hänvisar ofta till livscykelanalys och vikten av att inkludera energiåtgången (framförallt råoljan) under tillverkningen av en produkt, transporten av alla dess komponenter osv och i detta fall användandet av billig olja för att produkten/bilen ska kunna användas -detta är viktigt!

      Ok, låt oss säga att det går åt 3000 liter råolja för att tillverka elbilen. Vad går det då inte åt att tillverka en bensin/diesel/ethanol driven bil!? Du nämner 10.000 mil innan batterier måste bytas, javisst det kan stämma (även om batteriet inte nödvändigtvis är helt oanvändbart, räckvidden kan dock ha decimerats med 60-70%) men det spelar mindre roll i sammanhanget. Varför? Jo därför om du nu jämför med vad det kostar i energi och framförallt pengar att köra en bensinbil i 10.000 mil med start idag och inkluderar både ett stigande bensinpris och MYCKET högre service kostnader än en elbil, är det inte alls otänkbart att det blir billigare att äga en elbil än en bensinbil. 2010 körde genomsnitts -svensken enligt SCB knappt 1300 mil per år (http://www.scb.se/statistik/_publikationer/OV0904_2012A01_BR_11_A01BR1201.pdf)

      Med andra ord kan du köra din elbil 7.5 år från idag om du ska byta ditt batteri efter 10.000 mil. Vad tror du bensinpriset kommer stiga till under den perioden?

      Det är lätt att förblindas av att en elbil kostar ”hela” 150-200.00 kr mer än en bensinbil idag men bensinbilens initiala kostnader äts upp av högre och sedermera växande (Peak Oil) driftskostnader under dess livstid. Inte säkert i alla fall men i allt högre grad ju längre tiden går, detta alltså även om du ska byta ditt batteri efter 10.000 mil.

      Du hänvisar till energimyndigheten och även om du vet att varken svenska eller amerikanska energimyndigheten nära nog aldrig prickar rätt, använder du det som ett argument. Det förvånar mig att du pekar på ”dessa siffror” eftersom vi båda är eniga om att Peak Oil och att den minskade globala oljeproduktionen sker snart. Att vi skulle köra runt med 1-2% elbilar 2030 är inget annat än ett rent skämt!

      Priset styr vad vi gör och likaså tillgången till energin därför måste en elbil med nära 3 gånger så hög verkningsgrad (sett till endast motor o vid en livscykelanalys) bli ett bättre alternativ och plocka marknadsandelar på bensinbilarna, betydligt mer än 1-2%!

      Verkningsgrad återigen se tex: http://www.kfb.se/pdfer/R-00-42.pdf

      Men missförstå mig rätt, i oljeproducerande länder som Saudiarabien och Iran kan man fortsätta att åka runt med bensinbilar mycket längre (utan att övergå till elbilar) men alla vi andra oljeimportörer kommer inte att ha mycket till val än att minska vår oljekonsumtion samtidigt som vi elektrifierar våra transportnät.
      /Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.