2016-09-29

När maskinen tar över livsmedelslagret får inte människan plats

Redaktionen är just nu fullt upptagen med bearbetning av videos och foton från den precis avlustade Europa-resan med elbilen Tesla Model S.  I väntan på sol-reportage från tyska Freiburg, Podcar-presentationer från Podcar City konferensen i Antwerpen, studiebesök till Europas första podcar-system i Rotterdam och förstås ladd-roadtripen med Teslan, blir det här ett kort inlägg om automatiseringen.

Automatiseringen och utvecklingen av artificiell intelligens fortsätter i accelerande fart. Utvecklingen inom självkörande bilar och bilindustrins kapplöpning har vi skrivit en hel del om tidigare. Likaså om Amazon och andra företags satsningar på hemleverans av paket och mat.

Ett område vi skivit mindre om är automatiseringen inom lagerbyggnader och varuhus. Här händer väldigt mycket just nu, särskilt inom livsmedelslager. I en sevärd video av Wall Street Journal kan vi tex följa företaget C & S Wholesale Grocery och dess extremt automatiserade livsmedelslager för torrvaror i Newburgh. Ett lager som ligger strax under 10 mil norr om New York City i USA.

Livsmedelslagret får matvarorna direkt från tillverkaren i enorma volymer som sedan paketeras om av robotar inne på lageret, skräddarsytt utifrån efterfrågade storleken på beställningarna från livsmedelskedjorna. Beställningarna kan sedan göras av livsmedelskedjorna och butikerna on demand från det automatiserade livsmedelslagret där robtoarna hämtar och paketerar exakt det antal varor som efterfrågas.

Robottillverkaren Symbiotic som står för robotarna på lagret ägs även av lagerföretaget C & S Wholesale Grocery. Symbiotic säger att deras robotar kan ersätta nästan alla arbetare på ett större lager och minska arbetskostnaderna med upp till 80 %. Även storleken på lagret kan minskas med mellan 25-40 % enligt robottilverkaren. Detta bland annat tack vare att hyllorna kan stå tätare när små men starka robotar kan köra under och mellan dem.

Optimeringen av ytor och användningen av robotar så effekt som möjligt påminner mycket om hur Tesla Motors bygger sin gigantiska fabrik för litiumbatteritillvekning för sina elbilar och hushålls- och fastighetsbatteri vi rapporterat om tidigare. Teslas fabrik i Nevada är tänkt att fungera som en enda stor maskin där varje tum används maximalt för att spara yta och energi inne i byggnaden samtidigt som avstånden mellan de olika produktionsleden inne i fabriken minskar.

Men utrustningen för små och stora robotar är inte billig. C & S Wholesale Grocery har robotar och maskiner för 40 till 80 miljoner dollar eller cirka 343 till 686 miljoner kronor vilket är mycket pengar även för medelstora och stora livsmedelskedjor. Vi kan därför vänta oss att specialiserade lagerföretag etablerar sig dit livsmedelskedjor och mindre butiker kan vända sig med sina beställningar.

Detta går naturligtvis stick i stäv med behovet av lokal matförsörjning och krisberedskap som inte gynnas av ökad centralisering av livsmedelslager. Om maten bara finns på ett fåtal hubbar dit transporterna måste färdas långt är det lätt att butikerna blir utan varor om transporterna av någon anledning inte kommer fram eller dessa eller om livsmedelshubbarna/centrallager isoleras på grund av en längre isstorm eller liknande.  

Sverige bör istället för att kopiera dessa lager lära av tex Finlands satsning på lokal matförsörjning eller hur Norge fått sin landsbyggd att blomstra. Det är både coolt och hållbart.

Kika på videon nedan om C & S Wholesale Grocery och deras nästintill självgående jättelager där Symbiotics robotar står för arbetet.

Livsmedelslager, snart no man´s land?

10 kommentarer:

  1. Visst kan det bli så, men jag utgår från att robotarna blir fler och att tillverkningen av dem blir allt effektivare. Priset faller alltså med större volymer och samtidigt vill kedjorna styra sig själva. Tiden för transporter och kostnaden per km har betydelse.

    Vår dåliga beredskap för störningar i matförsörjning är bedrövlig och det vi kan göra själva är att ha ett litet reservlager. En sorts reserv som nog inte räknas med är alla äppelträd i åtminstone äldre villaträdgårdar. Såg en uppgift att endast vart 19e äpple kommer till mänsklig mat eller dryck. Har själv inte tid att ta hand om mer än en bråkdel av äpplen och päron hemma. Tråkigt nog betyder det nog de flesta år mindre än var 19:e frukt. Villan är ursprungligen från 1914 så jag tror de äldsta träden planterades under 1:a och 2:a världskriget.

    Har kaffe för ca ett år men inser nu att filter bara finns ett paket. Måste åtgärdas.

    Behöver nog robothjälp, men än för dyrt.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  2. Hej Nanontec. Givetvis kommer robotiseringen/automatiseringen fortsätta och med det faller priset per robot vilket kan öppna upp för lagerhållning även i mindre skala. Transportkostnaden är idag styrd av tillgången till olja/importerade färdiga bränslen (för de flesta länder inklusive Sverige) och avstånden är pga centraliseringen av matproduktionen långa.

    Ökad lokal matproduktion och kortare transporter som kan ske via järnväg, podcars kompletterat av e-highways, elbilar och sjöfart (däribland segelfartyg) kan förstås minska sårbarheten för oljeberoendet och lokala strömavbrott.

    Slående exempel med frukten, vi har blivit bättre på att ta hand om vår 3 äppelträd här men kan bli mkt bättre! Åt äppelkräm min mor gjort idag men den kom från frysen och äppelskörden för några veckor sedan.

    Robotar i trädgården för att hantera allehanda uppgifter, ja det kommer nog i större omfattning med tiden, sannolikt snabbare än vi kan föreställa oss.

    Mvh

    Johan

    SvaraRadera
  3. Håller med och kompletterar med citat från Veckans Affärer: "I expressfart har en rad sjukhus och kliniker köpt in operationsrobotar. I fjol gjordes nästan 6 000 robotingrepp.

    Och dagens Di Weekend som har en intervju med Rob Nail som är chef för Singularity University i Silicon Valley. Han sitter med en liten robot i knät. Roboten Wesly kan konversera och visar vad som väntar. Högst på Nails önskelista står en robot som kan passa hans treårige son. Men han är orolig för de omvälvande 30 år vi har framför oss. Åren är de mest riskfyllda mänskligheten haft.

    Egen fundering är att dina bin nästan säkert behövs länge än även om det kommer drönare i samma storlek. Drönarna får andra uppgifter tex rapportera om törstiga eller insektsdrabbade växter. Mindre robotar sväljs för undersökning och behandling av mage och tarmar eller den enklare uppgiften att släppa ut medicin på lämplig plats och tid. Närmare är vägledande robotar för inköp eller sjukhusbesök och givetvis mycket fler för tillverkning på fabriker.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  4. Om jag fattar saken rätt vad det gäller Sveriges självförsörjning av käk. Vid en kris där oljan stryps så är vår självförsörjninsgrad 0 %. Eftersom vi inte har några diesellager längre. Stämmer det?

    SvaraRadera
  5. Bra Berra, om all oljeimport stryps totalt. Efter en kort tid blir det stora problem. Det finns lite lager i tankar och cisterner runt om i landet, men inte i närheten som när vi hade en beredskap att vara lite stolta över. Böndernas och distributörernas diesel tar snabbt slut idag. Det finns några få distributionsbilar som är laddhybrider men inget som kan nyttjas för att klara nämnvärt inte ens om vi sätter dragkrok på alla elbilar och kör dem som reserv för distribution. Elbilarna är alldeles för få eller?

    Böndernas traktorer kan möjligen snabbt (efter en tids förvirring) få en liten extra utbyggnad för batterier och därmed kunna vara i verksamhet i kortare perioder.

    Men efter några dagar börjar de flesta i det totalt isolerade landet bli hungriga. Berra får jag bjuda på några äpplen?

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  6. @Berra. Ja ungefär så. Alla jordbrukare idag är i praktiken helt beroende av importerad diesel och dieseltransporter (läs lastbilar och bilar) som kommer med varor till och från gårdarna. De som är självförsörjande utan behov av oljemaskiner är just självförsörjande och kan inte försörja mer än sig själva annat än möjligen några individer/familjer till (om de senare deltar och utökar matproduktionen).

    Vi har skrivit detaljerat om detta i flera tidigare inlägg. Bland annat utifrån Instiutet för Miljötekniks granskning av Sveriges bränsleberoendet vid en kris där just bränslet skärs ner med 25, 50 respektive 75 %:

    http://www.peak-oil.se/2013/11/msb-missar-sveriges-storsta-sarbarhet-i.html

    Även Riksrevisionen har kommit fram till liknande resultat då gällande Sveriges bristande krisberedskap i allmänhet:

    http://www.peak-oil.se/2015/10/riksrevisionen-uppmarksammar-sveriges.html

    Vi går även in en hel del på detta i vår bok Olja för Blåbär.



    Mvh
    Johan

    SvaraRadera
  7. Nanotec. Sjyst av dig att bjuda på äpplen. Mina träd ger inte så speciellt många än. 15 st blev det i år.. Det räckte till en paj.
    Vi skulle behöva lite större lager av diesel så det räcker till bönderna åtminstone ett par år. Efter det kanske fler kan komma ut på bondvirsan och jobba med matproduktion för hand. Själv har jag ska jag fixa gengasaggregat till min bensin 35:a från -55.. Kan va bra att ha. Hela den här matsituation är ganska tragisk om man tänker efter. Många kommer att dö om oljan till oss blockeras. Det kan bli hemska kravaller. Det är bra att sådana här bloggar finns. Alla behöver få veta sanningen.

    Mvh Berra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Berra sådana här bloggar behövs. Det är nog så att en hel del viktig kunskap drunknar bland sportreferat och kändisskvaller. Mesta massmedia behöver annonser och det är lättast om man har många tittare, lyssnare och läsare.

      Jag är nästan säker att hela Sverige inte blir helt utan diesel ens i krig. Visst importerar vi mest från Ryssland till våra fem raffinaderier, men exporten av oljeprodukter är också stor.

      Men delar av landet kan isoleras länge av många orsaker så det behövs spridda lager av inte bara mat, medicin och drivmedel. Jag tycker det är skandal med nuvarande brister. Inte ens den el jag ser som stor för transporter inom bara några år är alltid säker.

      Köpte ny stor frys, kyl, tvättmaskin och torktumlare till landet idag som körs dit och installeras av affären om några dagar. Försvinner strömmen på landet får vi ta oss dit och laga till det som går från kyl och frys. Finns grill och stormkök.

      Gengas kan fungera till några fordon vid bränslebrist. Bra att du förbereder. Själv har jag en eldriven jordfräs förutom två sladdrivna gräsklippare. (Finns hackor, grepar och en lie som reserv). För produktion av ved också eldrivet. (Yxor i reserv) Färdig ved finns för några veckor kalla dagar och mycket ofärdigt som reserv. Alltid lite dricksvatten hemma samt vin och öl.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  8. Det största problemet tror jag är att dom flesta tror att det aldrig kan hända en kris så maten försvinner. Allt kommer fortsätta som det alltid gjort. Säger man nått blir man nästintill idiotförklarad :)
    Nanotec> smart med vin och öl. Det kan hålla upp humöret och värmen i kroppen. Jag testar att göra mjöd nu. 17 l vatten och 3,5 kg honung. Det luktar riktigt gott. Ved har jag för minst 2 vintrar, kött i hagen och potatis i jordkällaren. Simma lugnt.

    Mvh Berra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Berra jag tror det är främst rädsla som gör att de flesta inte vill tänka på risken att maten inte finns längre.

      För flera år sedan nu gjorde jag vin av äpplen. Jäsning och alkohol, men det blev mest av låg kvalitet. Systemet har bättre. Fast en gång fick jag ett riktigt gott resultat. Vid en lång kris blir det egen vinbryggning igen.

      Lite potatis finns det i ett land men vi äter mer andra vegetabilier. Odlar lite mest för att kunna expandera vid svårare brist på mat. Kött föredrar vi svenskt av princip, men idag åt vi på restaurang i vårt stora köpcentrum och då vet vi som nästan alla inte varifrån de kommer - räkor, musslor, kyckling och nöt vi förtärde.

      Simmade för första gången i havet på många år för några veckor sedan och det gick bra. Såg en upprörd bläckfisk. (Fick röda fläckar av ilska när dottern oavsiktligt råkade välta en liten sten över hen) Hon dök med en firma och träffade både en hummer och en muräna. Trevligt så länge vi kan resa utomlands också.

      Lycka till med mjödet.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.