Sidor

2018-10-25

Tesla går med vinst - Model 3 lika omvälvande som T-Forden

Nedan ett inlägg signerat Johan. 

Tvivlare om att Tesla ska "överleva konkurrensen" får snart äta sin hatt med senap. Tesla redovisade igårkväll svensk tid sin första kvartalsvinst på flera år men övertygade på många fler punkter än så.  

I Teslas tredje kvartalsrapport för året som ni kan läsa i sin helhet här redovisades en vinst på 2,8 miljarder SEK och ett positivt kassaflöde på 6,7 miljarder SEK. 

Att Tesla nu börjar skörda frukten efter så många års hårt arbete och trots att ha motarbetats mer än Amazon under sina tuffaste dagar, är förstås inte en nyhet för oss som följt företaget i snart 10 år men ändå glädjande. 

Det finns väldigt mycket att borra ner sig i från rapporten. I det här inlägget tar jag upp några av de i mina ögon viktigaste punkerna följt av lite tankar kring varför Tesla Model 3 kan få en lika viktig betydelse för bilindustrin som T-Forden fick i början av 1900-talet. Men till skillnad mot T-Forden blir det inte startskottet på nedmonteringen av eltransporterna i USA och världen utan vändningen. Tesla Model 3 kan bli en dominant och kickstarter till elektrifieringen av bilar på bred front.   

Många lägger mycket fokus vid att Tesla nu går med vinst men lika lite betydelse som det har för Netflix eller Spotify nu, ja eller det hade för Amazon i början har det i det stora hela för Tesla. Andra faktorer är viktigare.

Tesla Model 3, som tillverkades i 4300 per vecka i snitt under kvartalet gjorde en marginalvinst per tillverkad bil på klart över 20 %. Detta är extremt höga siffror och fullt jämförbart med många sportbilar och tex nästan fem gånger högre än vinstmarginalen för genomsnittliga bilmodeller för Ford. Slår vi samman vinstmarginalen för Model 3, Model S och Model x under kvartal 3 hamnade den på 25,8 % vilket är en smått overklig siffra för att vara i bilindustrin.  

I början av månaden rapporterade vi om att Tesla producerat 53  239 Model 3 under kvartal 3 vilket placerade bilen på femta plats bland alla sålda sedan i USA. Sedan dess väntas Tesla ha klättrat minst en placering till. Även efterfrågan på Tesla Model S och Tesla Model X fortsatte att öka under kvartalet trots att de kostar ungefär dubbelt så mycket och trots höga importtullar till Kina (påslag med 40 %). Totalt levererade Tesla 83 500 elbilar under kvartalet vilket är 80 % mer än företaget tillverkade under hela 2017. 

På en fråga om Tesla kommer behöva ta in mer pengar för att finansiera den nya bil-och batterifabriken i Shanghai meddelade Elon att de inte ser några sådana behov just utan räknar med att fortsätta gå med vinst de flesta kvartalen framöver och på årsbasis 2019 med undantang för kvartal 1  nästa år på grund av konvertibler (skuldbrev som löper ut under kvartalet). Kvartal 1, 2019 bedömmer Elon  ändå att företaget ska gå ungefär plus minus noll. 

Allt prat om att Tesla ska gå under på grund finansiella problem kan i praktiken avskrivas helt. Det finns gott om utrymme att ta in kapital om det skulle behövas, antingen genom att ge ut nya aktier eller genom att ta lån. Med den tillväxt företaget har är det få banker som skulle neka Tesla den möjligheten, snarare tvärtom. Även i en lågkonjuktur och finansiell härdsmälta har Tesla nu så många trogna ägare samtidigt som behovet av elbilar fortsätter att växa medan utbudet är begränsat, att jag bedömmer att de har större möjlighet att klara sig ur en finansiell storm än de flesta andra biltillverkare.  

När det kommer till konkurrensen har Tesla en annan helt avgörande fördel för att hålla ner kostnader och priset per elbil. Under kvartalsrapporten uppgav företaget att cirka hälften av alla elbilsbatterier i världen kom från Teslas gigafactory 1 och 2. Hälften, låt det sjunka in. När i princip alla andra biltillverkare med undantag för kinesiska BYD (och några till) har problem att få fram tillförlitliga och billiga elbilsbatterier, pumpar alltså Tesla ut hälften av hela världens utbud! 

Teslas gigafactory 1 är dessutom långt ifrån färdigutbyggd. Under kvartalsrapporten igår framkom det även att företaget valt att minska antalet battericeller i den senaste medium range varianten av Model 3 vilket innebär att Tesla kan tillverka fler Model 3 med färre antal celler per bil vilket i sin tur innebär att dagens produktion räcker till fler batteripack (bil- och energilager). 

Att Tesla på detta sätt själva (tillsammans med partnern Panasonic) kan styra batteritillverkningen är en stor fördel gentemot övriga biltillverkare i ett skede där batteritillgången ännu är begränsad i förhållande till den snabbt växande efterfrågan på elbilar. Elon Musk fick även frågan om hur lågt de pressat priset per battericell men ville inte ge några detaljer då detta är en viktig konkurrensehemlighet. Däremot var han tydlig med att företaget är övertygat om att det har överlägset lägst kostnad per tillverkad kWh och de mest effektiva batterierna på marknaden.   

Slutligen en punkt som de flesta inte lagt så mycket vikt vid men som Elon Musk lyfte under gårdagens kvartalssamtal. Elon antydde att Tesla kommer bygga världens i särklass största egna, helt självkörande elbilsflotta och erbjuda Tesla-ägare antingen att ansluta sig till Teslas-flotta eller hyra ut/låna ut sin Tesla till andra i sin närhet för att på så vis tjäna pengar på att dela sin Tesla som en transportservice. Uber och de andra får se opp! 

Elon menade att de redan har det mest avancerade och utrbredda neurala nätverket för att Tesla-bilar upp till 2 år bakåt endast genom att installera ny hårdvara för grafikprocessor/datahantering kommer kunna vara en del av denna framtida självkörande flotta. Vi får se om det räcker men det bör få konkurrenterna att bli minst sagt nervösa.     

Tesla Model 3 lika omvälvande för bilindustrin som T-Forden    
När Henry Ford introducerade det löpande bandet 1914 med bilmodellen T-Ford innebar det en revolution för tillverkningen av bilar. Priset per tillverkad bil sjönk till mindre än en tredjedel på 19 år och T-Forden blev tillgänglig för de stora massorna. Var 24:e sekund lämnade en T-Ford, tillverkningslinan/det rullande bandet. 

Precis som Henry Ford har en av Teslas huvudgrundare, tillika företagets VD, Elon Musk hela tiden strävat efter att få ner tillverkningskostnaderna för sina elbilar för att kunna erbjuda modeller som så många som möjligt har råd att köpa. Inte för att tjäna en massa pengar utan för att bilindsutrin håller på bokstavligen köra oss rakt in i klimat- och resursväggen genom att vägra göra en seriös satsning på alternativ till fossildrivna fordon. Utan en bebolig planet spelar det ingen roll hur mycket pengar du har. 

Tesla kan inte göra detta själva, men i bästa fall påskynda omställningen och det har hela tiden varit Elons syfte med att ta risken satsa på ett till synes hopplöst företag, att elektrifiera bilindustrin.   

De flesta har inte förstått detta och istället stirrat sig blinda på att företagets första bilmodell var en supersportbil i miljonklassen och att efterföljande två modeller Tesla Model S och X kostar nästan lika mycket och därför bara är till "för de rika". 

Men alla som vet någonting om hur tillverkningen av bilar går till vet att det inte går att producera tiotusentals bilar utan extrem effektivitet och framförallt enorma kapitalinvesteringar för att få igång de fabriker, produktionslinor, säkra underleverantörer osv för att det ska vara möjligt att nå en bil som de stora massorna kan köpa (ja eller framöver bruka som självkörande transporttjänst...).  

Tesla hade dessutom den enorma nackdelen att ha tvingats utveckla egna elmoter, batteripack, växelriktare osv osv då dessa inte fanns eller var tillräckligt effektiva och synkade. De var helt enkelt inte optimerade för utformandet av en effektiv, attraktiv och relativt billig elbil. För att få in pengar och kunna nå till massproduktion av elbilar (Tesla Model 3 är första riktiga steget i massproduktionen av elbilar någonsin) krävs alltså mycket pengar. Det "enklaste" sättet att få in pengar från låg produktion/små volymer är att sälja dyra bilar med höga marginaler. 

Det är även en mindre risk för ett nystartat företag som Tesla var 2008 när första bilen, Tesla Roadster började tillverkas.  De första teslaägarna var att betrakta som pionjärer och var tålmodiga trots många barnsjukdomar i början vilket var tacksamt för Tesla som kunde åtgärda dessa utan allt för stora kostnader.

Tillbaka till T-Forden och jämförelsen med Teslas bästsäljande elbil Tesla Model 3. Under de 19 år som T-Forden tillverkades stod den för cirka hälften av världens totala bilproduktion och 15 miljoner exemplar såldes. Hur kan man då jämföra detta med Tesla Model 3 som under kvartal 3 i år "bara" levererade 56 000 Model 3? Det går förstås inte om man bara tittar på rena produktionssiffror (idag bör väl tilläggas).  

Men det finns andra aspekter som gör att Tesla Model 3 i högsta grad kan få en liknande inverkan på hela bilindustrin som T-Forden fick. Under Teslas redovisning av kvartalsrapporten igår meddelade nämligen företaget som tidigare nämnt, att cirka hälften av alla elbilsbatterier i världen tillverkades i företagets två batterifabriker, framförallt gigabatterifabriken i Nevada. 

Priset på Tesla Model 3 är även viktigt här. Sett över bilens livscykel är en inte Tesla Model 3 så dyr som den först kan verka. Om vi räknar att en Tesla Model 3 kommer kosta från 420 000 SEK i Sverige (kan bli något dyrare eller något billigare), kommer bilen sett över 8 års ägande sannolikt spara in köparen 100 000 SEK. Detta omfattar  drivmedelskostnader, service-kostnader, fordonsskatt osv. 

Med andra ord är priset, oräknat eventuell supermiljöbilspremie (60 000 SEK), jämförbart med en bil för runt 320 000 SEK. Det är förstås mycket pengar för många människor men på nivåer som gör att väldigt många har råd köpa en Model 3 och kommer välja att göra det då den erbjuder något som inga andra bilmodeller i samma prisklass erbjuder. För inte nog med att det är en attraktiv elbil i mångas ögon, det är en elbil med räckvidd som gör långresor i nästan hela Sverige och Europa enkla och bekväma. 

Tesla Model 3 är även den i särklass säkraste bil som testats i USA. En bil som dessutom kommer bli ännu säkrare i takt med att mjukvaran för Teslas neurala nätverk för inlärning av förebyggande åtgärder i olika situationer, uppdateras i bilarna över tid. Detta var även något Elon Musk och teamet bakom säkerheten kring bilarna underströk under kvartalssamtalet igår. Teslas globala neurala nätverk med data insamlat från alla Tesla-bilar som är ute och åker kommer kunna förutse situationer bättre och bättre och bilen ser dessuom 360 grader runt bilen vilket inte en människa kan.  

Prestandan och den estetiska minimalismen i Tesla Model 3 är förstås en smaksak men det finns ingen annan bilmodell som kommer i närheten av att kunna erbjuda detta. 

Tesla Model 3 är helt enkelt banbrytande på så många plan och har slagit igenom så snabbt att den är fullt jämförbar med T-Forden i dess betydelse att snabbt omforma bilindustrin och tvinga den in på elbilsspåret i en takt som annars inte varit möjlig. 

Jag är helt övertygad om att Tesla Model 3 kommer bli den bäst säljande bilen, alla kategorier, på kvartalsbasis även i Sverige inom en snar framtid. Den som tvivlar bör begrunda följande. De som köpt en Tesla Model 3 i USA är personer som bytt in bilar som kostar klart mindre än en Tesla Model 3 och enligt Tesla stora grupper människor som inte brukar köpa en bil i denna prisklass. Fördelarna med säkerhet, elbil med riktig räckvidd och givetvis den starka community-gemenskap som omger Tesla lockar säkert många. 

Att Tesla som enda tillverkare dessutom erbjuder snabbladdning över nästan hela landet (Norrland på gång), i Europa, Nordamerika, Australien och Kina är dessutom något som får många att sluta oroa sig för myterna om räckviddsångesten.    

Jag har själv reserverat en Tesla Model 3 och kommer troligen ta leverans av en i slutet av februari eller slutet av mars nästa år vilket är beräknad leverans för oss som reserverade Model 31 mars 2016. Jag kommer dock invänta uppgraderingen med aktiv luftfjädring och dragkrok innan jag beställer den (har utlovats av Elon Musk) och förstås provköra den först! 

Den som är intresserad av en Tesla Model 3 (eller Model S och X) och vill få tillgång till gratis laddning de första 6 månaderna kan använda min Tesla-länk här

Leveranser av Model 3 till Asien väntas börja kvartal 2, 2019 och det finns ännu utrymme för ökad produktion i Fremont fabriken som just nu producerar cirka 5000 Model 3 per vecka och enligt Elon Musk har utrymme att öka volymerna till 7000 per vecka. Men fabrik i Kina är alltså på gång.    

Vi äger aktier i Tesla Inc.   


Jag laddar vid Teslas Supercharger-station i Ödeshög på väg söderut i Europa

2018-10-21

Hur bygger vi ett hållbart transportsystem med Podcars och andra självkörande eltransporter?

Nu har Johan redigerat klart ytterligare tre presentationer från Podcar City -konferensen som vi hade uppdraget att bevaka på plats 11-12 oktober i Gävle.

Det första seminariet kretsade kring frågan "hur vi kan bygga ett hållbart transportsystem med Podcars". Det framgick snabbt att det inte bara handlade om självkörande eldrivna fordon eller "podcars" på egna banor ovan mark utan även minibussar, seriekopplade poddar likt små tåg eller för den delen vanliga fordon som är självkörande men som är en del av ett större transportsystem.

Huvudfokus var inte bara hur vi ser till att självkörande fordon elekrifieras utan även hur de kan delas av så många som möjligt per resa. Hur vi hittar effektiva incitament för att förmå fler att välja bort personbilen som ägs och brukas av ett fåtal var ett centralt tema. Detta för att se till att minska behovet av fordon på vägarna och inte korka igen trafikflödet med otaliga självkörande fordon som far omkring för att uträtta enskilda personers ärenden.

Tre talare gav sina respektive perspektiv på utmaningarna och möjligheterna med den elektrifiering och automatiseringen vi ser inom en rad olika transportsystem just nu.

Först ut var Mattias Goldman från tanksmedjan Fores som ni kan se nedan.



En presentation Johan var lite extra nyfiken på inför konferensen var den som följde av Alexander Kyllmann som Johan intervjuade i en video innan konferensen. Alexander Kyllmann är VD och grundare av Modutram, ett företag som är på god väg att bygga Mexikos första helt självkörande eldrivna Podcar-system eller Autotrén (podtåg) som de kallar det, utanför Mexiko-City. Mexico City som för övrigt är en av de, om inte den mest övertrafikerade staden i världen.

Kyllmann är elektroingenjör utbildad vid bland annat Stanford University men är född och uppvuxen i Bolivia och har bott på många ställen i världen innan han alltså för snart 10 år sedan grundade Modutram i Mexiko.

Systemet beräknas stå klart i slutet av 2020 och blir då ett komplement till bussar och tåg och ett lokalt alternativ till bilar. Exakta omfattningen av systemet är ännu inte klart med initialt kommer det troligen få runt 12 stationer och banan sträcka sig 7 km, med en kapacitet på 30 000 passagerare per dag. Men systemet är modulärt och är det tänkt att kunna byggas ut till ett större system i takt med att behov och intresse växer.

Johan kommer ha regelbunden kontakt med Kyllmann för att följa hur projektet utvecklas. Blir troligen fler videos om det på EVolution-kanalen längre fram.

Nedan följer Alexander Kyllmanns första presentation, del 2 kommer i ett senare inlägg där Kyllmann ger mer tekniska detaljer kring Modutram-systemet. 

Modutram, ett Podcar System på gång utanför Mexiko City 


Sist men inte minst följde en presentation av svenska forkningschefen Anna Pernestål Brenden med lite av den senaste forskningen om självkörande transportsystem. Anna är chef vid Integrated Transport Research Lab (ITRL) vid KTH i Stockholm och följer på nära håll vad industrin och forskningen visar på för utmaningar och möjligheter med tex podcars och självkörande fordon i allmänhet.   
  
Anna modererade även flera paneldebatter och höll en till presentation som vi ska återkomma till i senare inlägg.

2018-10-19

Framtidens transportsystem: Intropresentationer från Podcar City 2018 i Gävle

Johan har nu redigerat och laddat upp första intro-presentationerna från Podcar City-konferensen i Gävle som pågick torsdag-fredag förra veckan (11-12 oktober). Vi fick uppdraget att filma det hela och samtliga videos kommer laddas upp på vår internationella EVolution-kanal samt läggas upp här på bloggen i takt med att de blir klara. 

Den internationella Podcar City-konferensen var alltså den 12:e i ordningen och den tredje Johan deltog vid. En gedigen samling talare och deltagare från många delar av världen var på plats för att diskutera framtidens transportlösningar med fokus på delade, eldrivna och självkörande transportersystem för främst kollektivtrafik. Podcars, dvs självkörande eldrivna minifordon/minibussar oftast på dedikerade banor ovan mark var bara en del av de system som fick utrymme. 

Helhetslösningar där olika system komplettterar varandra var huvudspåret och givetvis handlade mycket om hur vi ser till att övergången till självkörande eldrivna fordon inte förvärrar trafikflöden och säkerheten. Något som riskerar bli följden om alla biltillverkare ska sälja sina egna personifierade fordon som åker kors och tvärs halvtomma för att hämta prylar och ett fåtal individer per resa. 

Men mer om det i kommande videos från konferensen där nybyggda Podcar system visas upp, men även kommande system och tester av självkörande eltransporter i bland annat Sverige diskuteras. Flera riktigt intressanta paneldiskussioner utlovas också där många tankeväckande frågor ställdes från konferensdeltagarna, inklusive en hel del frågor från Johan.   

I nedanstående video inleds alltså konferensen av svenskättade amerikanen och serie-entreprenören Ron Swenson som Johan intervjuade i Silicon Valley 2015 och som vi skrivit om här på bloggen i tidigare inlägg. Johan träffade Ron första gången 2010 och 2011 under två energikonferenser i Washington DC. Ron är en mycket inspirerande och ödmjuk herre som med ord och inga visor direkt inledde med ett långt citat av Greta Thunberg för att klarsynt understryka hur bråttom det är att ställa om transportsystemet till fossilfritt NU och inte i framtiden. Efter Ron Swensons korta inledning följde två välkomsttal som start för konferensen med kommundirekttör Göran Arnell och Margaretha Wedin, kommunalråd för centerpartiet i Gävle.

Intropresentationer från Podcar City 2018 i Gävle. Godbitarna från konferensen är dock under redigering så stay tuned!   
 

2018-10-14

Bli en modern renässans-människa: Din nästa arbetsintervju kan avgöras av en AI

Detta inlägg är signerat Johan.

Minst två företag på Fortune 500-listan använder nu ett specialutvecklat AI-verktyg vid arbetsintervjuer för att bedöma om personen är lämplig för att bli anställd. Genom att analysera personens mikro-uttryck i ansiktet vid olika frågor kan känslor, lugn och pålitlighet mm bedömas på olika skalor som sedan sammanvägs. Detta har redan blivit ett värdefullt sorteringsverktyg där tex hotellkedjan Hilton ger ett sammanvägt betyg av de arbetssökande som företaget sedan kan använda. Sannolikt väljs många bort av människan som ska ta beslutet om att eventuellt gå vidare med en person tidigt tack vare AI-verktyget. Men detta är förstås bara början...

Denna utveckling lär vi bara se fortsätta. Detta kan vara mycket effektivt då ett AI-verktyg med hög tillförlitlighet besparar företagen tid och resurser och hela tiden blir bättre på att läsa av människors reaktion på olika arbetsfrågor som sedan matchas mot andra AI-verktyg som tex läser av hur du uttrycker dig och tänker genom att gå igenom dina flöden på twitter och facebook.

I videon nedan får en inblick hur en arbetsintervju med AI-verktyg kan gå till.



Många uppfattar inte hur snabbt AI-utvecklingen går och tror fortfarande därför att vi kommer se en lika "långsam", till synes linjär utveckling av tekniska innovationer och intåg av AI på arbetsmarknaden mm  som vi ser nu. Detta är en tankevurpa vi måste skaka av oss tämligen fort.

Vi uppmanar alla bloggens läsare att läsa Max Tegmarks bok Liv 3.0 samt Nick Boströms bok "Superintelligens", två av världens ledare tillika svenskar, inom just AI-utveckling. Vi måste redan nu börja fundera över hur utbildningar för barn och vuxna ska utformas för att kunna anpassas till en värld som inom 10-20 år kan se mycket annorlunda ut på grund av just AI. Det har kanske aldrig tidigare varit viktigare att undvika specialkompetens inom områden där en AI kan ersätta människor, vilket är allt fler områden...

Breda kunskaper där sociala värden stärks men även grundläggande förståelse för den digitala utvecklingen (inklusive programmering), systemtänkande, kritiskt tänkande, kreativitet och konstnärliga mänskliga uttrycksformer har större chans att leva vidare och frodas bland människor än repetetiva uppgifter eller snarare all form av über-specialisering.

För det är dags att glömma allt du läst i böckerna om nationalekonomi om de komparativa fördelarna med specialisering på olika marknader som ger bättre och billigare produkter på en marknad som konkurrerar ut andra mindre effektiva på andra. För släng in AI i ekvationen samt de planetära gränserna och det blir snarare "renässans-människan" (tänk Leonardi Da Vinci) med inställning att  försöka ta till sig breda kunskaper om mycket, ständig nyfikenhet att lära nytt och kreativa förmåga till anpassning som har störst chans att överleva.

Samtidigt konstaterar vi att på område efter område lyser lamporna rött om att vi behöver skapa ett kretsloppstänkande som på ALLA PLAN är i synk med naturen och att teknisk överspecialisering som saknar helhetsgrepp snarare är att betrakta som sårbarhet och ett hinder för resiliens. Några tror förstås att en AI Singleton ska lösa detta åt oss eller snarare ta de svåra beslut vi som kollektiv art inte tycks kunna ta. Beslut om fullt fokus och prioritering att hantera den globala klimatutmaningen som det existensiella hot det är hindras tex av särintressen som skymmer en gemensam vision som stärker våra möjligheter att anta den planetära utmaningen att överleva som art utan att köra rakt in i resursväggen. Det kan hända eller så händer något helt annat med en AI bortom vår kontroll. 

Men människan har glömt vad som är den primära ekonomin, dvs naturen. Ekonomi=att hushålla med begränsade resurser= begränsade uttag från naturen som alltid måste återbetalas. Kan vi överlåta åt en AI att lösa detta åt oss? Kanske men sannolikt blir resultatet då inte så som vi tänker eller önskar oss.    
   
Se gärna även några av tidigare inlägg på temat AI här på bloggen:

2018-10-09

Ny svensk baskraft från djupgående havsströmmar ger hopp till klimatomställningen


"Vi går in i en ny era av förnybar energiproduktion och Minesto ligger i framkant av den utvecklingen. Prestationerna i Wales under de senaste månaderna gör oss övertygade om att vår unika teknologi fungerar i långsamma havsströmmar och därmed tillför förutsägbarhet och tillförlitlighet till energimixen, säger Martin Edlund, VD på Minesto."
Minestos teknik är alltså inte traditionell vågkraft vid ytan utan utnyttjande av djupgående havsströmmar och tidvatten-rörelser där en flygande drake drivs framåt med havsströmmar och tidvattnet på cirka 20 meters djup. Detta har många fördelar, kanske främst att el kan genereras mer eller mindre konstant över året och inte påverkas av oväder eller vindarnas nyckfullhet vid ytan men ändå kan leverera mycket el. 

Med Deep Green-teknologin som Minesto utvecklat kan havsströmmar på 1,2 -2,5 meter sekund utnyttjas där en drake eller undervattensseglare generar elektricitet via sin turbin på hela 500 kW eller 0,5 MW genom att flyga i en förutbestämd bana som tar formen av åtta. Draken som just nu testas i full skala utanför Wales har ett vingspann på 12 meter och väger 10 ton.
"Det här är det första steget mot full kraftproduktion. Vi kommer nu fokusera på att öka systemets elproduktionskapacitet i takt med att vi utvecklar vår tidvattenanläggning i Wales samt andra etableringar, säger Martin Edlund. 
I detta skede handlar allt om att visa att tekniken fungerar som planerat. Det mest tillfredsställande med driftsättningen av denna första enhet i större skala är att vi har visat att vi har säkra och effektiva metoder för att hantera systemet samt att det fungerar så som det var tänkt att göra, säger Minestos operative chef David Collier"
Att Minesto nu tar nästa steg på kommersiellisering av sin banbrytande teknik är mycket positivt. Det ger hopp om att kunna skapa goda förutsättningar för stabil förnyelsebar energimix. Sol- och vindkraft på de flesta ställen på jorden räcker ju inte till för att ensamt tillgodose behovet av en jämn elproduktionen över dygnet och över olika säsonger. 

Vattenkraft från älvar och floder är även begränsade till fåtal lämpliga platser. Men när de kompletteras av baskraft från tex djupgående havsströmmar och på sina håll av stora energilager likt Teslas jättebatteri i södra Australien, kan hela kartan för förnyelsebar energi ritas om. 

Givetvis ligger inte alla samhällen vid kuster där det finns djupgående havsströmmar men VÄLDIGT många gör det. Det finns heller inget som hindrar att länder som kan genera ett överskott med hjälp av Minestos nya teknik kan exportera det till andra städer eller stater där förutsättningarna för detta saknas. 

En kombination kan mycket väl även tänkas där en plats med goda förutsättningar för sol och vindkraft kopplas samman med ett kustnära samhälle  där djupgående havsströmmar lämpade för många undervattensflygande drakar blir en del av ett större system långt innåt land. 

Vi kommer fortsätta att följa Minestos utveckling med spänning och skulle inte bli förvånade om Taiwan blir det första landet utanför Europa där Minesto får igång sin första kommersiella anläggning. Minesto har ju varit där mycket på sista tiden och det landet är i praktiken helt beroende av importerad fossil energi men omges av ett stort hav.  

Läs gärna mer om tekniken och pressmeddelandet på Minestos hemsida

Vi äger aktier i Minesto. 

  Minestos största drake DG500 testas utanför Wales
Foto: Minesto

2018-10-07

Podcar City 2018: Framtidens transportlösningar för eldrivna och delade fordon

Här kommer en påminnelse inför årets internationella Podcar City-konferens som pågår i Gävle på torsdag-fredag (11-12 oktober).

En rad intressanta talare och ännu fler panelseminarier kommer erbjuda många olika perspektiv för innovativa transportlösningar med fokus på delade eldriva fordon. Det finns ännu möjligheter för tex kommunpolitiker, företagare eller studenter att registrera sig för konferensen vilket kan göras här.

För mer information om några av talarna se föregående inlägg eller ännu bättre, läs nyhetsbrevet med  detaljerna kring konferensen.

Vi kommer finnas på plats med uppdraget att filma hela konferensen som kommer att laddas upp på vår internationellt inriktade EVolution-kanal som vi kommer satsa mer på under höst- och vintern, mer om det när vår ombyggda studio är up and running!

Nedan kan ni se en video Johan gjort för konferensen där några av talarna och ledande personer inom utvecklingen av Podcars och självkörande intervjuas.

2018-10-03

Tesla Model 3 nu USA:s femte mest sålda sedan, alla kategorier

En brytpunkt för elbilar har precis passerats som kommer få stora konsekvenser för hela bilindustrin. En elbi har nämligen slagit in sig på top 10-listan över mest sålda elbilar i USA under tredje kvartalet i år. Vi talar förstås om Tesla Model 3 som sedan flera månader redan är den i särklass mest sålda elbilen i USA vilket är den enda marknaden frånsett några leveranser till Kanada där modellen ännu är tillgänglig. Men nu börjar den alltså på allvar även konkurrera med diesel- och bensinförsäljningen i USA.

Den till synes ständigt ifrågasatta elbilstillverkaren och i växande grad (batterilagertillverkaren) Tesla Inc. med Elon Musk i spetsen har äntligen fått upp volymerna av produktionen av elbilen Tesla Model 3 vilket kan bli vad T-forden blev för bilindustrin. Nej, vi skämtar inte för det här lär bara vara början.

På bara tre månader har Tesla producerat 53 239 Tesla Model 3 vilket placerar denna eldrivna sedan på femte plats bland ALLA SÅLDA SEDAN i USA under kvartal tre. Detta före samtliga övriga amerikanska och europeiska tillverkare med modeller som Ford Fusion, Chevrolet Cruze, Ford Focus mfl. Endast Toyota Corolla, Toyota Camry, Honda Civic och Honda Accord sålde fler sedanbilar i USA under kvartal tre.

Det finns en hel del anmärkningsvärt att notera här. För det första sålde Tesla nästan bara den dyraste varianten av Tesla Model 3 som har fyrhjulsdrift och som går för cirka 60 000 dollar (cirka 540 000 SEK). Först i sluutet av året väntas Tesla börja sälja den billigare varianten av Tesla Model 3 som ska gå för 35 000 dollar eller cirka 315 000 SEK. Vi gissar den kommer gå för cirka 400 000 SEK i Sverige men efter avdrag för supermiljlbilspremien blir det 340 000 SEK.

När man tittar på priset för Tesla Model 3 och jämför med andra bilar i samma storlek som tex Volvo S60 ska man dock ta hänsyn till att fordonsskatten blir mycket lägre med en elbil och driftskostnaden blir cirka 4,5-5 kr per mil (räknat på 2 kr per kWh vid snabbladdning på Teslas Superchargers, ett batteri på 70 kWh och samma pris vid hemmaladdning -för att förenkla, billigare om du har egen solel ).

Vid sidan av Tesla Model 3 levererade Tesla 26 660 Tesla Model S och Tesla Model X vilket innebär 83 500 elbilar under kvartal 3. Tesla meddelar att detta motsvarar mer än 80 % fler bilar än företaget levererade under hela 2017. 

Till att börja med innebär det faktum att Tesla säljer dessa volymer inte bara goda vinstmarginaler för Tesla Model S och Tesla Model X, utan även för Tesla Model 3 då de flesta väljer så mycket extra utrustning. Detta talar för att Tesla kan gå med vinst kvartal 3 men även om det dröjer till kvartal 4 innebär det en vändning för Tesla som bör få övriga tillverkare att...well vakna!

Att det finns en enorm efterfrågan på Tesla Model 3 står ju klart sedan länge då cirka en halv miljon Tesla Model 3 reserverats av människor sedan det blev möjligt den 31 Mars 2016. Johan vet, han reserverade en Tesla Model 3 inom fem minuter från att den möjligheten öppnades. När vi provkört en Tesla Model 3 får vi se om han slår till men att döma av alla uppmuntrande videos på youtube från de på andra sidan Atlantpölen som fått sina Tesla Model 3, ser det tämligen lovande ut.


Den som är intresserad av en Tesla Model 3 (eller Model S och X) och vill få tillgång till gratis laddning med Teslas Superchargers de första 6 månaderna kan använda Johans Tesla-referral-länk här

Att Tesla lyckades producera 5300 Tesla Model 3 även sista veckan av kvartalet, med spekulationer om att produktionen var nere under 2000 Model 3 per vecka, sänder tydliga signaler till marknaden att Tesla blir att räkna med nu, big time.

Vi skrev nyligen ett inlägg där vi konstaterade att stora elefanter dansar långsamt. Och just nu är det nog rätt många nervösa styrelsemöten  hos Volkswagen, Daimler, GM och särskilt Ford (med undantag för sina pickups) som har det riktigt tufft men även Volvo Cars har mycket att bevisa. Kom ihåg att det är lätt att lova en massa och fastna i gamla affärsmodeller som fungerat hittills i tron att samma marknadsdominans ska bestå.

Men att få nya attraktiva elbilsmodeller på banan i riktiga volymer är något helt annat samt att se till att det finns batteritillverkning som fungerar och är logistiskt effektiv i förhållande till den egna tillverkningslinan/bilfabrikerna. Desstuom, minst lika viktigt, se till att det finns ett utbyggt snabbladdningsnätverk som gör det smidigt att ta elbilen på långresor vilket alltså endast Tesla har. 

Tesla Club Sweden rapporterar att Tesla faktiskt kan gå om Volvo cars i omsättning snart, frågan om det blir redan nästa kvartal men vi får invänta Teslas tredje kvartalsrapport som väntas i början av november innan vi kan räkna på det ordentligt.

Vi skulle inte bli förvånade om Tesla Model 3 kommer få en liknande effekt som Tesla Model S och X redan fått i Norge, dvs att när de börjar synas överallt gynnar det intresset för elbilar över hela brädet, inte bara för Tesla utan det sätter även press på hotell, arbetsgivare, mackar, bostadsrättsföreningar you name it, att nu är det elbilar som gäller så se till att finns laddplatser! De som inte hänger med nu, well game over! 

Vi äger aktier i Tesla Inc.

Det är redan bråda dagar för Teslas Service center utanför Stockholm med leveranser av Tesla Model S och Tesla Model X. Så här såg det ut för ett par veckor sedan när Johan var förbi. Dessutom smockat med Tesla-bilar framför ingången och på parkeringen runt hörnet. 


Foto: Johan Landgren