2016-06-17

Trendbrottet? Alla nyregistrerade bilar i Tyskland 2030 måste vara elbilar

Det är inte bara utvecklingen av Artificiell Intelligens och automatisering inom tillverkningsindustrin som går snabbt nu. För bara ett par månader sedan gick Indien ut med att alla nyregistrerade bilar i landet måste vara elbilar 2030. Detta hänger förstås ihop med inflyttningen till städerna som i fallet Indien gått så långt att hälsoriskerna och den fysiska platsen för bilarna redan nått bristningsgränsen. 

Elbilar löser inte på långa vägar utsläppsproblematiken på egen hand men bidrar till resan mot en fossilfri transportflotta. Indien har dock tagit steget längre och ser till skillnad mot tex Sverige över möjligheten att satsa på podcars/spårbilar i stor skala. Fossilfria/utsläppsfria masskommunikationer är nämligen det som kan göra verklig skillnad både för den lokala ekonomin och säkerheten i trafiken. 

Även Holland och grannlandet Norge har långt gångna planer på att införa lagstiftning där alla nyregistrerade bilar måste vara elbilar, kanske så tidigt som 2025. 

Men samtidigt har de flesta av världens största biltillverkare stått och väntat på varandra för att svara på elbilstillverkaren Tesla Motors framfart. I Tyskland tex har elbilar haft mycket svårt att slå igenom, särskilt när Volkswagen -landets och tillika världens största tillverkare vägrat att storsatsa på en ren elbil. Mercedes och BMW har gjort några halvhjärtliga försök, den förra med hjälp av Tesla Motors och den senare med främst BMW i3 som idag bara kommer runt 16 mil på en laddning och ärligt talat inte ser särskilt aerodynamisk ut...    

Bara de senaste månaderna verkar det dock ha skett en förändring. I mitten av april hade nästan 400.000 reservationer gjort av Tesla Motors kommande elbilsmodell Tesla Model 3. Detta endast drygt två veckor efter att denna möjlighet öppnades den 31 mars (den 30:e i Tesla-butik). Tesla som till skillnad mot alla andra biltillverkare redan byggt ett omfattande snabbladdningsnätverk i Europa, Kina och Nordamerika (åtminstone i Kanada och USA) och bygger världens största batterifabrik i Nevada. 

 Teslas "supercharger"-station utanför Gävle, här genom ögat på en av 8 laddstolpar på plats
Bild av: Johan Landgren 

Endast kinesiska buss, bil och- batteritillverkaren BYD bygger jättefabriker för batterier som tillsammans kan matcha Teslas i Nevada. Det är egentligen märkligt att övriga biltillverkare inte svarat tidigare då litiumbatterier i elbilarna är den enskilt största kostnaden i en elbil. 

Nissan är väl den biltillverkare som satsat mest på en relativt billig och praktisk elbil som faktiskt går att klara sig på i vardagen, om än med god laddningsplanering. 

Nu har kanske en biljätte vaknat och med den landets regering. Bara månader efter Volkswagen-skandalen har höga källor inom bilkoncernen läckt/släppt information om att en jättefabrik på 15 miljarder dollar planeras, dvs för mer än dubbelt så mycket kapital som Teslas gigafactory. Även om den blir större är det frågan när den blir klar, Teslas gigafactory är redan delvis i bruk för tillverkning av hushålls och fastighetsbatterier.  

Men en ännu större nyhet är att Tyskland verkar undersöka möjligheten att likt Indien, Norge och Holland införa en lag som innebär att endast utsläppsfria bilar får nyregistreras 2030. Detta enligt en tysk  regeringstjänsteman amerikanska Bloomberg talat med.

Motiveringen enligt Deputy Economy Minister Rainer Baake är bland annat: 

"Faktum är att koldioxidutsläppen inte minskat inom transportsektorn sedan 1990...Vi har inte svar för att minska utsläppen just nu men vi har svar för bilar".

Vi följer utvecklingen och det blir intressant att se vilket som bli nästa land och nästa stora biltillverkare att lämna den fossila dinosarieryggen. 

Trevlig fredag!  

Tesla Model S
Bild av Johan Landgren
     

6 kommentarer:

  1. Ursäkta att jag säger det, men vilken otroligt dumhet att satsa på elbilar! Det är bara gjort så att ekonomin kan fortsätta växa! Hur mycket energi går det åt att framställa 1 elbil?? Hur mycket utsläpp och avfall ger produktionen av 1 sån bil? 10? 1000? 10.000? Och vart kommer energin ifrån som behövs för att ladda bilens batteri? Olja? Kol?
    Vi behöver verkligen ingen elbilflotta. Tvärtom, vi måste bli av med en sån flotta och bygga upp små, semi-oberoende samhällen. Vi behöver inte gå tillbaka till häst och vagn, men vi behöver absolut inte alla en elbil heller!

    Och podcars.... har vi verkligen tillräckligt med resurser för att bygga upp en sådan helt ny infrastruktur? Tror inte det. Det blir bara slösseri med resurser från början, då det aldrig kommer att bli klart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ron! Du behöver aldrig ursäkta dig för att du kommer med andra perspektiv!

      Del 1 av mitt svar:

      Jag håller verkligen med om att vi inte ALLA behöver en elbil (långt ifrån)! Jag tror du missförstod vad vi menade eller så var vi otydliga då vi skrivit om detta så många gånger i så många vinklar att vi inte alltid upprepar alla detaljer (även de som är viktiga!).

      Så här tänker vi: Vårt samhälle är idag uppbyggt kring bilen. Detta är heltokigt på så många sätt. Miljömässigt -med utsläpp av växthusgaser och föroreningar som skadar natur och människors hälsa, energimässigt -gör oss helt beroende av ändliga fossila energikällor för asfalt, betong, i de tusentals olika komponenter som framställs med hjälp av främst olja och förstås för drivmedlen).

      Att ersätta 1 miljard bilar med elbilar är knappast möjligt och ens önskvärt om det gick pga av resursuttaget och fotavtrycket det skulle ha på naturen. Men i en övergångsperiod från nu och kanske 15-20 år framåt kan elbilar spela en liten men viktig roll som lokala transporter. Det går nämligen tyvärr inte att trolla bort de steg vi behöver ta för att lämna bilsamhället utan att erbjuda fungerande transportalternativ så länge.

      Det råder mycket missförstånd och okunskap om elbilen som tex har mkt högre verkningsgrad än fossildrivna bilar (ca 90 % mot 20-30 i bensin/diesel-bil) och har i de flesta fall ett lägre fotavtryck på naturen sett över sin livslängd pga de lägre utsläppen när de körs (0 om de laddas i Sveriges energimix men även oftast lägre i de flesta länder som använder kol för elproduktion, om de laddas på moderna kolkraftverk som har högre verkningsgrad än en bensin/dieselmotor). Om vi lägger till att nya bilar inom 3-5 alla kommer vara helt eller delvis självkörande innebär det att vi kanske minskar ner antalet nya bilar med en hundradel mot idag. Människor kan helt enkelt prenumerera på en bil som en tjänst varje månad likt Spotify där många delar på samma bil och bilen inte står still ca 95 % av tiden vilken den gör i tex USA.

      När ett litiumbatteri efter ca 10 år byts ut kan det dessutom återanvändas som ett hushållsbatteri och elbilen få ett nytt batteri och köra 10 år till. Litium är ett grundämne som troligen sedan det fungerat som ett hushållsbatteri för att lagra vind- och solenergi även omarbetas och användas på något nytt sätt.

      Litiumbrytning är ingen vacker syn och kan vara en lokal miljökatastrof men utvecklingen av batterier har bara börjat. Organiska batterier är under snabb utveckling och batterier för fordon kommer framöver sannolikt använda allt mindre litium, om något alls då man hittar bättre alternativ.

      Det bästa är förstås om vi även kan ta till vara på gamla bilar och göra om dem till elbilar, detta sparar in stål osv osv från gamla bilar och minskar miljöpåverkan ännu mer.

      Så när vi tänker på elbilen ser vi den som en brygga från nu och in i framtiden vid sidan av Podcars, spårvagnar, järnväg, elbussar och andra eltransporter. Elbilen kanske bara kommer utgöra 5-10 % av det totala personstransportbehovet men lokalt kan den ha stor betydelse för att tex ta sig till och från podcar-hubbar för vidare transport. Eller så blir podcaren så flexibel att den kan ta de som behöver även på småvägar och sedan ansluta till podcarbanor eller rent av ”podcartåg”.

      Mvh

      Johan

      Radera
    2. Hej igen Ron!

      Del 2 av mitt svar:


      Podcars ja. De har av många missförståtts som någon ny och energikrävande infrastruktur. Det är det inte. Många system har banor som kan hängas upp på lyktstolpliknande konstruktioner och behöver tex inte en massa betong eller vägar/asfalt. De drivs på elektricitet och alla system jag sett ska drivas på förnyelsebart främst sol och vind. Podcars har extremt hög driftsäkerhet och kräver nästan inget underhåll. Det visar erfarenheter från befintliga system vid Heathrows flygplats och i Morgantown USA där ett podcar system fungerat med cirka 90 % driftsäkerhet sedan mitten på 1970-talet. Detta kan bara de bästa tunnelbanesystemen i världen konkurrera med!

      Podcar-system har även fördelen att de kan byggas som moduler och behöver inte bindas ihop till jättesystem utan är skalbara efter behov och förutsättningar lokalt och regionalt.

      Men om nu Podcars är så fantastiskt varför har det inte byggts överallt undrar du säkert!? Svaret är billig olja och etablerade system med etablerarde aktörer och intressen. Men tiderna förändras och nya behov och förutsättningar gör att Podcars absolut har en möjlighet att vara med som ett av framtidens hållbara transportmedel. Det är åtminstone vad jag tror och jag kan förstås ha fel.

      Jag ska till Antwerpen i slutet av september för att lära mig mer om Podcars, förhoppningsvis får jag fler positiva och konkreta exempel om utvecklingen av podcars då!

      Avslutningsvis vill jag tydliggöra att jag är väl medveten om att transporter är bara ett av många utmaningar. Vi måste arbeta mot cirkulera kretsloppsekonomier där konsumtion och tillväxt inte är drivkraften (utan tillhör det förgånga och den fossila energi-eran) -utan balans mellan resursuttag och vad vi ger tillbaka till naturen. Med andra ord ska podcars och elbilar bara ses som en liten del hur vi tar till vara energi på ett effektivt sätt för att ta oss runt/dit vi inte kan nå så lätt med cyklar, elcyklar, våra fötter, fartyg osv.

      Dina bisamhällen är nog snart redo btw, tittade till dem idag ;)

      Mvh
      Johan





      Radera
  2. Tack för dina svar!
    Nu fattar jag lite bättre, men....
    Elbilar blir ju marknadsförda (som jag konsument ser det) som ersättning till vanliga bilar, alltså 1 eller 2 till varje hushåll. Om vi, som samhälle, skulle satsa på en eldriven logistik system, alltså i stora mängder, till gods och personer, då skulle det blir bättre.
    Och el kommer från sol- och vindkraft? Ok, hut gör vi det? Vilken konsekvenser har det för oss som helhet? Framställning av solceller, vindkraftverk osv. Själva framställning av såna verkar ju kräva mer energi än de kan ge, även sett över längre tid. Hur ser det ut med människor som sliter och lider i fabriker och gruvorna?
    När man ser på hela kedjan från råvara till färdigt produkt, så är jag väldigt tveksam om elbilar eller podcars är en bra lösning till hela planeten, inte bara vårar liten del.
    Nej, änligt min uppfattning måste vi tänka om helt från början. Vi behöver ett samhälle där vi inte satsar på samma mobilitet som vi har idag. Trappa ner rejält, inte byta ur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det är ju helt orimligt att samhället kommer "trappa ner" frivilligt, mobilitet är något folk i allmänhet prioriterar otroligt högt. Det är helt enkelt roligare och skönare att åka till Thailand på vintern än att sitta och hemma och uggla.

      Det enda som kan stoppa det är att det helt enkelt inte går länge, t.ex. om billig energi tar slut.

      Annars är det enda alternativet som jag ser det att göra det på ett så icke-skadligt sätt som möjligt, dvs utan att elda upp kol och olja.

      Radera
    2. Hej. Håller med dig om att bekvämlighetsmönster inte kan brytas så lätt. Prismekanismer/ekonomiska incitament till beteende förändring styr de flesta och förstås okunskap och långsiktiga vinster (ekonomiska såväl som hälsomässiga osv) med att ställa om innan man inte har något val.

      Det är förstås lätt att det framstår som att en övergång till eltransporter bara är ytterligare ett tekniksprång och att business as usal ska medföra neverending bekvämlighet på molnens höjder.

      Det menar jag förstås inte. Vi måste ta till vara den energi vi har för att bygga infrastruktur som håller länge och därmed köpa oss tid när vi ställer om till 100 % fossilfritt vilket vi med tiden måste nå, om inte för klimatet så för att de fossila energikällorna är ändliga och blir allt dyrare att ta upp samtidigt som vi blir fler människor som äter ur samma kakskål...

      Mvh
      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.