2017-12-29

"Poddtaxi" årets nyord - en spegelbild av vad som väntar?

Ett av årets nya ord enligt Svt:s "Nyordslistan 2017" är "poddtaxi" som definieras som "litet eldrivet fordon som används som taxi". Att just poddtaxin letat sig in bland alla nya ord för 2017 är glädjande men inte särskilt förvånande utan bara en följd av den elektrifiering inom alla transportsektorer vi nu ser början på. Det lilla poddtaxin även kallad elektrisk "tuck tuck" har tagit Stockholm med storm sedan de första 18 poddarna rullade ut i Stockholm innerstad i våras.

Vi var på plats vid lanseringen och fick agera ledarbil och filmade när taxibolaget Bzzt Stockholm rullade ut sina första poddtaxi-fordon för att möta sina kunder för första gången (se videos nedan). Sedan dess har 30-talet ytterligare poddar beställts och målet är att 200 poddtaxi-fordon ska trafikera Stockholms gator 2018.

Men Stockholm och Sverige är inte största marknaden för dessa poddtaxis, trots att de tillverkas i Trollhättan av det svenska företaget Clean Motion. Modellen som poddtaxin baseras på heter Zbee och rullar redan i ett 50-tal i Indien och är nu snart även ute på den indonesiska marknaden.

Även den tyska marknaden kan bli stor där Tysklands statliga järnväg, Deutsche Bahn nyligen fått sina första Zbees levererade av Clean Motion. Poddarna ska användas i en ny transporttjänst som Deutsche Bahn kommer dra igång i Hamburg inom några månader.

Världens mest förorenade storstad, New Delhi väntas annars bli en enorm marknad för elektriska fordon. Indiska regeringen har satt som mål att bara sälja elektriska fordon inom 13 år. I en stad där 100-tusentals förorenande trehjuliga tuk tuk-mopeder rullar är eldriva tuk tuks mycket välkomna. En dålig dag kan den giftiga luften innebära att miljontals av de 19 miljoner New Delhi-borna andas in motsvarande 50 ciggaretter.

De eldrivna poddtaxi-fordonen är dessutom tysta, vilket de flesta indier bara kan drömma om när de gåendes eller i stillastående trafik funderar på om de någonsin ska komma hem eller till arbetet utan att behöva höra tutor och mullrande motorer. Läs gärna mer om satsningen på poddtaxis i Indien i tidigare inlägg. 

Poddtaxin kan enligt Clean Motion köra upp till 9 mil på en laddning och klassas som moped klass 1 (tidigare kallat EU-moped), vilket innebär en max hastighet på 45 km/timmen mer än tillräckligt inom en stad eller ett mindre samhälle.

Kika gärna på våra videos från lanseringen nedan för att lära er mer om poddtaxin, antingen den svenska versionen för vår Olja för Blåbär kanal eller för den engelsk-talande på vår nya internationella EVolution-kanal.

Vi får inte ersättning för att skriva detta inlägg men äger aktier i Bzzt Stockholm och Clean Motion.

Vår film från lanseringen av Bzzt Stockholms poddtaxis i våras

5 kommentarer:

  1. Jag tror att just liknande fordon kommer att bli volymfordonen bland elbilarna i framtiden.
    En framtida t-Ford med andra ord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan så vara i mindre orter men i de större städerna behövs betydligt högre hastighet än 45 km/h. Min uppfattning är att dagens taxi ofta kör på motorväg, åtminstone i 08. Men visst kan den ha en roll för de som ska från krog till krog i city.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. Hej Nanotec! Ett av de stora problemen med dagens transportsystem är de första o sista kilometrarna på en resa. Till o från tåg, buss,tunnelbana här kan poddtaxis spela en viktig roll. Kombineras de med podcars/Personal Rapid Transit-system på spår el speciellt avsedda banor ovan mark kan ett energieffektivt och tidsmässigt optimalt system skapas. Nyckeln är att färdas så mkt non-stop som möjligt.

      Mvh
      Johan

      Radera
    3. Jo 45 km i timmen är kanske i det minsta laget, men säg 80 till 100 i maxfart.

      Sen var det inte Stockholm jag tänkte på i första hand, det var mer städer typ Shanghai, Singapore och Tokyo.
      Min erfarenhet av sådarna städer är att kunna köra i hög hastighet inte är särskilt vanligt.
      På landsbyggden är det däremot helt andra förutsättningar, vilket kan vara bra att påminna om ibland.

      Finns det någon 110 väg i centrala Stockholm för övrigt?
      90 är väl max?

      Radera
    4. När de självkörande bilarna kommer vill säkert många resa hela vägen från A-B utan att stiga ur för att byta till annat färdmedel. Kan styras med kostnad för resan eller lagar. Jag gissar att det blir kostnaden som styr.

      I går tog CNN upp en del om framtiden och ett inslag var någon kvinnlig chef från Citroen. Hon svarade på frågan när har vi nivå5. Svaret var 2020-2025.

      Visserligen förekommer många som kör i 110 eller mer på våra motorvägar, men jag tror att det är få vägar som skyltats med mer än 100 inom 08. I city finns vad jag minns inget skyltat över 50.

      När de självstyrande visat sin säkerhet och de nått en viss omfattning får de kanske köra fortare än de mer primitiva bilarna för att ytterligare minska köer.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.