2018-05-08

Sveriges första städer för enbart elbussar snart här!

För drygt en vecka sedan skrev vi ett inlägg om Kinas ojämöförbart stora satsning på elbussar och att landet redan om tre kan spara in motsvarande 2,5 Sverige i oljeanvändning bara tack vare övergången till helt eldrivna bussar. Samtidigt som Kina producerar tusentals elbussar varje vecka kunde vi med stor frustration konstatera att Sverige för tredje månaden i rad bara har 56 elbussar i HELA landet.

Johan skrev i en kommentar att det vore bra med en tävling om vilken svensk stad som kan bli först med endast batteridrivna bussar. Kan en kinesisk 12 miljoner stad lyckas med det bör det ju inte vara så svårt...

Men en av bloggens läsare uppmärksammade oss på att detta snart kommer vara en realitet. Redan i augusti 2019 kan nämligen hela Sörmland med Nyköping, Katrineholm och Flen bli först i Sverige med endast batteridrivna bussar på vägarna. Bussbolaget Nobina har tecknat ett kontrakt till ett ungefärligt värde av 2,6 miljarder kronor för att leverera 145 elbussar till Sörmlandstrafiken som alltså kommer omfatta ovanstånede tre orter. Så länge inte tilldelningsbeslutet överklagas innan den 14:e maj kommer alltså Sörmland ensamt se till att nästan tredubbla Sveriges antal elbussar genom sin satsning, om än från en än så länge mycket låg nivå.

145 elbussar innebär en bränsle-besparing/minskat behov av oljeimport för Sverige med cirka 72 fat olja per dag eller 11 455 liter vilket förstås inte är så mycket (räknat på Bloombergs omräkning vi skrev om tidigae). Men potentialen för att minska utsläpp och oljeberoendet genom att ställa om busstrafiken till eldrift i Sverige är enorm. I hela Sverige rullar det idag cirka 14 000 bussar, om alla dessa drevs på el skulle det innebär besparing på 7000 fat olja per dag.

Sverige importerar idag närmare 400 000 fat råolja per dag (2016) enligt siffror från Svenska Petroleum och Biodrivmedels Institutet. Cirka hälften av importen exporteras i form av färdiga bränslen så de kan vi räkna bort. Om alla Sveriges alla bussar gick på el innebär det att landets oljeimport för egen konsumtion skulle kunnda minska med cirka 3,5 %. Eller räknat på dieselanvändning per dag i Sverige (59 000 fat olja per dag enligt omräkning från m2 från tabell 4, sida 11 i Energimyndighetens rapport från 2016, innebär 7000 fat per dag genom övergång till elbussar, en besparing med hela 11,8 % av Sveiges dieselanvändning inom transportsektorn på väg, per dag. Detta alltså bara genom elektrifiering av bussnätet. 

Hur många gångtrafikanter, cyklister och lekande barn skulle inte uppskatta bussar som inte spyr farliga partiklar och dessutom är tysta? Förhoppningsvis följer många andra delar av Sverige efter Sörmland och satsar helhjärtat på inte bara tiotalet elbussar eller en mindre andel av hela bussflottan, utan 100 % eldrift för hela bussflottan! 

Elbuss på laddning i Umeå av svenka elbusstillverkare Hybricon
 Källa bild: Hybricon pressbild

3 kommentarer:

  1. Hur skulle det fungera för långfärdsbussar, tex Stockholm - Sundsvall? Hur stor del av bussflottan utgör dessa? Och motsvarande fråga för turistbussar tex Berlin - Malmö?
    Att alla stadsbussar kan bytas mot motsvarande elbussar är förhållandevis enkelt. Till antalet flest, men i antal körda km inte riktigt lika enkelt. Finns statistik på det?

    SvaraRadera
  2. Hej! En bra rapport med mkt info kring detta är denna från Sveriges bussföretag:

    https://www.transportforetagen.se/Documents/Publik_F%C3%B6rbunden/BuA/Rapporter/Statistik%20om%20bussbranschen%202016.pdf

    Enligt rapporten (s.29) var antalet boggibussar för långfärdresor likt Sthlm-Sundsv år 2016 3639 st av 14 730. Dessa typer av bussar finns ej som elbussar ännu men vet att BYD:s bussar som "normalbussar" har räckvidd på ca 35 mil även på motorväg vilket bland annat testats i Köpenhamnsområdet. Finns ett 20-tal leverade BYD-elbussar i Sverige.

    Problemet för sträckor Sthlm-Sundsvall är snarast att bygga snabbladdare som kan ge 60-70 % laddning på 20-25 min.
    Ca 2/3 av alla bussar verkar gå i stadstrafik och många linjebussar skulle klara sig bra på 30 mils räckvidd. Bättre batterier är ju även på g och bättre aerodynamik för bussar anpassade för eldrift vilket lätt kan ge 10-15 mil till utan att utrymmet/antalet passagerare behöver minska.

    Samma sak gäller Berlin-Malmö. Avsaknad av pantografstationer/snabbladdstationer vid populära rastplatser där passagerarna ändå ska stanna. Ska bussarna ta färjan över Rodbyhamn-Puttgarten för att komma till Berlin vore det ju toppen om de kunde ladda ombord... men då skulle det i dagsläget ske med fartygens dieselmotorer...

    Antal körda km per buss finns nog i dok ovan.

    Mvh
    Johan

    SvaraRadera
  3. Även Japan försöker hålla sig framme när det gäller räckvidd. Från NyTeknik:

    "Flera av Japans biltillverkare har gått samman – uppbackade av landets myndigheter. En storsatsning på batterier med fast elektrolyt, så kallade solid state-batterier, ska ge ett försprång som låter önationen köra om elbilarna från väst."

    Japan hade 70% av världsmarknaden för batterier och Kina 3% 2013 men 2016 var siffrorna 41% respektive 26%. Korea har också växt starkt.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.