2016-08-28

LGDP: Självkörande teknik för alla väder och underlag?

Nyligen skrev vi ett inlägg där vi jämförde Tesla Motors, GM och Volvos satsning på självkörande bilar. Ett race som Tesla än så länge leder vad gäller bilar med semi-autonom teknik i flest antal bilar.
Nu kan vi läsa i Ny Teknik om hur några utvalda resenärer i Singapore fick åka med på vad som troligen är världens första "helt" självkörande elbilar av Mitsubishi och Renault. Företaget som erbjöd tjänsten är mjuvaruföretaget nuTonomy från Massachusetts i USA som alltså ligger bakom den självkörande mjukvaran.

Med en app beställs den självkörande taxin som under färden har med en medföljande förare som bevkar att bilen uppträder säkert. Men med tiden är det tänkt att dessa fordon ska bli helt förarlösa och finnas tillgängliga i stora delar av Singapore redan 2018. NuTonomy ska göra en liknande satsning i delstaten Michigan i USA och i Storbritanninen.

I denna video får man en känsla för hur tekniken fungerar.

En utmaning som många pekat på som oöverkomlig för självkörande bilar är förmågan att hantera snö eller underlag där varken kamera, sensorer/sonar eller laser och radar ser vägkanten och därmed inte kan hålla fordonet på rätt position på vägen.

Detta är något som ett annat företag i Massachussets säger sig vara på väg att lösa med en teknik som påminner om Googles LIDAR men istället för att scanna av omgivningen scannar vägen och marken under fordonet för att matcha mot GPS-position och övriga sensorer. Tekniken kallas Localizing Ground Penetrating Radar (LGDP) och har utvecklats av Lincoln Laboratory vid MIT-Universitetet och verkar lovande att döma av nedanstående video.

Trevlig söndag!

8 kommentarer:

  1. Inte säkert att det fungerar enligt NASA.
    http://energyskeptic.com/2016/nasa-explains-why-self-driving-cars-may-not-be-in-your-future/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Bengt sekundsnabb respons behövs av det system som styr bilen vare sig det är en person eller en dator. Den tragiska olyckan med Teslan berodde på att Teslan långt ifrån är ett fullt autonomt fordon. Teslan var enögd, dvs hade bara en kamera framåt med så begränsad datakompetens bakom sig som stöd och beslut att ögat inte kunde skilja ett vitt släp mot en vit himmel. Om jag förstått fanns heller ingen radar som kunde reagerat och definitivt ingen Lidar.

      Vid Volvos försök nästa år är detta med snabb rektion prioriterat och de har bestämt att smocka in en state of the future art dator i var och en av de 100 bilarna. (Mycket mycket kraftfullare än vad någon annan haft hittills) Datorn nyttjar information från betydligt fler olika sensorer än vad som är tänkt att finnas när man går till steget med fullt autonoma bilar. All insamlad info från de 100 bilarna används för att vid intressanta händelser koppla bort något eller några system och se vad som då skulle hänt.

      GPS som det allmänt finns tillgängligt nyttjas säkert i alla försök med tröghetsnavigering när signal uteblir. Om några år finns troligen liknande system men från samverkande nanosatelliter i jordnära banor som med sin närhet kan ge fordon betydligt säkrare signaler i sämre väder och mer precis geografisk placering. (Även tankar om cm avstånd från mobilmaster eller höghöjdsdrönare finns)

      Ja jag har den bestämda uppfattningen att fullt autonoma bilar snart sprids över världen. Men om Tesla, Volvo eller någon annan blir först med fullt autonoma bilar på allmänna vägar är mer öppet. I väntan på detta får nya bilar allt mer funktioner som ett litet positivt spill.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec


      Radera
    2. Hej igen Bengt. Kopierar in mitt svar på din kommentar från FB även här:

      "Jag tror automatiseringen når ända till nivå 4 som NASA pekar på är osannolikt. Den tekniska utvecklingen och konkurrensen kan inte riktigt jämföras med den i rymdfärjan/flygplan annat än i steg 1-3 där faran o riskerna med att lita på maskinen riskerar uppmärksamheten på vägen/människans fokus bakom ratten.

      Jag tror att fullt självkörande bilar rullar ut inom 5-8 år som statistiskt sett kommer vara säkrare än människan och rädda liv och minska behovet av bilar på vägarna. Minskat ägande, delad service och bilar/fordon i rörelse istället för 95% parkerade som idag.

      Mvh
      Johan

      Radera
  2. Kommer det en sådan bil körandes på byvägen här utan förare där mina ungar cyklar kan jag garantera att det är den sista färden den bilen gör.

    SvaraRadera
  3. Lugn Berra - det är då förmodligen ungarna som beställt den för att resa till stan.

    Nyss kom följande från en kinesisk biltillverkare: "Volvo planerar att rekrytera omkring 400 ingenjörer under det närmaste året, främst med inriktning på programvaruutveckling. De första nya anställda börjar redan i september. Från Volvo Cars i ett pressmeddelande."

    De ska jobba med självkörande bilar, aktiv säkerhet och elektrifiering och därför har Volvo ett stort behov av att ständigt rekrytera den främsta kompetensen inom programvaruutveckling.

    Volvo anser sig vara en branschledande aktör när det gäller självkörande bilar och elektrifiering och inte minst den självklara ledaren när det gäller säkerhet.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    PS Har inga aktier i Volvo - än DS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingenjörerna ska jobba i Göteborg respektive Lund.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  4. Jag är otroligt lugn Nanotec. Tror du att en Remington 870 laddad med ett magasin slugs stoppar en sådan bil effektivt? vilket tror du är effektivast. Skott genom motorblocket eller är det däcken som gäller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min uppfattning är att de flesta autonoma bilar saknar motorblock. Kan bli en elmotor i anslutning till varje hjul. Men skjut inte -polisen kommer ha bra bevis mot dig. Finns någon människa invändigt blir det fängelse. Är bilen tom blir det förmodligen bara böter och skadestånd för dig - första gången.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.