2017-12-31

Kina leder elektrifieringen: 12 miljoner-staden Shenzen: 16 359 elbussar!

En av bloggens mest trogna läsare tipsar oss om att mångmiljonstaden Shenzen i Kina nu tagit ytterligare steg för att elektrifiera stadens transportsystem. En satsning som får Sverige och övriga världen att framstå som rena stenåldern. Den kinesiska jättestaden med över 12 miljoner invånare som vi skrivit om tidigare, är redan sedan tidigare världens elbuss-tätaste och förmodligen även elbils tätaste stad. 

För håll i er nu, Shenzen har elekrifierat stadens 16 359 bussar och byggt ett laddningsnätverk för bussar som omfattar 510 hållplatser och 8000 laddstolpar i staden. Detta rapporterar bland andra Engadget om. Resultatet innebär att Shenzen nått målet om 100 % elektrifiering av bussflottan ett år snabbare än utlovat,  då det enligt plan skulle ske först 2018. 

De flesta av elbussarna står kinesiska buss, bil- och batteritillverkaren BYD (Build Your Dreams) för. BYD som är världsledande på elbussar sedan flera år tillbaka och levererar inte bara 10-tusentals elbussar till Kina utan även till stora delar av Europa och USA. Lancaster-fabriken i Kalifornien tex där BYD för bara några månader höll ett event för att inviga sin enorma utbyggnad, har nu en yta på cirka 41 800 m2 , kan sätta ihop 1500 elbussar per år men har även en ny produktionslina för att sätta ihop lätta lastbilar som företaget snart ska börja tillverka också.

Det kan vara såväl frustrerande som inspirerande att se hur snabbt elektrifieringen gennomförs i Kina, vare sig det gäller tåg, bussar eller elbilar. Det går till synes 100 gånger fortare med elektrifieringen av transportsystemet i Kina och resultaten börjar redan märkas. I staden Shenzen tillhör det till skillnad mot i tex Peking det normala att se blå himmel över staden något vi tar för givet här i Sverige men de flesta storstadsbor i Kina bara drömmer om. Men det är inte bara omställningen av elbuss-trafiken som gör att Shenzen sticker ut. Av stadens 12,518 taxibilar uppges nu 62,5 procent vara rena elbilar och gissa när hela taxiflottan beräknas vara elektrifierad? 2025? Nej, senast 2020 men kanske tidigare enligt Zheng Jingyu, chef vid public transport vid Shenzens public transportation administration bureau.   

Nedan lite elbussar som BYD ska leverera...


Vill ni få en känsla av hur det är att åka elbuss kan nu kika på nedanstående video där en kan följa med just en av BYD:s bussar som rullar på Nottinghams gator i Storbritannien.


I Sverige fanns det så sent som i november månad i år 52 elbussar i hela landet... Men det finns hopp om förändring även i Sverige. Malmö har beställt 32 elbussar som ska börja rulla i början av nästa år vilket innebär att staden blir överlägset störst på elbussar och snart kommer stå för nära hälften av de helt eldrivna bussarna i landet.

Nyligen skrev vi även om hur Kista snart har självkörande mindre elbussar.

Fler städer i Sverige lär haka på för precis som i Kina är drivkrafterna nu inte bara en miljöfråga och tystheten elbussarna medför, med en garanti om maximalt 30 % degradering av batterierna på 12-15 år finns det mycket bränsle- och underhållskostnader att spara in över tid. Med andra ord är drivkrafterna bakom transportomställningen nu precis som för solceller, rent ekonomiska. 

 
Diagram från elbilsstatistik.se 

Det som gjort att BYD och Shenzen lyckats är en kombination av storskalig bussproduktion och statliga subventioner för att bygga ut laddningsnätverket. Med detta väl på plats har fossilbussarna inte en suck. Det är detta svenska regeringen måste inse, det går inte längre att vänta på Scania och Volvo, kan de inte leverera nu och till ett pris och en volym som matchar behovet, finns det tillverkare redo att idag, inte "om några år eller till dubbla priset av en fossilbuss". BYD är ett företag men fler kommer sannolikt dyka upp de närmaste åren.

Vi ser fram emot ett nytt spännande år och önskar bloggens läsare en Gott Nytt År!

2 kommentarer:

  1. Vilken svensk stad blir först med enbart elbussar? Och när händer detta?

    Gott nytt år!

    Nanotec

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.