2018-01-28

Vi påminns om IKEA:s storhet men även inspiration för fossilfri omställning

IKEA:s grundare och av många betraktad som Sveriges största entreprenör under 1900-talet, Ingvar Kamprad har avlidit 92 år. Möbeljätten skriver på sin hemsida:
"Ingvar Kamprad har i stillhet somnat in i sitt hem i Småland. Han föddes 1926 i Småland och redan som 17-åring grundade han IKEA. Ingvar kommer att vara mycket saknad och varmt ihågkommen av sin familj och IKEA-medarbetare över hela världen." 
Personen bakom Sveriges största varumärke vid sidan av jättar som Volvo, ABBA och Björn Borg är omsusad av myter, folkkära minnen men även skandaler.

I detta inlägg ska vi dock lyfta IKEA:s roll som trendsättare, anpassningsförmåga och tankar kring dess möjligheter att bidra till en fossilfri omställning genom ett fördjupat hållbarhetsarbete som företaget såväl som dess kunder och samhället i stort kan ha mycket att vinna på.

Vad gör IKEA till IKEA och hur har det överlevt i alla dess år? Företaget är inte ens börsnoterat, har inga skulder och tycks immunt mot lågkonjunktur. Faktum är att vi kan föreställa oss att Ingvar Kamprad på ett kalas med andra mångmiljardärer skulle förundras över andra företagsledare och investerares oro över perioder av lågkonjunktur, fallande aktiekurser och hotande konkurrenter. Vad är lågkonjunktur skulle Ingvar förmodligen tänka, skapa produkter folk behöver och tror de behöver och sedan känner glädje av och de kommer tillbaka. 

IKEA:s grundläggande affärsidé tillhör en svunnen tid där sparsamhet och tålamod var en dygd och där marknadsföring byggdes upp inte i huvudsak genom annonser utan förtroende och kvalitet som spreds via kundernas egna erfarenheter av produkterna och vid upplevelsen av möten med företagets varuhus och anställda. Om någon möbelpryl var bra så hittade man den hemma hos en god vän som kunde beskriva dess för- och nackdelar eller så upptäckte du den helt enkelt själv "som av en slump" när en vandrade genom företagets möbel- och hemmapryllabyrint i ett av dess många varuhus.

Hur många av oss  har vi inte skruvat ihop och isär otaliga möbler genom åren? Vi har svettats när jättemöbler ska sättas ihop och dessutom någon envis skruv hoppat iväg längre än vad fysikens lager borde tillåta. Ibland har delar rent av saknats, vi har svurit över att någon gjort en otydlig ritning men oftast känt oss lite stolta över att fått ihop de många möbler som sedan troget stått kvar i våra hem.

Och många är IKEA möblerna runt omkring oss... Kika bara runt på ditt kontor, i ditt sovrum, i ditt vardagsrum, i köket (glöm ej glas, besticklådan osv), i dusch- och badrummet, i hobbyrummet, arbetsboden, verkstan... När en tänker efter är det inte så underligt att IKEA blivit ett av världens mest framgångsrika företag. Det finns egentligen få paralleller när det kommer till företag som byggt ett så starkt varumärke att det aldrig egentligen ifrågasatts.

Då vi skriver mycket om omställningen och utmaningarna med vårt oljeberoende här på bloggen kommer vi att tänka Saudi Aramco eller Saudi Arabian Oil Company, världens sannolikt mest värdefulla bolag (Saudiarabiens statliga bolag som sitter på världens största oljetillgångar och producerar mest olja i världen- Apple är småpotatis mot detta). Saudi Aramco är likt IKEA heller inte börsnoterat men de senaste månaderna har världens största börser bönat och bett om att de ska börsnotera (om så en mindre del av bolaget) på just deras börs.  De flesta bolag är mest glada att få glänsa sig en stund vid en börsnotering och inte tvärtom. Något liknande skulle ske om IKEA valde att börsnotera sig men varför skulle de göra det, de har till skillnad mot Saudi Aramco inte en växande medelklass som ska subventioneras med låga bränsle- och vattenpriser via statskassan.

Varför börsnoteringen av Saudi Aramco kompliceras av både politiska och ekonomiska skäl ska vi återkomma till i ett senare inlägg.

Precis som alla företag som överlever under lång tid av förändringstryck, ekonomiskt och med ständigt ny teknologi som introduceras har IKEA hela tiden legat steget före på de flesta områden och inte bara anpassat sig till starka trender utan varit starka trendsättare själva. Det räcker här med att notera hur IKEA var tidigt ute med att använda självutcheckning av varor/kundernas möjlighet till egen betalning vid kassorna, den smarta placeringen av restaurangen i mitten av varuhusen så att kunderna har orken och föräldrarna kan stilla barnens kurrande magar (allt för att vi ska konsumera mer), lekrummen för barnen och förstås upplägget att låta kunden gå igenom en frestande men lång labyrint (gärna i två plan) av "bra att ha prylar" som få kan undgå att snegla på och lägga till på inköpslistan.

I grunden går allt ut på att skapa enkelhet och göra det "naturligt" att handla på IKEA nästan som om det vore en naturlag. Det mesta för hem och kontor finns på ett ställe, folk kan klämma och känna och sedan sätta ihop det själva. Detta koncept tycks funka i de flesta länder just för att det är enkelt och går snabbare än att springa i många affärer.

På det område som är viktigast av allt inför framtiden, miljö- och resursområdet, har IKEA en lång väg att vandra men även här har stora steg tagits de senaste åren och företaget har inom  vissa områden visat att de är beredda av vara föregångsexempel och återigen vara trendsättare.

Redan 2013 var IKEA ute och började sälja elcyklar till mindre än halva priset mot sina konkurrenter. En produkt för de välbärgade gick till en produkt för den breda massan. Det gick så bra att IKEA snabbt sålde slut på sina elcyklar och var ett viktigt startskott till den elcykelboom vi nu ser i Sverige och i många andra länder. Många andra spelare har nu klivit in på ellcykelmarknaden och IKEA säljer inte längre elcyklar och det finns otaliga svenska elcykeltillverkare på uppgång men mer om det i ett senare inlägg.

När det gäller eltransporter generellt meddelade företagets tillförodnade hållbarhetschef Pia Heidenmark-Cook förra året (2017) att företagets då 355 IKEA-varuhus ska ställa om till elbilar både med sin egen fordonsflotta och med de partners som sköter hemleveranserna. IKEA är även beredda att investera i andra företag för att påskynda övergången till elbilar. Kanske en beställning av Teslas mindre variant nya ellastbilar som ska börja levereras nästa år kan var något för företaget, en satsning på svenska företaget Northvolt bör här även vara tänkbart.

IKEA ska även sätta upp laddstolpar för elbilar vid samtliga av sina varuhus, vi hoppas dock att de inte bara sätter upp några utan många laddstolpar vid varje IKEA-varuhus och regelbundet kontrollerar att de fungerar, vilket tyvärr inte varit fallet vid flera av de laddstolpar Johan besökt sedan han började köra elbil 2014.

Johan var en av de första i Sverige att ladda elbilen Tesla Model S vid IKEA:s varuhus, här i Borlänge 2014
Här laddar Johan med en otymplig Mennekes Mode 3 laddkabel (4m) för elbilar Typ 2 till Typ 2, trefas, 400V, 32A. Räcker oftast med en mer praktisk kabel för 16A vid IKEA, med 2-3 timmars shoppande laddar du på med tillräcklig energi för de flesta hemresor. 

Men kanske mest intressant är IKEA:s nya satsning på att sälja paket med solceller och batterilagring som introducerades i Storbritannien förra året. Sverige har än så länge valts bort på grund av krångel med regler med bidragssystemet för privatpersoner som nu till stor del tagits bort. Det finns därför hopp för att IKEA kan skapa prispress på solcellspaket för försäljning även i Sverige.

Detaljer om vilken typ av batterier och vilket effekt de tre modellerna av solceller som IKEA säljer i Storbritannien har framgår ej på den brittiska sidan men det rör sig om 6 paneler och ett batterilager. Priset för det billigaste solcellspaketet, inklusive installation och garanterat låst pris ligger på drygt 49 000 SEK (4423 pund) eller 41 684 SEK (3750 pund) med medlemsskap i IKEA Family. Batterilagret tillkommer på 32 625 SEK (2925).

Enligt IKEA kan britterna genom att köpa sol- och batteripaket spara in 4224 kr per år i elkostnader eller runt 70 % av elkostnaden per år (vid kombinerat sol- och  batteripaket). Observera att här avses elkostnad ej uppvärmningskostnad. Om vi leker med tanken att dessa siffror stämmer innebär det att sol- och batteripaketet vid ett konstant elpris betalar av sig på ca 17.5 år, inom de 25-30 år solcellerna brukar hålla. Vad gäller batteriet är det svårt att uttala sig då vi inte vet något om det men många batteritillverkare ger minst 10 års garanti, på den tiden kommer det troligen bli mer lönsamt att byta till ett bättre batteri. Även om det innebär ytterligare investeringskostnader behöver det inte betyda att det förlänger återbetalningstiden. 

Läs mer här för pris och utseende på övriga, dyrare solcellspaket IKEA säljer i Storbritannien. Se gärna även tidigare inlägg om solenergi-anläggningarnas framfart samt dem snabba utvecklingen av batterilager.   

Ingvar Kamprad har lämnat oss men IKEA lär leva länge än, vi hoppas företaget kan förvalta arvet genom att inspirera till hållbar energikonsumtion och hållbar energiproduktion, det är inte bara bra business det är sätt att överleva de förändringar som bara börjat. 

IKEA:s sol- och batteripaket i Storbritanninen, när får vi se det i Sverige?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.