Sidor

2014-07-14

Oljebarometern -14 Juli

Peak Oil måste läsas

World Sets New Oil Production and Consumption Records, Robert Rapier, Financial Sense, 10 Juni 2014
-Gedigen genomgång av BP Statistical Review of World Energy som vi gått igenom här på bloggen nyligen.

Turkey reviews options for shale gas, Daniel Graeber, UPI, 10 Juli
-Turkiet nästa land redo att öppna pandoras ask, trots bättre vetande och andras dåliga erfarenheter från skifferutvinningen.

Statoil gets nod for Barents Sea drilling, Daniel Graeber, UPI, 10 Juli 2014
-Norska regeringen ger sitt godkännande för oljeborrning i det naturkänsliga Barents hav norr om Norge. Desperationen efter fortsatt fallande norsk oljeproduktion öppnar tidigare stängda och hårt bevakade dörrar...

Oil Abundance? Not So Fast - Drilling holes in the energy boom story, Richard E. Vodra, Resilience.org, 14 Juli 2014
-Rakt på sak, utan krusseduller om USA:s energiberättelse de senaste 8 åren. Verkligheten bakom sagan och de vilseledande skiffersidospåren...

Ekonomicirkusen

 -

-Behöver inte sägas så mycket mer. Är vi en kreditbubbla/skuldbubbla i global skala? Fundera själva!


Det Nya Kina 

Chinese Cash-Bearing Buyers Drive U.S. Foreign Sales Jump, Gittelohn, J, Bloomberg, 9 Juli 2014

-"Köpare från större Kina, inklusive Hong Kong och Taiwan spenderade 22 miljarder dollar på amerikanska husköp under året fram till mars 2014. Upp 72 % från samma period 2013. Detta är mer än från någon annan nationalitet enligt National Association of Realtors (...) Det innebär att 24 % av varje dollar spenderad i husköp av internationella köpare kom från en kines"...

New Chinese Threats to U.S. Space Systems Worry OfficialsYasmin Tadjdeh, National Defene Magazine, Juli 2014
-Ny kinesisk rymdteknologi oroar amerikanska försvarsmakten.

Ny Teknik & Övrigt

Toyota: Elbilen behöver Nobelprisbatteri, Håkan Abrahamson, Ny Teknik,

-Toyota ännu i förnekelsestadiet för eltansporternas otvetydiga övertagande av fossildrivna transporter.
Ja använd er el-fantasi för inom några år kommer med all sannolikhet eltransporter användas i stor skala om än inte i samma omfattning som dagens oljefordon (finns inte energi eller ekonomi till det).

Toyotas forskningschef talar rent struntprat när han säger att det inte finns någon efterfrågan eller vettig teknik för elbilar. Att företaget lägger ner sin produktion av Rav 4 beror främst på att Tesla Motors som står för elmotorn och batterierna i bilarna har så hög efterfrågan på sin elbil Tesla Model S. I väntan på sin gigafabrik för batterier kan Tesla därför inte förlänga kontraktet med Toyota-då skulle Tesla inte kunna leverera tillräckligt med batterier och elmotorer till sin egna bilar!

Låter väl bättre att säga att Toyota går i bräschen för vätgasbilar...

Toyota ligger precis som övriga bilindustrin på bromspedalen för att man inte har färdiga elbilar som kan konkurrera med Tesla Model S. Som Steve Jobs tidigt konstaterade när han utvecklade Apple, konsumenterna vet inte vad de vill ha, efterfrågan skapas med bra produkter. Kan man inte eller vill man inte sälja framtidens produkt är man dömd att konkurreras ut i det långa loppet.

Vätgas är ett rent skämt som bara handlar om att behålla kontrollen över underhållet av sönderfallande bränslemotorer och behålla infrastrukturen för bränslepåfyllningen. Eluttag finns överallt, i hemmet, på jobbet och snart finns det snabbladdare för Teslas elbilar så att man ta sig runt i hela Västeuropa, från Norrland till franska rivieran-gratis!  

När Tesla slår upp dörrarna för sin första av flera gigabatterifabriker kommer bilindustrin säga "det kommer aldrig funka" medan Tesla fortsätter att plocka marknadsandelar. Denna gång även i normalpris-segmentet (tänk Volvo för 300-350 tusen). Kinesiska biltillverkare som KNDI ligger inte långt efter och kör så det sprakar med sina elbilar redan, trots att "det inte funkar"...    

1 kommentar:

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.