2015-04-21

Kina tecknar jätteavtal med Pakistan, tar järngrepp om Asiens transportnät

En av nyheterna vi rapporterade om i Oljebarometern för en vecka sedan var Kinas investeringar i Pakistan. Specifikt den strategiskt viktiga hamnen Gwadar i Pakistan.  Kina har nämligen tecknat ett kontrakt som sträcker sig över 40 år som ger landet rätten att sköta hamnen. Detta innebär kinesisk kontroll över sjötransporter från Gwadar, via arabiska havet och vidare ut i Indiska oceanen.

BBC rapporterar nu att Pakistan och Kina har tecknat ett avtal som innebär att Kinas ska investera 46 miljarder dollar eller ca 401 miljarder svenska kronor i Pakistan. Satsningen ingår i ett samarbete mellan länderna som kallas China-Pakistan Economic Corridor (CPEC). Det hela ska finansieras av lån till kinesiska företag från kinesiska staten och olika banker.

Det rör sig främst om infrastruktursatsningar i form av vägar, järnväg och pipelines mellan Kashgar i den kinesiska Xinjang-provinsen och hela vägen ner till Gwadar i södra Pakistan. En sträcka på cirka 300 mil. Sträckan omfattar även bland annat Pakistans huvudstad Islamabad där människor och gods samt olja och gas kommer kunna levereras till och från staden via detta nya nätverk.

En ny länk till Kina via hav och land
Karta google maps, vår rödmarkering endast ungefärlig rutt

För Pakistans del hoppas man att satsningen ska få landets ekonomi på fötter igen men även att man ska få bukt med de ständigt återkommande strömavbrotten. 15 miljarder dollar ska nämligen avsättas fram till 2017 för att finansiera energiprojekt som innefattar kolkraft, vindkraft, solenergi och vattenkraft, enligt officiella källor.

Men som BBC skriver är förstås frågan hur mycket av dessa 100-tals miljarder kronor som i slutändan blir infrastruktursatsningar och hur mycket som hamnar i politikers och militärers fickor. Korruption är nämligen ett utpräglat problem i Pakistan.

Kina får hur som helst möjlighet att exportera och importera varor från Indiska oceanen via Gwadar och sedan landvägen genom Pakistan. Denna korridor av vägar, järnväg och pipelines för olja och gas kommer säkert sedan kopplas samman med den nya Sidenvägen som vi skrivit om tidigare. Därmed blir Kinas dominans över handeln i Asien total.

Sårbarheten minskar även till viss del för Kinas ekonomi med fler transportvägar och handelspartners. Något som kan vara väldigt värdefullt när det uppstår konflikter i naturresursrika länder eller regioner, då har man troligen flera alternativa och framförallt flera vägar att få fram varorna och människorna på.  

Att hitta nya handelsvägar genom Asien och även till och från Nordamerika är något som även Ryssland drömmer om men som ännu bara är just drömmar i jämförelse med det Kina just nu bygger. Däremot vinner Ryssland en hel del kontrakt om olja och andra naturresurser i Afrika i takt med att västerländska stater och bolag tappar ekonomiskt och politiskt inflytande där.

Ryssland har dock fått till en lyckoträff genom ett enormt gasavtal med just nu Kina som vi skrivit om tidigare.

Kinas ekonomi må vara i en enorm fastighetsbubbla men den infrastruktur landet bygger och redan byggt kommer bestå i många årtionden. Kinas satsning på eltransporter är enormt, särskilt tunnelbanesystemet och järnvägen men även elbussar och smarta elbilslösningar.

Här har Sverige mycket att lära som istället för infrastruktursatsningar i praktiken monterar ner järnvägens konkurrenskraft. Dags att vakna!

2 kommentarer:

  1. Undrar om inte det är Kina som skrattar hela vägen till banken efter avtalet med Ryssland. Kreml var tvungen att få till stånd ett avtal sgs till vilket pris som helst för att visa att Ryssland har alternativa marknader och inte bara är beroende utav den europeiska marknaden. Framtiden får utvisa, men kineserna gjorde upp avtalet med ryssarna misstänkt snabbt och kineserna brukar vara ytterst medvetna om på vilken sida utav sedeln Yuan-tecknet är tryckt ....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Ja så kan det bli i längden. En av de kinesiska dygderna är ju tålamod och mycket av de satsningar Kina som gör handlar om långsiktig planering vilket är tydligt i satsningen på infrastruktur och energiplaneringen för att inte nämna landets uppbyggnad av försvaret. I framtiden kommer Kina vilja försvara mer än bara landets kustremsa och några öar i Sydkinesiska havet. De resurskällor Kina nu tar kontrollen över kommer man inte släppa frivilligt i framtiden, särskilt då dessa resurser kommer bli alltmer eftertraktade ju mindre det finns av dem...

      Samtidigt är affären mycket viktig för Ryssland och en fjäder i hatten för Putin när Europa söker andra energilösningar än de Ryssland har att erbjuda. Att bli största gas och oljeleverantör till Kina är särskilt värdefullt då Kina inte tvekar att även importera gas från tex Turkmenistan och olja från Iran. Med andra ord inte bara energikartan Europa som ritas om, även i Asien kommer nya spelare in i bilden, särskilt när nya pipelines dras kors och tvärs och alla tycks leda till Kina...

      Mvh
      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.