Sidor

2012-11-22

Tesla Motors kommer med nya elchocker i USA och Sverige

Vi har i två tidigare inlägg uppmärksammat den lilla amerikanska elbilstillverkaren Tesla Motors och får nu minst två starka anledningar till att göra det igen. Amerikanska Motor Trend utsåg för drygt en vecka sedan Tesla Motors nya Model S till årets bil 2013. Detta är ingen liten sak inom motorbranschen, priset är biltillverkarnas motsvarighet till filmbranschens Oscarspris. Man kan givetvis tycka vad man vill om en Oscar men uppmärksamhet ger det och många kritiker till elbilar får nu äta sin egen hatt med senap på.

New York Times skriver exempelvis följande i sin recension efter att ha testkört Tesla Model S:

"Put simply, the automobile has not undergone a fundamental change in design or use since Henry Ford rolled out the Model T more than a century ago. At least that’s what I thought until I spent a week with the Tesla Model S".

Istället för att motarbeta vad som till och med den legendariska förre VD:n för General Motors Bob Lutz numera säger är "en självklarhet", dvs att bilmarknaden elektrifieras, går Tesla Motors i spetsen för just en elektrifiering av transportnätet, med fokus på elbilar.

Nedan presenterar Motor Trend sin motivering till varför de utsåg Tesla Model S till årets bil 2013.


Priset ges dock inte för att Model S är en elbil understryker Motor Trend och citerar bland annat Elon Musk som sagt att hans mål "inte var att tillverka världens bästa elbil utan världens bästa bil som händelsevis är en elbil" och "det har han gjort" säger Motor Trend.   

Men att det bara "råkade bli en elbil" Elon Musk satsade på att bygga i sin strävan att bygga världens bästa bil vet vi är en sanning med modifikation eftersom Elon Musk redan i mycket unga år målade upp tre huvudsakliga spår han trodde på för framtiden: Hållbar energi, rymdutvecklingen och informationsteknologins betydelse (särskilt Internet). Elon Musk och Tesla bygger nu ut ett nätverk av laddstationer i USA som i 85% av fallen kommer att generera sin egen el med solceller på taket. Ägare av Telsa Model S kan redan idag i princip ta sig runt Kalifornien och stanna till vid 6 strategiskt utplacerade superladdstationer där kunderna kan ladda gratis!

Man kan inte låta bli att undra om Elon Musk är införstådd i Peak Oil när han så länge förespråkat ett transportnät som tar oss så långt bort från oljeberoendet som möjligt. Förvisso skickar upp raketer som bränner upp tonvis med raketbränsle tillsammans med sitt SpaceX som han även är kapten och grundare av.

Men om så elbilarna är en mycket liten del av övergången från ett transportnät och en ekonomi som idag är helt beroende av billig olja till ett helt elektrifierat transportnät och en liten lokal och regional ekonomi, tycker vi icke dess då mindre att det är något mycket positivt att Tesla Motors vågar gå före och dessutom visar att det går att göra det snyggt, praktiskt, säkert och givetvis långt mer hållbart för miljön än någon annan biltillverkare.

Vi har tidigare skrivit om hur vår granne Norge storsatsar på en infrastruktur för elbilar och kanske är det då inte så konstigt att Norge är det land i Europa som hittills beställt flest av Tesla Motors nya superelbil: Tesla Model S. För info om Model S läs tidgare inlägg.

Sverige ligger dock långt efter Norge vad det gäller utbyggnad av infrastruktur såsom laddstolpar och laddstationer men kanske är något äntligen på väg att hända även här.

Nr 2 av de huvudsakliga anledningarna till att vi nu skriver om Tesla Motors igen är att EV Worldwire igår rapporterade att Tesla Motors precis mottagit det svenska priset "Swedish Energy Award 2012" av Svensk Vindkraftförening på Stockholmsmässan.

Motiveringen ska ha presenterats av IT och Energminister Anna-Karin Hatt:

"The Judges’ decision recognized their view that, although Tesla Motors accounts for a very small part of the world car production, no other manufacturer has made ??the transformation of the transport sector's energy use so attractive and sought after. Tesla take responsibility for their products to a level far beyond the usual, by ensuring that their electric cars can be charged rapidly using renewable electricity. Tesla is a role model for companies and entrepreneurs worldwide - Tesla has shown the way.”  

Även om det svenska priset är småpotatis i sammanhanget visar det ända att Tesla Motors sprider sig och får ett allt större erkännande.  

Nedan intervjuas Elon Musk av Bloomberg i samband med nyheten att Motor Trend utsett Tesla Model S till årets bil 2013. 


Vi får inte betalt för att skriva detta inlägg.

10 kommentarer:

  1. Ja jag säger då det, nu är vi där igen! Merparten av den globala elen produceras av fossila bränslen och det gäller framför allt i USA, där kol dominerar. Jag vet att ni på Cruel Crude hyllar alla alternativ till fossielbilen, som växer fram. Och det är hedersvärt! Dessvärre är elbilen nästan lika mycket en fossilbil som den vi förknippar med en sk fossilbil. Själv märker jag hur våra förhoppningar om BAU lever vidare tack vare Tesla och andra elbilsprojekt. Samtidigt grumlar detta våra sinnen så att vi tror på möjligheten att få behålla bilen som privat egendom. Ju förr vi inser att bilen som vi vant oss vid i ett välfärdssamhälle oavsett bränsle är på ett sluttande plan desto större sannolikhet finns det att vi kan klara en omställning av samhället med hjälp av det kapital som fortfarande kan frigöras i kombination med den olja som fortfarande är utvinningsbar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Martin! Alltid lika intressant att diskutera med dig! Det är sant att kol o olja dominerar världens energikonsumtion med 2/3. Med BAU kan vi då naturligtvis inte peka på nya elberoende maskiner som drivs med el från kolkraftverk el under tillverkningsprocessen kräver fortsatt enorma mängder billiga olja för att nå marknaden.

      MEN BAU blir ju med Peak Oil en omöjlighet o därmed hela tillväxtekonomin. Dock ser energibilden mkt olika ut på olika ställen i världen. Skalar man ner allt användande av olja, tar bort lastbilstransporter, producerar saker lokalt o sorterar bort allt vi inte behöver konsumera/producera frigör vi energi o tid till omställningen.

      I Sverige och Norge har vi tex tillgång till vattenkraft som mer än väl kan förse oss med el nog för att leva riktigt drägligt, även efter Peak Oils effekter blivit riktigt kännbara. Men absolut inte som vi lever nu!

      USA...ja här måste många olika energi+ekonomiska- lokala lösningar till. Järnvägen måste helt klart byggas ut/rustas upp o det är på gång enligt Alan Drake. Elbilens roll i den heliga bränslemotorns förlovade hemland återstår att se men i Kalifornien med mkt sol kan den få en viktig roll. Alltfler bygger tom om gamla bensinbilar till elbilar vilket tar bort behovet av ny olja i princip helt. Dock ej sagt att vi rullar runt i miljontals elbilar om 10-15 år!

      Du har dock rätt i att det är viktigt att vi inte framställer elbilen som en lösning el ens ett kortsiktigt alternativ på alla platser el ens särskilt många platser i världen-se mitt svar till "Farfar" nedan.
      Mvh
      Johan

      Radera
    2. Alan Drake-"Independent Transportation Research Consultant", höll för en vecka sedan en intressant webinar presentation om just omställningen av järnvägstrafiken som måste till i USA och den som redan delvis pågår pga lägre marginalkostnaderna för godstransporterna kontra lastbilstransporterna i USA:

      http://aspousa.org/webinar-series/
      Kommer du inte åt presentationen rekommenderas starkt Alan Drakes blogg o delar presentationen finns beskriven i detta inlägg på Alans blogg:
      http://oilfreetransport.blogspot.se/2012/06/building-oil-free-cross-country.html
      mvh
      Johan

      Radera
    3. Ja, visst är det ironiskt att elbilen förmodligen förbrukar mer fossiler än en vanlig fossilbil. :-)

      Radera
    4. Hej Karl. När det gäller elbilen kontra bensinbilens fossilberoende har du fundamentalt fel. Jag citerar mig själv från inlägget "Norge satsar på elbilar, Sverige väntar på Volvo" och min diskussion med Martin där:

      "...du jämför elbilen och oljebilen genom att endast titta på vad som krävs (i form av oljeåtgång) för att tillverka respektive o sedan dra slutsatsen: "de är jämförbara" (siffror du använder:tillverkningen av oljebilen= 4000liter vs signatur "annan" siffror elbilen=2700liter) och därmed dra slutsatsen att de i princip är lika dåliga= lägg ner satsningar på elbilar. Detta vore ett logiskt resonemang, om det var hela sanningen. Men du utelämnar många av de viktigaste skälen (medvetet el omedvetet) till varför elbilen slår oljebilen med hästlängder när det gäller dess oljeberoende/förbrukning under dess LIVSCYKEL.

      1. Elbilens fördel (gällande oljeförbrukningen)är att den när den väl är tillverkad inte kräver nästan någon olja relativt olje/bensinbilen. Detta vare sig man ser till en livscykelanalys av elbilen eller bara tittar på elmotorns verkningsgrad jämfört med bensin/dielselmotorns). (se tex här: http://www.kfb.se/pdfer/R-00-42.pdf). Oljebilen har här inte en suck mot elbilen, det kan du fråga vilken ärlig fysiker som helst.

      2. Elbilen är inte en lösning på "peak personbil" problematiken av ofantligt många skäl: kräver olja i tillverkningsprocessen, kräver olja för att kunna ta sig från a till b i form av nuvarande infrastruktur som den nu rullar på som broar och vägar etc, för att inte nämna att hela vår tjänstebaserade ekonomi och matproduktion sker med olja och där löser inte elbilen problemen.
      3. Elbilen bör dock ses i skenet av en helhet där den tjänar som ett komplement till järnväg och andra eltransporter som kommer bli livsviktiga i vår omställning och lokalisering av ekonomin."

      Jag lägger här även till möjligheten att bygga om befintliga bensinbilar eller dieselbilar till elbilar, vilket är både billigare och tar bort nästan all olja nödvändig i tillverkningen av en ny elbil.

      När det gäller utsläpp av koldioxid är det tom så att även en elbil som drivs av elektricitet från kolkraftverk släpper ut mindre utsläpp än en bensinbil eller dieselbil under sin livstid då effektiviteten i elmotorn gör att ineffektiviteten i kolkraftverket o dess medföljande utsläpp kompenseras för. Jag respekterar att man har åsikter om elbilen men den förtjänar saklighet i sin jämförelse med en oljebil/industri som fått dominera i 100 år på falska premisser om överlägsenhet effektivitet i fråga om användningsområden för bensinbilar och dieselbilar. Detta har färgat allmänhetens uppfattning om elbilen.

      Jag utvecklar detta i kommentatorsfältet i inlägget:
      http://www.peak-oil.se/2012/10/elbilens-hamnd-supermiljobilspremien-en.html

      Mvh
      Johan

      Radera
  2. Jag tittade på ett mycket välgjort teveprogram av Ross Achcroft som skulle kunna förändra världen.


    http://urplay.se/170919#1_all_1

    Jag tror inte elbilar är det vi behöver för att säkerställa mänsklighetens överlevnad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Farfar. Du har förstås en mkt viktig poäng i att elbilen inte på något sätt tar ifrån oss det faktum att vi står inför ett systemfel där "den mänskliga ekonomin" frånkopplats energins/ekologins begränsningar.

      Vi måste back on track med naturen!
      Frågan är dock om vi i hoppet från nu till då, dvs i omställningen från en globaliserad ekonomi byggd på billig olja till en lokal o regional ekonomi baserad på lokalt/regionalt genererad hållbar energi kan hoppa över nedskalningsprocessen. Att ha elbilar i liten skala kan vara till stor hjälp att få människor att tänka mer på energikonsumtionen. Men ska något prioriteras är det förstås en icke fossilproducerad matproduktion och ett ekonomiskt system som inte bygger på tillväxt.
      Vi vill med inlägget framförallt belysa elbilens osakliga framstälning i media men menar på inget sätt att den kommer rädda världen från konsekvenserna av Peak Oil.

      Framförallt är det en psykologisk omställning o där tror vi elbilen har en roll att spela. Dock blir en fungerande godstrafik på järnvägen betydligt viktigare.

      Mvh
      Johan

      Radera
  3. Farfar, du pekar på en viktig sak. Vad är orsak och verkan. Utan energi kollapsar ekonomin som i sin tur löser de ekologiska problemen. Men vill vi det? Hur skapar vi en ny ekonomisk världsordning som säkerställer "mänsklighetens överlevnad? Som sagt angriper vi inte orsakerna till de problem vi har idag kan vi lika gärna lägga oss ned och dö! Så länge vi tror att problemen går att lösa har vi inte förstått att energi och olja är ett predikament som inte går att lösa utan något vi endast kan förhålla och anpassa oss till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr är det nog så att problemet är inte lösbart, med mindre att man inför diktatur med en hyperintelligent utomjordling som ledare. Ta bara som exempel vår egen klimathysteri. Vi vill gärna göra åtgärder för att rädda klimatet, men Sverige står för 1,6 promille av världens utsläpp av CO2, samtidigt planeras 1200 nya kolkraftverk i världen. Det är nog bara ta fram piskan och flagellera sig till tillfredsställelse. Världen är helt enkelt galen, på en hög nivå.

      Radera
  4. Lugn och fin nu, Martin..! Jag är totalt ointresserad av bilar utom som ett transportmedel som vi oftast tvingats att använda för att livet ska gå ihop. Alla bor och jobbar inte i City.. Johan och många av oss känner väl att vi måste göra och tro på någon utveckling som dämpar kraschen i i "fossilbranten". Någon förutbestämd optimalt förståndig väg nerför lär vi inte få uppleva..vi får nog hitta många olika nisch-lösningar för att få livet att fungera..el-bilar kan vara en sådan sak..om vi nu får råd..? Jag nöjer mig kanske (som pensionär) med en el-cykel (laddad av mina solpaneler på ladan) eller så får det bli apostlahästarna, som fortfarande funkar bra..:-)

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.