2017-03-16

Hur kommer AI påveka vår framtid?

Den frågan ställer sig Jeff Dean, chef för Google Brain, en av världens ledande grupper inom utveckling av artificiell intelligens (AI) som nyligen höll en sevärd presentation på temat. Presentationen kan ses som en uppföljning på förra veckans inlägg: Vad händer när roboten styr människans vardag och tankar?

Många förstår nog inte hur snabbt denna utveckling kommit och vilka utmaningar och möjligheter det kommer medföra bara de närmaste åren men en bra start för att sätta in sig i detta är att läsa ett av fjolårets julklappstips, The Singularity is near av Ray Kurzweil. Förutom nedanstående korta men innehållsrika presentation rekommenderas även att se vetenskapens världs program som sändes i måndags där riskerna med uppkopplade prylar belystes en hel del.

Vi kommer återkomma i ämnet med djupare analyser vad det lider och även höra med experter på området för att få lite olika perspektiv. För tillfället kan vi konstatera AI-utvecklingen nu tagit fart på allvar tack vare i första hand tillräckligt med datorkraft för att processa enorma mängder information så att en dator nu visuellt (likt våra ögon) kan utskilja mönster och lära sig skilja på tex olika bilder.

I kombination med allt fler uppkopplade människor och prylar bidrar detta till ett globalt nervsystem där informationsdelning och teknikutveckling kan användas för att utveckla allt mer avancerade artificiella hjärnor. Till en början är dessa artificiella hjärnor/superdatorer bara kapabla att utföra enstaka uppgifter i isolerade miljöer men med tiden kommer de kunna hantera helt nya situationer tack vare ekosystem för maskininlärning/tidigare erfarenheter likt en människa.

Hur detta kommer utvecklas och vad som blir nästa steg i AI-utvecklingen är nästintill omöjligt att säga men vi följer utveckingen noga.  

Sevärd presentation av Jeff Dean om hur långt AI-utvecklingen kommit

4 kommentarer:

  1. Tack det var en bra, men allt för kort föreläsning.

    Det stora ekosystem jag ser närmast är självstyrande transporter av varor och människor. 3D kartor i nära realtid med upplösning i dm kommer tidigt. Kartorna används nog mest för riktad reklam eller i färre fall prenumeration. Även förare till bilar som inte nått någon grad av självkörande förmåga kan nyttja kartorna. Direkt nytta är lediga parkeringsplatser eller mer kö än vanligt. Ganska tidigt är 4G för trögt och långsamt i städer och trycket på 5G ökar.

    Ett annat område är effektivare robotar för tillverkning av betydligt mer än bilar. Kan roboten snabbt lära nytt går det bra med allt kortare serier och fördelen av tillverkning i låglöneländer minskar. Redan har containertransporterna i antal minskat för första gången sedan de kom på 50-talet. Just detta kan bero på effektivare algoritmer för packning och transporter. Färre tomma containrar tex. Handeln i värde mellan länder har inte minskat.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  2. Hej Nanotec! Tack för intressant input som vanligt. Ja, visst var den kort men kommer säkert fler, djupare presentationer temat framöver.

    Ang containertransporterna: Det är inte så att containrarna likt svenskarnas boyta per/capita (sedan 1970-talet) dubblerats i storlek el liknande?? Att det helt enkelt är större containrar?

    Oavsett har de klart blivit effektivare, i Rotterdam kör ju lastbilar själv runt och flyttar runt containrar automatiskt inom hamnområdet sedan flera år. GPS-kontroll av containrar lär vara guld värt men de kan nog komma bort ändå ibland misstänker jag...

    Mvh
    Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är inte storleken ganska standardiserad sedan länge för containrar? Läste nyss att överläkare Max Gordon på Danderyds sjukhus håller på att utveckla en AI som tolkar röntgenbilder. Än har den bara nått lite över 90% rätt vilket är i nivå med en vanlig röntgenläkare. (Senaste nr av Medicinsk Vetenskap)

      Finns också en intressant artikel om drönare för självinstruerande hjärtstartare i Skärgården. De lyfter nu på tre sekunder och är framme långt innan sjukvårdspersonal hinner fram, Annars överlever bara 10% hjärtstopp utanför sjukhus. I Rwanda testas drönare för transport av vaccin, blod och läkemedel till avlägsna kliniker på landet.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. Hej! Intressant! Ang container misstänker jag att även om standarden sattes 1961 skiljer sig standardmåtten mellan 6-16 meter i längden beroende på storlek och med dagens större containerfartyg kan fler av de större tas. Men har inga siffror på totala lastvolymen 1950 mot idag.

      Mvh
      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.