2018-07-12

Svenska Einride lanserar T/Logen: Självkörande, eldriven lastbil för skogsindustrin

Den 20:e juni var vi inbjudna till den inofficiella lanseringen av något helt nytt från svenska startupen Einride som idag blev officiell och vi ska snart ska komma till i detta inlägg. Einride är företaget som tagit världspressen med storm efter lanseringen av sin första produkt, den förarlösa, eldrivna och fjärrstyrda lastbilen: T/Log som vi även gjort en liten video om tidigare. Över 2000 tidningsartiklar världen över har skrivits om Einride sedan företaget grundades för drygt ett års sedan och redan innan första T/Poden börjat köra på vägarna så är förväntningarna på bolaget minst sagt stora.

Vad som gör Einride unikt är det kan bli först i världen med en förarlös och eldriven lastbil på allmän väg när det i höst med all sannolikhet kommer få tillstånd av Transportstyrelsen att i ett samarbete med DB Schenker börja köra sin första T/Pod på en sträcka vid en av DB Schenkers distributionscentraler i Sverige. När vi skriver förarlös menar vi utan hytt och med teknik i lastbilen för att med tiden klara de flesta situationer helt själv men initialt kommer T/Poden kontrolleras och kunna fjärrstyras av en "människopilot" på distans för att med tiden som mjukvaran och regelverk mognar kunna köra helt själv i alla trafikmiljöer.

Sedan tidigare är även ett samarbetsavtal klart med Lidl i Sverige som vill använda T/Poden mellan sina distributionslager. Senaste och minst lika viktiga är samarbetspartnern Nvidia som så sent som i mars tillkännagav sitt samarbete med Einride när företaget fick visa upp T-poden vid en av världens största konferenser för Artificiell Intelligens (AI) och teknik, Nvidia GPU Technology Conference. Nvidia är världsledande inom utveckling av grafikprocessorer och hårdvara för användning inom AI som är mycket lämpad för just självkörande teknik.

Men dagens nyhet handlar inte om T/Poden, den kan ni läsa mer om i tidigare inlägg eller på Einrides hemsida. Idag inleds en av världens största motorsport-festivaler i Storbritannien och Einride blev särskilt inbjudna av hertigen bakom festivalen för att lansera sin nya produkt. Här kan nämnas att Charles Gordon-Lennox, hertigen ifråga som startade Good Wood festivalen för 25 år sedan, bor på Good Wood ägorna som omfattar 12 000 hektar mark, varav blanda annat 4000 hektar används till ekologisk odling (!) och förstås det årliga festivalområdet.

Goodwood Festival of Speed sträcker sig över ett stort område och lockar över 100 000 besökare per dag och pågår från idag till och med söndag.

Einrides T/Log, världens första självlkörande, eldrivna timmerlastbil
Bild använd med tillstånd av Einride

Einride lanserar nu ytterligare ett nytt typ av självkörande, eldrivet och förarlöst fordon (lastbil utan förarhytt), en lastbil för transport av timmer, T/Log ja eller kort och gott en timmerlastbil. Tlog kommer att kunna användas inom skogsindustrin för transport av timmer och på så vis bidra till att minska utsläppen inom den del av den tunga lastbilssektorn som står för cirka 20 % av växthusgaserna. Precis som T-poden innebär det enorma besparingar i energianvändning tack vare elmotorns överlägsna verkningsgrad och med fjärrstyrning och så småningom helt självkörande T-logar kan transport- och personalkostnaden skalas ner med runt 60 % (om vi utgår från Tpoden, där hytt och förare också plockats bort ur bilden).

                          Einrides T/Log, världens första självlkörande, eldrivna timmerlastbil
Bild använd med tillstånd av Einride

En annan nyhet från Einride är en helt ny hemsida där intresserade och potentiella kunder tex kan räkna ut hur mycket de sparar i utsläpp och kostnader på att transportera sina varor med en Tpod istället för en förardriven diesellastbil. Det är bara att ange sträcka från A till B på kartan som transporten ska ske och du får ett värde för hur mycket utsläpp som sparas in.

När vi vet mer kommer vi givetvis återkomma med tekniska detaljer för T-logen, potentiella kunder inom skogsindustrin osv.

Tillägg:

Räckvidd : Ca 190 km på en laddning

Batteri: 300 kWH

Lastkapacitet: 16 ton

Dimensioner: Bredd : 2,552 m, Höjd: 3,563 m, Längd: 7,338 m 

Framtiden är självkörande och helt eldriven och med den utveckling inom AI, elektrifiering och självkörande teknik vi ser kommer det gå MYCKET snabbare än de flesta tror. Med exponentiell AI träning av mjukvara och även teknik kan vi inte längre blicka bakåt för att få en tidsprognos för framtiden. Vi kommer passera en tröskel när kostnaden att äga/driva ett fossiltdrivet fordon överstiger kostnaden för en billigare och effektivare tjänst som istället utförs med självkörande, eldrivna fordon och då förändras ALLT.

Många kommer välja/tvingas att ställa av sina fordon av kostnadsskäl inte miljöskäl. Uppskalningen kommer gå mycket snabbare än vad etablerade fossilindustrin/transportfordonstillverkare önskar.  Att komma till den slutsatsen handlar i grunden om att koppla ihop AI-utvecklingen med exponentiell teknikutveckling och i det här fallet självlkörande teknik.

Einrides T/Log, världens första självlkörande, eldrivna timmerlastbil
Bild använd med tillstånd av Einride

Einrides T/Log, världens första självlkörande, eldrivna timmerlastbil
Bild använd med tillstånd av Einride

Johan bedömmer att vi inom 3-5 år kan se en snabb utbredning av självkörande eldrivna fordon. Snabbare på vissa marknader än andra och givetvis med viss gardering för tillfälliga tillbakagångar på grund av olyckor, samhällets anpassning och regelverk men att det handlar om år och inte som de flesta tror årtionden innan vi ser en bred utbredning. Se gärna tidigare inlägg för mer om varför vi ser detta som oundvikligt och varför fossilbilar kan vara lika ovanliga som hästar inom 10 år...

Johan i Reaktorhallen vid KTH i Stockholm, 25 meter under mark vid pre-launchen av Tlogen den 20:e juni

Robert Falck, VD och huvudgrundare av Einride när han presenterade Tlogen vid den inofficiella lanseringen den 20:e juni nere i reaktorhallen, vid KTH Stockhom

En joker i sammanhanget som vi på inget sätt blundar för, är de allvarliga riskerna med en okontrollerbar utbredning av AI som vi varit inne på tidigare men detta kommer vi återkomma till i senare inlägg och vad det kan innebära för risker för transportjänster och hur de bör utformas för att minimera dessa. 

Avslutningsvis, omställningen mot självkörande, eldrivna transporter kan beskrivas ungefär såhär:

Först händer inget, sedan lite, sedan verkar självkörande teknik ha svårigheter och för utomstående ligga många år in i framtiden men plötsligt, klarar den ALLT och efter den punkten kommer det gå MYCKET snabbt och människor kommer glömma hur det var innan denna tidpunkt. Självkörande teknik kommer tas som självklar. Någon annan slutsats kan vi inte dra av det vi ser. 

Vi äger aktier i Einride.

Introvideo T/Log





Tillägg:


Själva avtäckningen av T/Logen med riktigt timmer pålastat samt lite rundvandring på festivalområdet kan ni se nedan:

11 kommentarer:

  1. Är det meningen att den skall sköta transporter inom industrin eller är tanken att den ska sköta transporter från skog till industri?
    Det sistnämnda har jag lite svårt att tro att det kommer att fungera inom överskådlig tid. Detta beroende på hur skogsvägarnas skick är och att det ofta kräver en del improvisation och fingertoppskänsla vid körning där.

    SvaraRadera
  2. Hej! Detta är något jag funderat mkt på och diskuterat med andra. Jag har kommit ungefär till samma slutsats som du. Initialt eller "inom överskådlig framtid" väntar jag mig att T/Log transporterar timmer till industrin från större uppsamligsplatser/tillgängliga platser där framkomligheten är god och där trafikmiljön inte är så krävande för den fjärrstyrande piloten. Det är ju ofta en mkt krävande trafikmiljö att köra och hämta timmer i skogen.

    Dessutom saknar T/Logen än så länge en kran och frågan är om den kommer sitta på ett efterföljande släp och då väcks förstås frågan om släpet kommer ha batterier för att T/Logen ska orka dra det... Många frågor som vi hoppas få svar på den närmaste tiden.

    Mvh
    Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den verkar inte vara byggd för att kunna lossas på något befintligt bra sätt. Behövs ju lite utrymme mellan timmret och chassiet för att truckförarna ska få in gripklorna utan att skada bilen. Ska de behöva sikta in sig sådär trånga utrymmen lär det inte gå fort.

      Finns upplag som tex tar emot timmer på tåg och sedan kör dem vidare till bruken sista sträckan på lastbil (Töva i Sundsvall tex).

      Med den markfrigången så tvekar jag att det finns några somhelst planer på att ta ut dom på skogsvägar som dessutom saknar markeringar och ofta kan kräva en skicklig chaufför, särskillt om det är riktigt blött i markerna.

      Radera
  3. Hej igen. Jag ser det som en protoytyp med klar förbättringspotential. Markfrigången går ju att ordna rätt lätt, nu ska den väl mest se slimmad ut. Tror den ska betraktas som användning i områden där förutsättningar är väldigt framkomliga i takt med att den förbättras och AI-mjukvaran lär sig att navigera i svåra/krävande trafikmiljöer.

    Mvh
    Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Well det är en protyp. Kommer ej ut på marknaden förrän 2020 så då finns det tid för justeringar!

      Einride hopes to introduce the T-log to public roads by 2020.

      Från Einrides nya hemsida:


      "Einride hopes to introduce the T-log to public roads by 2020. The company has already registered interest from several major global companies."

      Länk:

      http://www.einride.tech/press/creators-of-the-t-pod-reveal-autonomous-all-electric-logging-truck/


      Mvh
      Johan

      Radera
  4. En självkörande bil måste också vara självlastande utan last blir ekonomin lidande.

    SvaraRadera
  5. Finns i dag kranar till timmerbilar som du kan använda på distans.
    Det är nog lättare att göra på det viset än att försöka göra dom självlastande .
    En man kan sitta i stort sett var som helst och lasta flera lastbilar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen! Tror det kan vara en idé, men det är som sagt väldigt olika ut hur lastmiljön/framkomligheten ser för timmerbilar på olika platser. Det finns säkert en nisch oc låga frukter att plocka vid stora, lättillgängliga lastplatser till en början. När tekniken förfinas kan svårare miljöer provas.
      Mvh
      Johan

      Radera
  6. Tror ni att drn här AI-bilen blir ett hot mot människan och börjar köra över folk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tror jag.. När terrorist hackers tar över dom blir det inte skoj.. Motorvägarna kommer förvandlas till köttfärslimpor..

      Radera
    2. Hej Jonas! Helt självkörande fordon av alla slag kan potentiellt köra över människor via hackning (när styrningen är helt automatiserade och kopplade till fjärrstyrning via mänsklig pilot eller framtida helt styrande AI-mjukvara). Men då är jag mer oroad över systemhot som manipulation av sociala medier, energisystem och olika tyoer av vapensystem.

      Utskilningslösa hackarattacker av självkörande transporter som gör att de löper amok är givetvis möjligt i en framtid där större delen eller rent av alla transporter är helt självkörande och uppkopplade. De mänskliga attackerna är dock inte största hotet utan en generell AI vars målpreferenser initialt inte utformas att prioritera skydd av mänskligt liv (utan att den "misstolkar det" som att vi själva orsakar vår egen skada och därför enklast elimineras ur ekvationen helt och håller "för vårt eget bästa".

      Det hela är mkt komplicerat som Nick Boström beskriver i sin fantastiska bok "superintelligens -vägar, faror och strategier". Vi kan inte hindra AI-utvecklingen eftersom det är en kapplöpning mellan företag och nationer, samtidigt har vi problemet med ett regelverk där det räcker att en stat/företag inte litar på att de andra följer ett gemensamt regelverk och går sin egen väg med tex utecklingen av en AI-singleton för maximal konkurrensfördel där de sedan själva tappar kontrollen av detta superverktyg eller missbrukar det till skada för hela mänskligheten.

      Mvh
      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.