2018-10-03

Tesla Model 3 nu USA:s femte mest sålda sedan, alla kategorier

En brytpunkt för elbilar har precis passerats som kommer få stora konsekvenser för hela bilindustrin. En elbi har nämligen slagit in sig på top 10-listan över mest sålda elbilar i USA under tredje kvartalet i år. Vi talar förstås om Tesla Model 3 som sedan flera månader redan är den i särklass mest sålda elbilen i USA vilket är den enda marknaden frånsett några leveranser till Kanada där modellen ännu är tillgänglig. Men nu börjar den alltså på allvar även konkurrera med diesel- och bensinförsäljningen i USA.

Den till synes ständigt ifrågasatta elbilstillverkaren och i växande grad (batterilagertillverkaren) Tesla Inc. med Elon Musk i spetsen har äntligen fått upp volymerna av produktionen av elbilen Tesla Model 3 vilket kan bli vad T-forden blev för bilindustrin. Nej, vi skämtar inte för det här lär bara vara början.

På bara tre månader har Tesla producerat 53 239 Tesla Model 3 vilket placerar denna eldrivna sedan på femte plats bland ALLA SÅLDA SEDAN i USA under kvartal tre. Detta före samtliga övriga amerikanska och europeiska tillverkare med modeller som Ford Fusion, Chevrolet Cruze, Ford Focus mfl. Endast Toyota Corolla, Toyota Camry, Honda Civic och Honda Accord sålde fler sedanbilar i USA under kvartal tre.

Det finns en hel del anmärkningsvärt att notera här. För det första sålde Tesla nästan bara den dyraste varianten av Tesla Model 3 som har fyrhjulsdrift och som går för cirka 60 000 dollar (cirka 540 000 SEK). Först i sluutet av året väntas Tesla börja sälja den billigare varianten av Tesla Model 3 som ska gå för 35 000 dollar eller cirka 315 000 SEK. Vi gissar den kommer gå för cirka 400 000 SEK i Sverige men efter avdrag för supermiljlbilspremien blir det 340 000 SEK.

När man tittar på priset för Tesla Model 3 och jämför med andra bilar i samma storlek som tex Volvo S60 ska man dock ta hänsyn till att fordonsskatten blir mycket lägre med en elbil och driftskostnaden blir cirka 4,5-5 kr per mil (räknat på 2 kr per kWh vid snabbladdning på Teslas Superchargers, ett batteri på 70 kWh och samma pris vid hemmaladdning -för att förenkla, billigare om du har egen solel ).

Vid sidan av Tesla Model 3 levererade Tesla 26 660 Tesla Model S och Tesla Model X vilket innebär 83 500 elbilar under kvartal 3. Tesla meddelar att detta motsvarar mer än 80 % fler bilar än företaget levererade under hela 2017. 

Till att börja med innebär det faktum att Tesla säljer dessa volymer inte bara goda vinstmarginaler för Tesla Model S och Tesla Model X, utan även för Tesla Model 3 då de flesta väljer så mycket extra utrustning. Detta talar för att Tesla kan gå med vinst kvartal 3 men även om det dröjer till kvartal 4 innebär det en vändning för Tesla som bör få övriga tillverkare att...well vakna!

Att det finns en enorm efterfrågan på Tesla Model 3 står ju klart sedan länge då cirka en halv miljon Tesla Model 3 reserverats av människor sedan det blev möjligt den 31 Mars 2016. Johan vet, han reserverade en Tesla Model 3 inom fem minuter från att den möjligheten öppnades. När vi provkört en Tesla Model 3 får vi se om han slår till men att döma av alla uppmuntrande videos på youtube från de på andra sidan Atlantpölen som fått sina Tesla Model 3, ser det tämligen lovande ut.

Att Tesla lyckades producera 5300 Tesla Model 3 även sista veckan av kvartalet, med spekulationer om att produktionen var nere under 2000 Model 3 per vecka, sänder tydliga signaler till marknaden att Tesla blir att räkna med nu, big time.

Vi skrev nyligen ett inlägg där vi konstaterade att stora elefanter dansar långsamt. Och just nu är det nog rätt många nervösa styrelsemöten  hos Volkswagen, Daimler, GM och särskilt Ford (med undantag för sina pickups) som har det riktigt tufft men även Volvo Cars har mycket att bevisa. Kom ihåg att det är lätt att lova en massa och fastna i gamla affärsmodeller som fungerat hittills i tron att samma marknadsdominans ska bestå.

Men att få nya attraktiva elbilsmodeller på banan i riktiga volymer är något helt annat samt att se till att det finns batteritillverkning som fungerar och är logistiskt effektiv i förhållande till den egna tillverkningslinan/bilfabrikerna. Desstuom, minst lika viktigt, se till att det finns ett utbyggt snabbladdningsnätverk som gör det smidigt att ta elbilen på långresor vilket alltså endast Tesla har. 

Tesla Club Sweden rapporterar att Tesla faktiskt kan gå om Volvo cars i omsättning snart, frågan om det blir redan nästa kvartal men vi får invänta Teslas tredje kvartalsrapport som väntas i början av november innan vi kan räkna på det ordentligt.

Vi skulle inte bli förvånade om Tesla Model 3 kommer få en liknande effekt som Tesla Model S och X redan fått i Norge, dvs att när de börjar synas överallt gynnar det intresset för elbilar över hela brädet, inte bara för Tesla utan det sätter även press på hotell, arbetsgivare, mackar, bostadsrättsföreningar you name it, att nu är det elbilar som gäller så se till att finns laddplatser! De som inte hänger med nu, well game over! 

Vi äger aktier i Tesla Inc.

Det är redan bråda dagar för Teslas Service center utanför Stockholm med leveranser av Tesla Model S och Tesla Model X. Så här såg det ut för ett par veckor sedan när Johan var förbi. Dessutom smockat med Tesla-bilar framför ingången och på parkeringen runt hörnet. 


Foto: Johan Landgren

3 kommentarer:

  1. Jag har kört till Haninge vid 0700 denna vecka och konstaterat att jag varje morgon sett en till tre Teslor i köerna. Teslorna i 08 verkar ha blivit vanligare senaste tiden.

    Min gissning är att vi får en internationell lågkonjunktur inom ett till två år och detta kommer att ge ännu större press på den fossila bilindustrin, utom verkstäder för fler gamla bilar behålls längre. Inköp av nya bilar går dramatiskt ner. Mest drabbat är redan dieselbilar. Möjligen hinner några nya elbilstyper att ta en del av Teslas tänkbara kunder, men om Vd håller sig lugn vid offentliga framträdande klarar sig Tesla bra.

    Har ägt aktier i Tesla, men tyckte de blev för dyra.

    Kina har tydligen placerat komponenter stora som huvudet på en knappnål på moderkort för att spionera på större företags teknologi. Kan ge sådana handelspolitiska effekter att detta utlöser nedgången och i värsta fall än värre händelser. Ska fundera vidare. Är bekymrad.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nanotec! Jag kan bara hålla med i dina observationer på alla punkter. Lågkonjuktur mm väntar runt hörnet, närmaste 2 åren är nog en god gissning. Kinesiska elbilltillverkare kommer starkt men jag ser de mer som komplement till Tesla och övriga elbilsfordon. Men visst kommer sannolikt alla nybilsköp påverkas å andra sidan är marknaden för nya elbilar så stor att det initialt inte kommer slå lika hårt. 5 % som mest just nu (och då kinesiska marknaden) när det gäller elbilar, här finns enormt utrymme för nya elbilar vare sig det blir i tillägg till befintlig flotta eller det ersätter gamla diesel/bensin-bilar som fasas ut.

      Kina och teknologi... ett stort intresse jag har men sällan hinner skriva om. Men skriver ju på en bok som kommer beröra mkt av det du är inne på...;) Så håll till godo :)

      Mvh
      Johan

      Radera
    2. Utmärkt att du jobbar på Kina och teknologi eller vad nu namnet blir. Namnet betyder mycket för försäljningen så tänk till. Ska se om jag hittar något i ämnet som förvånar mig och vidarebefordra det till dig i höst.

      Nu har Kina fått mycket av de teknologiska hemligheterna hos de största jättarna och gissningsvis också från de svenska. Kommer att betyda en del men frågan är hur mycket de kan nyttja det. Sverige är mycket mer beroende av handel med omvärlden än Kina. Ericsson får en förtur nu i många länder

      Beställer genast ett exemplar av boken.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.