2018-10-21

Hur bygger vi ett hållbart transportsystem med Podcars och andra självkörande eltransporter?

Nu har Johan redigerat klart ytterligare tre presentationer från Podcar City -konferensen som vi hade uppdraget att bevaka på plats 11-12 oktober i Gävle.

Det första seminariet kretsade kring frågan "hur vi kan bygga ett hållbart transportsystem med Podcars". Det framgick snabbt att det inte bara handlade om självkörande eldrivna fordon eller "podcars" på egna banor ovan mark utan även minibussar, seriekopplade poddar likt små tåg eller för den delen vanliga fordon som är självkörande men som är en del av ett större transportsystem.

Huvudfokus var inte bara hur vi ser till att självkörande fordon elekrifieras utan även hur de kan delas av så många som möjligt per resa. Hur vi hittar effektiva incitament för att förmå fler att välja bort personbilen som ägs och brukas av ett fåtal var ett centralt tema. Detta för att se till att minska behovet av fordon på vägarna och inte korka igen trafikflödet med otaliga självkörande fordon som far omkring för att uträtta enskilda personers ärenden.

Tre talare gav sina respektive perspektiv på utmaningarna och möjligheterna med den elektrifiering och automatiseringen vi ser inom en rad olika transportsystem just nu.

Först ut var Mattias Goldman från tanksmedjan Fores som ni kan se nedan.



En presentation Johan var lite extra nyfiken på inför konferensen var den som följde av Alexander Kyllmann som Johan intervjuade i en video innan konferensen. Alexander Kyllmann är VD och grundare av Modutram, ett företag som är på god väg att bygga Mexikos första helt självkörande eldrivna Podcar-system eller Autotrén (podtåg) som de kallar det, utanför Mexiko-City. Mexico City som för övrigt är en av de, om inte den mest övertrafikerade staden i världen.

Kyllmann är elektroingenjör utbildad vid bland annat Stanford University men är född och uppvuxen i Bolivia och har bott på många ställen i världen innan han alltså för snart 10 år sedan grundade Modutram i Mexiko.

Systemet beräknas stå klart i slutet av 2020 och blir då ett komplement till bussar och tåg och ett lokalt alternativ till bilar. Exakta omfattningen av systemet är ännu inte klart med initialt kommer det troligen få runt 12 stationer och banan sträcka sig 7 km, med en kapacitet på 30 000 passagerare per dag. Men systemet är modulärt och är det tänkt att kunna byggas ut till ett större system i takt med att behov och intresse växer.

Johan kommer ha regelbunden kontakt med Kyllmann för att följa hur projektet utvecklas. Blir troligen fler videos om det på EVolution-kanalen längre fram.

Nedan följer Alexander Kyllmanns första presentation, del 2 kommer i ett senare inlägg där Kyllmann ger mer tekniska detaljer kring Modutram-systemet. 

Modutram, ett Podcar System på gång utanför Mexiko City 


Sist men inte minst följde en presentation av svenska forkningschefen Anna Pernestål Brenden med lite av den senaste forskningen om självkörande transportsystem. Anna är chef vid Integrated Transport Research Lab (ITRL) vid KTH i Stockholm och följer på nära håll vad industrin och forskningen visar på för utmaningar och möjligheter med tex podcars och självkörande fordon i allmänhet.   
  
Anna modererade även flera paneldebatter och höll en till presentation som vi ska återkomma till i senare inlägg.

2 kommentarer:

  1. Nu har jag hört Mattias Goldman och har en liten kommentar.

    När självkörande bilar får köra fritt i städer kommer taxi att ta över det mesta resandet. Idag är taxis största kostnad förarna och sedan bränsle samt därefter reparationer. Alla kostnader sjunker med självkörande bilar och säkert också försäkringar. Efter en tid blir priset för kunderna lägre och lägre speciellt om de accepterar att fler passagerare tas upp och att färden tar lite längre tid. Priset för kunden kommer att närma sig den nivån där fler och fler överger sin gamla fossila bil. Redan idag är de Teslor som taxi Stockholm har mer lönsamma än fossilerna. Fler vill åka i en Tesla än fossilt.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  2. Hej Nanotec! Kan bara hålla med. Är något jag varit inne på många gånger tidigare här på bloggen som du vet. Resor med självkörande elbilar möjliggör en mer renodlad serviceorienterad transporttjänst. Plockar vi bort chauffören och drivmedelskostnaden minimeras kosntaderna (pga eldrift) samt låga servicekostnader samt naturligtvis säkrare körning (sänks även försäkringskostnaden relativt manuellt körda bilar avsevärt). Detta skapar enorma incitament att sälja sin gamla bil och istället bruka transporter som en servicetjänst. Detta gör att omställningen till självkörande eldrivna fordon kan gå mkt snabbt när väl nivå 4 och 5 nås samt regelverk matchar detta.

    Detta kommer säkerligen utvecklas olika snabbt i olika länder och regioner men jag är övertygad om att vi ser den första 100 % självkörande bilen inom 5 år och att Tesla ligger mkt bra till att vara ett av de företag som blir först pga enorm datainsamling från sina bilar som rullat sedan 2012 samt överlägsenhet i produktion av elbilar och batterier. Garderar med någon kinesisk uppstickare...

    Mvh
    Johan

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.