2017-02-21

Ladda hus och bostadsområden med elbilens batteri

I den sevärda dokumentären Det Våras för Solen som vi skrev om nyligen intervjuades den holländska entreprenören Robin Berg om ett mycket intressant projekt där bostadsområden blir självförsörjande på el med hjälp av elbilars stora batteripack.

I holländska Utrecht satsar nämligen holländska bolaget Lombox med Robin Berg i spetsen på att installera laddstolpar för elbilar som inte bara gör att de boende i området kan ladda sina elbilar, de kan även föra över el från sina elbilsbatterier tillbaka till husen. Det hela är lika enkelt som genialt då detta innebär att hus med solcellsanläggningar kan drivas på natten hjälp av ett nät av elbilar som befinner sig i bostadsområdet under natten.

Vad som gör detta extra intressant är att elbilar ofta har batteripack på över 40kWh eller i Teslas fall upp till 100 kWh. Vilket kan möjliggöra att samtliga elprylar i ett vanligt svenskt hushåll (bortsett från värme-systemet) i praktiken kan drivas i en till två veckor helt bara på batteripacket från en elbil. Det är inte så konstigt som det kan låta när man betänker att de batteripack för hushåll som Tesla erbjuder i form av Tesla Powerwall 2 endast är på 16 kWh. 

Ur beredskapssynpunkt innebär förstås möjligheten att kunna driva hela hushållet på el i 1-2 veckor bara genom att ha en elbil hemma en ovärderlig resurs. Det innebär även att man inte skulle behöva investera i så många hushållsbatterier vilket kan bli en enorm kostnad om man vill bli självförsörjande på el med tex solcellspaneler på taket. Teslas Powerwall kostar tex minst 72 000 kronor (inkl installationskostnad) men har du redan en elbil i garaget med tex en Lombox- uppladdningsstolpe till huset skulle du i praktiken ha tillgång till ett mobilt energilager på flera Tesla Powerwalls 2.  

Det återstår att se hur Teslas elbilar/batteripack kan användas med Lombox-stolpar men det fungerar tydligen med Nissan Leafs 24 kWh batteripack (som nu uppgraderas 48 kWh). Även om inte elbilarnas batterier är avsedda för att driva ett hushåll kan de lätt tömmas på kanske 40-50% och ändå räcka till de flesta resor till arbetet och hem igen. Bäst blir det förstås om det går att ladda elbilen nära arbetet/under dagen. Att ladda/tömma ur elbilens batteri varje dag är det många som gör utan att dess laddkapacitet påverkas särskilt mycket.

Tesla Model S tappar ungefär 7 % av sin laddkapacitet efter 10 000 mil eller tre år vilket innebär att ett 85 kWh batteri har kvar ca 79 kWh när det är ful-laddat efter tre års användning.

Självfallet påverkar antalet laddcykler batteriet utsätts för men minst lika viktigt är att batteriet inte står full-laddat eller får stå under 20 % under längre perioder. Helst ska litiumbatterier ligga inom spannet 20-80% laddat så ofta som möjligt för att inte tappa så mycket i laddkapacitet. Något att tänka på för er som lämnar mobil/laptop -laddare ipluggade under dagar och nätter trots att batteriet nått 100 %. Detta drar ur batterierna som inte mår bra av sådan behandling och alltså tappar laddkapacitet av att ständigt vara ikopplade.

Se Robin Bergs TEDx-presentation nedan för att förstå mer hur tekniken fungerar. Förhoppningsvis får vi se något liknande i Sverige snart då det skulle innebära en enorm beredskaphöjning för alla personer och myndigheter med elbilar och solceller på taket. Det skulle även kunna innebära en ny möjlighet för bostadsrätter/bostadsområden att gå över helt eller delvis till egen solcellsel utan att behöva investera i dyra batterilager.  


4 kommentarer:

  1. Bara det inte kommer någon ungdom och eldar upp bilarna. Det verkar annars vara ganska poppis för tillfället...

    Mvh Berra

    SvaraRadera
  2. Lugn Berra det är få ungdomar som ägnar sig åt bilbränning och nu gissar jag att det kommer sättas in lite mer åtgärder för att komma åt den organiserade brottsligheten.

    Hämtad hem tre stora lådor från lokala spel och servicebutiken med reaböcker nyss. En bok heter "Alla hönsen hemma och färska ägg i köket" 75 recept. Köper svenska ekoägg men äter säkert annat i måltider utom hemmet.

    Ted talken ovan var bra men fortfarande tycker jag vårt stora batteri med vattenmagasin bör nyttjas bättre. Om en katastrof tex krig inträffar är hans system bra så med tanke på alla möjliga katastrofer är också detta med lokala lager så lämpligt att det bör subventioneras.

    I senaste The Economist undrar man om inte prognoserna för elbilar är för låga. Den fallande kostnaden för batterier gör att elbilar blir billigare än fossiler redan ca 2020 även utan subventioner. Räckvidd 300 miles och ny teknologi som möjliggör laddning på minuter i stället för timmar. (sidan 53-54)

    Roligare är en artikel om leveranser hem i framtiden. En bild på en tunna som rullar efter en kvinna. Tunnan innehåller upp till 18 kg så jag hade behövt åtminstone två för att fått hem våra reaböcker. Problemen är att Gita som roboten heter
    1) är italiensk inte svensk dvs Piaggo som tillverkar Vespa äger företaget
    2) roboten rullar en till två meter efter sin ägare (ett elektroniskt bälte krävs) och högst i 35 km/h
    3) roboten ser med stereokamera från bältet på ägaren så den kan följa runt gathörn och in genom dörrar. Först lite senare ska den kunna serva onlinemarknaden med egen kameror, kartor, ultrasoniska sensorer mm för egna leveranser.

    Närmare finns Starship Technologies i Estland med en resväska som bara klarar 10 kg och 6 km/h. Lite problem som att den behöver hjälp att korsa gator återstår men sedan är det tänkt att den ska leverera paket, grönsaker och måltider i större städer med priset 1$ som start innan andra sänker priset. (sidan 65-66)

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ägg är mums. Bra att du käkar eko. Själv håller jag på och bygger en äggkiosk som ska stå nere vid vägen.. Tanken är att jag fyller på med äggkartonger på fm så folk bara kan stanna, gå in och ta ägg och lägga stålarna i en burk.. Ska bli intressant och se om det funkar eller om dom stjäl..

      Mvh Berra

      Radera
  3. Kanske kommer Tesla att öppna fabrik i SAABs gamla lokaler enligt TV4.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.