2017-12-15

Sveriges första självkörande elbussar rullar snart i Kista

I januari börjar Sveriges första självkörande elbussar rulla i Kista utanför Stockholm. Vi tackar en av bloggens läsare som tipsade oss om detta. En nyhet som rapporterades om igår i Mitt Järfälla.

Föga förvånande är det franska Easy Mile som står för de helt självkörande elbussarna eller snarare minielbussarna som kan ta upp till 12 passagerare per resa och ska börja testköras mellan Kista galleria och Victoria Tower i januari. Från 2018 kommer det i sex månaders tid gå att åka med dessa självkörande fordon som alltså saknar ratt och förare och dessutom under testperioden kommer gå att resa med helt gratis. 

Målet är att dessa mini-elbussar ska underlätta trafiken till och från tunnelbanan. De stannar helt själv om något kommer ivägen på gatan, vi gissar att de bygger på samma säkra teknik som Europas första självkörande podcar-system i Rotterdam, där poddarna är byggda för att stanna även om så en liten bebis ligger på vägen. Vi besökte och filmade podcar-systemet i Rotterdam i fjol (se video i slutet av inlägget). Det systemet är dock till skillnad mot i Kista en avgränsad bana på 1,8 km totalt där förvisso trafik kan korsa banan via trafiksignaler och bommar men Easy Miles fordon kommer alltså köra i en miljö där många går och cyklar och även fordon kommer passera, en stor utmaning men som tekniken nu verkar mogen för.

Easy Miles självkörande minielbussar rullar ut i Kista för en uppvisning


Vi lärde oss om Easy Mile för drygt ett år sedan när vi ansvarade för filmandet av Podcar City konferensen 2016 i Antwerpen. På plats höll Easy Miles VD och grundare Gilbert Gaigner en sevärd presentation om företagets planer som nu ser ut att förverkligas i hög fart.

Företaget har de senaste året varit på uppvisningstour med sina självkörande fordon och Easy Mile har bland annat rullat i Helsingfors, London, Kalifornien och Singapore som alla nu verkar lägga ordrar på dessa fordon. Nu är tydligen Sverige även med på banan. Liknande test som det i Kista pågår redan på flera håll i Norge där Easy Mile redan testkör sin Z10 shuttle som de kallar sin  självkörande elbuss.

Hastigheten för Easy Miles självkörande fordon är precis som i Rotterdam begränsade, i Kista till 40 km i timmen för att hinna stanna. Men luras inte av den låga hastigheten, förutsatt att de får köra utan för mycket avbrott kan de hålla en högre medelhastighet än bil- och busstrafik som ofta blir stillastående i trafikköer. De självkörande elbussarna är i första hand att betrakta som ett komplement till gång och cykeltrafik för att just hantera de där första och sista sträckorna som tar en till och från tunnelbanan och järnvägen eller till och från stora marknadsplatser där kommunikationerna ofta är helt uppbyggda kring bilen.

Easy Miles VD Robert Gaigner berättar om företagets självkörande minibussar/podbussar

Vill ni kika närmare på slides från Robert Gaigners presentation ovan med många fina bilder, kan ni kika på den/ladda ner den här.

Kista har för övrigt av forskaren och numera cykelentreprenören Monica Zarafu i Australien beskrivits som "ett skräckexempel i världen" där ett storstadsområde byggts upp i betong utan hänsyn till cykelbanor och fungerande kollektivtrafik. Johan fick möjlighet att prata med Monica och filmade hennes presentation om hur städer kan anpassas till bättre kollektivtrafik med eldrivna, självkörande podcars under Podcar City-konferensen i Silicon Valley 2015. Kika gärna på Monicas presentation på vår Olja för Blåbär-kanal.  

Avslutningsvis kan ni kika på vårt besök till Europas första självkörande podcar-system i Rivium Business park i Rotterdam. Ni kommer säkert upptäcka många likheter med de som ska börja rulla i Kista. Rätt anmärkningsvärt att 2getthere lyckades få igång sina podcars/bussar i Holland för över 15 år sedan, ett system som nu även finns i Masdar City i Förenade Arabemiraten nära Abu Dhabi.

Vårt besök till Europas första självkörande podcarsystem i Rotterdam, Holland

 Trevlig fredag!

3 kommentarer:

  1. Än får de bara köra i max 20 km/h och tillståndet gäller till 31/12 i år. Vid snö, dimma och kraftigt regn klarar inte instrumenten körningen. Företaget sökte tillstånd i somras men fick det först nu i december. Med proven nu får de efter godkänt köra med passagerare nästa år.

    Ska försöka hinna in kort på Media Markt i helgen och kolla nya elbilen.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  2. Hej Nanotec! Intressant info! Då har de inte lyckats så bra med sina vintertester i Helsingsfors som de skulle genomföra i vintras enligt Robert Gaigners presentation i Antwerpen ovan. Får hoppas de fixar bättre utrustning till i januari!

    Får gärna berätta om intrycken av Uniti vid tillfälle.

    Mvh
    Johan

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt! perfekt med lastbilar som kan rulla dygnet runt utan uppehåll för störande raster, Dom enda som verkligen driver på den här utvecklingen är taxi och åkeriägarna som ser fram mot att snart kunna avskeda alla chaufförer och tjäna mer pengar, ,arför tror ni uber är intresserade?

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.