Sidor

2017-11-29

Vi besöker Elväg E16: Världens första elmotorväg för tunga lastbilar

Vi har i flera tidigare inlägg skrivit om hur snabbt utvecklingen går när det kommer till elektrifieringen av tunga transporter. Senaste tiden har det förstås talats mycket om Teslas nya Semi som vi skrivit om och även om Emoss-lastbilen som bland annat rullar i Norge. 

Vi har varit kritiska till hur långsamt utvecklingen gått i Sverige på personbilssidan och igår påmindes vi om hur ruggigt långt efter Sverige ligger på elbuss-sidan (med undantag för delar av landet!). Men när det gäller intresset för eltransporter i Sverige, vare sig det gäller elcyklar, elbilar och elbussar börjar det hända saker.

Förutom elcyklar som går som tåget i Sverige nu (japanska tåg, ej svenska!) händer mycket inom elektrifieringen av tunga transporter just nu i landet.

Ett av de mest inspirerande besökte vi för ett par veckor när vi åkte till Sandbacka Science Park och världens första färdigbyggda elmotorvägssträcka utanför Sandviken, eller E-Highway som den även kallas. Under en hel dag fick vi en exklusiv inblick i detta eltransportprojekt för tunga lastbilar som Region Gävleborg är ansvarig för och leder.

Ett extra stort tack till Helena Fahlstedt, kommunikationsansvarig i projektet samt projektledare för etablering av mötesplatsen i Sandbacka Park vid Region Gävleborg och spindeln i nätet för detta projekt som gjorde att dagen blev mycket lärorik och trevlig.

Under besöket fick vi först en upplysande genomgång om projektet med Jan Nylander och Magnus Ernström. Jan Nylander är projektledare för Elväg E16 som projektet kallas. Nylander har i många år bland annat arbetat med finansierings- ledarskaps- och regelverksfrågor relaterat till implementering av nya möjligheter, i satsningar som leder till effekt och nytta för slutkunder, användare och samhälle.

Magnus Ernström är strateg vid regionstaben för Region Gävleborg med ansvar för regional utveckling samt generell strateg med specialintresse implementering av innovationer i offentlig-privat samverkan, behovsidentifiering, upphandlingsfrågor, juridik och innovationsledning.

Vi förstod snabbt att utmaningarna med att bygga Elväg E16 för riktig trafik inte varit tekniska utan i huvudsak organisatoriska, hur alla parter skulle mötas och förstå varandra något som Jan Nylander och Magnus Ernström arbetat hårt på från början och lyckats med.

Förutom Region Gävleborg ingår många andra i projektet så som Siemens och Scania, Boliden, SSAB, Sandvik, Stora Enso, Ernst Express, Midroc Electro, Outokumpu, Sandviken Energi, Gävle Hamn, Gävle Energi, Handelshögskolan i Stockholm samt Högskolan i Gävle. Andra som deltar i projektet Trafikverket, Elsäkerhetsverket, Vinnova och Transportstyrelsen.

Intresset för projektet är stort och företag andra representanter från andra regioner i landet gör regelbundet studiebesök till Elväg E16 för inspiration om hur de kan göra något liknande och planera för långa sträckor där tung trafik kan elektrifieras via luftledningar. En teknik som inte är konstigare än spårvagnsteknik men i dagsläget kompletteras med en dieselmotor och ett batteri. 

Internationellt har Elväg E16 ingen motsvarighet när det kommer till en teststräcka i riktig trafik. Men utanför Los Angeles invigdes nyligen en teststräcka på 1,6 km där tre olika tunga lastbilar ska testköras, även där mot en luftledning för eldrift. I det projektet ingår en hybridlastbil från Volvo Trucks via sitt dotterbolag Mack Trucks.

I Tyskland har Siemens sedan ett antal år en teststräcka med luftledning vid ett gammal flygfält utanför Berlin men alltså inte i riktig trafikmiljö. Så sent som i januari kom Angela Merkel och  Stefan Löfven överens om en samarbete kring elmotorvägar som sedan blivit ett avtal mellan Trafikverkets Generaldirektör Lena Erixon och Tysklands motsvarighet som ska gälla till 2020. I Tyskland ska tre pilotprojekt stå klara 2019, låt oss hoppas att de blir klara före det och byggs i riktig trafikmiljö.

Idag står teststräckan på 2 km utanför Sandviken på E16 färdig sedan drygt ett år och testkörs nu med tungt lastade Scania-lastbilar som byggts om i ett samarbete med tyska Siemens. I dagsläget kör lastbilen helt på el när den är uppkopplad mot luftledningen. Åkeriet Ernsts Express har köpt in två lastbilar som nu testkörs på sträckan regelbundet och ska göra det i två år till för att se hur de klarar sommar och vinterkörning.

Lastbilarna är i nuläget utrustade med en elmotor, en dieselmotor och ett batteri på 18.5 kWh som laddas upp när den så kallade pantografen eller strömavtagaren kopplar upp sig mot luftledningen som byggts längst sträckan.

De kommande hybridlastbilarna från Scania kommer ha ett större batteri som gör att lastbilen kan köra 10 km på ren batteridrift när den kopplar bort sig från luftledningen på motorvägen.

Vi kommer återkomma mer om möjligheterna och utmaningarna med eldrivna tunga lastbilar men de flesta frågor och detaljer kring det spännande Elväg 16-projektet utanför Sandviken får ni nog reda på genom att kika på videon nedan. Vi gjorde en längre intervju med Jan Nylander och Magnus Ernström om projektet.

En till video om besöket till elmotorvägen utanför Sandviken kommer laddas upp på vår internationella youtube-kanal EVolution den närmaste veckan. 

2017-11-23

EcarExpo: Klassiska bilar blir moderna elbilar

I fredags deltog vi vid invigningen av årets EcarExpo i Stockholm. För andra året i rad hölls denna elbilsmässa i huvudstaden efter premiär i Göteborg en vecka tidgare. Vi blev inbjudna till elbilsmässan via bloggen och fick bland annat se avtäckningen av nya Nissan Leaf.

Det var en hel del företag och media på plats för att kolla in lång rad i huvudsak 100 % batteridrivna fordon men Nissan Leaf var långt ifrån det coolaste fordonet man kunde få se. Vi föll helt klart för två klassiker som byggts om till elbilar. Det finska företaget E-Drive Retro var nämligen på plats för att visa upp en MGA EV Roadster och en Triumpf GT6 ombydda till elbilar! Formen och interiör är bevarad men bottenplatten på MGA Roadstern från 1959 har fått nya fjädring och tre batterier på totalt 24 kWh vilket ger den drygt 1000 kilo tunga klassikern en räckvidd på upp till 150 km.

Vi fick möjlighet att göra en intervju med Ville Eskelinen, chefsingenjören och en av medgrundarna till detta två år unga företag som alltså konverterar klassiska bilar med förbränningsmotorer till helt eldriva bilar. Ville Eskelinen driver ett mycket seriöst team vid E-Car Retro för elektrifiering av en rad olika klassiker och får ofta förfrågningar från olika delar av världen hur deras klassiker kan göras om till elbilar.

Bilarna de bygger just nu är förvisso inte billiga men principen och tanken kan appliceras på många bilar och på så vis spara både resurser och utsläpp. Prislappen för top-versionen av MGA-EV Roadstern ligger på 150 000 Euro plus moms men å andra sidan kommer andrahandsvärldet förbli högt eller kanske till och med öka vilket man knappast kan säga om de flesta diesel- och bensinbilar, hur än fräsiga och lyxiga de är idag.

Kika gärna på videon vi gjort nedan om MGA EV Roadstern och Triumpf GT6 Electric för vår youtube-kanal EVolution. Inom kort kommer även en video om vår heldag vid elmotorvägen (E-highway) utanför Sandviken där vi fick möjlighet att filma Scanias ombyggda hybridlastbilar. Lastbilar som kan köra helt på el längs den 2 km långa luftledningen.

Vårt besök till EcarExpo 2017 i Stockholm -Två klassiker blir elbilar!

2017-11-18

Teslas nya tunga lastbil och sportbil revolutionerar på flera plan

I onsdags ägnade vi en hel dag åt elmotorvägen utanför Sandviken för att filma och lära oss mer om världens första elmotorväg för tung konventionell lastbilstrafik. Ett projekt som leds av Region Gävleborg som tillsammans med åkeriet Ernst Express lät oss följa med i deras ombyggda Scania-lastbilar. Det var minst sagt imponerande och gav hopp om att den tunga lastbilstrafiken i Sverige kan eletrifieras. Mer om vårt äventyr kommer inom kort i de filmer vi just nu klipper ihop.


Vårt besök till Sandbacka Science park i onsdags och elmotorvägen utanför Sandviken

På samma tema följer dock dagens inlägg som berör Teslas minst sagt uppseeendeväckande uppvisning av sina två batteridrivna lastbilar och en helt banbrytande sportbil, Roadstern som visades upp i Los Angeles i USA  på fredagsmorgonen svensk tid. 

Eventet som skjutits upp i flera gånger på grund av problem i produktionen av Teslas senaste elbil Model 3 har omgärdats av spekulationer och mycket skepsis från fordonsexperter och motorjournalister. "En tung batteridriven lastbilen kan knappast gå längre än 300-350 km på en laddning", "hur ska de kunna laddas", "hur mycket last ska de kunna dra", "de kommer bli för dyra jämfört med tunga diesellastbilar", ja listan kan göras nästan hur lång som helst.

Vi påminns om hur snacket gick när Tesla Model S lanserades 2009 och sedan kom i produktion 2012 efter en hel del förseningar. Den skulle inte gå att sälja, utbyggnaden av laddning fanns ju inte osv. Men de så kallade experterna fick helt fel. Bilen utsågs bland annat av amerikanska oberoende Consumer´s report till den bästa bilen de testat någonsin, alla kategorier och gav högsta betyg i säkerhet, prestanda, komfort mm. Sedan har  Tesla Model S inom premiumlyxsegmentet ätit sig in på amerikanska marknaden i konkurrens med BMW, Mercedes och Porches prestanda modeller. I Norge är det den mest sålda elbilen efter Volkswagen E-Golf.

När det kommer till laddningsinfrastrukturen har Tesla byggt ut ett omfattande supercharger-nätverk som nu omfattar nästan hela Europa, Nordamerika och i växande grad även Kina och Australien. Över 7000 superchargeladdare finns nu utspridda över världen som gör att en Tesla-ägare kan resa på långresor utan problem och ladda på sin elbil supersnabbt. På cirka 30 min är du redo för en färd på 25 mil för att komma till nästa snabbladdare eller 35-40 mil om du laddar på i cirka 50 min.     

Tillgången till snabbladdare gör hela skillnaden för kunden och den så kallade räckviddsångesten försvinner, istället blir laddningen en trevlig paus med tid för bensträckare, matpaus och toalettbesök.
Vi har tex kört till Antwerpen från Stockholm och runt i Västeuropa med en Tesla Model S och Johan har gjort flertalet långresor i Norge där utbyggnaden av snabbladdningsnätverk för alla typer av elbilar är minst sagt imponerande, med flera snabbladdare vid varje bensinmack, vid hotell och längs vanliga gator.

Vad har nu detta med Teslas lansering av två eldrivna lastbilar och en supersportbil att göra? Poängen är att det lätt glöms bort att trots Tesla har haft otaliga motgångar med smutskastning från övriga bilindstrin. Dessutom har en till synes dieselångande motorjournalistkår samt investerare stirrat sig blind på Teslas försäljningsmodell och ekonomiska utmaningar men bolaget har mot alla odds tuffat vidare och intresset för deras har produkter ökat exponentiellt. Tesla som för övrigt inte bara är att betrakta som en bilföretag utan mer och mer är att likna vid ett energibolag som även bygger elfordon.

Vad visade då Elon Musk, Teslas VD och en av företagets huvudgrundare, upp under lanseringen? Till att börja med en tungt eldriven lastbil med en räckvidd på hela 80 mil. Ja ni läste rätt, 80 mil i motorvägsfart på 90 km/h, fullt lastad med 36 ton!

Men "Semin" eller tunga 18-hjuliga trailers så kallade klass 8 i USA, som den tungt eldrivna Tesla-draglastbilen klassifieras som imponerar mycket mer än så. Den har bättre aerodynamiska egenskaper än världens tredje snabbaste bil, Bugatti Chiron eller cirka hälften av luftmotståndet på en vanlig lastbil.

Kraften och accelerationen i Teslas draglastbil är lika revolutionerande. Teslas Semi gör 0-100 på fem sekunder och fullt lastad med släpet på accelererar den 0-100 km/h på 20 sekunder. Det kommer en vanlig diesel-lastbil inte ens i närheten av...i presentationen förstår ni varför.

Genom att bland annat smala av lastbilshyttan i fronten (med två passagerarplatser bakom föraren) och placera föraren i mitten får man ner luftmoståndet men ger även föraren en oöverträffad överblick framåt och på sidorna. Elon Musk sa att även han som inte har någon som helst erfarenhet av att köra lastbil kunde lätt köra lastbilen, att lära sig växla behövs tex inte ens, den har bara en växel.

Tesla har precis som med Tesla Model S och Tesla Model X jobbat mycket med att förbättra detaljer som gör stor skillnad för att förbättra ekonomin och räckvidden i sina eldrivna fordon.

Ett vanligt problem för lastbilar är tex att de drabbas av stenskott som gör att de inte får köra eller kanske ens kan köra vidare på grund av för dålig sikt. Detta har Tesla löst genom att installera skottsäkra glas.

Laddningen då? 80 mils räckvidd måste ju innebära ett enormt batteripack som tar lång tid att ladda upp? Till att börja med innebär den för ett elfordon enorma räckvidden att även innan Tesla får upp sina nya lastbilssuperladdare, eller "megachargers" som de kallar dem, kan en Tesla lastbil i regel ta sig till sin destination och tillbaka för laddning vid hemmabasen. I Sverige måste tex en lastbilschaufför ta en paus efter 4,5 timmars körning men Tesla Semin kan alltså köras i 7-8 timmar innan den behöver laddas.

Med Teslas megachargers som de kommer bygga upp de närmaste åren likt sina superchargers för elbilar, kan den tunga Tesla semin eller eldrivna tunga lastbilen laddas på 30 minuter! Elen i Teslas megachargers kommer precis som idag alltid, vara garanterat miljövänlig. I USA hämtas elen i regel från solcellspaneler via Teslas batteripack på plats, i Sverige och andra länder köps miljömärkt el från tex vattenkraft där sol eller vindel finns att tillgå.

Inköpspriset för Teslas tunga lastbil är okänt med Elon angav att den tack vare de betydligt lägre driftskostnaderna och underhåll/service skulle gå med plus redan efter två år. 20 % lägre i drift än dagens mest effektiva diesel-lastbilar och när Tesla lastbilen körs med i konvoj med två självkörande lastbilar bakom kan ekonomin pressas med hela 50 %, till och med lägre än kostnaden för transport med tåg.

Teslas nya eldrivna draglastbil: Tesla Semi
   Bildkälla: Tesla Inc. 

Intresset för Teslas nya tunga lastbil är redan enormt


Amerikanska supermarket-kedjan Walmart har tex redan reserverat 15 Tesla Semi men även Meijer, en annan stor amerikansk butikskedja. Andra har inte varit sena att följa efter så som det stora transportföretaget J.B Hunt Transport Services. Fler lär följa efter. Det handlar nämligen inte bara om ren ekonomi med potentiellt enorma besparingar med eldrift och låga underhållskostnader utan minst lika mycket om grön marknadsföring för företag som använder lastbilar i sin verksamhet.


Tesla lovar att lastbilarna håller i 160 000 mil och har hela fyra elmotorer.  Tack vare återanvändningen av bromsenergin sparar lastbilarna både energi och bromsbackar, de senare som enligt Musk aldrig behöver bytas under lastbilens livslängd.

Tesla tunga drabil ska börja leveraras 2019 men som vanligt får vi räkna med förseningar, att döma av Elons optimistiska tidsplan för övriga modeller. Oavsett har Tesla återigen satt ribbban för vad som kan göras med ren eldrift. Andra varianter med vätgas och uppkoppling mot luftledningar likt elmotorvägen utanför Sandviken bör inte betraktas som konkurenter till Teslas eldrivna lastbil, utan komplement som snabbar på den fossilfria omställing av tunga transporter.

Under eventet visades även eb mindre eldriven lastbil upp men den får ni lära er mer om i videon i slutet av inlägget.

Mer om lastbilarna kan ni även lära er om genom att läsa ett detaljerat inlägg på Tesla Club Swedens läsvärda site.

Plötsligt dyker en ny elbil upp som golvar mattan med resten av världens sportbilar

Ur släpet på Teslas stora lastbil rullade det ut en ny Tesla sportbil, en helt ny Tesla roadster med helt oöverträffad prestanda och räckvidd som vi snart ska komma till.

Världens näst snabbaste bil för vanlig väg är redan en elbil, Tesla Model S P100D med Ludicrous update ("galen uppdatering") som gör 0-100 km/h på 2,4 sekunder. Men vem bryr sig om en sportbil om en tänker på miljön? En befogad fråga men precis som solpaneler först dök upp på internationella rymdstationen för att senare kunna vidareutvecklas och bli billig teknik för vanliga jordlingar handlar det dels om teknikutveckling. Eller närmare bestämt omriktat fokus på miljövänlig teknik som snabbar på omställningen till fossilfritt. Kom ihåg att det finns en enorm motorkultur där framförallt grabbar snackar bilar och motorer utan att överhuvudtaget prata om utsläpp, föroreningar, buller osv. När även dessa börjar snacka fördelarna med eldrift, vare sig av miljöskäl eller prestanda sätts stor press på fordonsindustrin, det går inte längre att förhala, leta medelvägar med hybrider eller säga att "världens snabbaste bil drivs av en förbränningsmotor".


Nya Tesla Roadstern

Ok, nya roadstern då, den gör 0-100 km/h på 1,9 sekunder och har en räckvidd på 100 mil i motorvägsfart. Med 3 elmotorer leverar den ett vridmoment på smått ofattbara 10 000 Nm.

Världens just nu snabbaste bil för vanlig väg är Porsche 918 Spider som gör 0-100 km/h på 2,5 sekunder (tillverkarens tid, snabbare individuella tider har gjorts)

För att förstå hur överlägsen nya Roadstern är när det kommer till prestanda och räckvidd betänk detta: En sänkning med 0,5 sekunder på 0-100 km/h är som om världens genom tidernas snabbaste sprinter, Usain Bolt inte bara skulle slå sin närmaste konkurrent med 11 hundradelar (9.58 sekunder på 100 meter för män mot tredje bästa tid 9,69 sekunder, Tyson Gay), vilket redan det är överlägset, utan plösligt skulle springa hundrameter på nästan 2 sekunder snabbare tid!

Om Usain skulle vara nya Tesla roadstern så skulle tvåan i 100 meters-loppet ha drygt 20 meter kvar till mål. Det är ett gigantiskt avstånd.


När det kommer till räckvidden är redan Tesla överlägsna med sina modeller Tesla Model S och Model X som har upp till 50 mils räckvidd men med nya Roadstern dubblar man alltså detta och når 1000 kilometers-gränsen. Bilen ska börja levereras 2020.

Det handlar om ett helt nytt tänk kring hur fordon kan byggas och användas. Så sent om igår blev vi varse detta under media och företags-kickoffen av EcarExpo, nordiska elbilsmässan som inleddes vid  Nackastrandmässan i Stockholm. Vi kommer skriva mer om det i nästa inlägg men där fanns bland annat en ombyggd Triumf GT6 som nu drivs helt på el. Det bästa av två världar, befintlig kaross med redan inbäddad energi och miljövänlig framdrivning med elmotor och batterier, en smart miljö/resursbesparing helt enkelt.


Konverterad Triumf GT6 på EcarExpo, Nacka Strandmässan i Stockholm

Se gärna presentationen av Teslas nya eldrivna lastbil men framförallt, om ni befinner er i Stockholmsområdet besök gärna EcarExpo, nordiska elbilsmässan i Nacka, mässan pågår till och med imorgon. Det erbjuds förutom många elbilar, däribland uppvisning av nya Nissan Leaf även provkörningar av en rad elbilar på plats.

2017-11-12

Fossilbilar lika ovanliga som hästar inom 10 år

Inom tio år kommer nya bensin- och dieselfordon vara lika ovanliga på vägarna som hästar. Kort därpå kommer även befintliga fossilbilar försvinna då de blir för dyra att äga relativt självkörande elbilar som brukas som service.

Det må låta som science fiction men när ni sett Tony Sebas presentation om vad som håller på att hända inom transportsektorn kanske ni tänker annorlunda.

För se bara hur snabbt häst och vagn försvann från New Yorks gator i början av 1900-talet. På drygt tio år gick de vackra hästdroskorna från att vara vardag och ett självklart transportmedel för att snabbt tillhöra ovanligheterna på New Yorks huvudgator. Ett klassiskt exempel på hur snabbt något förändras när kritisk massa närmar sig och det som kallas superexponentiell utveckling i en s-kurva tar fart.

Vad vi ser nu är nämligen bara början i en utveckling mot eltransporter som precis inlett den resa som inom 5-10 år kommer genomgå en minst lika omvälvande utveckling som droskorna gjorde mellan 1900 och 1913 på 5 avenyn i New York då hästarna byttes ut mot bilar.

Varför det låter otänkbart för de flesta idag är för att människor tenderar att tänka linjärt när det gäller framtidsprognoser för teknisk utveckling och luras därför tex av det faktum att världens produktion av elbilar nyligen bara passerat 1 % av den totala nybilsproduktionen. De skulle enligt rådande linjära syn på fossilindustrins dominans innebära många årtionden innan elbilar blev ett dominerande inslag på vägarna.

Men för den som följer den tekniska utvecklingen genom historien vet att detta är helt fel, utvecklingen sker exponentiellt likt en s-kurva. Först till synes långsamt men sedan explosionsartat i fråga om tid och skala och ett paradigmskifte är plötsligt en realitet. Vi återkommer snart till detta. 

Tony Seba har vi nämnt tidigare på bloggen med anledning av Rethinkx-rapporten om framtidens eltransporter som Johan analyserade i en video i somras på vår internationella EVoution-kanal.
I presentation nedan förklarar Seba på ett inspirerande och övertygande sätt kärnan i Rethinkx-rapporten som vi tror kommer skaka om många när det kommer till hur omvälvande snabbt omställningen till självkörande eltransporter kan utvecklas bara inom 5-10 år.  

Tony Seba är en mycket framgångsrik entreprenör, föredragshållare och författare till bland andra boken "Clean Disruption of Energy and Transportation – How Silicon Valley Will Make Oil, Nuclear, Natural Gas, Coal, Electric Utilities and Conventional Cars Obsolete by 2030” som legat på första plats på Amazon. Seba har bland annat studerat datorvetenskap och utvecklingen av artificiell intelligens vid Massachusetts Institute of Technology (MIT) och har en master i business administration vid Stanford University. 

Det finns sannerligen mycket att lyfta fram i presentationen men här några av de viktigaste följt av våra tankar.
  • 2021 kommer självkörande elbilar som erbjuds som service (ej privat ägande) vara 4-10 gånger så billigt per mile (1,6 km) än att köpa en ny bil (elbil eller fossildriven bil). 
  • 2021 kommer självkörande elbilar som erbjuds som service (ej privat ägande) vara 2-4 gånger så billigt per mile (1,6 km) som att äga en gammal/befintlig icke självkörande bil.
  • Motsvarande ytan av tre San Francisco kommer kunna frigöras bara inom Los Angeles området (!) när parkeringsytor och enormt breda gator som idag präglar hela stadsbilden i jättestaden kan användas till annat än transporter. Detta tack vare att 80 % av antalet bilar på vägarna försvinner när de ersätts av självkörande elbilar. 
En elbil har tack vare sin högre verkningsgrad, färre komponenter och 5 x så lång körsträcka under sin livstid avgörande fördelar i omställningen till självkörande drift av fordon. En elbil skulle kunna köra 80 000 mil under sin livstid enligt Tony Seba och därmed fungera utmärkt som självkörande bil där den kan köras mer eller mindre dygnet runt i 5 år. Detta skulle inte fungera med en bil med förbränningsmotor som behöver servas regelbundet (en elmotor består av tiotalet komponenter mot en förbränningsmotor som kan ha flera tusen för att fungera) och är dyr i drift.  

Analys av tester från befintliga elbilsägare av Tesla Model S har granskats av bland andra Professor, Maarten Steinbuch vid Eindhoven University of Technology som tyder på att batterierna har kvar 80 % av sin laddningskapacitet efter 54 000 mil och har en livslängd på upp till 25 år.

Men, tänker säkert någon, att äga en befintlig bil är väl ändå billigare och bättre för miljön än att låta producera en självkörande elbil? I länder som Sverige tar det ju 18 år innan en ny bil byts ut och lämnar vägnätet och hamnar på skroten. Så ser det ut idag men det menar vi precis som Tony Seba kommer förändras i grunden då det inom 5-10 år med all sannolikhet blir billigare att låta en bil hämta upp dig och ta dig vart du vill än att äga en bil. Den enkla anledningen är försäkringskostnaden för självkörande elbilar kommer vara obefintlig (de kommer köra mycket säkrare än människor) , driftskostnader blir minimala och service och underhållskostnader minskar radikalt med en eldriven bil. Men vad som kommer bli lika avgörande är att resor kommer kunna optimeras för att fordon ska fyllas med så många passagerare som möjligt istället för att idag låta personbil transport 1-2 person i bilar för 5 personer eller fler. Detta är en enorm resurs- och miljöbesparing.

Priset för själva resan/biljetten med en självkörande elbil kan rent av bli gratis för de som väljer att åka gemensamt, istället kommer "oemotståndlig" service erbjudas i fordonen som biltillverkare eller andra företag säljer ombord, allt från mat till upplevelser eller fordon med extra sköna stolar för vila/sömn under resan. Här kommer det dras in mycket pengar av operatörerna som gör att priset för resan snabbt kan täcka driftskostnader mm med råge. 

En följdfråga som säkert ligger på mångas läppar blir då hur eldrivna bilar kan vara mer miljövänliga när de inte drivs på förnyelsebar el utan tex får el från kolkraftverk? Vad många inte känner till är att även om så alla framtidens elbilar drevs på el från kolkraftverk (vilket inte ens är fallet i Kina som är världens största användare i absoluta termer, men ej i andel av sin totala energianvändning då det tex finns öar som helt kör på kol eller olja) -är det fortfarande mer energieffektivt och mer miljövänligt än om de körs på den mest energieffektiva bensin eller dieselmotor! 

Det enkla anledningen är att  kolkraftverk har en verkningsgrad på runt 40 % vilket innebär att om så all eldrift i världen driver elbilar med 90 % verkningsgrad blir det mer enegieffektivt och därmed mindre utsläpp än med en diesel på 20 % verkningsgrad. Detta oräknat den enorma mängd energi som går åt för att framställa och transportera den diesel som till slut hamnar i bränsletanken (det ska först utvinnas olja, sedan transporteras, raffineras till diesel och sedan transporteras igen). 

Men kol och oljekraftverk (framförallt i länder som Saudiarabien med stor egen oljeproduktion) är på väg att ersättas av sol+vind i kombination med gigantiska batterilager eller vattenkraftmagasin. Med andra ord sker just nu en revolution inom såväl transportsektorn som energisektor som inom tio år kommer förändra fossilindustrin i grunden. Den snabbaste förändringen kommer sannolikt ske inom transportsektorn på grund av kombinationen av självkörande teknik med deep learning och Artificiell Intelligens och ren eldrift. Kostnadsbesparingarna det innebär, de nya marknader för resor som en service-upplevelse öppnar för och de 80-90 % färre fordon på vägarna som kommer förändra markpriser och öppna för nya platser för boender och mötesplatser mm blir minst sagt revolutionerande.

Den som vill förstå vad som håller på att ske inom transportsektorn just nu rekommenderas verkligen att se på Tony Sebas presentation. Presentationen bjuder på overvärderliga insikter, vare sig det är ur investeringsperspektiv, tankar kring nästa bilköp eller för att förstå hur den fossila omställningen kan utvecklas. Det senare med samhällsomvälvande utmaningar för infrastruktur och marktillgång när parkeringsplatser försvinner och vägar till stor del kan börja användas till annat än bara transporter i takt med att självkörande eltransporter tar över på vägarna.

Håll i hatten, Tony Sebas presentation är inget för känsliga fossiler 

Johan analyserade Tony Sebas rapport i somras i samband med ett reportage från en elbilsresa i Norge. Under resan som genomfördes med en Tesla Model S besöktes vad som då var världens största snabbladdningsstation norr om Oslo. En större snabbladdningsstation har nämligen redan byggts väster om Oslo... och en ännu större byggs nu söder om Oslo...

I videon om resan och rapporten, kopplar Johan även samman elbilsutveckling med svenska Northvolts satsning på vad som kan bli Europas största batterifabrik i Sverige.

 

För er som älskar doften av diesel och klassiska bilar behöver inte oroa er. Det kommer gå utmärkt att köra bensin- och dieselbilar även i framtiden men precis som med hästdroskor och hästar i allmänhet kommer det ske på speciella platser och inom avgränsade områden och med drivmedel som kostar en månadslön eller så. Det är helt enkelt en sysselsättning som kommer betraktas som lyxig hobby men som till skillnad mot hästar kommer vara strikt förbjuden på alla vanliga vägar.

Vi människor är trots allt obetänksamma och oberäknliga förare till skillnad mot en helt självkörande bil vilket kommer leda till att ingen stat eller något försäkringsbolag kommer acceptera mänskliga förare i allmän trafik. Det är bara en tidsfråga så njut bakom ratten medan ni kan, den kommer monteras bort snabbare än de flesta tror.

2017-11-09

Elbilschocken: E.ON. bygger 10 000 snabbladdare i Europa

För ett par veckor sedan skrev vi att elbilstillverkaren Teslas möjlighet att som första biltillverkare få bygga elbilar i Kina är en gamechanger. I detta inlägg fokuserar vi på en lika omvälvande game changer som är lika viktig för omställningen till fossilfria transporter men istället för produktionen av elbilar och batterier handlar om infrastrukturen för elektrifieringen av elfordon. 

Men vi syftar här inte på nyheten från i fredags förra veckan när biltillverkarna Volkswagen, BMW, Audi, Daimler, Ford och Porsche gick ut och meddelade att de bildat bolaget Ionity för att bygga ett gemensamt snabbladdningsnätverk i Europa. En satsning som handlar om 400 snabbladdningsstationer i Europa med en laddeffekt på upp till 350 kW (sannolikt ej per stolpe, utan flera stolpar som delar på ett laddskåp likt Tesla) som ska byggas fram till 2020.

Att dinosaurierna uppenbarligen har vaknat av Teslas, Nissans och flera kinesiska elbilstillverkares framgångar att locka till sig allt fler nybilsköpare är förvisso ett fall framåt. Men det gick inte många dagar innan det överträffades med råge och det återigen blev uppenbart hur löjligt liten Ionitys satsning i själva verket är. 

Den riktiga elchocken står E.ON. för som meddelar att de precis som Ionity ska bygga ett snabbladdningsnätverk i Europa fram till 2020 och även de med en laddeffekt på till 350 kW men de kommer bli aningen fler... de bygger nämligen hela 10 000 snabbladdare! Ja ni läste rätt. Det ska dock i rättvisans namn sägas att Ionity bygger 400 snabbladdare med flera laddstolpar per station men även om de sätter upp säg åtta stolpar per station i snitt, innebär det ändå bara 3200 laddstolpar totalt i Europa. Detta från några av världens största biltillverkare medan Eon alltså som ensamt bolag bygger mer än tre gånger så många under samma period!

Det är knappast så att Volkswagen och gänget inte har råd att bygga fler snabbladdningsstationer, det bör i sammanhanget handla om kaffepengar för dessa biljättar. Om en i fårhållandevis liten biltillverkare som Tesla kan bygga 349 snabbladdningsstationer i Europa och över 7300 snabbladdare världen över på bara några år och E.ON. bygga 10 000 i Europa, förväntar en sig klart mer av Ionity. Samtidigt är det givetvis positivt att fossilbilstillverkarna gör en satsning och kanske inser de under snabbladdningsbyggandet att det är bra för deras dieselluktande image att de bygger betydligt fler... 

E.ON. har i samband med pressleasen om satsningen släppt några mycket sevärda videos där riktiga elbilshjältar visar upp sina egenhändigt ombyggda eller designade elbilar. Mitt ute i öknen får vi se allt från en eldriven Monster truck (Big Foot 20) till den första Raesr-protypen som visats upp för allmänheten och alltså kör för fullt tillsammans med de övriga handgjorda elbilarna. Eller vad sägs som om en eldriven 52 Chevy och en Volkswagen Bug?

Kika på videon nedan. Framtidens transportmedel är eldrivna, punkt.

Ett ovanligt gäng elbilshjältar visar sina ombyggda elbilar i ett race in i framtiden

Detaljer om hur filmen gjordes och mer om elbilarna

2017-11-07

Den flygande elefanten i rummet: Superbilliga flygbiljetten

Johan minns när han reste till New York från Arlanda flygplats med sina föräldrar 1994 och av sin far fick veta att hans flygbiljett kostade 8000 SEK tur och retur. Idag kostar samma resa (tur och retur) för två vuxna och ett barn under 8000 SEK! Dvs priset för resan har fallit (icke inflationsjusterat) till mindre än en tredjedel mot idag.   

Många känner inte till eller har glömt bort att det inte var länge sedan flygresande var något exotiskt där långresor gjordes sällan och av privilegierade samhällsgrupper. Det fallande priset på flygbiljetter de senaste decennierna har möjliggjort för den explosion i flygresande som i sin tur haft stor påverkan på utsläppen av växthusgaser i atmosfären och som skapats tack vare tillgång till billig olja.

Det fallande priset på flygresor är dock bara ena sidan av klimatmyntet. För om nu politiker och forskare inser att flygandet måste minskas för att vi ska ha en chans att nå 1,5- graders målet, varför införs inte koldioxskatter som gör flygbiljetterna lika kostsamma som tex 1965?

1965 kostade en flygresa mellan Sydney och London motsvarade 22 veckors lön (för en schweizisk banksekreterare) eller nästan 16 000 dollar (mätt i 2009 års penningvärde), dvs drygt 134 000 SEK i dagens penningvärde. Hur många tror ni skulle ta flyget idag vid sådana priser?

Problemet med att förmå politiker att sätta ett pris på koldioxutsläpp från flyget stavas globalisering och ekonomisk tillväxt. För det finns vid sidan av Internet knappast något som mer kommit att förknippas med globaliseringen de senaste årtionden än den exponentiella tillväxten av antalet flygresor.

Svenska ungdomar gör tex idag fler flygresor än många av de flitigaste globetrotters gjorde så sent som i början av 1990-talet. Men ännu viktigare sett ur ett globalt handelsperspektiv, är transporten av prylar för tex komponenter inom tillverkningsindustrin och livsmedel som flygs kors och tvärs över planeten. Faktum är att många fabriker världen över skulle stå stilla om inte flyget fungerande.  Kommer delar för tillverkningen av tex en elmotor till en elbil inte fram, kan inte bilarna sättas ihop. Containerfartyg kan ta veckor och månader innan de kommer fram.

Hela produktionskedjor måste med andra ord förändras i grunden och vi ser redan början på det men av helt andra skäl än insikten om att eskalerande klimatförändringar kräver radikala förändringar av våra vanor. Automatiseringen i fabriker som nu sker i allt högre grad på grund av robotar och utecklingen av artificiell intelligens gör att allt fler företag likt elbils- och batteritillverkaren Tesla Inc. väljer underleverantörer så nära den egna fabriken som möjligt. Avstånd är tid och energi och ökade avstånd medför ökade risker för avbrott i produktionskedjan. 

Mitt i allt detta säger svenska politiker att Sverige ska visa föredöme och minska utsläppen. Men de svenska utsläpp som ökar mest, svenskars internationella flygresande och konsumtion av varor importerade till Sverige talas det lite om hur de ska bemötas. Signalerna som sänds från politiskt håll talar sitt tydliga språk. Kör gärna elbil, källsortera, köp lite ekologiskt eller närodlat och stöd organisationer som hjälper länder som redan nu drabbas av klimatförändringar men flyg för all del på långsemester, det är helt ok bara vi klimatkompenserar lite.

Ett slående exempel på denna förnekelse är att regeringen med närings- och innovationsminister Mikael Damberg i spetsen redan börjat förbereda för en ny flygplats i Sälen. Detta trots att ett godkännande för byggandet ännu inte är taget. Natursskyddsföreningen har överklagat beslutet då en rad uppenbara formella fel begåtts av Transportstyrelsen.

Ordförande för Naturskyddsföreningen i Dalarna, Mattias Ahlstedt skrev bland annat följande i en debattartikel:
"Vi vill att det tillstånd som finns för flygplatsen upphävs tills vårt överklagande har prövats. Det har begåtts en lång rad formella fel av Transportstyrelsen. De sprängningar som krävs för flygplatsen är till exempel oåterkallelig påverkan på miljön, något som påverkar hur ärendet ska hanteras. Transportstyrelsen har heller inte gjort de utredningar som luftfartslagen kräver. Om dessa hade gjorts på rätt sätt hade det varit uppenbart att flygplatsprojektet inte är ”lämpligt ur allmän synpunkt” som det står i Luftfartslagen.
Exempel på de formella fel som begåtts:
Transportstyrelsen har skickat ett dokument på remiss som anges som en komplettering. Själva ansökan ingick inte i remissen. 
Transportstyrelsen har bara remitterat ansökan till Försvarsmakten, Länsstyrelsen i Dalarna och Malung-Sälens kommun, inte – som den borde – till Trafikverket, Luftfartsverket, omkringliggande kommuner och flygplatser, Region Dalarna, Naturvårdsverket, andra trafikoperatörer och ideella föreningar. 
I remissbrevet citeras luftfartslagen, men inte alla krav som lagen ställer.
Beslutet borde innehålla information om hur man kan överklaga, s k besvärshänvisning. Det saknas.
Transportstyrelsen har inte kungjort beslutet. Det har därför varit näst intill omöjligt överklaga för de som har rätt att göra det".
Flygplatsen ska kosta 250 miljoner skattekronor att bygga. Men varför vill regeringen bygga den? Är turismen till en av Sveriges största skidorter viktigare än omställningen till den fossila framtid vi måste röra oss mot i högsta möjliga tempo?

En flygindustri vars högsta kostnad är bränslekostnaden och inte har några kortsiktiga alternativa flygbränslen som  går i huvudsak på flygfotogen (raffinerad från utvunnnen råolja) lever på mycket små marginaler för att överhuvudtaget gå runt. Men det är knappast svenska politikers uppgift att hålla flygindustrin under armarna. Det flygbolagen kan göra för att pressa kostnaden är att sänka personalkostnaderna ytterlgiare och välja flygrutter där parkeringshyrorna vid flygplatserna är relativt låga men dit vill förstås få åka. Då transit till och från små hålor "ute i ingenstans" inte är utbyggda... Med det ordnar sig nog, vi får väl snart se robotar ombord på flygplanen för att sänka kostnaderna ytterligare vilket möjliggör billigt fossilt flygresande lite till!

Skattepengar för 250 miljoner  skulle istället kunna investeras i tex 250 snabbladdningsstationer (om vi räknar i högre kostnadsspannet, dvs 1 miljon kr för byggnation, installation mm av snabbladdare i Sverige). Svenska politiker behöver bara åka på studieresa till Norge för att se vad som händer när folk får tillgång till infrastruktur för snabbladdning. Detaljer kring kostnader för att bygga snabbladdare kan ni läsa om i ett läsvärt inlägg på Tesla club Sweden

Det går heller inte att undgå att ställa sig frågan om bygget av flygplatsen i Sälen pressas på för att underlätta logistiken för svenska stockholmspolitikers årliga resa till försvarskonferensen försvar och kongress i just Sälen? Om så är fallet bör försvarskonferesen rimligen kunna flyttas till något annat säkert ställe där logitiken fungerar utan tillgång till flyg. 

I en debattartikel i Dagens Nyheter i somras gjorde Johan ett commitment tillsammas med flera forskare, artister, idrottare och föredragshållare däribland Kevin Anderson, Björn Ferry, Heidi Andersson, Malena Ernman mfl -att slute flyga. Syftet med artikeln var inte att slå sig för brösten eller peka med hela handen på alla svenskar som flyger på semester till vänner och bekanta med familjen. Tanken var att ge inspiration och få människor att ta sig en funderare över sina fotavtryck på klimatet. Det är viktigt att inte bara se problemen och försöka göra något åt dem, det är lika viktigt att försöka hitta alternativa vägar framåt för dem som vill och kan. Desto fler som vågar gå före, ju fler vågar ta liknande steg.

Avslutningsvis rekommenderar vi att kika på någon av Charles Schlumbergers presentationer om just flygets framtidsutmaningar... Presenationen nedan gavs vid ASPO-USA:s energikonferens i Washington DC från 2011 som Johan deltog vid på plats (ja, tyvärr med flyg!). Schlumberger som vi skrivit om tidigare är svenskättling (på sin mors sida) och flygtransportchef vid Världsbanken i Washington D.C. 

ASPO-USA:s energikonferenser (ASPO=Association for the Study of Peak Oil and Gas) 2010 och 2011 i Washington D. C. var viktiga inspirationskällor under skrivandet av vår bok Olja för Blåbär-Energi, Makt och Hållbarhet. 

Vi måste inse att billigt flygresande inte är en mänsklig rättighet men att en dräglig framtid bör vara det.

Peak Oil:s inverkan på flygindustrin i tre steg, enligt ett scenario av Charles Schlumberger, flygtranportexpert vid Världsbanken (från 2011)

2017-11-03

Nya hopp om smarta toalett- och VA-lösningar kommer från oanat håll

För ett par veckor sedan skrev vi om det så kallade "stugupproret". Människor i byar och samhällen på olika håll i Sverige som inte vill tvingas ansluta sig till kommunalt vatten och avlopp (VA) med anslutningsavgifter som kan tvinga människor att flytta trots att miljövänligare och billigare alternativ redan finns på plats eller kan installeras.

Det kanske mest amärkningsvärda och allvarliga är att kommunerna på lång sikt riskerar att bita sig själva i svansen genom att öka samhällets redan ansträngda vattenanvändning genom att öka antalet vattenspolande toaletter. Det förstärker heller inte samhällets krisberedskap att ytterligare centralisera något så viktigt som tillgången till en konstant fungerande toalett med ständigt behov av elektricitet och vatten.

Men det finns som tur är alternativ så som uppfinnaren och ingenjören Carl Lindströms smarta komposteringstoalett som Johan fick möjlighet att lära sig mer om för ett par år sedan. Video om den finner ni nedan.


I onsdags sändes ett hörvärt program av Klotet i Sveriges Radios P1 om just behovet av nytänkande kring dagens (åtminstone i västvärlden) dominerande WC-lösning som är oerhört resurskrävande och inte är en hållbar lösning för framtiden.

När tex 700 miljoner indier nu ska börja använda toaletter istället för att som idag låta människor utföra sina behov under bar himmel i närhet av vattendrag, kan inte bara avlopps- och vattenledningar dras kort och tvärs över hela landet. Istället behövs genomtänkta toaletter som fungerar som slutna kretslopp och samtidigt möjliggör för kvinnor och barn att kunna utföra sina behov på ett tryggt och säkert sätt. 

Indiens omställning mot vad vi hoppas blir föregångsexempel för resten av världen för hur hållbara VA och WC-system kan byggas påminner om hur Kina redan sedan flera år tillbaka tvingats inse behovet av att elektrifiera hela transportsystemet och ställa om landets energiproduktion mot förnyelsebart. Detta för att hantera extrema föroreningsnivåer i många av landets megastäder från såväl kolkraftverk som diesel och bensin-transporter. En växande medelklass som konsumerar mer prylar och tjänster kräver ett fungerande och energieffektivt transportnät. 

Här har vi i Sverige även mycket att lära både från Indien och Kina. Ironiskt nog är det kanske just utvecklingsländer som kommer anamma hållbara VA- och WC-system först för att de helt enkelt redan nu måste ta hänsyn till vattentillgång, miljöresurser i omgivningen och av ekonomiska skäl inte bara kan kopiera västvärldens energislösande system. Detta är något vi i Sverige bara börjat inse då vi varit så bortskämda med en till synes oändlig tillgång till rent vatten och blint fokuserat på en utbyggnad av centraliserade VA-system som om det vore en hållbar lösning för framtiden.

Lyssna gärna på programmet från Klotet nedan och fundera själva. Trevlig fredag!