2018-11-07

Svenska Einride först i världen med självkörande eldriven lastbil på väg

Svenska startupen Einride som vi skrivit om tidigare har nu tagit ett stort steg mot att bli först i världen att erbjuda en helt förar- och hyttlösa eldriven lastbil på allmän väg. Igår meddelade nämligen företaget i ett pressmedelande att Einride i ett samarbete med Schenker nu börjar testköra den första lastbilen på Schenkers distributionslager i Jönköpen varav en bit av sträckan alltså är på allmän väg. 

VD för Einride Robert Falck i pressmeddelandet

"Tunga transporter står för en avsevärd del av den globala koldioxidutsläppen. Genom att byta ut diesel mot elektricitet minskar vi utsläppen med 90 %. Vi är glada och tacksamma att DV Schenker har valt att vara en del av den här revolutionen och förändra en enorm global marknad".   
VD för DB Schenker, Jochen Thewes uttalar sig också: 
"Vi på Schenker arbetar i högsta fart med hållbar och innovativ logistiklösningar. Självkörande körning kommer i växande takt bli viktigt för detta. Tillsammans med Einride vill vi se till att få den första helt självkörande och eldrivna lastbilen på allmän väg inom snar framtid och sätta en ny standard för morgondagens logstiklösningar". 
Einride har fått stor medial uppmärksamhet globalt och har bland inlett samarbete med världsledande grafikprocessor-utvecklaren Nvidia. Och nyligen utsågs Einride i konkurrens med 620 andra företag från 74 länder, till ett av 42 företag att delta i Dubai Future Accelerators, cohort 5. Tävlingen är ett 9-veckors progam skapat med syfte att genom samarbete ta fram spännande och avancerade teknik för att möta globala och lokala utmaningar.  

I somras visade företaget upp en prototyp av nästa eldrivna lastbil, en självkörande eldiven timmerbil de kallar T-Log. Timmerlastbilen visades upp för första gången vid Storbritanniens största motorfestival, Good Wood Festival of Speed. T-Log blir företagets andra modell efter T-poden som är flaggskeppet och den lastbil som kommer kunna transportera varor och nu alltså börjar testköras på DB Schenkers anläggning i Jönköping.   


T-podarna kommer kunna fjärrstyras och bevakas på distans av en mänsklig förare som kan ta över från ett kontrollrum när hinder uppstår och framöver på andra sträckor där regelverket kanske kräver fjärrstyrning till en början. 


Om testerna i Jönköping går bra har DB Schenker möjlighet att utöka dessa till att omfatta flera av företagets många distributionslager. 


I takt med att Einride lär upp AI-mjukvaran och utvecklar logistikflödena samt regelverk kommer på plats, är det tänkt att T-Poden även ska köra på allmän väg mellan städer. I ett samarbete med Lidl planerar Einride köra T-Podar på E6 mellan Helsingborg och Göteborg för distribution mellan Lidl:s distributionslager. Längs sträckan kommer det byggas helautomatiserade snabbladdare vilket gör att körsträckan på 20 mil per laddning inte är ett problem.


Som vi skrev i ett tidigare inlägg i april har T-podarna fördelen att de även kan köra på natten och har minimala driftskostnader när de kör och laddar/stannar längs vägen. Detta av den enkla anledningen att de inte har någon chaufför som kostar pengar när lastbilen kör och när den står stilla för att chauffören behöver vila eller äta.


T-poden kan lasta 15 standardpallar och uppges av Einride totalt väga 20 ton med full last vilket innebär att om den lastas med ett ton per pall vilket är normalt, kan lastbilen kan ta upp till 15 ton och det ger sin tur att själva lastbilen väger cirka fem ton inklusive det 200 kWh batteriet. T-poden har en räckvidd på cirka 20 mil och kommer att laddas på helt automatiserade snabbladdningsstationer där T-poden själv laddar och sedan åker vidare.


Förutom nyheten att Einride nu börjar provköra sin T-Pod på DB Schenkers anläggning i Jönköping meddelar företaget i ytterligare ett pressmeddelande att man nu inlett ett samarbete med Ericsson och Telia för att använda 5G-tekniken som kommer möjliggöra för T-Poden och T-Logen att köra säkert och helt självkörande men med bevakning via fjärrstyrning. Ni kan läsa mer om det här.


Vi följer Einride med spänning och är övertygade om att de likt Tesla kan bidra till att påskynda omställningen till eldrivna fordon och på vis även minska utsläppen av växthusgaser från transportsektorn, vilket är en ödesfråga. 


Vi äger aktier i Einride.     


Einrides förarlösa, självkörande eldrivna lastbil  



Se gärna även vår video om Einride på vår nystartade internationellt inriktade EVolution kanal som snart får ny egen studio.

4 kommentarer:

  1. Blev glad att läsa texten, Filmerna får jag se senare.

    Upplevde för några timmar sedan en landning där kaptenen sa: " det är mycket dimma så vi gör en automatisk landning. Det är viktigt att ni nu stänger av all elektronik även den i flygsäkert läge". Visar att algoritmerna med tillhörande elektronik tar över allt mer av transporter. Einride bör ha stora möjligheter att lyckas komma in stort på transportmarknaden.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  2. Österrike har beslutat att elbilar får fortsätta köra i 130 när fossilerna måste sänka till 100 pga luftföroreningar. Elbilar ska också få köra i bussfiler osv. Ny Teknik har mer om detta.

    Ursäkta men är lite Afrika inspirerad. På en stor hotellanläggning i Egypten for det omkring en mängd olika små elfordon men sällan med bara föraren utan oftast någon personal eller ett antal turister. Vi blev också körda med bagage till vårt rum. Enbart trädgårdsmaskiner gick på fossilt. Alla mobilmaster vi såg på landsbygden hade solceller och även en del privathus från kojor till herrgårdar.

    Såg inga Tesslor men många åsnedrivna transporter. Tror Einride kommer kunna ersätta många åsnor också här.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nanotec! Låter som en spännande o lärorik resa på många sätt! Högst relevanta anekdoter, mera transporthistorier på el inte fel! Ser en enomt stor marknad för Einride men även mäånga mindre och nischade fordon, specialfordon mm.

      Åsnor kommer nog användas på många håll länge till dock, precis som Nordsvensken (hästen) är väl lämpad för vissa arbeten i skog o mark tom bättre än dagens maskiner. Men med AI kommer det sannolikt förändras.

      MVH
      Johan

      Radera
    2. Ja igår beställde vi från Apotea på em och fick leverans ca 20:00 på kvällen. När AI och eltransporter tar över från fossil transport och "dyr" förare minskar CO2, kostnader och antal fysiska butiker. Med "dyr" kan jag konstatera att alla förare som levererat paket senaste året är invandrare och gissar att de har låg lön.

      Min uppfattning idag är att åsnor och Nordsvensken blir pensionerade strax. AI får också allt större betydelse.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.